Ben je op de Nordschleife verzekerd?

Ik heb weleens begrepen dat je op sommige stukken in Duitsland geen snelheidslimiet hebt, maar dat je bijvoorbeeld bij 200km p/u gewoon niet meer verzekerd bent (mits aantoonbaar), omdat dat onder roekeloos rijden valt. Net zoals dat je niet verzekerd bent wanneer je bijv. te veel gedronken hebt, dan mag je er ook zelf voor opdraaien (waarmee ik het trouwens voor 10000% eens ben, in het geval van drank).
In Duitsland geldt op de Autobahn géén max. snelheid maar slechts een adviessnelheid van 130 km/u. Wanneer je betrokken raakt bij een ongeval en je hebt harder gereden dan die 130 km/u dan ben je automatisch medeaansprakelijk. Natuurlijk kan de rechter of de politie altijd besluiten dat je in een bepaalde situatie te snel, dus onverantwoordelijk hebt gereden. Denk maar aan die Duitse testrijder van Mercedes.
Vind het een kromme redenering van je dat iemand bij drank ALTIJD schuldig is en bij een te hoge snelheid NIET.
 
Je bent gewoon verzekerd hoor.

Ook de rekening van de schade die je aan de ring toebrengt (armco e.d.) en de rekening van de inzet van personeel en voertuigen van de ring kan je gewoon naar je verzekering sturen.

Duurde ff bij mij en bleef maar rekeningen krijgen van die duitsers, maar uiteindelijk is alles gewoon netjes betaald hoor.

Edit: Het valt me wel op dat de mensen die het niet weten het eerst reageren met bladiebla niet verzekerd e.d. |(
 
Laatst bewerkt:
Dus, zoals gezegd, je bent er gewoon verzekerd.

Kan het zelf na 2 ongevallen (waar ik geen schuld aan was) beamen dat de verzekering gewoon uitbetaald. Plus de anderen giga-honderd waarbij ik geholpen heb.

Op je schadeformulier gewoon invullen waar het gebeurd is. Dus gewoon Nordschleife. Liegen vind een verzekeraar namelijk nog veel erger!!

Je krijgt gewoon betaald. Het is een openbare weg tijdens de Touristenfahrt. punt uit. Geen dicussie over mogelijk.
 
Kijk daar sla je de spijke rop de kop. Ik zou als motorliefhebber/schadebehandelaar doorhebben wat er aan de hand is. 99,3% komt daar dus nooit achter en denk dat je het over een dorpspleintje in Assen hebt. Noem dus maar een mooie bocht op de ring en het zit wel goed, tenzij net een motorliefhebber je schadeformulier onder ogen krijg :X Maar ja dan nog....'t is openbare weg.

Maakt niet uit. Heb vorige week nog contact gehad met de verzekeraar. Openbare weg is openbare weg, daar kan je verzekeraar niets tegenin brengen.

Daarbij wordt het ongeval naar Duits recht afgehandeld (zoals altijd als je een ongeval hebt in het buitenland). Het is een openbare weg en dat kan een verzekeraar niet uitsluiten. Daarbij komt de Polizei een proces verbaal opmaken indien noodzakelijk. Wie o wie heeft dat al es gezien op een circuit? :P
 
voor die mij goed advies hebben gegeven dank je wel :]
en voor de mensen die niet weten waar ze het over hebben verdiep je er in voor dat je weer advies geeft :z
daar heeft men uiteindelijk meer aan :)
groetjes crash man
 
Afgelopen weekend was het trouwens weer raak...

Dodelijk ongeval Fuchsrohre op zaterdag om een uur of 5 daarna voor de rest van de dag afsluiting, zondag lange afsluiting wegens ongeval... '(
 
De meeste verzekeraars hebben een clausule waarin vermeldt staat dat zij niet uitkeren indien de rit waaronder het ongeval plaatsvind het karakter heeft van een competitie, race of behendigheidswedstrijd.
Als de verzekeraar dit aanhankelijk kan maken doet het er geen ene ruk meer toe of de Nordschleife wel/niet openbare weg is. Je bent dan gewoon de lul.
Het hangt dus af van je polisvoorwaarden en de coulance van je verzekeraar.
 
Lekkere 'topictitel' ook.. B|
Zo beter? :)

De meeste verzekeraars hebben een clausule waarin vermeldt staat dat zij niet uitkeren indien de rit waaronder het ongeval plaatsvind het karakter heeft van een competitie, race of behendigheidswedstrijd.
Als de verzekeraar dit aanhankelijk kan maken doet het er geen ene ruk meer toe of de Nordschleife wel/niet openbare weg is. Je bent dan gewoon de lul.
Het hangt dus af van je polisvoorwaarden en de coulance van je verzekeraar.
Er worden geen tijden geklokt dus dat probleem heb je niet!
 
En toch ga ik op het verhaal van Fabian af... ;)

Moet je zelf weten maar het zijn twee verschillende zaken.
Fabian heeft het over het feit dat de verzekering de Nordschleife als openbare weg erkent. Dat is heel wat anders dan mijn punt; verzekeraars kunnen zich beroepen op de clausule "race, wedstrijd behendigheid bla bla bla......".

Het is maar hoe je ermee omgaat. De een is naief en denkt "Ach als mijn verzekeraar zegt dat de Nordschleife openbare weg is, dan is het goed".
De ander is achterdochtig en denkt : "Verrek, die vreemde clausule over dat racen......" Tja van die laatste categorie ben ik er een.
 
Hoe kom jij erbij dat er tijdens de "Touristenfahrt" geraced wordt? Er wordt (door sommigen) wel hard gereden, maar dat gebeurt op meer stukken van de Autobahn. Nogmaals: op de NS is het gewone Duitse verkeersreglement van toepassing en het motorvoertuig waar je mee rijdt moet aan alle eisen voor gebruik op de openbare weg voldoen.
 
Moet je zelf weten maar het zijn twee verschillende zaken.

Dat zal ik zeker doen ;) Fabian heeft als marshall ondertussen behoorlijk wat ervaring met dat soort dingen.

Fabian heeft het over het feit dat de verzekering de Nordschleife als openbare weg erkent. Dat is heel wat anders dan mijn punt; verzekeraars kunnen zich beroepen op de clausule "race, wedstrijd behendigheid bla bla bla......".

Het is maar hoe je ermee omgaat. De een is naief en denkt "Ach als mijn verzekeraar zegt dat de Nordschleife openbare weg is, dan is het goed".
De ander is achterdochtig en denkt : "Verrek, die vreemde clausule over dat racen......" Tja van die laatste categorie ben ik er een.
Wordt er op de ring geraced dan? Het heet niet voor niets Touristenfahrt en ja er wordt hard gereden maar dat doen ze op de Autobahn ook. En daarbij is het nog steeds geen wedstrijd, wordt er niet geklokt, wordt er geen behendigheid getraind etc.

Tenzij het specifiek in de voorwaarden staat kunnen ze er niet onderuit imho.
 
[...]
Wordt er op de ring geraced dan? Het heet niet voor niets Touristenfahrt en ja er wordt hard gereden maar dat doen ze op de Autobahn ook. En daarbij is het nog steeds geen wedstrijd, wordt er niet geklokt, wordt er geen behendigheid getraind etc.

Tja ja kan het jezelf altijd zo rooskleurig voorstellen als je wil.

Laat ik het dan simpel zeggen.
Heb je vragen over het wel/niet verzkekerd rondjes rijden op de Ring leg die dan aan de maatschappij voor en ga niet blind vertrouwen op uitspraken die hier worden gedaan.
De maatschappij moet uitkeren en die bepaalt of ze dat wel/niet doen, doe daar dus ook je navraag.
 
Laatst bewerkt:
Tja ja kan het jezelf altijd zo rooskleurig voorstellen als je wil.

Laat ik het dan simpel zeggen.
Heb je vragen over het wel/niet verzkekerd rondjes rijden op de Ring leg die dan aan de maatschappij voor en ga niet blind vertrouwen op uitspraken die hier worden gedaan.
De maatschappij moet uitkeren en die bepaalt of ze dat wel/niet doen, doe daar dus ook je navraag.
Laat ik het dan nog simpeler zeggen. Fabian zegt zelf in 2 gevallen gewoon door de verzekering te zijn uitbetaald en PaulR1 volgens mij ook. Heb jij het al eens bij je verzekering nagevraagd?
 
Tja ja kan het jezelf altijd zo rooskleurig voorstellen als je wil.

Laat ik het dan simpel zeggen.
Heb je vragen over het wel/niet verzkekerd rondjes rijden op de Ring leg die dan aan de maatschappij voor en ga niet blind vertrouwen op uitspraken die hier worden gedaan.
De maatschappij moet uitkeren en die bepaalt of ze dat wel/niet doen, doe daar dus ook je navraag.


Naah, die verzekering maatschappijen proberen zich overal uit te lullen...
Kan me het al helemaal voor stellen,... blonde doos, weet net het verschil tussen auto en motor, kijken of ze me een nuttig advies kan geven over Nurbergring... Denk niet dat ze op de hoogte is van de geldende regels daar,..

Ze moeten betallen, punt uit,. ik geloof dat er meerdere mensen hierop het forum het al in praktijk hebben meegemaakt, en alles netjes uitbetaald is geweest...

Dat ze iets op papier zetten, of iets beweren, wilt nog niet zeggen dat het rechtsgeldig is.... (Overigens staat in mijn voorwaarden van mijn verzekering niks waarmee ze het kunnen verhinderen...)

Mochten ze alsnog moeilijk gaan doen, zorg dat je een rechtsbijstand verzekering hebt. Anders kan het alsnog een duur geintje worden...
 
Laat ik het dan nog simpeler zeggen. Fabian zegt zelf in 2 gevallen gewoon door de verzekering te zijn uitbetaald en PaulR1 volgens mij ook. Heb jij het al eens bij je verzekering nagevraagd?

Ik hoef hier geen gelijk te hebben, geef alleen mijn visie op het geheel. wel/niet spelletjes laat ik wel aan kinderen over. Het is puur een advies naar de topicstater toe: Vraag altijd daar na waar je ook de polis hebt afgesloten en waar je uiteindelijk gaat claimen. Dan heb je het in ieder geval beter uitgezocht dan hier "blind" achter wat goedbedoelde uitspraken aan te lopen.
Wat je met die info doet moet je zelf weten.

Zoveel maatschappijen.......zoveel polissen. Het komt knullig over als de topic starter zijn maatschappij zich NET WEL kan/wil verschuilen achter een of andere clausule en de gedupeerde dan aankomt met "Ja maar op MF heeft Van Dam gezegd dat Fabian en PaulR1 gezegd hebben bla bla bla.........".

 
Laatst bewerkt:
Er is echt geen enkele reden om het na te vragen bij de verzekeraar.

Je rijdt gewoon op een openbare (tol)weg, zonder tijdswaarneming. Verzekeraar moet gewoon uitkeren.

Simpel
 
Ik hoef hier geen gelijk te hebben, geef alleen mijn visie op het geheel. wel/niet spelletjes laat ik wel aan kinderen over. Het is puur een advies naar de topicstater toe: Vraag altijd daar na waar je ook de polis hebt afgesloten en waar je uiteindelijk gaat claimen. Dan heb je het in ieder geval beter uitgezocht dan hier "blind" achter wat goedbedoelde uitspraken aan te lopen.
Wat je met die info doet moet je zelf weten.

Zoveel maatschappijen.......zoveel polissen. Het komt knullig over als de topic starter zijn maatschappij zich NET WEL kan/wil verschuilen achter een of andere clausule en de gedupeerde dan aankomt met "Ja maar op MF heeft Van Dam gezegd dat Fabian en PaulR1 gezegd hebben bla bla bla.........".

Ga echter ook niet blind af op wat je verzekerings maatschappij zegt,...
Je zou niet de eerste zijn, die niet claimt of niet gaat, terwijl de maatschappij echter wel verplicht was te dokken...

Al zijn verzekeringen verschillend, paar praktijk voorbeelden is toch altijd wel makkelijk,. wil je er dan toch meer energie in steken, vergelijk hun polis dan eens met de jouwe,..

We zouden voor dit soort dingen een soort MF - polisvoorwaarden adviseur moeten hebben....
 
Hier info van een Duitser die zichzelf "Schlau" heeft gemaakt.

*******************************************************************************
Besuch Nordschleife / Ideallinie
Versicherungsschutz

Dies wurde nun schon öfters im Forum diskutiert und die Frage kommt eigentlich immer wieder auf. Die meisten Versicherungen halten es so:

Also generell, ich habe mich da bei meiner Versicherung (Allianz) mal schlau gemacht:

Die Haftpflicht gilt immer, also betreffs des Falles das du jemandem das Auto oder dessen eignes Fell demolierst oder die Leitplanken welche auch nicht gerade günstig sind. Die Deckung diesbezüglich ist also gesichert (wäre ja ein ding wenn nicht!!) Also bist du auch 'versichert' wenn dir jemand das Auto demoliert.

So, nun aber zu dem 'Problem' Vollkasko. Also generell ist es so, das die Allianz Rennveranstaltungen, welche zu Erzielung einer Bestzeit etc. bzw. dem Rahmen eine Rennveranstaltung entsprechen ausschließt.

Würdest du also an einem Rennen teilnehmen und bretterst das Teil in die Bande, sagt die Versicherung > ätsch gibt keine Kohle !

So nun aber zu den Fahrten, an denen du drüber fahren kannst, sprich die Touristenfahrten. Fakt ist, das das ganze eine einspurige Einbahnstraße ist. Fakt ist auch, das auf der Strecke Geschwindigkeitsbeschränkungen stehen. (50, 70 100 usw.) Döttinger Höhe ist meines Wissens nach 130 erlaubt, was mich ein wenig wundert, aber nungut. Generell gilt die StVo, Also ist auch z.B. rechts überholen verboten. Den Haftungsausschluss betrifft nur die Gmbh, die nicht für irgendwas haftbar gemacht werden will (ausnahmen bestätigen die Regel > siehe Reifenschaden 'ET' der bezahlt wurde). Also generell gilt die Vollkasko Versicherung. Aber, der entscheidende Punkt ist, das du dich halt auch an die Geschwindigkeitsbeschränkung halten musst. Fliegst du z.B. am Schwedenkreuz bei 220 aus der Kurve und demolierst dabei dein Auto und Leitplanke usw. wird die Versicherung bzw. die Polizei ohne weiters feststellen können das du einfach viel zu schnell gewesen bist. Also grob Fahrlässig gehandelt hast, und somit den Versicherungsschutz verweigern. Gilt z.B. auch wenn du in FFM bei Rot übr die Ampel bollerst oder während du mit dem Handy telefonierst wenn ein Unfall passiert (Am Rande: läßt sich per Telefonrechnung nachweisen). Allerdings ist die Frage ob sie das immer feststellen können (am ring), zumal es ja einige Kurven gibt, in denen so wie ich das sehe 100 erlaubt ist, man aber bei weitem nicht mit der Geschwindigkeit durchfahren kann.

Also insofern besteht da ein gewisses 'Restrisiko' da die wenigsten sich ja auch an die Geschwindigkeitsbeschränkungen halten. Wenn man es genau nehmen wollte, dann könnte die Polizei sogar auf der Strecke blitzen (wird mit Sicherheit aber nie passieren) !

Vollkasko gilt übrigens auch für Fahrsicherheitstrainings und Fahrertrainings, die sind nicht ausgeschlossen.

Mag sein, das es auch Versicherungen gibt, die die Nordschleife aus dem Grund ganz einfach in ihrem Vertrag ausschließen, aber das läßt sich durch einen kleinen Telefonanruf bei der eigenen Versicherung herausfinden...!
*******************************************************************************
Omwille van zijn laatste punt zou ik zelf dan ook mijn maatschappij altijd een belletje geven alvorens er te gaan rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan