Ben op je hoede! Nieuw wapen van de politie

scottie

MF veteraan
19 okt 2002
1.930
55
Lieshout
Grotere pakkans wegpiraat
Zaterdag 14 juni, DRIEBERGEN - De politie gaat een nieuw wapen met een grote pakkans inzetten tegen verkeersovertreders: een busje vol elektronica dat vanaf viaducten in een keer het langsrijdende verkeer kan controleren op snelheid, bumperkleven en agressief weggedrag. De politie kan zo ook direct signaleren of een auto gestolen is.

De 'high-tech' bus met nieuwe computersystemen, waarmee alles op de weg in de gaten gehouden kan worden, wordt het eerst - nog deze maand - operationeel op de snelwegen rond Utrecht, daarna worden meer bussen ingezet in de rest van Nederland.

Big Brother

Volgens geestelijk vader van de 'big brother'-bus, A. Hop van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) komen er steeds meer high-tech mogelijkheden om verkeerszondaars te betrappen. 'Het mooist is het om al de systemen te combineren. Daar zijn we met deze bus goed in geslaagd. We hebben nu de mogelijkheid om één persoon het verkeer te laten controleren op bijna alle punten van de 'ergernis top tien'.' Die ergernissen zijn onder meer: onnodig links rijden, bumperkleven, snijden, verkeerde verlichting, verkeerd inhalen, te hard rijden en verkeerd in- en uitvoegen.
De KLPD heeft drie radar- en videosystemen ingebouwd. Basis vormt het bekende radarsysteem dat de snelheid van passerende voertuigen meet. Daarnaast is de bus voorzien van het nieuwe Video Controle Systeem (VCS) dat met geavanceerde camera's vanaf een viaduct opnames maakt van het voorbijrijdend verkeer. Vanaf een beeldscherm in de bus pikt de politieman bumperklevers er uit en berekent de computer exact hoe dicht de klever op zijn voorganger heeft gereden. Alle andere overtredingen kunnen en passant worden meegenomen.

Lik op stuk

'Het VCS wordt alleen ingezet in een gecombineerde actie met motoragenten. Zij zetten de overtreder verderop aan de kant en kunnen hem onmiddellijk met zijn rijgedrag confronteren: lik op stuk.
Het derde nieuwe digitale systeem is het zogeheten Catch-Ken. Daarbij worden de kentekens van voorbijrijdende voertuigen gescand en gecontroleerd aan de hand van een database van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Zo pikt het systeem bijvoorbeeld gestolen auto's en auto's die eerder van de weg zijn gehaald, er meteen haarfijn uit.
Het systeem wordt ook ingezet bij trajectcontroles, bijvoorbeeld van touringcars die op het buitenland rijden. De eerste big brotherbus' van Nederland kost inclusief apparatuur een kleine 150.000 euro.
 
Ze kunnen iedereen beter verbieden nog langer gebruik te maken van 's vaderlands wegen, die kant gaan we zo langzamerhand wel op :Z
 
Ik ben wel voor meteen aan de kant zetten. Dat is beter dan 5 maanden later een accept giro in de bus.
 
Eigenlijk ben ik wel blij met deze bus. In Nederland is onveilig weggedrag ingewisseld met te hard rijden. Waarom? Is dit hetzelfde? Nee, maar het is te controleren.

Nu wordt uiteindelijk niet alleen meer op snelheid gecontroleerd, maar bumpergekleef en snijden (veel gevaarlijker naar mijn idee) wordt ook op gelet. Ennuh, kentekens scannen of er iets gestolen is, daar kan toch niemand tegen zijn?

Nu is het alleen nog te hopen dat de mankracht nodig om de busjes te bemannen niet wordt weggekaapt bij de surveillerende agent in de straat, maar van de graaiende flitsopstellingbouwers. Tja...
 
Het is waardeloos....
Je kan u nergens meer even te hard, je bent altijd de lul. Meestal maanden later, nu kennelijk ook real time.
De Nederlandse wegen (sorry, de karresporen die we zo noemen, bij gebrek aan beter)zijn domweg te klein voor het verkeersaanbod. Dus om er nog enigszins beweging in te houden zouden we allemaal exact hetzelfde moeten rijden, voornamelijk dezelfde snelheid. Dus trachten ze die op alle mogelijke manieren af te dwingen. Dat daarbij een flinke kwak geld wordt binnengesleept is meer dan welkom. Kun je lekker allerlei gaten met dichten. Speciaal daarvoor worden hele oerwouden van geniepig geplaatste camera's opgesteld. Deze hebben geen enkele waarde, anders dan poen schrapen.
Lik op stuk is dan wellicht beter, of duidelijk zichtbare camers's, zodat daarvan een ontmoedigende werking uitgaat.

Bij dit alles wordt vergeten dat mensen idividuen zijn, die nu eenmaal niet allemaal hetzelfde gedrag vertonen.
Ook moet je kennelijk in staat zijn bepaalde menselijke trekjes uit te schakelen als je op de weg gaat.
Bijvoorbeeld die irritante eikel voor je voorbij, met te hoge snelheid natuurlijk.
De ergernis die je aan bijv. zo'n figuur overhoudt ben je dan kwijt.
Dat mag dus niet, je moet je blijven ergeren.
Zo kun je nog wel wat zaken bedenken.
Bijv. de ergernis van hele oerwouden van stoplichten. groen, 10 meter voortsukkelen, rood, weer een rotstukkie vooruit, rood etc., etc.
Heb je dan een langer vrij traject voor, jaaa, dan...........FLITS :r
 
Hmm,

Opzich lijkt het mij een goed systeem,
persoonlijk vind ik snel rijden veel minder gevaarlijk dan:
snijders, bumperklevers, onnodig links rijders of om het beesie
maar een naam te geven: 'algemeen gevaarlijk weggebruik'

Ik vind dat ze soepeler om moeten gaan met snelheden,
maar agressiever op moeten treden tegen 'gevaarlijk' weggebruik'
(n.b.: hier vind ik snel dus niet onder vallen,
maar TE snel wel, TE snel is snel gaan waar het echt niet kan.)
Ongelukken gebeuren mijn inziens niet zozeer door snel,
maar door gevaarlijk weggebruik.

En dat er meteen een diefstal systeem in zit vind ik super!
dat is iets waar ik meteen van zeg MEER MEER MEER!

Diefstal de kop indrukken, want dat is toch iets waar ik me het meeste aan erger.
Je moet potdorie 3 sloten bij je hebben, als je alleen al naar het circuit gaat
of een bezoekje Amsterdam brengt gewoon even langs een vriend(in) en dan nog maar
hopen dat ze er nog staat als je terug komt.

Wat ik ook vind,
een flitskast registreerd '0/1' met andere woorden: 'nie te snel/te snel'
Persoonlijk ben ik meer voor persoonlijke confrontatie.
Want stel je komt net van het circuit af of gezellig rijden met je maten en
je rijd een stukkie vlugger een afrit af,
even een sprintje op een totaal lege 80 km weg, 'ver' van de bewoonde wereld.
Dan heb ik liever een oom agent die 'het wel snapt' en
je met een waarschuwing laat gaan, dan een "FLITS" (verborgen achter een
blauwe vuilnis zak !!!! (in Almere gezien)) en een acceptgiro.
 
De KLPD heeft drie radar- en videosystemen ingebouwd. Basis vormt het bekende radarsysteem dat de snelheid van passerende voertuigen meet.

Hoe meer radarsystemen ingebouwd hoe beter de detectie :}
 
Stront ende strontziek wordt je daarvan. :(
Hier hebben ze wel tijd voor, maar als je motor gejat wordt op een feestdag hebben ze geen tijd.
 
dus nu opletten op busjes die stilstaan.. '(

VERVALLEN dan al die andere mobiele dingen kastjes en auto's langs de weg?? anders nog meer kijken en zoeken of er niks staat ;(
 
Wordt opletten. Maar als ze zoals ze zeggen op de volgende aspecten gaan letten ben ik het alleen met te hard rijden niet helemaal eens.

1 onnodig links rijden,
2 bumperkleven,
3 snijden,
4 verkeerde verlichting,
5 verkeerd inhalen,
6 te hard rijden
7 verkeerd in- en uitvoegen.

Ben van mening dat de helft veroorzaakt wordt door irritant gedrag. Bumperkleven door onnodig linksrijden. Verkeerd inhalen (rechts) door onnodig links rijden en te hard rijden enz. enz. en daar mag best op gelet worden.
 
Heh en ik ben degene die een prent krijg als ik 30 wagens rechts inhaal die 40km van tevoren gaan lopen "voorsorteren" :X

Jaja, van de politie (verkeerspolitie dan wel) moetje het weer hebben :r :j
 
Hmm,

Opzich lijkt het mij een goed systeem,
persoonlijk vind ik snel rijden veel minder gevaarlijk dan:
snijders, bumperklevers, onnodig links rijders of om het beesie
maar een naam te geven: 'algemeen gevaarlijk weggebruik'

Ik vind dat ze soepeler om moeten gaan met snelheden,
maar agressiever op moeten treden tegen 'gevaarlijk' weggebruik'
(n.b.: hier vind ik snel dus niet onder vallen,
maar TE snel wel, TE snel is snel gaan waar het echt niet kan.)
Ongelukken gebeuren mijn inziens niet zozeer door snel,
maar door gevaarlijk weggebruik.

En dat er meteen een diefstal systeem in zit vind ik super!
dat is iets waar ik meteen van zeg MEER MEER MEER!

Diefstal de kop indrukken, want dat is toch iets waar ik me het meeste aan erger.
Je moet potdorie 3 sloten bij je hebben, als je alleen al naar het circuit gaat
of een bezoekje Amsterdam brengt gewoon even langs een vriend(in) en dan nog maar
hopen dat ze er nog staat als je terug komt.

Wat ik ook vind,
een flitskast registreerd '0/1' met andere woorden: 'nie te snel/te snel'
Persoonlijk ben ik meer voor persoonlijke confrontatie.
Want stel je komt net van het circuit af of gezellig rijden met je maten en
je rijd een stukkie vlugger een afrit af,
even een sprintje op een totaal lege 80 km weg, 'ver' van de bewoonde wereld.
Dan heb ik liever een oom agent die 'het wel snapt' en
je met een waarschuwing laat gaan, dan een "FLITS" (verborgen achter een
blauwe vuilnis zak !!!! (in Almere gezien)) en een acceptgiro.


:^
 
Heh en ik ben degene die een prent krijg als ik 30 wagens rechts inhaal die 40km van tevoren gaan lopen "voorsorteren" :X

Jaja, van de politie (verkeerspolitie dan wel) moetje het weer hebben :r :j

Dat is het rechts inhalen van een file. Kun je onderuit komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan