Grotere pakkans wegpiraat
Zaterdag 14 juni, DRIEBERGEN - De politie gaat een nieuw wapen met een grote pakkans inzetten tegen verkeersovertreders: een busje vol elektronica dat vanaf viaducten in een keer het langsrijdende verkeer kan controleren op snelheid, bumperkleven en agressief weggedrag. De politie kan zo ook direct signaleren of een auto gestolen is.
De 'high-tech' bus met nieuwe computersystemen, waarmee alles op de weg in de gaten gehouden kan worden, wordt het eerst - nog deze maand - operationeel op de snelwegen rond Utrecht, daarna worden meer bussen ingezet in de rest van Nederland.
Big Brother
Volgens geestelijk vader van de 'big brother'-bus, A. Hop van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) komen er steeds meer high-tech mogelijkheden om verkeerszondaars te betrappen. 'Het mooist is het om al de systemen te combineren. Daar zijn we met deze bus goed in geslaagd. We hebben nu de mogelijkheid om één persoon het verkeer te laten controleren op bijna alle punten van de 'ergernis top tien'.' Die ergernissen zijn onder meer: onnodig links rijden, bumperkleven, snijden, verkeerde verlichting, verkeerd inhalen, te hard rijden en verkeerd in- en uitvoegen.
De KLPD heeft drie radar- en videosystemen ingebouwd. Basis vormt het bekende radarsysteem dat de snelheid van passerende voertuigen meet. Daarnaast is de bus voorzien van het nieuwe Video Controle Systeem (VCS) dat met geavanceerde camera's vanaf een viaduct opnames maakt van het voorbijrijdend verkeer. Vanaf een beeldscherm in de bus pikt de politieman bumperklevers er uit en berekent de computer exact hoe dicht de klever op zijn voorganger heeft gereden. Alle andere overtredingen kunnen en passant worden meegenomen.
Lik op stuk
'Het VCS wordt alleen ingezet in een gecombineerde actie met motoragenten. Zij zetten de overtreder verderop aan de kant en kunnen hem onmiddellijk met zijn rijgedrag confronteren: lik op stuk.
Het derde nieuwe digitale systeem is het zogeheten Catch-Ken. Daarbij worden de kentekens van voorbijrijdende voertuigen gescand en gecontroleerd aan de hand van een database van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Zo pikt het systeem bijvoorbeeld gestolen auto's en auto's die eerder van de weg zijn gehaald, er meteen haarfijn uit.
Het systeem wordt ook ingezet bij trajectcontroles, bijvoorbeeld van touringcars die op het buitenland rijden. De eerste big brotherbus' van Nederland kost inclusief apparatuur een kleine 150.000 euro.
Zaterdag 14 juni, DRIEBERGEN - De politie gaat een nieuw wapen met een grote pakkans inzetten tegen verkeersovertreders: een busje vol elektronica dat vanaf viaducten in een keer het langsrijdende verkeer kan controleren op snelheid, bumperkleven en agressief weggedrag. De politie kan zo ook direct signaleren of een auto gestolen is.
De 'high-tech' bus met nieuwe computersystemen, waarmee alles op de weg in de gaten gehouden kan worden, wordt het eerst - nog deze maand - operationeel op de snelwegen rond Utrecht, daarna worden meer bussen ingezet in de rest van Nederland.
Big Brother
Volgens geestelijk vader van de 'big brother'-bus, A. Hop van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) komen er steeds meer high-tech mogelijkheden om verkeerszondaars te betrappen. 'Het mooist is het om al de systemen te combineren. Daar zijn we met deze bus goed in geslaagd. We hebben nu de mogelijkheid om één persoon het verkeer te laten controleren op bijna alle punten van de 'ergernis top tien'.' Die ergernissen zijn onder meer: onnodig links rijden, bumperkleven, snijden, verkeerde verlichting, verkeerd inhalen, te hard rijden en verkeerd in- en uitvoegen.
De KLPD heeft drie radar- en videosystemen ingebouwd. Basis vormt het bekende radarsysteem dat de snelheid van passerende voertuigen meet. Daarnaast is de bus voorzien van het nieuwe Video Controle Systeem (VCS) dat met geavanceerde camera's vanaf een viaduct opnames maakt van het voorbijrijdend verkeer. Vanaf een beeldscherm in de bus pikt de politieman bumperklevers er uit en berekent de computer exact hoe dicht de klever op zijn voorganger heeft gereden. Alle andere overtredingen kunnen en passant worden meegenomen.
Lik op stuk
'Het VCS wordt alleen ingezet in een gecombineerde actie met motoragenten. Zij zetten de overtreder verderop aan de kant en kunnen hem onmiddellijk met zijn rijgedrag confronteren: lik op stuk.
Het derde nieuwe digitale systeem is het zogeheten Catch-Ken. Daarbij worden de kentekens van voorbijrijdende voertuigen gescand en gecontroleerd aan de hand van een database van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Zo pikt het systeem bijvoorbeeld gestolen auto's en auto's die eerder van de weg zijn gehaald, er meteen haarfijn uit.
Het systeem wordt ook ingezet bij trajectcontroles, bijvoorbeeld van touringcars die op het buitenland rijden. De eerste big brotherbus' van Nederland kost inclusief apparatuur een kleine 150.000 euro.