Benelli Tornado TNT 125

Goed om te weten! Ik ga a.s. donderdag proefrijden bij Langenberg Motors in Coevorden...ook eens kijken hoe die zaak overkomt...
 
Die tent ken ik niet, maar zal ongetwijfeld ook prima zijn. MVM vestiging De Meern is nu dus toch dicht voor dat de grote officiele opening van start kan gaan (ze waren al eerder open tijdens de opbouw), dus daar kan je momenteel niet langs. :+
Ben benieuwd naar je ervaring met de TRK! Ik heb alleen op de TNT125 en BN302 gereden, maar het smaakte niet echt naar meer. NIet helemaal eerlijk, want die 500's zijn nieuwere modellen dan waar ik op gereden heb. De TNT125 en BN302 bestaan eigenlijk al wat jaren buiten Europa. Wel vind ik ze allemaal, op de TNT125 na, te duur. Veel plezier met je testrit donderdag!
 
Dank je! Ik zal zeker laten weten hoe het was... Volgens mij past het ook in hun strategie...de BN302 is al iets simpeler, de TRK502 weer iets verfijnder en aankomend jaar komen er zwaardere fietsen met wellicht (nog) betere componenten. De 752s wordt volgens mij bijvoorbeeld standaard met Brembo remmen geleverd.... Wel een mooi merk met de historie die ze hebben maar ze moeten zich nog wel verder bewijzen met deze goede nieuwe richting..... Daarom ben ik des te nieuwsgieriger wat ik aantref deze week :)
 
Er komen ook nog wat lichte motoren aan, wat 125's en 250's. Ik denk alleen dat die niet goed in Nederland zullen lopen, omdat een A2-rijder meer dan 250cc wil en het aantal A1-rijbewijzen denk ik wel mee valt. Elke jonge starter gaat of direct voor A2 of voor A code 80.
Die 752S ziet er zeker gelikt uit, ik moet sterk denken aan MV Agusta. De TRK502 is wel een van de mooiste lichte allroads qua uiterlijk.
Ik zal volgend jaar ook eens proberen om op een Leoncino of TRK te stappen. Kijken of mij dat beter kan vermaken dan die 302. :]
 
Nou wil ik niet gaan zeuren, maar ik kwam dit tegen.....

Qua rijden zijn de de TRK502 en vooral de Leoncino prima voor elkaar, vooral als je kijkt naar de prijs van deze machines; voor respectievelijk 7500 en 7000 euro kom je niks tekort. Probleem is alleen wel dat de technische afwerking van de Chinese motorfietsen nog niet goed genoeg is. Motorblok en frame zijn als basis prima voor elkaar en oprecht leuk om mee te rijden. Maarrr... helaas zijn sommige onderdelen nog niet genoeg doorontwikkeld voor krachtigere motoren, in plaats van de kleinere Aziatische modellen waar moederbedrijf QianJiang er zoveel van produceert. Tijdens de testdag zijn er dan ook issues met remmen die steeds minder goed werken, een koelvloeistofoverloop die op het blok uitkomt en een ketting die eraf loopt. Het zijn zaken die allemaal op te lossen zijn, maar waarvan je als potentiële bezitter toch niet vrolijk wordt. Volgens de mensen van Benelli worden de mankementen veroorzaakt doordat de testmotoren in de aanloop deze (voor het merk belangrijke) perstest niet goed genoeg nagelopen zijn, de kilometerstanden zijn inderdaad wel heel erg laag. Die Italiaanse Benelli-mensen vinden overigens zelf wel dat de bouwkwaliteit op dit moment goed genoeg is. Dat laatste laat zien dat er nog wat werk te doen is voor Benelli.

Ben ik nou echt een zeurkous of vind ik terecht dat dit soort zaken gewoon niet meer mogen kunnen anno bijna 2019????
Vr Gr
 
Dank je voor je reactie! En nee hoor, het is juist goed om kritisch te zijn over deze punten en de introductie van nieuwe modellen. Het is tenslotte geen Honda die zich door de tijd heen al volledig hebben bewezen ;) Ik heb de bewuste review ook al gelezen en het is voor de aflevering van deze motoren ook heel belangrijk dat ze goed worden nagelopen en worden afgemonteerd. Dat was ook wel een punt waar ik zelf over twijfelde. Aan de andere kant zijn er over de Leoncino en TRK ook heel veel goede reviews gemaakt en zou de fabrikant QJ zich geen slechte kwaliteit in deze samenwerking met Benelli kunnen veroorloven.

Ik zal donderdag eens heel goed kijken en hopelijk kom ik geen onverwachte zaken tegen.... :)
 
Met een perstest horen de motoren 100% in orde te zijn, zeker als je weer als nieuw merk op de markt komt. Je kan maar één eerste indruk hebben. Als je op sollicitatie bij een werkgever gaat, ga je ook niet in je kloffie en zorg je ervoor dat je op alles goed bent voorbereid.

Bronvermelding van je tekst zou wel prettig zijn, ook voor de schrijver; Test: 2018 Benelli Leoncino & TRK502
 
Aan de andere kant zijn er over de Leoncino en TRK ook heel veel goede reviews gemaakt en zou de fabrikant QJ zich geen slechte kwaliteit in deze samenwerking met Benelli kunnen veroorloven.

Vergeet één ding niet: motorbladen en websites zijn vaak niet onafhankelijk en hebben inkomsten nodig van diezelfde fabrikanten/importeurs. Dat wil nog wel eens invloed hebben op de inhoud van een artikel. Soms kan je beter naar userreviews kijken op YouTube van echte eigenaren ipv journalisten.
Benelli heeft geen samenwerking met QJ, QJ = Benelli. In 2005 heeft QJ de boel opgekocht. Maar QJ heeft er wel wat aan als ze iets neerzetten wat kwalitatief kan concurreren met de Japanners, aangezien Benelli kopen ook een investering is geweest die zichzelf moet terugverdienen.
 
Helemaal mee eens! Wat je beschrijft over het in de markt zetten van het merk na investering is ook wat ik bedoel, het is voor hun de poort naar Europa en andere werelddelen. Het moet ook na verloop van tijd blijken hoe dit qua kwaliteit blijft. Harley Davidson zat qua kritiek in hetzelfde schuitje nadat ze de Street 750 in India gingen maken. Er zijn op basis van de feedback van rijders en bezitters meerdere verbeteringen doorgevoerd. Datzelfde gebeurt nu al bij de X versie t.o.v. de reguliere TRK.
 
QJ zit al over de wereld heen met het merk Keeway. De 302 is bijv ook als Keeway RKX300 verkocht. Zo kunnen ze dat ook met de overige modellen, mocht Benelli niet zo lekker lopen. Lijkt de Keeway site ook niet sterk op de Benelli website? Zelfde template. :)

Maar voor een klein merk is het lastig om op de markt te komen, daarnaast weet ik ook niet of ik als gebruiker wel iets wil kopen van een klein merk. Als het over de kop gaat, waar komen de onderdelen dan vandaan? Hoe zit het met aftermarket spul? Voor een onbekendere motor maken ze minder snel onderdelen. Voor mijn Kymco K-Pipe 125 was er geen andere uitlaat beschikbaar, op een illegale uitlaat na. Geen kofferrek, zelfs de fabrikant wilde niets maken. Voor andere merken heb je zat fabrikanten die wel iets in elkaar willen flansen. Kijk maar naar Givi. Dan is ie bij inruil ook nog eens minder waard bij de gemiddelde dealer en heb je op de particuliere markt minder vraag... maar misschien heb je aan mij ook wel weer een hele verkeerde klant. :P :+
 
Heb een Kawasaki ER-6N van 2016 en een Suzuki Address 110 van 2018. De Kawasaki is nu buiten de garantie, dus daar kan ik zelf het simpele onderhoud aan doen als ik wil. Heb er wel zelf wat accessoires op gegooid een jaar of twee terug, maar het onderhoud van de Kawa altijd laten doen. Verder gun ik het de dealer, want van de dealer krijg ik vaak motoren mee. Zo gunnen ze mij dat en gun ik ze weer werk, anders deed ik redelijk wat zelf (op de grote beurten na). De Suzuki is 3 maanden oud, garantie bij Suzuki is 3 jaar, dus ook daar het onderhoud nog laten doen. Maar komen bij dezelfde dealer vandaan (MVM), dus dat is makkelijk. :+ Dus ik krijg niet zo vaak meer vieze handen.
 
Klinkt goed! Die ER-6N lijkt me een fijne motor ook, ik heb zelf een ER-5 gehad en heb daar destijds heel veel fijne kilometers op gereden :)
 
Ik heb ook een paar jaar op de ER-5 gereden, maar reed vaak nieuwe motoren en dan bleek elke keer weer hoe slecht de remmen op de ER-5 wel niet waren. Maar het was verder een prima motortje, krachtig genoeg, redelijk zuinig, voldoende aan onderdelen te krijgen. Maar uiteindelijk waren het wel de remmen voor mij, om 'm in te ruilen voor wat recenters met betere remkracht. Dat werd eerst een Yamaha MT-03 660cc en die remde meer dan goed. Die na een jaar of twee weer ingeruild op de ER-6N. Voor mij niet vreemd om elke twee a drie jaar wat anders te rijden. Ik heb één keer een motor ruim 5 jaar gehouden en heb er spijt van 'm te hebben weggedaan. Toen niet, nu wel. :+ Ben benieuwd hoe lang ik die ER-6N ga houden, bevalt mij in principe wel en de meeste kilometers maak ik volgens mij op andere motoren (van importeurs, dealers). :]
 
Monomuis schreef:

Ik heb één keer een motor ruim 5 jaar gehouden en heb er spijt van 'm te hebben weggedaan.

Om welk type motorfiets ging dat als ik vragen mag.
Vr Gr
 
Goed om te weten! Ik ga a.s. donderdag proefrijden bij Langenberg Motors in Coevorden...ook eens kijken hoe die zaak overkomt...
en hoe is het afgelopen?
of ben je er nog niet geweest?
ik ga na de kerst even kijken heb nu de benelli tnt125 en GS310 bmw
wil weer terug naar 1 motor ik ben in the mood voor de leocino 500 trail hoewel ik de trk502X ook een leuk ding vind voor het geld
de trk502X is 400 euro duurder maar een stuk zwaarder en heeft minder speels karakter op de weg
als je nooit off the road en veel km,s maakt is de trk502 de beste keus
wat langenberg motors aangaat als bedrijf ,is er nog een van de oude stempel niet opdringerig ruikt hij handel dan maakt hij een leuke offerte voor je maar niets moet alles mag.
 
Nou wil ik niet gaan zeuren, maar ik kwam dit tegen.....

Qua rijden zijn de de TRK502 en vooral de Leoncino prima voor elkaar, vooral als je kijkt naar de prijs van deze machines; voor respectievelijk 7500 en 7000 euro kom je niks tekort. Probleem is alleen wel dat de technische afwerking van de Chinese motorfietsen nog niet goed genoeg is
het lakwerk op het frame is als je er met je neus opzit voor verbetering vatbaar
de panelen en naden zijn mooier als bij de tnt125
en bij tests komt de leocino er erg goed uit kwa rijplezier
 
mischien wel ja, voor welk type ga jij kijken?
maar met motor word spannend heeft geregend hier in drenthe vanmiddag de weg nat dus hoop dat ze morgenvroeg niet gaan strooien:(
anders word het het koekblik:+
 
heb je dus gemist ,heb ook op de witte trk gereden ,daarna op de leocino 500
de trk is te groot/hoog voor me
de demo ging nog maar de X is een stuk hoger nog dus dat werd hem niet omdat ik ook zand en gravel wil gaan rijden en het anders te kostbaar word met omvallen;( door mn korte pootjes
de leocino is me op het lijf geschreven goeie zithoogte en gewicht voor me
bovendien nog een stuk kwieker ivm 30kg minder gewicht tov de trk
hoef alleen nog effe de puntjes op de I te zetten met inruil icm de aftermarket uitlaat en raceschild aan de voorkant van de bike
en dan word de knoop doorgehakt.
deze kleur met dit nummerbord en 1 van deze 2 uitlaten eronder.
 

Bijlagen

  • 100alb+al8704agrande.jpg
    100alb+al8704agrande.jpg
    32,2 KB · Weergaven: 21
  • 009418-016-2818-5776-3_motocollegate.jpg
    009418-016-2818-5776-3_motocollegate.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 22
  • benellileoncinogprbe11dl1.jpg
    benellileoncinogprbe11dl1.jpg
    348,8 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Wat grappig! Ik zag bij wegrijden een GS met zwart schermpje aan komen rijden! Ik heb proefgereden op de witte demo en dat ging echt heerlijk! Wat dorpsstraatjes in Dalen en stukje N-weg richting Emmen... na de proefrit was het voor mij helemaal duidelijk en heb ik de knoop doorgehakt: over anderhalve week wordt mijn witte TRK 502 X geleverd :)

De dealer vond ik ook erg goed, duidelijke informatie, komt transparant over en mooie zaak, dus dat gaf mij ook veel vertrouwen :) En we hebben een mooie deal kunnen maken! Zodra die binnen is, zal ik wat fotootjes posten... #happyme
 
De GPR-uitlaat zou ik niet nemen. Die is mij zo tegengevallen op een Honda MSX 125. Wat een slechte pasvorm en slechte aftersales service.
Arrow is dan weer klasse natuurlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan