Benelli Tornado TNT 125

Hallo beste glennix.
Hoe gaat het met jouw mooie Benelli TNT125?
De laatste tijd helaas weinig kunnen rijden waarschijnlijk of pak jij toch af en toe even de TNT125 om een frisse neus te halen?
Ik heb gisteren nog mogen genieten van miene MSX125 en het was zalig lenteweer.
Bijzonder veel motorrijders gezien en tegengekomen die er flink van genoten met dat stralende zonnetje erbij.
Behouden zondag en geniet van de TNT125 al rijdend maar ook stilstaand.
 
Een maand geleden kwam ik de TNT tegen op de motorbeurs in Utrecht. Wat een onwijs grappig ding. Ikwas eigenlijk niet van plan om dit jaar een andere motor te kopen maar kon hem niet weerstaan. Een week later besteld en twee weken daarna opgehaald. Wat een pretfiets is dat ding! Een mooie rode in 2020 kleurstelling.

Zelfs bij het inrijden (5.600 toeren = max 65 km/u) heb je nog steeds lol. Na 50 km voel je dat het blokje losser begint te komen en na een paar keer stevig remmen gaan de blokjes ook doen wat ze moeten doen. Na 200 km een beetje olie erbij en verder netjes op niveau gebleven. En nee, er zit totaal geen power in. Maar je kunt er lekker vlot mee rond knorren, trekt enorm veel bekijks en rijdt vol continue met een dikke smile op je gezicht.

Ik moet zeggen dat de kwaliteit en afwerking me totaal niet tegenvalt. Bij een Italiaans/Chinese combinatie is goede kwaliteit nu niet direct het eerste dat in me opkomt maar tot dusverre zijn de indrukken zeer positief.

@Rexxar ik ben wel benieuwd naar je ervaring met de Black Widow pijp. Vooral of je qua souplesse wat gaat merken en of het geluid nog een beetje ok is. Ik heb zelf een enorme hekel aan van die knetterfietsen. Welke manual heb je digitaal? Owner of workshop?

Bekijk bijlage 02.jpg
 
@Askendo Ik heb de pijp er nog niet onder. Heb nu 600km op de teller staan en doe bij 1000 een beurtje met nieuwe filters en olie (bij 200km ook ververst). Bij die beurt schroeven we de andere pijp eronder. Wat ik gelezen heb is dat men midrange wat merkt, maar verder niet of nauwelijks. Als het bij mij zover is laat ik hier weten hoe het bevalt.
 
Zaterdag z'n 1000 km beurtje, dan nog wat km's erbij (moet met het mooie weer voor zondag zeker goed komen) en dan eens kijken wat ie waard is. :]
ff een plaatje om het op te leuken.

IMG_20200401_174453_1024.png
 
Blijft toch een bijzonder apparaat en ziet er opvallend goed uit.
Daar ga jij veel schik mee beleven.
In elk geval dit weekend al want....gaat flink zonnig en warm worden.
De lente gaat nu echt beginnen.
Heerlijk rijden en genieten.
 
Nou, en een lekker weekendje was het hoor. Zaterdag z'n 1000 km beurtje laten geven. Binnendoor van Meeuwen naar Grave en terug via een omweg weer naar huis. Van 11 tot 17 op dat ding gezeten een geen centje pijn. Gisteren ook de hele dag gereden. Wel lekker dat ik nu 6.800 toeren mag draaien met constante snelheid. Da's toch wel 80 km/u. Uiteraard zo nu en dan ook lekker even in z'n toeren doortrekken om het blok wat losser te laten komen. En einde van de rit zelfs het lef gehad om de snelweg op te gaan. Snelweg was gelukkig leeg dus dat ging prima. Als je voor het begin van de invoerstrook voldoende snelheid kunt maken dan kun je met een redelijke fatsoenlijk invoegen. Plat op het stuur met een weg die net iets afloop de teller zelfs op de 120 gehad waarna de toerenbegrenzer ingrijpt. Ofwel, de snelweg is echt niet zijn terrein maar dat zal voor niemand verrassend zijn. Voor mijn is het wel handig omdat ik tussen de rivieren woon en om het water over te gaan, kan kiezen tussen snelweg, fietspad of flink omrijden en het pontje nemen. Dan maar even 1 km snelweg.
Top weekend gehad dus. En weer 400 km erbij.

Gisteravond nog even de R1200GS gepakt. Bizarre gewaarwording als je van 9,6 Nm ineens overstapt naar 125 Nm...
 
@Askendo de decat pijp zit eronder. Heb daar zo'n 300km mee gereden en in mid en hoge rev's merk je nadrukkelijk hoeveel vrijer het blokje ademt. Het is nu zo dat met wat lef en weinig verstand (want zichtbaarheid slecht) je op de 100km/h snelwegen prima meekomt. Met mijn 75kg rij ik lekker 95 en kan ik desgewenst doortrekken naar 105. Dat zijn Flitsmeister km/h's. Op de teller tikt het beestje de begrenzer op 120 aan. Maar ja dus, hij loopt lekker. Wat wel heel belangrijk is; het dikke gedeelte onder de motor is de demper, die is bij mij nu ook weg. Het klinkt fantastisch, maar eigenlijk toch echt te luid. Een uitlaat met andere demper of een Db killer is eigenlijk een must.
 
Vergeet niet dat de teller behoorlijk afwijkt. Met 105kmu op de teller zit je nog steeds een stukje onder de 100kmu. Zal ongeveer 93kmu zijn.
 
@Askendo de decat pijp zit eronder. Heb daar zo'n 300km mee gereden en in mid en hoge rev's merk je nadrukkelijk hoeveel vrijer het blokje ademt. Het is nu zo dat met wat lef en weinig verstand (want zichtbaarheid slecht) je op de 100km/h snelwegen prima meekomt. Met mijn 75kg rij ik lekker 95 en kan ik desgewenst doortrekken naar 105. Dat zijn Flitsmeister km/h's. Op de teller tikt het beestje de begrenzer op 120 aan. Maar ja dus, hij loopt lekker. Wat wel heel belangrijk is; het dikke gedeelte onder de motor is de demper, die is bij mij nu ook weg. Het klinkt fantastisch, maar eigenlijk toch echt te luid. Een uitlaat met andere demper of een Db killer is eigenlijk een must.

OK, top. Dank voor je terugkoppeling. Met name vanwege het geluid doe ik het dan niet. Bij mij is het, hoe stiller hoe liever.
 
Nou....dan nog even mijn duit in het zakje....
Vond het al zo vreemd dat die TNT125 zo vlot liep en dat ten opzichte van mijn MSX125.
Ik denk dat de beste methode om de werkelijke snelheid te bepalen toch echt rijden is met een navigatie apparaat erop.
Op die manier test ik de topsnelheid van mijn motorfiets.
Doorgaans zijn de tellers op motorfietsen behoorlijk afwijkend en overdreven merk ik.
Denk dat de TNT wel iets vlotter doorloopt op topsnelheid in vergelijk met de MSX125 maar zal niet heel veel schelen waarschijnlijk.
Wellicht een testje waard ooit?
 
@Monomuis en @dylanpilot Ik rij altijd met m'n telefoon in een houder op het stuur en meestal Flitsmeister aan. De teller van de TNT wijkt grandioos af. Op de teller 120 (en dat is bij die van mij waar de begrenzer ingrijpt) is 105 echte km/h's. 105 op de teller, wat dus ruim 90 is, is bij mij de hoogste snelheid waar Nelli lekker op loopt mét de decatpijp. Helemaal origineel haalde ik alleen bij vlakke weg, weinig wind en geduld 100 op de teller.
 
@Askendo de decat pijp zit eronder. Heb daar zo'n 300km mee gereden en in mid en hoge rev's merk je nadrukkelijk hoeveel vrijer het blokje ademt. Het is nu zo dat met wat lef en weinig verstand (want zichtbaarheid slecht) je op de 100km/h snelwegen prima meekomt. Met mijn 75kg rij ik lekker 95 en kan ik desgewenst doortrekken naar 105. Dat zijn Flitsmeister km/h's. Op de teller tikt het beestje de begrenzer op 120 aan. Maar ja dus, hij loopt lekker. Wat wel heel belangrijk is; het dikke gedeelte onder de motor is de demper, die is bij mij nu ook weg. Het klinkt fantastisch, maar eigenlijk toch echt te luid. Een uitlaat met andere demper of een Db killer is eigenlijk een must.
Een dB killer geeft over het algemeen verschil, maar zeer waarschijnlijk niet genoeg tot teleurstellend. O-)
 
Hoe bevallen de Cordial banden eigenlijk? Ik heb bij aflevering er gelijk Michelin City Grip op laten leggen omdat ik weinig vertrouwen had in het mij onbekende Cordial. De City Grips bevallen erg goed. Enorm veel grip. Het is me nog niet gelukt bij wat rem testen om het voorwiel te laten blokkeren. Achterwiel een meter de lucht in bij het remmen maar de voorband geeft geen krimp. Echt top. Ook maar eens proberen op nat wegdek.
 
De standaard bandjes zijn matig, men heeft gelijk de banden vlot te vervangen voor een betere en veiligere rij ervaring. Ik wacht ermee omdat ik vooralsnog veel rechte km's maak van en naar m'n werk. Inmiddels is al wel een andere demper besteld (model Yoshimura R11 maar via Aliexpress) want de open pijp is te luid voor mijn werktijden. Tof dat stoppies lekker gaan, @Askendo , dat ga ik met deze banden niet proberen...
 
City grips zijn echt top bandjes,
Op de bezorgbrommers ook, vroeger mijn motor scooters ook

Op de Monkey niet, daar ging ik om de looks (Bridgestone, dus wel goede banden)
 
Heb dezelfde ervaring met City grips. Heb ze op de PCX 150 gehad en daarmee reed ik zéker niet zachtzinnig.. Zelfs met 5 graden Celcius en regen prima grip!
 
Weer even een update, ik heb nu zo'n 1500km achter de rug. Geen bijzonderheden en nog steeds automatisch een lach als ik ga rijden. Er hangt inmiddels een andere kentekenplaathouder onder, de 'mudguard' originele versie vond ik te lomp. Wat wel gaaf is, Benelli heeft de bevestigingspunten en een (met rubber afgesloten) gat voor de bekabeling onder het kontje al klaar. Je zou dus eenvoedig zelf wat kunnen maken, maar ik heb via Ebay de DbMoto set besteld, welke met duidelijke instructies en handig hergebruik van de originele verlichting perfect past.
De eerder genoemde downpipe vond ik met de mooie dubbele uitlaat veel te luid, dus ik heb via Aliexpress een replica demper uitgekozen en deze gemonteerd. Het geluid is nu nog steeds sportief maar veel buurvriendelijker.

Volgende stap, al heb ik daar nog geen haast mee, andere bandjes en het gecombineerd remmen ontkoppelen. De standaard bandjes zijn vooral onvoorspelbaar. Af en toe stuur ik heerlijk met de stepjes aan de grond, en even vaak proberen ze me te verraden. A-merk banden op een 2-wieler is een must.

94670121_2986784141378295_4425012145444356096_o.jpg
94337110_2986607144729328_6298413172709654528_o.jpg
 
Zo, mijn Benelli is weer van stal gehaald, sinds de lockdown van bijna 2 maanden lang mogen wij Belgen sinds vandaag weer een ritje met de motor maken voor recreatief gebruik. :) Ik ben hier bewust bijna 2 maanden weggebleven omdat ik het anders niet kon volhouden. Wat is het toch zalig om een heerlijk toertje te maken met dit mooie weer! :9:t
 
Zo, mijn Benelli is weer van stal gehaald, sinds de lockdown van bijna 2 maanden lang mogen wij Belgen sinds vandaag weer een ritje met de motor maken voor recreatief gebruik. :) Ik ben hier bewust bijna 2 maanden weggebleven omdat ik het anders niet kon volhouden. Wat is het toch zalig om een heerlijk toertje te maken met dit mooie weer! :9:t
Voordeel is wel...je geniet er nu wel veel meer van! :t:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan