Ben je op de Nordschleife verzekerd?

Interessant topic, nooit vermoed dat de Nordschleife een openbare weg was. Daar zullen dan binnenkort ook wel flitspalen komen te staan.

Hoe zit het trouwens op openbare weg als je met extreme (zeg maar: "circuitsnelheid") een ongeval hebt? Kan de verzekering er dan ook tussenuit knijpen en uitbetaling weigeren met het argument dat je dan maar niet zo hard had moeten rijden? Als dat zo is, dan maakt het maar weinig uit of de Nordschleife wel / geen opernbare weg zou zijn.
 
Hoe zit het trouwens op openbare weg als je met extreme (zeg maar: "circuitsnelheid") een ongeval hebt? Kan de verzekering er dan ook tussenuit knijpen en uitbetaling weigeren met het argument dat je dan maar niet zo hard had moeten rijden? Als dat zo is, dan maakt het maar weinig uit of de Nordschleife wel / geen opernbare weg zou zijn.

Vraag het effe aan Erik Van Dam. Die heeft vast wel een "van horen zeggen" antwoordje voor je klaar. :) ;)
 
Interessant topic, nooit vermoed dat de Nordschleife een openbare weg was. Daar zullen dan binnenkort ook wel flitspalen komen te staan.

Hoe zit het trouwens op openbare weg als je met extreme (zeg maar: "circuitsnelheid") een ongeval hebt? Kan de verzekering er dan ook tussenuit knijpen en uitbetaling weigeren met het argument dat je dan maar niet zo hard had moeten rijden? Als dat zo is, dan maakt het maar weinig uit of de Nordschleife wel / geen opernbare weg zou zijn.

Yup, ook als je dronken bent etc.
 
Sjeemp!
Vandaar dat de premies zo hoog zijn zeker?

Nou ja, misschien maar beter ook wanneer jezelf het slachtoffer zou zijn van een dronken hardrijder die geen cent te makken heeft. ') Maar die kom je hopelijk niet vaak tegen op de Nordschleife ;)


Ik weet niet hoe vaak het voorkomt, verzekering moet het wel aantonen natuurlijk,..

Ik geloof dat de verzekering dan wel uitbetaald aan de tegen partij, maar dan weer alles op jou gaat herleiden ;( ...
 
Vraag het effe aan Erik Van Dam. Die heeft vast wel een "van horen zeggen" antwoordje voor je klaar. :) ;)

Als ik alles zo lees..
Denk ik persoonlijk dat ie een stuk beter is ingelicht dan jou.... incl. dat duitse mailtje... |(
 
Laatst bewerkt:
Denk persoonlijk dat ie een stuk beter is ingelicht dan jou.... incl. dat duitse mailtje... |(

Daar gaat het hier toch niet om. Het gaat erom dat de topicstarter voldoende info en ideeen krijgt om te achterhalen of ie nou wel of niet verzekerd is. Heeft allemaal niks te maken met gelijk hebben etc.. ´t is toch geen welles nietes lekker puh verhaaltje. :?
Maar goed ik ben blij jouw gedachten te mogen delen. Dank U. :}
 
Laatst bewerkt:
Daar gaat het hier toch niet om. Het gaat erom dat de topicstarter voldoende info en ideeen krijgt om te achterhalen of ie nou wel of niet verzekerd is. Heeft allemaal niks te maken met gelijk hebben etc.. ´t is toch geen welles nietes lekker puh verhaaltje. :?
Maar goed ik ben blij jouw gedachten te mogen delen. Dank U. :}

Heeft ook niks met gelijk krijgen te maken, daarom vondt ik jou opmerking betreft Erik ook zo flauw,.... vondt het juist een beetje een lekker puh antwoord, en dat in combinatie met je eerdere uitspraak over kinderen, vroeg ik me af of je inziet dat je er zelf net zo hard mee bezig bent...

Ben het overigens wel gedeeltelijk met je eens over belletje verzekering, maar zou zelf eerder goed de polis bestuderen, je weet nooit wat zon type muts je aan de telefoon verteld...

Ervaring van iemand zoals Erik (Overigens ken ik hem niet, weet alleen dat ie veel ervaring heeft op Nuerbergring), lijkt me ook handig om naar te luisteren ipv te bagetaliseren....
 
........daarom vondt ik jou opmerking betreft Erik ook zo flauw

Gut och gut, ik had niet gedacht dat een boef en een alleenstaande spin plots hun sentimentele kant lieten zien. Zeker met ondertitels als: "a dirty mind is a joy forever!". Toch niet allemaal labielen hier he !!! :9

Maar goed optopic conclusie:
informeer jezelf bij mensen die praktijkervaring hebben met schadegevallen op de Ring, doe wat speurwerk op internet en check je eigen polisvoorwaarden.
Wellicht dat er hierover ook nog tips staan op de site van de Ring zelf, die heb ik nog niet gechecked.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wat gevonden:

*******************************************************************************
Rechtliche Hinweise zum Touristenverkehr
Unterhält man sich mit Leuten die die Nordschleife im Touristenverkehr befahren, stellt man immer wieder fest, daß selbst langjährigen Fahrern der Status der Nürburgring Nordschleife und die damit verbundenen Konsequenzen im Touristenverkehr nicht geläufig sind.
Ich möchte daher als juristischer Laie versuchen für etwas Klarheit zu sorgen.
Bitte beachte, daß das Folgende keinen Anspruch auf Vollständigkeit hat, juristischen Auseinandersetzungen wohl nicht standhalten wird und ich auch keinerlei Gewähr für eventuell entstehende Schäden übernehme!
Eine weiterführende Beratung, die einer Rechtsberatung gleich kommt, kann ich nicht leisten. In solch einem Fall sollte man sich an einen Rechtsanwalt für Verkehrsrecht wenden.

Status der Nordschleife im Touristenverkehr:
Die Nürburgring Nordschleife gilt als öffentliche Bundeskraftfahrstraße im Sinne der Straßenverkehrsordnung (StVO) und Straßenverkehrszulassungsordnung (StVZO). Durch ihre Breite von mehr als 12 Metern gibt es keine generelle Geschwindigkeitsbegrenzung.
Zusätzlich übt die Nürburgring GmbH als Betreiber hier ihr Hausrecht aus. Beachte hierzu bitte die Sicherheitshinweise hier auf den Seiten und die Aushänge an den Zufahrten.
Die Nürburgring Nordschleife ist während der Touristenfahrten keine Rennstrecke !

Versicherungsschutz:
Durch den Status einer öffentliche Bundeskraftfahrstrasse und den Geltungsbereich der Straßenverkehrsordnung, besteht auf der Nordschleife im Touristenverkehr generell Versicherungsschutz.
Dies bedeutet, daß deine Haftpflichtversicherung in der Regel für entstandene Schäden aufkommt. Hierzu zählen insbesondere Personenschäden, Schäden an anderen Fahrzeugen und am Eigentum der Nürburgring GmbH (z.B. Leitplanken), aber auch Nutzungsausfall bei Streckensperrung.
Bei Vollkaskoversicherungen und Leihfahrzeugen sind die entsprechenden Versicherungsbedingungen genau zu beachten.

Abschlepper / ADAC:
Im Falle eines Unfalls werden die Kosten für ein Abschleppunternehmen in der Regel von einer entsprechenden Versicherung übernommen.
Mitglieder im ADAC bekommen die Kosten für die Bergung eines verunfallten Fahrzeuges erstattet, ADAC-Plus Mitglieder auch den Rücktransport nach Hause (sofern kein Totalschaden vorliegt, siehe hierzu die Bestimmungen des ADAC). Auch die meisten KFZ-Versicherungen bieten Schutzbriefe an, die zumindest die Kosten der Bergung von der Nordschleife abdecken.
Es besteht also in der Regel kein finanzieller Grund sich unerlaubt von einer Unfallstelle zu entfernen und damit die Gesundheit oder das Leben anderer Fahrer zu gefährden!

Unfall / Fahrerflucht:
Bei einem Unfall ist zu beachten, daß man sich auf der Nordschleife genauso zu verhalten hat, wie auf einer "normalen" Straße auch. Durch die vielen unübersichtlichen Kurven und Kuppen kommt der Absicherung einer Unfallstelle eine besondere Bedeutung zu (sofern kein Personenschaden vorliegt!), damit nicht noch weitere Fahrzeuge verunfallen.
Bevor man sich sein Fahrzeug anschaut, ist für eine frühzeitige Absicherung der Unfallstelle zu sorgen. Zumindest PKW's haben ein Warndreieck mitzuführen, welches an einer geeigneten und gut sichtbaren Stelle (rechtzeitig - Bremsweg beachten) aufgestellt werden kann.
Sollten bei dem Unfall Dreck oder Flüssigkeiten auf die Fahrbahn gelangt sein, fremdes Eigentum beschädigt worden sein (hierzu zählen auch z.B. Leitplanken), oder man bei einer Weiterfahrt nicht ausschließen kann, daß das Fahrzeug noch Flüssigkeiten verliert, ist in jedem Fall die Streckensicherung zu verständigen (Tel.: 02691/302215).
Bitte beachte, daß ein anderes Vorgehen dazu führen kann, daß noch andere Fahrzeuge verunfallen, Personen schaden erleiden, du den Versicherungsschutz verlierst und eine Strafanzeige gestellt werden kann. Die Ausfahrten der Nordschleife werden Videoüberwacht und Zeugen finden sich fast in jedem Streckenabschnitt der Nordschleife!
Wie im Staßenverkehr auch, ist aber auch der folgende Verkehr verpflichtet anzuhalten, Erste Hilfe zu leisten und gegebenfalls bei der Absicherung der Unfallstelle zu helfen.
(Stichwort: unterlassene Hilfeleistung !)
********************************************************************************

Als je op google.de "versicherung" "unfall" en "nordschleife" intikt krijg je legio van dit soort informatie.
 
Laatst bewerkt:
Ofwel: openbare weg zonder snelheidsbeperking en gewoon verzekerd.

Tjeemp, da's wel het laatste dat ik verwacht had :?

Nou ja, helpt in ieder geval om racen nog betaalbaar te houden ;) ...
ook is het dan officieel geen racen...
 
Informatie van internet (notabene door iemand die zichzelf een "juridische leek" noemt) is niet "van horen zeggen"? Bovendien spreek je jezelf tegen door aan de ene kant te adviseren om te informeren bij mensen die praktijkervaring hebben met schadegevallen op de Ring en aan de andere kant mijn praktijkvoorbeelden weg te wuiven.






En dan heb ik het nog niets eens over het hoge "lekker-puh gehalte" van je laatste posts.....
 
Bovendien spreek je jezelf tegen door aan de ene kant te adviseren om te informeren bij mensen die praktijkervaring hebben met schadegevallen op de Ring en aan de andere kant mijn praktijkvoorbeelden weg te wuiven.

Dat noemt me een leercurve mijnheer E.Van Dam. Bent u altijd zo serieus en snel op uw kleine willem getrapt. Of heeft uw koppie wat aan zijn laatste stuiter overgehouden. Neem het eens allemaal niet zo zwaar joh. :z . ;) kijk zowaar een knipoog om de intentie hiervan aan te geven.
 
Wat een haantjes gedrag zeg.
Gooi hier aub een slot op .
Ik probeer hier wat info uit te trekken en het is alleen een beetje welles nietes ne jij dit en ik dat .
Heel jammer op het mf.
Net als elkaar onder weg een beetje argwanend deon en op het mf zitte raas kalle
:r
 
Afgelopen weekend was het trouwens weer raak...

Dodelijk ongeval Fuchsrohre op zaterdag om een uur of 5 daarna voor de rest van de dag afsluiting, zondag lange afsluiting wegens ongeval... '(

Als je niet weet waar je het over hebt moet je niets zeggen!

NIET dodelijk verongelukt, wel extreem zwaar gewond.

ZOndag was een sleutelbeenbreuk....nou nou, wat een ramp :Z
 
Als je niet weet waar je het over hebt moet je niets zeggen!

NIET dodelijk verongelukt, wel extreem zwaar gewond.

ZOndag was een sleutelbeenbreuk....nou nou, wat een ramp :Z

Gaat lekker hier, zijn we allemaal humeurig aan het worden *D
 
Bikefreak: de stukken die jij post bevestigen mijn verhaal volledig, waarvoor dank :}

Er staat letterlijk, je moet je aan de verkeerdregels houden. En dat klopt als een bus, net zoals op elke openbare weg. Dank voor je ondersteuning ;)

Maar het is leuk wat je verzekeraar ervan vindt, het gaat erom wat feit is. Feit is dat het een openbare weg is tijdens Touristenfahrt. punt. Je bent dus verzekerd.punt.

Als iemand ervoor kiest zich niet aan de verkeersregels te houden dan kiest hij daarmee ook voor de consequenties. Dat kan niemand de Nordschleife of de niet betalende, of weer op jezelf "verhalende" ;) , verzekering afschuiven.

je verzekering kan alleen een te hoge snelheid (zoals in Duitsland geld boven de adviessnelheid van 130) bepalen als de Polizei daarvan een procesverbaal heeft opgemaakt. Dit doen ze soms, zoals het hoort dus. Aangezien het verder naar Duits recht wordt afgehandeld (zo werkt het bij elk ongeval in het buitenland) geldt dat het op de openbare weg is gebeurd.

edit: voor de duidelijkheid, de Polizei heeft pas geleden op rechtsinhalen en snelheid gecontroleerd...dat gebeurd toch echt alleen op een openbare weg hoor ;)

En om het nog wat duidelijker te maken: mijn beide ongevallen hebben met een schuldvraag te maken. Er wordt dus een onderzoek gestart door de verzekeringen van beide partijen. Als een van beiden niet zou hoeven te betalen zouden ze dat zeker niet doen, toch? Van al de honderden ongevallen die ik heb meegekregen heb ik van niemand gehoord dat er niet uitgekeerd is. Dat een casco-schade (eigen schade) niet volledig betaald wordt kan inderdaad, dat is de Duitse wet indien je mede-aansprakelijk wordt gesteld aan het ongeval (bijvoorbeeld door te hoge snelheid, gevaarlijk gedrag, bellen etc etc). Dan kan het zijn dat je maar bijvorbeeld 50% van je eigen schade betaald krijgt.
 
Laatst bewerkt:
zozo, alweer heel wat indianen verhalen in dit topic, en denk dat ze vrijwel allemaal afkomstig zijn van mensen die er zelf nog nooit zijn geweest, maar van hebben horen zeggen.. :X
 
Polizei heeft pas geleden op rechtsinhalen en snelheid gecontroleerd...

Snelheidscontrole? Maar wat dan van dat ..."Durch ihre Breite von mehr als 12 Metern gibt es keine generelle Geschwindigkeitsbegrenzung"...

Of was dat misschien een excuus van "die Polizei" om lekker zelf een dagje rond te scheuren en er nog voor betaald te worden ook? :+
 
Snelheidscontrole? Maar wat dan van dat ..."Durch ihre Breite von mehr als 12 Metern gibt es keine generelle Geschwindigkeitsbegrenzung"...

Of was dat misschien een excuus van "die Polizei" om lekker zelf een dagje rond te scheuren en er nog voor betaald te worden ook? :+
Er geldt geen "generelle" dus algemene max. snelheid; maar op bepaalde plaatsen staan bordjes.




Misschien handig om er zelf eens te gaan kijken (zouden meer mensen mogen doen). ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan