Ben Spies naar Yamaha in de SBK

FastMarc

MF veteraan
3 feb 2004
6.303
2
Zeist
Facebook
News - 01/10/2008
Ben Spies signs with Yamaha World Superbike for 2009

American racing sensation Ben Spies has signed up to the Yamaha factory World Superbike Team to partner 23 yr old British rider Tom Sykes for the 2009 season. The 24yr old American rider from Dallas is fresh from a record third championship win in a row, taking the AMA Superbike Championship crown again for 2008. Spies is only the fourth rider in the history of AMA Superbike to win three consecutive titles and 3rd on the all-time AMA Superbike wins list with a total of 28 AMA Superbike wins. This now completes the Yamaha World Superbike team for 2009.

Spies has been racing and winning in the AMA Superbike Championship since 2005, and has an unrivalled 90% podium finish rate for racing, the highest for any AMA rider in the history of the championship. He took second place in his rookie year followed by the three successive championship wins. Prior to this he had a three year stint in the AMA Supersport Championship,. Spies turned pro in 2000, racing in the AMA Superstock Championship for two years before joining AMA Supersport in 2002.

Spies has also ridden in MotoGP in 2008, starting in place of injured Loris Capirossi at the British GP, finishing 14th place scoring his first MotoGP points. He had a further 2 wildcard outings, achieving 8th at Laguna Seca and an even more impressive 6th at Indianapolis.

“I’m very excited about joining Yamaha in World Superbike,” Spies said. “This is a positive step for the direction of my career. I’ll have a great opportunity to race on many of the top road racing circuits in the world. Riding with a company as passionate about racing as Yamaha is going to put me in a good position to contest for a world championship right from the start.”

“Superbike racing originated in America, but it’s been a while since we’ve had an American world champion. There’s a great tradition of American riders in World Superbike and I hope to put my name alongside great champions like Fred Merkel, Doug Polen, Scott Russell, John Kocinski and Colin Edwards. “

“After considering my offers it became obvious to me that Yamaha would be a great home. Yamaha was excited about the possibility of me joining them and they just made me feel like I was coming into a great family. You look at how Yamaha treats its riders and how, even after their careers are over, they’re always part of the Yamaha family. That was really important to me. I’m looking forward to the challenge at hand and to work with Yamaha to produce a winning team and ultimately a World Superbike Championship.”

Massimo Meregalli (Yamaha’s factory Superbike Team Manager) – “We’re really enthusiastic to have signed Ben Spies for the 2009 team. He’s proved to be a very skilful and successful rider in AMA Superbike, he has been one of the riders we have followed closely this year. We are sure he will be a great combination with Tom Sykes, the team are looking forward to starting with them both next year. There will be a lot to learn with new circuits and new bikes but we also have new motivation as a fresh team and will give 200% to help the riders win in 2009. ”

“We’re very excited to have Ben join the team” said Yamaha Motor Europe Racing Division Manager Laurens Klein Koerkamp. “He’s proved to be a top rider with his AMA titles and recent rides in MotoGP, we believe he’s got a long future ahead of him at the highest levels in motorcycle racing.“


Bron: Yamaha Racing
 
Laatst bewerkt:
Dat zou wel gaaf zijnHet is al een feit......Spies kan wel rijden :Y

Jaartje superbikes en dan volgend jaar op een MotoGP Yamaha.................

Welkom bij de familie Spies :)
 
Laatst bewerkt:
Ben Spies vertrekt naar het WK Superbike. De Amerikaan heeft een contract getekend om uit te komen voor het Yamaha WSBK team, hij wordt daar de teamgenoot van de uit het Brits Superbike komende Tom Sykes.

Ben Spies

Het wordt dus een compleet nieuwe bezetting voor het Yamaha World Superbike team. Dat was natuurlijk al duidelijk nadat eerst Noriyuki Haga en later ook Troy Corser aan hadden gegeven het team te zullen verlaten maar de verwachting was dat er toch een meer ervaren rijder uit of het WK Superbike of het WK Supersport de plaats naast Tom Sykes in zou nemen.
Het worden daarentegen dus twee rookies in dit kampioenschap waarbij Spies zeker niet de minste is met drie opeenvolgende AMA titels op zak en een ongeëvenaard start/podium percentage van 90%. Spies was het afgelopen seizoen ook drie races actief in de MotoGP, eerst als invaller voor Loris Capirossi, later als wildcards tijdens de twee Amerikaanse races.

"Ik vind het erg gaaf dat ik voor Yamaha in het WK Superbike mag rijden," vertelde Spies. "Het is een positieve stap voor mijn carrière. Ik krijg de kans om op veel van de top circuits in de wereld te racen. Rijden met een bedrijf dat zo gepassioneerd is over het racen geeft me de kans om meteen vanaf het begin voor het kampioenschap te kunnen vechten."

"Het racen met Superbikes begon in Amerika maar het is al een tijd geleden dat we een Amerikaanse wereldkampioen hebben gehad. Er hebben echter veel Amerikaanse rijders in het WK Superbike gereden en ik hoop mijn naam in het lijstje van geweldige kampioenen zoals Fred Merkel, Doug Polen, Scott Russell, John Kocinski en Colin Edwards te kunnen voegen."

"Na de aanbiedingen op een rijtje te hebben gezet werd het me duidelijk dat Yamaha een geweldig thuis zou bieden. Yamaha was opgetogen over mijn mogelijke komst en ze gaven me het gevoel naar een geweldige familie te komen. Je merkt hoe Yamaha hun rijders behandelt en dat ze, zelfs als hun carrière voorbij is, nog steeds bij die familie horen. Dat was erg belangrijk voor mij. Ik kijk uit naar de uitdaging die voor me ligt en wil graag met Yamaha een winnend team zien te worden en uiteindelijk World Superbike kampioen."

Teammanager Masimo Meregali is erg enthousiast over het aantrekken van Spies maar ziet ook in dat er een steile leercurve is.

"We zijn er van overtuigd dat Ben Spies een goede combinatie zal volgen met Tom Sykes, het team kijkt er naar uit om volgend jaar met ze samen te werken. Ze zullen veel moeten leren met al die nieuwe circuits en een nieuwe motor maar we hebben ook een hernieuwde motivatie en een fris team dat 2005 zal geven om de rijders in 2009 te laten winnen."


BRON: Racesport.nl
 
Denk dat hij zijn salariseisen flink heeft bijgesteld toen zijn MotoGP-kansen verkeken waren. Anders was het een jaartje Texaanse Solex Competitie geworden ;)
 
Dit vind ik wel leuk. Jammer dat Suzuki hem niet heeft weten te behouden.

Vind nu het Yamaha-team in de SBK een leuk team. Was eerlijk gezegd een beetje uitgekeken op Haga en Corser. Het is naar mijn mening tijd voor nieuwe mannen!

Sykes
Spies
Kiyonari
Rea
Crutchlow (ofzoiets :P )
 
Dit vind ik wel leuk. Jammer dat Suzuki hem niet heeft weten te behouden.

Vind nu het Yamaha-team in de SBK een leuk team. Was eerlijk gezegd een beetje uitgekeken op Haga en Corser. Het is naar mijn mening tijd voor nieuwe mannen!

Sykes
Spies
Kiyonari
Rea
Crutchlow (ofzoiets :P )

En dan vergeet je Haslam, Camier en Shane Byrne ;)

Overigens heeft Spies mazzel met zijn miljoenen salaris eis als hij wat coulanter was geweest reed hij komend seizoen in de MotoGP.
 
En dan vergeet je Haslam, Camier en Shane Byrne ;)

Overigens heeft Spies mazzel met zijn miljoenen salaris eis als hij wat coulanter was geweest reed hij komend seizoen in de MotoGP.

Zijn die namen al bevestigd bij een team dan?
En ondanks dat Haslam al eerder op dit podium actief was, is het leuk dat hij weer terug is.

Het begint een beetje op het britse sbk kampioenschap te lijken :+
 
Zijn die namen al bevestigd bij een team dan?
En ondanks dat Haslam al eerder op dit podium actief was, is het leuk dat hij weer terug is.

Het begint een beetje op het britse sbk kampioenschap te lijken :+

Byrne rijd op de Sterilgarda Ducati de overigen moeten nog bekend/bevestigd worden.
Deze knakkers in deze klasse mag van mij en enkele brokkenpiloten eruit en wellicht dat we wat meer rijders zien strijden om de 1e plaats.
Max Neukirchner begon zo goed, maar helaas lijkt dit over evenals Nieto en Kagayama.
Ruben Xaus vind ik ook niet meer wat het geweest is evenals Biaggi, Corser.
 
Byrne rijd op de Sterilgarda Ducati de overigen moeten nog bekend/bevestigd worden.
Deze knakkers in deze klasse mag van mij en enkele brokkenpiloten eruit en wellicht dat we wat meer rijders zien strijden om de 1e plaats.
Max Neukirchner begon zo goed, maar helaas lijkt dit over evenals Nieto en Kagayama.
Ruben Xaus vind ik ook niet meer wat het geweest is evenals Biaggi, Corser.

Ruben Xaus moet blijven. Dat is een van mijn favoriete coureurs in deze klasse. Al is het wel een brokkenpiloot :P

Corser en Biaggi mochten als het aan mij had gelegen hun biezen pakken. Van Neukirchner is het inderdaad jammer dat hij zijn goede lijn niet kon doorzetten.
 
Ruben Xaus moet blijven. Dat is een van mijn favoriete coureurs in deze klasse. Al is het wel een brokkenpiloot :P

Corser en Biaggi mochten als het aan mij had gelegen hun biezen pakken. Van Neukirchner is het inderdaad jammer dat hij zijn goede lijn niet kon doorzetten.

Toch heeft Biaggi na een pauze van een jaar erg leuke dingen laten zien in zijn eerste jaar en Corser is een zeer goede ontwikkelaar. Ik heb al vaker begrepen dat hij degene is die de Yamaha aan het rijden kreeg ( overdreven gezegd dan ) en dat Haga daar van profiteerde. Haga schijnt niet zo'n afsteller te zijn :N En nee ik zit niet in het wereldje maar schrijf wat ik van de commentatoren op verschillende zenders hoor.

Of is het meer persoonlijk dat Corser en Biaggi van jou mogen vertrekken omdat het niet "jouw" rijders zijn? Ze presteerden meer dan Xaus vrees ik ;) al is Xaus wel spectaculair om te zien rijden .... als ie blijft zitten :+
 
Toch heeft Biaggi na een pauze van een jaar erg leuke dingen laten zien in zijn eerste jaar en Corser is een zeer goede ontwikkelaar. Ik heb al vaker begrepen dat hij degene is die de Yamaha aan het rijden kreeg ( overdreven gezegd dan ) en dat Haga daar van profiteerde. Haga schijnt niet zo'n afsteller te zijn :N En nee ik zit niet in het wereldje maar schrijf wat ik van de commentatoren op verschillende zenders hoor.

Of is het meer persoonlijk dat Corser en Biaggi van jou mogen vertrekken omdat het niet "jouw" rijders zijn? Ze presteerden meer dan Xaus vrees ik ;) al is Xaus wel spectaculair om te zien rijden .... als ie blijft zitten :+

Ze zijn beiden goed genoeg om erin te blijven rijden. Maar ik ben door de jaren heen een beetje op hen uitgekeken. Corser is nog steeds een fantastisch coureur natuurlijk. Bijna alle trainingen zit hij er goed bij, om het over de superpole nog niet eens te hebben. Volgens mij is het een wijs besluit van BMW om Corser binnen te halen. Ze zullen een goede aan hem hebben. Zoals jij ook al aangeeft, hij is een goede ontwikkelingsrijder.

Biaggi heeft zeer zeker leuke dingen laten zien in dit kampioenschap. Verder heb/wil ik niet zoveel over hem zeggen ;)

Om een lang verhaal kort te maken, ik kijk er naar uit om nieuwe jonge jongens aan het werk te zien. Deze twee coureurs zitten in de nadagen van hun carriere en ik vind het tijd voor nieuw bloed. En ja, ze presteerden inderdaad meer dan Xaus :+
 
Laatst bewerkt:
Weten we nu al wie er volgend jaar geen wereldkampioen wordt: Yamaha!

Slechte rijderskeus in zowel supersport als superstock. Allemaal onervaren mannen in het WK. Gaan misschien hard in hun eigen land, maar internationaal gezien hebben ze nog niks gepresteerd en moeten ze het allemaal nog bewijzen. daarbij komt een volledig nieuwe R1 die nog ontwikkelt moet worden....zal allemaal teveel blijken voor deze rookies. Daarnaast zijn het geen aansprekend persoonlijkhedne, zoals Haga, Xaus, Corser, Bayliss en Biaggi (ja ook hij) dat wel zijn.


Jullie mogen mij volgend jaar om deze tijd afrekenen op deze uitspraak. Ik verwacht er bar weinig van ondanks dat ik yamaha man in hart en nieren ben.

Gok op Ten Kate en Haga op ducati volgend jaar voor het SBK kampioenschap. In SS600 heeft Ten Kate verreweg de beste line-up voor 2009, dus het zal geen verassing worden wie er volgend jaar SS wereldkampioenen worden.
 
Lekker positief :N

En ik ga je zeker afrekenen op jouw uitspraken volgend jaar ;)


:^

Sykes zal zeker even moet wennen in het begin maar Spies gaat volgens mij overal hard.
Dit jaar op Donington deed hij het ook goed in de GP.
 
Laatst bewerkt:
Weten we nu al wie er volgend jaar geen wereldkampioen wordt: Yamaha!

Slechte rijderskeus in zowel supersport als superstock. Allemaal onervaren mannen in het WK. Gaan misschien hard in hun eigen land, maar internationaal gezien hebben ze nog niks gepresteerd en moeten ze het allemaal nog bewijzen. daarbij komt een volledig nieuwe R1 die nog ontwikkelt moet worden....zal allemaal teveel blijken voor deze rookies. Daarnaast zijn het geen aansprekend persoonlijkhedne, zoals Haga, Xaus, Corser, Bayliss en Biaggi (ja ook hij) dat wel zijn.


Jullie mogen mij volgend jaar om deze tijd afrekenen op deze uitspraak. Ik verwacht er bar weinig van ondanks dat ik yamaha man in hart en nieren ben.

Gok op Ten Kate en Haga op ducati volgend jaar voor het SBK kampioenschap. In SS600 heeft Ten Kate verreweg de beste line-up voor 2009, dus het zal geen verassing worden wie er volgend jaar SS wereldkampioenen worden.

:?
Meestal zijn mensen dolblij met nieuwe instroom. Nieuwe stijlen, nieuwe persoonlijkheden, nieuwe strijd... nieuw elan!
 
Gok op Ten Kate en Haga op ducati volgend jaar voor het SBK kampioenschap. In SS600 heeft Ten Kate verreweg de beste line-up voor 2009, dus het zal geen verassing worden wie er volgend jaar SS wereldkampioenen worden.

't zal wel een van de Ten Kate rijders zijn maar wie zal er winnen??? Ik hoop op een hevige strijd tussen die 2. :Y Al schat ik Sofuoglu wel hoger in, wat die vorig jaar liet zien op de RR :9~
 
Laatst bewerkt:
Weten we nu al wie er volgend jaar geen wereldkampioen wordt: Yamaha!

Slechte rijderskeus in zowel supersport als superstock. Allemaal onervaren mannen in het WK. Gaan misschien hard in hun eigen land, maar internationaal gezien hebben ze nog niks gepresteerd en moeten ze het allemaal nog bewijzen. daarbij komt een volledig nieuwe R1 die nog ontwikkelt moet worden....zal allemaal teveel blijken voor deze rookies. Daarnaast zijn het geen aansprekend persoonlijkhedne, zoals Haga, Xaus, Corser, Bayliss en Biaggi (ja ook hij) dat wel zijn.


Jullie mogen mij volgend jaar om deze tijd afrekenen op deze uitspraak. Ik verwacht er bar weinig van ondanks dat ik yamaha man in hart en nieren ben.

Gok op Ten Kate en Haga op ducati volgend jaar voor het SBK kampioenschap. In SS600 heeft Ten Kate verreweg de beste line-up voor 2009, dus het zal geen verassing worden wie er volgend jaar SS wereldkampioenen worden.

:Y Ik denk dat je gelijk gaat krijgen.
Hoop wel dat Neukirchner weer mee gaat strijden,gixxer rules *O*
 
Laatst bewerkt:
Goede zet van Spies. Ben benieuwd wie er sneller zal zijn; Spies of Sykes.
Het zijn beide talenten, dat moge duidelijk zijn.
Spies is 3voudig AMA kampioen maar niemand hier in Europa/de rest van de wereld geeft daar eigenlijk iets om he :X . Het is en blijft toch een kampioenschap dat internationaal minder aanzien geniet.
Die 3 AMA titels zeggen mijn inziens ook niet zo veel, zijn prestaties op de Suzuki GSV-R des te meer. Ben dus benieuwd hoe dit gaat lopen tov Sykes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan