Benelli Tornado TNT 125

Best snel na 1000km maar het zal niet zo'n grote klus zijn bij de TNT125. Als de kleppen toch gesteld moeten worden is het wel gelijk een mooie gelegenheid om de nieuwe nokkenstok te monteren.

Ghegheghe smiley van oor tot oor.

Onderop echt heel veel meer daar, veel vinniger reagerend op het gas en zeker 15km harder bij 9500 toeren in de 5. Vandaag zonder Db killer getest (heerlijk!) maar die schroef ik er dadelijk toch maar weer in.

En natuurlijk zullen er mensen zijn (zoals mijn werkgever) die zeggen of denken: "had dan meteen een KTM 390 gekocht".

Maar hey... dit is het Benelli sub forum hè 😉

Bijlagen

• 20240515_160332.jpg
    20240515_160332.jpg
    1 MB · Weergaven: 0
Alleen is de sensor van de standaard niet meer actief. Eerst was het bij "standaard uit" (ook in de N) dat het ding uitsloeg. Nu gewoon ronken. Dat gaan we toch nog maar eens bekijken.

Nee gekalibreerde klok. Maar dan nog, het is echt fijn om iets boven de 100km te kunnen. Gevoelsdingetje op een 80 weg.
Dat is wel lekker idd, ik haalde 98 km/u op GPS, maar als het hard waait op een 80km-weg, dan hoef je niet eens die snelheid te halen in standaard configuratie. Dan ben je de boel aan het ophouden.

Ghegheghe smiley van oor tot oor.

Onderop echt heel veel meer daar, veel vinniger reagerend op het gas en zeker 15km harder bij 9500 toeren in de 5. Vandaag zonder Db killer getest (heerlijk!) maar die schroef ik er dadelijk toch maar weer in.

En natuurlijk zullen er mensen zijn (zoals mijn werkgever) die zeggen of denken: "had dan meteen een KTM 390 gekocht".

Maar hey... dit is het Benelli sub forum hè 😉
Heb je ook filmpjes met jou sound?

Met een beetje lekker doorrijden kwam ik zo rond de 1 op 35,5 met gekalibreerde teller. Iets zuiniger zou moeten kunnen. In principe valt 1 op 33 dan nog mee, maar voor een luchtgekoelde 125cc'er is het niet zuinig natuurlijk. Laatst haalde ik bijna 1 op 29 met een KawasakI Z500 en Ninja 500 en dan rijd ik nog steeds iets boven de limiet en echt niet als een natte krant.

Met een beetje lekker doorrijden kwam ik zo rond de 1 op 35,5 met gekalibreerde teller. Iets zuiniger zou moeten kunnen. In principe valt 1 op 33 dan nog mee, maar voor een luchtgekoelde 125cc'er is het niet zuinig natuurlijk. Laatst haalde ik bijna 1 op 29 met een KawasakI Z500 en Ninja 500 en dan rijd ik nog steeds iets boven de limiet en echt niet als een natte krant.
Ik ben ook niet ontevreden en het moet ergens vandaan komen natuurlijk.

Overigens bizar wat de verschillen in prestatie zijn. Als je de fabrieksinstellingen gericht op EU normen afzet tegen wat je kunt bij klooien. De Aracer app is daarbij een leuk speeltje. Vooralsnog houd ik me wel bij de voorgeprogrammeerde maps. Ik kan kiezen uit 3 waarvan nummer 1 de gekste is.

Wat voor resultaten krijg je dan? Vanwege milieu-eisen is de boel vaak erg afgeknepen. Mijn Yamaha MT-03 (660cc) liep standaard nooit mooi, na een EJK-kit erbij te monteren + afstellen op de testbank, liep dat ding zoveel mooier. Verbruik was wel +10% toen.

Wat voor resultaten krijg je dan? Vanwege milieu-eisen is de boel vaak erg afgeknepen. Mijn Yamaha MT-03 (660cc) liep standaard nooit mooi, na een EJK-kit erbij te monteren + afstellen op de testbank, liep dat ding zoveel mooier. Verbruik was wel +10% toen.
Ik heb geen aantoonbare meet resultaten. Wel gevoel en beleving. Feller, vinniger en vloeiender. En iets harder maar dat vind ik prettig maar niet perse leuker. Mooier lopen is inderdaad het juiste woord in de samenvatting.

Er staan online wel uitdraaien van vergelijkbare aanpassingen. Dan zie je de grafieken mooi hoger eindigen.

EJK kit kom je online vaak tegen. Is het geld dus ook meer dan waard begrijp ik?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan