Benelli 500 ls

saien

Die hard MF'er
24 jan 2004
658
91
zwolle
Hallo,
Ik krijg binnenkort een Benelli 500ls. Ik ben op zoek naar info, en een werkplaatshandboek.
(De motor heeft zo'n 20 jaar in de schuur gestaan, als ik de motor hier heb zal ik foto's plaatsen en wat meer kunnen vertellen)
 

Bijlagen

  • benelli-500-ls-102015-555.jpg
    benelli-500-ls-102015-555.jpg
    201 KB · Weergaven: 69
Er passen heel veel onderdelen van een honda cb500 in het blok van de benelli
 
Oké ik had al wel zoiets gehoord, maar wie bracht nu het eerste dit blok op de markt? Honda of Benelli?
Honda.
:Y
Heel vroeger werden de Jappen copycats genoemd,later dachten de Italianen dat kunnen wij ook,zo is het Benelli blok een copy
van de CB500F en de Laverda SF 750 motor ook een copy van een Honda blok.
 
Oké ik had al wel zoiets gehoord, maar wie bracht nu het eerste dit blok op de markt? Honda of Benelli?
Gilera was er al mee voor 1950 net als benelli rond die zelfde tijd
Jammer dat met het uitbrengen van de latere viercilinders niet dat blok als uitgangspunt gebruikt was dan waren ze veel beter geweest dan de honda blokken
 
Laatst bewerkt:
Gilera was er al mee voor 1950 net benelli rond die zelfde tijd
Jammer dat met het uitbrengen van de latere viercilinders niet dat blok als uitgangspunt gebruikt was dan waren ze veel beter geweest dan de honda blokken
Gilera was een 4 cilinder met dubbel bovenliggende nokkenassen,lijkt totaal niet op dat van Honda gekopieerde blok.
 
Leuk een LS Quattro, ik heb redelijk wat Benelli’s gehad leuke fietsen en fijn sturen.
Ik weet niet of de club nog actief is, specifieke onderdelen kocht ik vroeger bij Verstegen in Schaik, AIM in Tilburg en in Italië.
Verstegen heeft nog een webshop, en verder is internet het medium.
De 500 is gemakkelijk te onderhouden en je hebt iets niet alledaags.
De LS heeft een ander frame als de 500 Quattro (zonder LS), het grotere frame van de 500 Quattro was ook de basis voor de 750 sei.
 
Mijn Quattro jaren terug geheel gerestaureerd, verkocht en nog niet zolang geleden kwam ik deze weer tegen bij Brouwer in Nijkerk. Heel veel plezier met jouw Quattro en regelmatig posten👍😊
 

Bijlagen

  • 287D212D-C8AE-4BF3-A6AF-CEB641A686EF.jpeg
    287D212D-C8AE-4BF3-A6AF-CEB641A686EF.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 35
Kijk nog een naar jouw foto, je hebt een mooi exemplaar wees er zuinig op ze zijn zeldzaam geworden.
 
Leuke vondst... blokken zijn niet exacte kopies maar sommige zaken zijn uitwisselbaar . Ikzelf ben met een 750 sei bezig die ook zo lang gestaan heeft. Blok loopt perfect, electronica in orde gemaakt, nu met carbs bezig ... Mijne heeft ook een andere versnellingsbak waardoor helaas de kickstarter niet meer past ..
 
Maar gefeliciteerd met je originele Benelli!

Die bami-blokken van nu zijn niet slecht, maar hebben natuurlijk niks te maken met de rijke historie van het merk...
 
Klopt ging over de vraag wie er eerder was Honda of benelli met een viercilinder Benelli dus en er waren meer een eerder
Al moet ik toegeven dan die van Benelli een 250 cc was met dubbele boven liggende nokkenassen
Gilera was wel een 500cc en er waren nog wel meer merken die een soortgelijke motor gebouwd had voor Honda
En dan laat ik mijn eigen merk nog ongenoemd en dan bedoel ik niet de Benelli's die onder de Guzzi naam uitgebracht werden
 
Klopt ging over de vraag wie er eerder was Honda of benelli met een viercilinder Benelli dus en er waren meer een eerder
Al moet ik toegeven dan die van Benelli een 250 cc was met dubbele boven liggende nokkenassen
Gilera was wel een 500cc en er waren nog wel meer merken die een soortgelijke motor gebouwd had voor Honda
En dan laat ik mijn eigen merk nog ongenoemd en dan bedoel ik niet de Benelli's die onder de Guzzi naam uitgebracht werden
Ja maar niet met dat blok uit de Benelli 500,die heeft niets te maken met de voormalige raceblokken van andere merken maar is gewoon een kopie
van het Honda blok,de voormalige eigenaar van Benelli had geen zin om zelf een nieuw blok te ontwikkelen en heeft toen de Honda motor als
voorbeeld genomen,dus als het wat dit blok betreft gaat om wie de eerste was dan is dat Honda geweest.
 
Als je voor de voorvork en remmen wat nodig hebt die zien gelijk aan wat Guzzi gebruikte .
Dus remschijven remklauwen remblokken en voorrempomp kan je dus makkelijk vinden net als de onderdelen van de voorvork
 
Voor de TS: de 500 twin schijnt koelproblemen te hebben. De oorzaak zou in de capaciteit van de oliepomp liggen. Ik weet er zelf niets van maar heb dit ooit gelezen in een Engels motorblaadje. Lijkt me iets om op door te Googelen of in ieder geval alert op te zijn bij onderhoud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan