Benelli Tornado TNT 125

Klopt maar als de Amerikanen de levering van die machines blijft blokkeren krijgen ze het uiteindelijk toch wel onder de knie (omdat ze wel moeten) en heeft ASML weer een flinke concurrent erbij. Tegenhouden gaat uiteindelijk niet lukken. Samenwerken lijkt me een beter idee.
 
@Monomuis Via wat omzwervingen toch weer uitgekomen op Benelli. Een 502C om precies te zijn. Een beetje raar ding maar blijkbaar past dat wel bij mij. Dat zegt wel iets over mij.... Met een spierziekte en een kapotte schouder een passende motor vinden valt niet mee maar dit is best een leuke motor ondanks zijn gewicht.
Ik vind zo’n 502C ook wel gaaf. Het model heeft wat weg van zoo’n Ducati Diavel.
 
Vermogen en prijs 3x minder (beiden niet erg want een heel hoge top heb je niets aan op zo'n model) verder heeft Benelli inderdaad heel goed bij Ducati gekeken.
 

Bijlagen

  • 20240107_181654.jpg
    20240107_181654.jpg
    451,2 KB · Weergaven: 0
Zoals de dealer al tegen me zei: de stock bandjes zijn niet zo slecht dat je ze maar onmiddellijk moet vervangen. Dat was namelijk mijn vraag toen ik mijn TNT kocht. Hij verkoopt graag banden maar zijn advies was om ze gewoon op te rijden. Ik heb er niet mee in de regen gereden maar ze hebben verder onopvallend hun werk gedaan.
 
Ik heb er inmiddels zo’n 40 kilometer mee gereden en ik heb inderdaad veel slechtere banden gehad op andere motoren. Geen schrikmomenten en zelfs niet op een vochtig wegdek (niet actief regenend maar net na de regen) toen ik het wel verwachtte. Vervangen kan altijd nog en de aanbevelingen heb ik hier al gelezen, en de bandjes zijn ook niet zo duur.

Hoe hebben anderen hun bobbins gemonteerd? Er zit geen voorbereiding dus hebben mensen draadeinde getapt, dan zie ik daar graag foto’s van. :)
 
Ik had op Ali bobbins besteld 'speciaal voor de TNT125'. Toen ze eenmaal aangekomen waren realiseerde ik me dat ik een probleem had. Tappen heb ik overwogen maar er is dan wel weinig metaal voor de schroefdraad. Hooguit als je er eerst een moer op last. Omdat de verf eraf moest voor lassen heb ik heb maar gelaten. Een paddockstand met lepels werkt ook. Kortom, ik heb het niet opgelost.
 
Zag vandaag een rijschool met een TNT125 lessen. Ze moesten tanken en ik toevallig ook, meteen even gevraagd of hij die teller gekalibreerd had, maar dat had hij niet. Gaf 'm als tip om dan even op YouTube te kijken. 14% afwijking zou ik persoonlijk onwenselijk vinden op een lesfiets. Denk je mooi netjes 80 km/u op de provinciale weg te rijden, heb je wat auto's in je nek omdat je net 70 km/u op GPS aantikt. :+

Nu hoef je 'm ook niet perfect op GPS te kalibreren, maar 5% afwijking is beter te doen, 14% is echt flink. Ben benieuwd wat een examinator zegt op de provinciale weg, als je niet echt hard gaat. Al leer je natuurlijk wat vlotter te rijden dan de rest van het verkeer (wat op een TNT125 lastig gaat :) )
 
Het is wel een Benelli dingetje; mijn Benelli 502C heeft ook een vergelijkbare teller afwijking. Terwijl dat een heel andere tellerunit is. Alsof ze het opzettelijk doen. Ergens vagelijk staat me bij dat afwijking niet meer dan 10% mag zijn. Ik ben er nu wel aan gewend en rij gewoon overal 10km/h te ' hard'.
 
Overigens wel geinig om met een TNT125 te lessen. Dat biedt mogelijkheden bij bepaalde bijzondere verrichtingen. Maar dan weer geen ABS maar een gecombineerd remsysteem.
 
De Benelli's die ik tot nu toe heb gereden, weken vreselijk af. Als je het weet is dat geen probleem. Weet je dat niet, dan kan je best verrast worden.
De Imperiale 400 is ook grappig, als je 150 km/u op de teller aan het rijden bent, is dat 120 km/u op GPS.. 'Goh, echt iedereen heeft haast vandaag!'

Rijden op een TNT125 is toch wel anders dan op een 'grote' motor, dus ik twijfel een beetje of dat wel een goede lesmotor is. Persoonlijk denk ik van niet. Het is een kleine funbike, geen serieuze motor. De basics kan je er natuurlijk wel prima op leren. Ook weet ik niet of je met A1 lessen/examen ook de snelweg op gaat, maar als dat wel zo is, dan kom je ook niet echt mee. Ik kreeg 'm niet verder dan 111 km/u (98 km/u op GPS). Heb je wind tegen, dan kom je daar helemaal niet.
 
Ik vond het stuurgedrag van de TNT125 toch ook wel heel anders. Kom je van een 'grote' motor dan wil je nog wel eens verkeerd insturen op heel lage snelheden. Zo'n ding is dan toch een stuk wendbaarder en soms wat te wendbaar. Kan ook zijn dat het aan mij lag. Ik klungel ook al vele jaren maar wat aan. Ik kreeg mijn rijbewijs destijds ook maar bij de zegeltjes.
 
Eigenlijk is het gewoon een kleine brommer waar je veel plezier op kan hebben. Een gewone motor is toch echt anders.
Bij de zegeltjes? Dat is wel mooi! In België kreeg je 'm gewoon bij je autorijbewijs vroeger, als je 'm voor 1 januari 1989 had behaald.
Daarna wat nu A1 is. Ben nog steeds benieuwd of dat hier ooit komt. Dan heb je wel een hele opleving voor wat betreft 125cc'ers en dan zal deze TNT ook veel worden gekocht.
 
In Nederland? Niet waarschijnlijk. De Bovag rijscholen hebben een goede lobby. Ik heb mijn rijbewijs gehaald in de tijd van de oefenvergunningen. Omdat de bijzondere verrichtingen wel langzamerhand dichterbij kwamen heb ik wel een paar rijlessen gehad waarbij ik met een CX500C een achtje tussen twee stoepranden moest maken en een noodstop moest doen terwijl de deur van een garagebox razendsnel dichterbij kwam. Je gaat dan vanzelf wel maximaal knijpen. Ook zonder ABS. Maar op mijn examen hoefde ik alleen maar een kwartiertje rond te rijden zonder te verongelukken. Dat lukte. Achtjes draaien heb ik sindsdien nooit meer gedaan. Ook niet met de kleine Tornado. Mijn enige prestatie is dat ik al die tijd heb weten overleven zonder al te veel brokken.
 
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek gegaan naar een cmx250c. Vroeger had ik er een. Goede herinneringen aan.
Laag, licht, zuinig, hoge fun factor, je pakt m zo ff voor een klein rondje (iets wat je niet snel doet met een hele grote fiets) verder was stalling ook geen probleem (niet zo groot)

Paar cmx250 gezien, is toch echt een hele oude motor geworden. Meeste zijn goedkoop hebben veel mankementen, of duur, en dan is het nog steeds hele oude techniek (en bijkomende gebruikerssporen) 1950€ voor een leuke cmx vind ik toch wel te gek worden! Zeker als je goed zoekt er een zgan tnt voor kan vinden😁

Ook een skyteam gehad waar ik leuke avonturen op heb beleefd.
Ben dus rustig een beetje aan het nadenken/ zoeken naar o.a een tnt125.

Houd jullie op de hoogte!
 
In Nederland? Niet waarschijnlijk. De Bovag rijscholen hebben een goede lobby. Ik heb mijn rijbewijs gehaald in de tijd van de oefenvergunningen. Omdat de bijzondere verrichtingen wel langzamerhand dichterbij kwamen heb ik wel een paar rijlessen gehad waarbij ik met een CX500C een achtje tussen twee stoepranden moest maken en een noodstop moest doen terwijl de deur van een garagebox razendsnel dichterbij kwam. Je gaat dan vanzelf wel maximaal knijpen. Ook zonder ABS. Maar op mijn examen hoefde ik alleen maar een kwartiertje rond te rijden zonder te verongelukken. Dat lukte. Achtjes draaien heb ik sindsdien nooit meer gedaan. Ook niet met de kleine Tornado. Mijn enige prestatie is dat ik al die tijd heb weten overleven zonder al te veel brokken.

Dat is al even geleden, die oefenvergunningen. :) Ik meende dat mijn pa die ook nog had, maar die had niet doorgezet. Had toen een Jawa 250, meen ik. Kan het niet meer navragen, hij is al bijna 23 jaar overleden (ongeveer een maand nadat ik hier lid werd) maar heeft nog wel meegemaakt dat ik mijn motorrijbewijs haalde en mijn eerste motor gezien. Ik las laatst wat oude berichten van mijzelf hier op het forum en met de auto hoefde ik alleen op de snelweg in te voegen, uit te voegen, omdraaien en terug naar CBR. Moet wel zeggen dat ik ruim een jaar aan het lessen was (duurde lang omdat ik vaak ruzie had met de eerste instructeur en dat niet bepaald goed werkte in combi met rijlessen). Maar met zo'n TNT moeten al die oefeningen in elk geval kinderspel zijn. Ding weegt niets, kan draaien op een zakdoek.

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek gegaan naar een cmx250c. Vroeger had ik er een. Goede herinneringen aan.
Laag, licht, zuinig, hoge fun factor, je pakt m zo ff voor een klein rondje (iets wat je niet snel doet met een hele grote fiets) verder was stalling ook geen probleem (niet zo groot)

Paar cmx250 gezien, is toch echt een hele oude motor geworden. Meeste zijn goedkoop hebben veel mankementen, of duur, en dan is het nog steeds hele oude techniek (en bijkomende gebruikerssporen) 1950€ voor een leuke cmx vind ik toch wel te gek worden! Zeker als je goed zoekt er een zgan tnt voor kan vinden😁

Ook een skyteam gehad waar ik leuke avonturen op heb beleefd.
Ben dus rustig een beetje aan het nadenken/ zoeken naar o.a een tnt125.

Houd jullie op de hoogte!

Hey Zealot. Jij had toch ook die VTR250 vroeger toen je nog in Nijkerk woonde? Heb ik toen wel eens op gereden toen ik interesse had en toen had je nog die klootzak van een tegenligger die 6 auto's voor een onoverzichtelijke bocht ging inhalen toen wij er aankwamen en ik net op het randje van het asfalt kon rijden met m'n middelvinger naar 'm toe om 'm te ontwijken. Of ben ik met een ander in de war? Kan zo 20 jaar geleden zijn.

2e hands zijn motoren soms echt achterlijk duur. Ik zag gister nog een Honda NX650 van 30 jaar oud die helemaal verbouwd was en waar men nog 3500 euro voor durft te vragen (en minimale bod 2900 euro). Gaat echt nergens meer over. Dan importeer ik wel. Dat is ook nog iets waar je over na kan denken. Een TNT 125 is grappig, maar een 250 heeft echt véél meer puf. TNT 125 is inzetbaar t/m 80km-wegen en als het hard waait kan dat nog lastig zijn. Maar goed, je hebt een Skyteam gehad en daar geldt denk ik wel hetzelfde voor.

Zo'n oude CMX250 zou 500 euro moeten kosten, maar mensen ruiken goud ofzo. Tegenwoordig kan je soms echt beter gewoon nieuw kopen. Maar dat ik al met mijn Kawa ER-6N, 2e hands (4 jaar oud) of nieuw scheelde echt weinig toen. Enige voordeel wat die 2e handse had, was de juiste kleur (geel/zwart).
 
Ik ken Zealot nog uit de tijd dat hij op een ZZR 250 reed en dat is lang geleden.
Die VTR 250 was ook erg mooi.
Ik zou nu lekker voor een TNT 125 gaan. Niet duur en een glimlach van oor tot oor. 😊
 
Een TNT125 is meer speelgoed dan vervoermiddel maar gelukkig niet zo'n duur stuk speelgoed. Een beetje ebike is duurder en als je ervan af wilt valt de afschrijving ook reuze mee. Dezelfde ebike schrijft meer af. Ik spreek uit ervaring. Alles staat of valt met je verwachtingen. Je kunt er best veel lol mee hebben.
 
Dat is al even geleden, die oefenvergunningen. :) Ik meende dat mijn pa die ook nog had, maar die had niet doorgezet. Had toen een Jawa 250, meen ik. Kan het niet meer navragen, hij is al bijna 23 jaar overleden (ongeveer een maand nadat ik hier lid werd) maar heeft nog wel meegemaakt dat ik mijn motorrijbewijs haalde en mijn eerste motor gezien. Ik las laatst wat oude berichten van mijzelf hier op het forum en met de auto hoefde ik alleen op de snelweg in te voegen, uit te voegen, omdraaien en terug naar CBR. Moet wel zeggen dat ik ruim een jaar aan het lessen was (duurde lang omdat ik vaak ruzie had met de eerste instructeur en dat niet bepaald goed werkte in combi met rijlessen). Maar met zo'n TNT moeten al die oefeningen in elk geval kinderspel zijn. Ding weegt niets, kan draaien op een zakdoek.



Hey Zealot. Jij had toch ook die VTR250 vroeger toen je nog in Nijkerk woonde? Heb ik toen wel eens op gereden toen ik interesse had en toen had je nog die klootzak van een tegenligger die 6 auto's voor een onoverzichtelijke bocht ging inhalen toen wij er aankwamen en ik net op het randje van het asfalt kon rijden met m'n middelvinger naar 'm toe om 'm te ontwijken. Of ben ik met een ander in de war? Kan zo 20 jaar geleden zijn.

2e hands zijn motoren soms echt achterlijk duur. Ik zag gister nog een Honda NX650 van 30 jaar oud die helemaal verbouwd was en waar men nog 3500 euro voor durft te vragen (en minimale bod 2900 euro). Gaat echt nergens meer over. Dan importeer ik wel. Dat is ook nog iets waar je over na kan denken. Een TNT 125 is grappig, maar een 250 heeft echt véél meer puf. TNT 125 is inzetbaar t/m 80km-wegen en als het hard waait kan dat nog lastig zijn. Maar goed, je hebt een Skyteam gehad en daar geldt denk ik wel hetzelfde voor.

Zo'n oude CMX250 zou 500 euro moeten kosten, maar mensen ruiken goud ofzo. Tegenwoordig kan je soms echt beter gewoon nieuw kopen. Maar dat ik al met mijn Kawa ER-6N, 2e hands (4 jaar oud) of nieuw scheelde echt weinig toen. Enige voordeel wat die 2e handse had, was de juiste kleur (geel/zwart).
Jep thats me, lang geleden! Veel motoren opgeknapt in nijkerk🤣
 
Ik ken Zealot nog uit de tijd dat hij op een ZZR 250 reed en dat is lang geleden.
Die VTR 250 was ook erg mooi.
Ik zou nu lekker voor een TNT 125 gaan. Niet duur en een glimlach van oor tot oor. 😊
Jep, ik overweeg het wel.
Jaaaaa, zzr250 die had jij ook🤣
Was mijn eerste bike op mijn 18e

Vtr 250 was indd vet.
Mooie kleurtjes!
Vfr400 nc30 was ook gaaf😅had ik nooit moeten verkopen , maar dat is achteraf
 
Wie weet het?

Het motorblok van de tnt125 met de staande cilinder is een in licentie gebouwde kopie van een: yamaha blok? Suzuki blok? Of een geheel eigen ontwerp?
 
Ik denk dat het een eigen ontwerp is. Niet 100% zeker, maar het blok lijkt ook niet op die van de YBR of VanVan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan