Benelli Tornado TNT 125

20210509_114343.jpgik vind de nieuwe kleurstellingen wel mooi hoor. Er is niks veranderd aan de motor ,naar het oogt veel moderner... ik kon kiezen uit rood, zwart, wit of groen...
 
Optisch vind ik hem mooier als de Grom.........jammer dat ze de 150cc versie hier niet verkopen in Zuid Amerika en Azie hebben ze deze wel ....
Kwaliteit zal wel meevallen , denk ik. China wordt steeds beter *D:]:]:]
 
Optisch vind ik hem mooier als de Grom.........jammer dat ze de 150cc versie hier niet verkopen in Zuid Amerika en Azie hebben ze deze wel ....
Kwaliteit zal wel meevallen , denk ik. China wordt steeds beter *D:]:]:]

De TNT 150 is een gewone motor, die zou hier dan BN 150 heten. Wij kennen hier wel de BN 125. De TNT gaat voor zo ver ik weet tot 135cc. Dat verschil is dan weer te klein. Zou wel tof zijn als ze zo'n 125 mini als deze in 150-200cc konden maken. Dan weet ik wel zeker dat er meer mensen gaan nadenken over zoiets.

Optisch mooier dan de nieuwste Grom idd, maar de MSX125SF blijf voor mij persoonlijk de mooiste (het 2e model).
 
Eerst zag ik nooit andere tnt's rijden . Maar nu ineens 2 in 2 weken tijd. Eerst op de dijk bij Nieuwegein en eergisteren in mijn kleine dorpje Leusden..... ( iemand van het forum??) het wordt tijd voor een clubje met clubmeeting_O-
 
Eerst zag ik nooit andere tnt's rijden . Maar nu ineens 2 in 2 weken tijd. Eerst op de dijk bij Nieuwegein en eergisteren in mijn kleine dorpje Leusden..... ( iemand van het forum??) het wordt tijd voor een clubje met clubmeeting_O-
Kan ook zijn dat dat de demo was van de importeur, afhankelijk van welke kleur je zag. Die was half maart op kenteken gekomen. Ik heb 'm nu mee in elk geval. Voor het eerst een demo beschikbaar, terwijl ik 'm in 2018 denk ik al even gereden heb (via een dealer).

Blijft een geinig ding voor weinig geld. Vanavond meten wat de gps-afwijking is en daarna zo afstellen dat deze net iets onder gps zit. Standaard is deze ingesteld op F010.3 en volgens mij zou F011.7 bijna niet mogen afwijken.
 
Laatst bewerkt:
Kan ook zijn dat dat de demo was van de importeur, afhankelijk van welke kleur je zag. Die was half maart op kenteken gekomen. Ik heb 'm nu mee in elk geval. Voor het eerst een demo beschikbaar, terwijl ik 'm in 2018 denk ik al even gereden heb (via een dealer).

Blijft een geinig ding voor weinig geld. Vanavond meten wat de gps-afwijking is en daarna zo afstellen dat deze net iets onder gps zit. Standaard is deze ingesteld op F010.3 en volgens mij zou F011.7 bijna niet mogen afwijken.
Ik weet niet meer welke waarde ik heb ingesteld was even klooien. Maar nu is 100 de max en is het ook echt honderd :)
En ja, jij blijft leuk. Zit al een heel eind richting 7000 km.... laatst was de tps sensor van slag. Alie: 27 euro. En weer gaan.
 
100bij wind mee en vlakke snelweg. 85 houdt hij meestal wel vast... reed laatst volgas met tegenwind, plat op de tank... vrooeemmmmm 84km per uur. Kwam ik precies langs een lasergun en er was geen vuiltje aan de lucht.... haha!
 
Die van mij geeft 1km op teller boven GPS snelheid aan nu. Helemaal prima. Maar boven de 96km/u heb ik 'm nog niet gehad (ben 1.88, vang veel wind).

Nu wel klein ding. Kwam er gisteren achter dat m'n dimlicht en groot licht niet meer werkt, behalve als je de "pass" knop drukt. Denk een kabeltje, of mogelijk het relais. Had toevallig al een jaarlijkse beurt ingepland voor half juli (eerder kon de dealer niet).
Zal wel garantie zijn, die van mij is van januari 2022. Bijna 3000km nu.

Van de week samen met m'n vriendin gereden, zij op de brommer en ik op de Benelli. Was een leuk ritje!
 
Die F011.7 is echt spot on. Klopt precies.
Ik heb geloof ik 98 km/u op gps net gehaald op de snelweg, liggend op de tank. Dan zit je zo rond 9000 tpm. Meer dat er niet in op een vlakke weg.

Standaard gaf de teller meer dan 10% teveel aan. Wel handig dat je het zo kan aanpassen.

Het is een geinig ding en de prijs tov Honda, spotgoedkoop. Heeft wel hier een daar wat minpuntjes, maar bij Honda kan ik er ook wel wat noemen.
 
Wat beschouw jij als de belangrijkste minpuntjes?

Ach, ze zijn allemaal niet zo belangrijk en soms persoonlijk.
Maar bijv dingen als de jiffy die ik net iets te lang vind. De motor staat vrij rechtop. Dat zou een keer niet goed kunnen gaan als iemand er per ongeluk tegenaan komt of bijv. bij storm als je 'm net qua jiffy wind mee hebt staan. Kan je natuurlijk fixen door de jiffy aan te passen. Overigens zou de jiffy eerder de grond kunnen raken dan het slijtboutje op het stepje.

Verder mis ik een gearindicator. Is persoonlijk maar eigenlijk niet echt nodig. Zeker met een éénpitter weet je meestal wel in welke versnelling je zit. Maar er is wel plek voor op de cockpit. Ik denk ook wel dat zoiets als GiPro mogelijk zou werken. Ik mis het misschien meer omdat alle demo's die ik rijd dit wel hebben en mijn eigen motor ook.

Verder wijkt de snelheidsmeter dus ruim 10% standaard af. Maar dat is weer geen minpunt omdat je 'm dus perfect kan afstellen en ik de demo nu zo heb staan dat de snelheid op de teller dus de GPS-snelheid is.

Tankdop had ik liever geintegreerd gezien als los.
Ach, het meeste is mierenneuken en de eerste MSX had ook een losse danktop. Ik weet ook niet of de laatste MSX/GROM nu een gearindicator heeft.

Is onderhoudsvriendelijker dan een Honda qua intervallen, al moet je wel iets meer verwijderen om bij de kleppen te komen, daar waar je bij een Honda denk ik direct er bij kan. Aanschafprijs is ook veel interessanter. Enige waar je je niet op moet vertonen zijn provinciale wegen (100 km/u) en de snelweg. Snelweg zou met spits kunnen, maar beste ga je binnendoor. Zelfde geldt voor Honda.

Ik zal vast wel meer puntjes nog hebben, maar ik noteer alles onder het rijden en dat overzicht heb ik nu niet bij de hand.
Test volgt tzt. Even naar beneden scrollen en je weet mijn minpunten. :)

Al met al een tof ding voor in en direct om de stad. Voor lange afstanden zou ik het niet willen hebben. Gewoon voor de lol erbij en
tenminste betaalbaar. Iets wat je niet over Honda kan zeggen.
 
Stepjes die niet terugveren is ook irritant, maar vast wel aan te passen.

Anyway, alles staat 'binnenkort' in mijn test.
 
Omdat ik, medisch gezien, geen 'echte' motor meer kan rijden heb ik vandaag een TNT125 gekocht bij Moto Puro. Overjarig maar wel nieuw voor €3000 met 3 jaar garantie. Moto Puro is een dikke 20 km hier vandaan dus, als er iets is, hoef ik halve land niet door. Beweegredenen voor zo'n onpraktisch brommertje; goedkoop (geen gewetensbezwaren als ik er alleen af en toe een rondje mee rij) en uiteraard de funfactor. Het rijdt leuker dan de F800GT die ik vorig jaar had. Uiteraard kun je daar wel meer mee. Los daarvan; het uiterlijk is fantastisch. Ik ben ook zo'n veteraan die het Monkey en VanVan tijdperk heeft mee gemaakt. Stiekem naar gekeken als guilty pleasure maar als twintiger kon ik me daar uiteraard niet op vertonen. Als vijftiger maak ik daar niet meer druk om. Ik kijk uit naar de aflevering komende zaterdag. Ik hed de GROM ook overwogen maar er zijn weinig Honda dealers. Alleen Motoport Echt en daar moet ik niets van hebben. Ik heb ze vorige week nog een herkansing gegeven maar weer van de koude kermis thuis gekomen. Bovendien is het prijsverschil best fors.
 

Bijlagen

  • 20230701_104823.jpg
    20230701_104823.jpg
    456,8 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Mooi hoor! Veel plezier er mee. Een prettige dealer in de buurt is best fijn inderdaad. Ik rij al iets meer dan 2 jaar met veel plezier rond op mijn tnt .... dikke gein!!! In Engeland zeggen ze lots of smile per mile... klopt helemaal.
 
Thnx! Het kleine proefritje op het industrieterrein was al genoeg om me te overtuigen. Omdat het een nieuwe motor uit de winkel was hadden we afgesproken dat ik er alleen klein ommetje mee zou maken. Als ik hem niet zou kopen wilden ze niet een behoorlijk aantal km op de teller hebben. Logisch. Ik had eigenlijk al verwacht dat het helemaal niet zou mogen, ik had tenslotte geen afspraak. En een dealer om de hoek is overigens echt wel erg prettig.
 
Omdat ik, medisch gezien, geen 'echte' motor meer kan rijden heb ik vandaag een TNT125 gekocht bij Moto Puro. Overjarig maar wel nieuw voor €3000 met 3 jaar garantie. Moto Puro is een dikke 20 km hier vandaan dus, als er iets is, hoef ik halve land niet door. Beweegredenen voor zo'n onpraktisch brommertje; goedkoop (geen gewetensbezwaren als ik er alleen af en toe een rondje mee rij) en uiteraard de funfactor. Het rijdt leuker dan de F800GT die ik vorig jaar had. Uiteraard kun je daar wel meer mee. Los daarvan; het uiterlijk is fantastisch. Ik ben ook zo'n veteraan die het Monkey en VanVan tijdperk heeft mee gemaakt. Stiekem naar gekeken als guilty pleasure maar als twintiger kon ik me daar uiteraard niet op vertonen. Als vijftiger maak ik daar niet meer druk om. Ik kijk uit naar de aflevering komende zaterdag. Ik hed de GROM ook overwogen maar er zijn weinig Honda dealers. Alleen Motoport Echt en daar moet ik niets van hebben. Ik heb ze vorige week nog een herkansing gegeven maar weer van de koude kermis thuis gekomen. Bovendien is het prijsverschil best fors.

Gefeliciteerd! Honda is idd een stukje duurder. Ook wel leuk, hoewel ik de nieuwe Grom gewoon echt lelijk vind. Dan is de TNT 125 echt mooier.
De dichtstbijzijnde dealer is voor mij 50 kilometer verderop. Wat dat betreft doet Honda het wel slecht qua spreiding, maar er zijn ook wat dealers gestopt na belachelijke eisen van Honda. Wat bedoel je met 'ik kijk uit naar de aflevering komende zaterdag'?
 
Komende zaterdag ophalen. Kenteken wordt deze week aangevraagd maar hij is al rijklaar. Zaterdag kan ik dus voor het eerst sinds december weer motorrijden. Nou ja, motor..... :+ Ik had eigenlijk gedacht dat het helemaal voorbij zou zijn maar het kan verkeren.
Ik heb overigens ook een Leoncino 125 gepast. Technisch geavanceerder met waterkoeling en ABS maar ik vond de zit te sportief. Te scherpe kniehoek en dat geeft problemen met schakelen met mijn 'probleempje'. Er stond ook een BN125 en dat zat prima maar te gewoon naar mijn smaak. De TNT is extremer. Funbike vs gebruiksfiets.
 
Oh ja, de banden zijn nog even ter sprake gekomen. Ik meen dat er Cordial op zat. Ik had de verkoper gevraagd in hoeverre het nodig is om er gelijk fatsoenlijke banden op te leggen. Volgens hem niet nodig gezien het geringe vermogen. Hij vond het zonde om ze er gelijk af te gooien. Tja, banden verkopen ze ook dus het is niet bepaald in zijn belang om dat advies te geven. Ik kijk het wel even aan.
Wat betreft accessoires, Ali heeft wel het een en ander mocht ik daar behoefte aan krijgen. Eerst maar eens rijden.
 
Ah, haha zo. Ik dacht even aan iets op TV ofzo over de TNT 125. :$ :z:o

Mja, die Cordial banden... met droog weer zijn ze prima. Met nat weer schijnen ze niet goed te zijn. Maar als je alleen met mooi weer gaat rijden, dan hoef je ze niet te wisselen. Wil je onder alle omstandigheden rijden, dan zou ik ze wel meteen vervangen. Zoveel geld kosten andere bandjes ook niet. Bij de MSX had je ook IRC of Vee Rubber er onder zitten en dat is ook prut met regen. Ik heb ooit een Suzuki Address 110 gekocht en daar zat IRC onder. Omdat ik ook met regen ging rijden, heb ik daar meteen Michelin onder gegooid bij de aanschaf er van. Dat was geen slechte keus, want tijdens een beurt reed ik op een standaard Address 110 met IRC banden en het regende behoorlijk en ja hoor, glijders in bochten. Gaf absoluut geen vertrouwd gevoel en was toen extra blij met mijn keus.
 
Tijdens het proefritje dacht ik dat ik de achterband af en toe licht voelde glijden op de natte weg maar het waren dan ook banden met 0 km. Vond het nog te vroeg om er een oordeel over te vormen. Ik zal vermoedelijk nauwelijks tijdens regen rijden dus kan het wel even aanzien tot de 1000 km beurt. Anders komt er een setje goede scooterbanden onder: Michelin, Pirreli, Metzeler of Heidenau.

Cordial had ik nog nooit van gehoord maar soms kan een exotisch merk meevallen. Ik heb ooit een vrij grove Chin Seng band gehad onder een Honda MB5 waar ik veel kilometers mee maakte in alle weersomstandigheden en dat was beter dan de standaard IRC rommel. En de gerenommeerde merken Conti en Michelin kwam bij mij niet onder een motor in de jaren 80. Brrr..... Toen alleen Pirelli Phantom. Ik sta dus wel open om een nieuw merk een kans te geven.
IRC is trouwens altijd rommel gebleven. Heb ze nog onder een PCX gehad.
 
Laatst bewerkt:
Onder de PCX waren de IRC ronduit gevaarlijk. Meerdere forumleden hadden er uitglijders mee en één lid maakte zelfs een schuiver op een rechte weg.
 
Ik weet niet meer wat de standaard banden op de CBR250R waren in 2015, maar ik dacht ook IRC.
Elke ochtend deed ik een Moto3 imitatie op de oprit richting de snelweg en zat qua snelheid na de slingers dicht tegen mijn RSV4 en S1000R/RR qua snelheid.
Met nat weer deed ik dat niet, maar ook dan geen glijers gehad. :)
(Maandag in de snelste groep op Zandvoort rijden maar met Metzeler slicks)

Bij lichte motoren kan ik mij wel in het advies vinden dat de banden minder kritisch zijn
Maar het moet natuurlijk wel vertrouwen geven. :Y

Bij mijn kleine G310GS de grove Metzeler Tourance banden vervangen voor Pilot Street.
En dat was een wereld van verschil met comfort en grip vertrouwen. :9
 
Ik heb wel bij aflevering meteen nieuwe banden laten monteren. Wilde eigenlijk Michelin City Grip. Maar die waren niet voorradig. Nu Pirelli Diablo Rossi eronder. Geven veel vertrouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan