Benelli Tornado TNT 125

Oja.....dat wou ik je nog vragen......
Ik mag aannemen dat jij het onderhoud laat doen door die motorzaak waar jij de TNT125 hebt gekocht?
Wat zijn de onderhoudsintervallen van de TNT125?
Dus om de hoeveel kilometer heeft zij een onderhoudsinterval?
Eerst op 1000 km daarna op 3000 km daarna 6000 km enzovoort. En inderdaad, ik ga het onderhoud bij de dealer laten doen aangezien ik 2 linkerhanden heb.
 
Dat van de snelheidsmeter vind ik niet erg maar dat van de odometer dus de afgelegde afstand vind ik wel erg, maar zou het kunnen dat die app op de smartphone fout zit?
 
Ik heb zelf nog nimmer iets gedaan met zo’n app, en eerlijk gezegt is dit ook de eerste keer dat ik iemand erover hoor met een motorfiets waarbij zo’n afwijking aan de orde is.
Zou het wellicht niet aan de app kunnen liggen maar aan een instelling van de elektronica van de motorfiets?
 
Dat van de teller heb ik al een paar pagina's terug genoemd, toen ik er op reed. Die wijkt aardig af, zou er niet zo snel ook de snelweg mee op gaan, tenzij wind mee. Je denkt dan veilig en vlot te rijden, maar je hebt wel een vrachtwagen in je nek. In België ook wel 'camion' genoemd. :) Benelli wijkt af, net even wat sterker dan de Japanse merken. Wil je echt een accurate teller, dan moet je voor KTM gaan. Bij de 390 Duke week het nagenoeg niet af of misschien 1 km/u op topsnelheid.

Ik haalde 116km/u op de teller, wat ongeveer 102 km/u op GPS was (telefoon in broekzak).

 
Ik ben het wel gewend dat de teller van een motor afwijkt, de honda pcx en de honda msx wijkten ook zo een 8 km/u af op 80 km/u. Maar de afwijking van de totaal afgelegde afstand vind ik erger, ik moet wel zeggen dat ik dat bij mijn andere motoren nooit getest heb dus ik weet niet of dat redelijk normaal is.
 
Duidelijke verhalen allemaal en ben weer iets wijzer geworden.
Overigens stoor ik mezelf er niet aan wat betreft de afwijking van de tellers op mijn voertuigen.
Maar wist niet dat KTM zo accuraat was.
Ik rijd ook vaak met de navigatie erop en dat is mijn leidraad wat de snelheid betreft want kijk dan zelden naar de snelheidsmeter.
Hier in Nederland zijn ze gek op snelheidscontroles en een paar kilometer te snel kan helaas resulteren in een prent.
Wat ik wel vaak meemaak is dat met name op wegen waar men 80km per uur mag rijden men dan rond de 75 a 76km per uur rijdt.
En dat komt omdat ze dan de teller aanhouden die dan 80 aangeeft.
Ik vind zoiets wel irritant, maar de persoon voor mij heeft dat hoogstwaarschijnlijk niet eens in de gaten.
Doorgaans betreft het dan ook vaak oudere mensen als ik ze passeer en de wagen inkijk.
 
Mijn huidige Yamaha fz400 Fazer klopt nagenoeg exact qua teller/gps... 100 op teller is 99 gps.
Ze kunnen het dus wel met motoren.
 
Dat is bijzonder en heb je geluk mee.
Ik heb aardig wat motoren gehad en ook een aantal auto’s, maar geen van allen waren zo accuraat wat de snelheidsmeter betreft zoals die van jou.
Heb toch doorgaans een aardige afwijking wat de reëele snelheid betreft, maar kan er goed mee leven.
Wat mij doorgaans meer stoort zijn motorfietsen die abnormaal veel brandstof gebruiken.
Ik heb motorfietsen gehad die reden een 12 kilometer op een liter peut.
Zelfs mijn auto is nog zuiniger.
Mijn Honda Grom rijdt met gemak 1 op 50 en mijn Honda CB500 doet gemiddeld een 28 kilometer op de liter.
Dat zijn nog eens zeer schappelijke waardes en al helemaal met die best wel hoge brandstofprijzen.
 
Ik ben benieuwd welke snelheid ik straks ga halen met de TNT, ik zag 116 km/u in het filmpje van Monomuis, maar dat ga ik niet halen denk ik (ik doe geen snelweg) Ben tot nu toe niet sneller dan 90 km/u gegaan op de teller omdat ik de TNT nog aan het inrijden ben en ik schakel voorlopig op 7000 toeren en soms tot 8000 toeren. En de powerband bij de TNT ligt tussen 7000 en 9000 toeren. Toen ik de TNT ging afhalen kwam ik direct op een 90 km/u weg waar ik maar 80 km/u op de teller heb gereden.

Maar hier in België mag je buiten de snelweg (120 km/u) overal toch maar 30, 50 of 70 en heel uitzonderlijk 90 km/u rijden. Zelf woon ik in een redelijk rustig straatje waar je 20 jaar geleden nog 90 km/u mocht rijden, daarna is het 70 km/u geworden en de laatste 3 jaar is het 50 km/u geworden en zo is het nu over gans Vlaanderen hetzelfde (En ook steeds meer in Wallonie). Dus hier in België is het buiten de snelweg nog een ideaal land om met een 125cc rond te rijden. In NL ligt de max. snelheid overal 10 km harder als hier zeker?
 
Laatst bewerkt:
Heeeeeee beste Glennix.
Wat de snelheid betreft hier in Holland is het nagenoeg hetzelfde als bij jou in België hoor heb ik het idee.
Ze hebben de laatste jaren hier veel provinciale wegen waar 80 mocht teruggebracht naar 60 zones en binnen de bebouwde kom is het veelal 50 en steeds meer stukken in woonwijken worden 30 zones.
Half maart, en dat is al rap gaat het hier op de snelwegen flink veranderen.
Overal mag je dan tussen 06.00 uur in de ochtend en 19.00 uur in de avond nog maar maximaal 100km per uur rijden.
Dat gaat en geloof me nog wel een dingetje worden.
En dan doel ik met name op de vele mensen die altijd maar gehaast en gestresst in hun auto zitten en snel willen rijden.
Daar zijn er helaas ontzettend veel van in dit kikkerland.
Die gaan werkelijk de kous op de kop krijgen, want ondanks dat de politie beweerd niet extra te zullen controleren ivm gebrek aan manschappen zal dat hoe dan ook gaan gebeuren.
De staatskas zal flink extra gespekt gaan worden.

Ik schrok een beetje van jouw verhaal want ik las dat jij gelijk al in het begin met je TNT125 tussen de 7000 en 8000 toeren opschakelde.
Dat vind ik persoonlijk wel flink hoge toeren voor een inrijperiode en dat deed ik toen met mijn Honda Grom toch wel heel anders.
Ik kwam de eerste 500km niet boven de 6000 toeren uit en deed dat door alleen maar op wegen te rijden waar ik constant moest op en terug schakelen.
Na de 500km een oliewissel gedaan en toen het toerental iets opgeschroefd maar bij lange na niet zoals die waardes waar jij het over hebt.
Ik heb inmiddels een krappe 2500km op de teller staan en mijn Honda Grom verbruikt geen druppel olie.
Ik vermoed dat ik het inrijden dus wel goed heb gedaan.
Ik zit hier niet te zeggen dat jij het verkeerd doet hoor, maar zulke hoge toerentallen aanhouden met schakelen zou ik zelf niet doen.
Te laag in toeren opschakelen is zekers niet goed maar te hoog ook niet lijkt me.
Ik pak daarom altijd de gulde middenweg en dat pakt na 30 jaar nog goed uit.
Genietse met je TNT en kalm an.
 
Overigens.....
Zoals ik wel eens had gezegt vind ik het totaal niet erg dat de maximum snelheid hier in Holland op de snelwegen teruggaat naar 100km per uur.
Ik ben dat harde rijden wel wat beu en zie genoeg malloten op de weg die rijden als assiociale egoïsten.
Doorgaans zijn dat automobilisten maar motorrijders kunnen er ook wat van.
Dat er straks gasten zullen zijn die sneller hun rijbewijs kwijtraken ivm harder rijden dan 50km per uur en dan met name op de snelweg zal een feit zijn en maar goed ook.
Tot aan half maart is het jarenlang op vele stukken snelweg hier 130km per uur aan maximale snelheid.
Je begrijpt dus dat er genoeg gasten met 140 of 150 langs kwamen jakkeren.
Voordat die sjappies dan hun rijbewijs mochten inleveren moesten ze eerst over de 180km per uur rijden en veel doorsnee koekblikken redden dan amper.
Ik praat dan over de gemiddelde autootjes zoals Polo’s en kleine auto’s.
Maar binnenkort gaat dat een heel ander verhaal worden.
De gemiddeld auto haalt met gemak meer dan 150km per uur en als die gasten dezelfde snelheden aanhouden zoals voorheen zullen er een flink aantal nat gaan.
We gaan het meemaken en gelukkig zal ik niet bij die groep horen.

Wat jouw TNT125 betreft ben ik ook erg benieuwd wat het verbruik aan benzine zal zijn.
De 1 op 40 moet jij zekers kunnen halen en hoor dat graag van jou tzt.
 
Met mijn 43 pk 310cc kwam ik niet eens boven de 80 km/u de eerste 500 km, daarna oliewissel, tot de 1.000 km, en slechts sporadisch 110 km/u gereden. Heel kort. :Y
Pas na de 1.500 kilometer en derde oliewissel reed ik 110-115 km/u continu.
Maar zonder dubbelblinde test en demontage van het blok weet ik ook niet wat ik er goed aan doe. En een Chinees vervangingsblok kost bijna niets. :+ ;)
 
Laatst bewerkt:
De toerenteller van een MSX gaat ook maar tot max 10 000 en dan zit je al vanaf 8000 ofzo in het rode gebied. De toerenteller van mijn TNT gaat tot 13000 en vanaf 10000 in het rode gebied. Het is ook niet dat ik continu tot 7000 opschakel maar wel regelmatig, een MSX heeft zijn meeste koppel op 5000 toeren, mijn TNT pas tussen 7000 en 9000 toeren. Een 125 cc inrijden volgens de regels gaat niet, dan rijd je max 65 op de teller, ik wil een beetje meekunnen op de weg, om al het verkeer op te houden vind ik irritant. Inrijden is ook niet meer van deze tijd, gewoon niet volgas en niet op max toeren vind ik voldoende voor de eerste 1000 km.
 
Heb vandaag weer heerlijk getoured met de TNT, ik heb nu exact 299km op de teller. Ben al 1x gaan tanken, 4 liter bijgevuld dus had nog 3 liter erin en het reservestreepje ging juist aan. Ohja, de tank was iets boven de helft gevuld toen ik de TNT ging afhalen. Benzinemeter staat dus niet zo goed afgesteld.
 
Fijn dat jouw TNT goed bevalt.
Jij hebt dus ongeveer een tankinhoud van rond de 7 liter begrijp ik.
Dat is behoorlijk voor zo’n kleine machine.
Dat gaat mijn MSX niet redden.
Wellicht zou jij eens kunnen proberen door de tank volledig vol te gooien en dan de trip teller op nul te zetten.
Dan een dag een leuke roadtrip maken van flink aantal kilometers en daarna weer de tank volledig af te toppen.
Dan de gereden kilometers delen door het getal van getankte liters en dan weet jij exact hoeveel jouw TNT verbruikt.
 
Hoi beste glennix.
Hoe gaat het met genieten van jouw mooie Benelli TNT125?
Is het schappelijk en droog weer daar bij jou in de omgeving zodat jij dagelijks heerlijk kunt genieten van jouw aanwinst.
Hiero redelijke dagen wat droog weer betreft en die paar buien tussendoor mogen geen naam hebben.
Heb de CB500 weer van stal gehaald en ze mag weer als werkpaard dienen.
Heerlijke machine en aankomende zaterdag gaat droog verlopen hier.
Dan maar eens een lekkere rit maken en de natuur in.

Oja....zelf smeer ik mijn ketting van de motorfietsen met S100
Wellicht ken jij dat en ik zweer erbij.
Jij zult met regulier gebruik van jouw TNT125 toch ook de ketting smeren lijkt me.
Met welk smeermiddel doe jij dat?
 
Hier valt het weer tegen, veel regen, heb vandaag wel een toertje gemaakt maar onderweg weer buien. In het weekend voorspellen ze hier ook weer slecht weer. Heb de ketting nog niet gesmeerd, gaat na de volgende rit gebeuren denk ik. Ik heb gewoon een willekeurige ketting spray bij de motorzaak gekocht, is voor zowel o als x ring kettingen.
 
Helemaal duidelijk glennix.
Weet zo even niet welk type ketting jij op jouw TNT125 hebt maar de stock ketting die op mijn Honda MSX125 zit is er ene zonder O-ringen oftewel gewoon een fietsketting.
Wellicht heb jij er ook zo ene op jouw Benelli zitten.
Weet na jaren motorrijden dat het proper onderhouden van je ketting wel goed is voor de levensduur.
Mede daarom gebruik ik die S100 kettingspray want die heeft zich dik bewezen.
 
Dat is echt een koopje.
Het is dat ik al voorzien ben en content met miene Honda Grom, maar anders.......dan wist ik het wel.
Deze TNT125 zal dan ook na het weekend niet meer te koop zijn.
 
Goedemorgen allemaal.
Voor de meesten van ons een heerlijk verdiend weekend.
En.....gaat met name vandaag een zeer schappelijke droge dag worden.
Dat is toch wel bijna uniek te noemen na al die weken van pisregen waar je niet vrolijk van werd.
Heb niks tegen een buitje, maar wekenlangs vrijwel dagelijks regen kan niemand blij maken lijkt me.
Vandaag dus heerlijk een buitendagje en ga van de nood maar eens een deugd maken.
Ik pak de CB500 om eens heerlijk te gaan sturen en een aantal winkels langs te gaan op zoek naar een mooie DAB+ autoradio.
Mijn FM radio gaf gisteren de geest dus tijd voor een nieuwe.
Dan maar gelijk goed doen en een DAB+ radio aanschaffen.
Het heerlijke droge weer is dan ideaal om te kunnen combineren met motorrijden.
Glennix.....ik hoop dat het dit weekend ook daar bij jou droog en prettig weer is.
Kan je flink genieten van je TNT125.
 
Terug
Bovenaan Onderaan