Benelli Tornado TNT 125

De blokjes van de Chinezen zijn meestal wel goed, het is het spul er omheen. Niet dat de blokjes veel vermogen leveren (blokje van Honda trouwens ook niet), maar ook als je het mishandelt gaat het niet eens snel kapot. Ik zou gewoon ook op YouTube wat reviews kijken van gebruikers die al een paar jaar met zo'n Benelli rijden. Testverslagen van motorsites, motorbladen enz. is maar van één dag, misschien een week. Je moet bij dit soort motoren echt kijken naar reacties van eigenaren.

Dit is een eigenaar met een Benelli TNT125;

Zoek een beetje door zijn videos voor hoe hij er over denkt. Zit ook wat ander spul tussen, is niet alleen die Benelli. En dan nog, dan heb je de reactie van één eigenaar. Probeer zelf dat testritje te maken als je interesse hebt en bepaal dan. Feit blijft wel dat de prijs van de Benelli vele malen schappelijker is dan die van Honda.
 
Nieuwe kleurstelling al gezien van de TNT125 2020......
Ben gek van groen en vind deze kleur er wel erg goed bijpassen.
Zeg het niet snel, maar op meerdere punten en dan met name optisch gezien overtreft deze TNT125 zekers het uiterlijk van de Honda MSX125.
Oordeel zelf maar.....

 
Dat is inderdaad een mooie kleur, hoewel ik ook de rode kleur van het 2019 mooi vind. Alleen twijfel ik een beetje of de Benelli TNT 125 comfortabel genoeg zou zijn voor langere ritjes van +- 150 km.
 
Daar kan ik jou helaas geen advies of informatie over geven.
Ik heb zelfs in mijn leven nog nimmer zo’n TNT125 in het echt mogen aanschouwen, laat staan er op gereden te hebben.
Maar......wat ik hier wel durf te beweren is dat een lange rit op die Honda Monkey geen enkel probleem voor het zitvlak zal zijn.
Dat in tegenstelling tot mijn Honda Grom.
Toen ik die Grom net had reed ik er best wel lange ritten mee.
Gewoon heerlijke mooie wegen opzoeken en flink wat kilometers maken.
Maar wat een drama bleek dat te zijn zeg.
Het originele zadel was zo gemaakt dat je al snel met het kruis tegen de tank aankroop en zelfs binnen het uur werd de pijn ondraaglijk aan het zitvlak.
Ik werd daar echt niet blij van.
Ik heb toen besloten om dat zadel zo comfortabel mogelijk te maken en dat kon alleen maar door het geheel te laten vermaken
Bij een bedrijf overleg gepleegd en na een aantal keren proefzitten waarbij ze het zadel hadden aangepast op mijn verzoek kwam er een veel beter en fijner zadel uit.
Nu geen last meer van telkens naar voren schuiven en heb het zadel iets zachter laten maken.
Ik kan nu uren rondrijden zonder er zadelpijn van te krijgen.
Moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat het ondanks het laten vermaken en aanpassen van het zadel het nog niet 100% goed is.
Mijn CB500F met origineel zadel is veel prettiger en daarop kan ik met het allergrootste gemak wel 400km sturen eer ik mijn zitvlak dan ga voelen.
De Grom is dus echt mijn Fun-bike en lange ritten zijn daarop meer uitzondering dan regel.
Wat die Benelli TNT125 doet met je zitvlak op lange ritten durf ik helaas niet te zeggen, maar als dat toevallig net zo is als het originele zadel van de Honda MSX125 dan zou het nog wel eens flink kunnen tegenvallen.
Uiteraard kan je het zadel wel laten vermaken en denk dan aan een kostenplaatje van rond de 100 a 120 euro.
 
Dit is een 'long term review" van de Benelli TNT 125 door Spikey op Youtube:

Blijkbaar heeft hij een probleem met de 'Fuel Injectors' waardoor de TNT stilvalt. Maar die Benelli van hem word wel een beetje afgeragd op de filmpjes en hij doet zelf het onderhoud terwijl hij er niet veel van kent dus dat is een beetje vragen voor problemen, in een reactie van iemand met een TNT 125 staat ook dat met op tijd onderhoud hij geen problemen heeft.

Ook de Elektronica is blijkbaar niet top maar tja de prijs is wel aantrekkelijk en er is 2 jaar garantie EN Pechverhelping. Ook de bijdrage van @Arjanzevenaar doet mij denken dat de Benelli TNT 125 wel ok is aangezien hij er al meer dan 5000 km mee gereden heeft zonder problemen.

Sowieso is een Honda beter, maar ik vind hem gewoon te duur... Ik durf het wel aan om een TNT 125 te kopen. :P
Dan kan ik na de garantieperiode nog altijd zien wat ik er mee doe, aangezien ik na een tijdje wel is van motor durf te veranderen.;)

 
Jij bent gewoon onze proefkonijn op Motor-Forum. :+
Het feit dat Spikey 'm nog steeds heeft, zegt in elk geval dat ie 'm niet helemaal zat is.
 
Hier nog een leuk filmpje met bochtige wegen & de Benelli TNT 125. Wel gevaarlijk hoe hij rijd in de bochten, zou nu zelf wat voorzichtiger zijn, maar wel dikke fun!

 
Heb er eens op gereden bij zo'n Mega Motor Treffen 2 jaar terug. 115 top met mij erop (80kg en 1.88). Verder zeer positief erover. Als ik het geld had voor erbij, had ik het gedaan! Ook al was het maar 20 minuten rijden erop. Het is gewoon een heel leuk ding, lekker geluid en mooi uiterlijk!
 
Heb er eens op gereden bij zo'n Mega Motor Treffen 2 jaar terug. 115 top met mij erop (80kg en 1.88). Verder zeer positief erover. Als ik het geld had voor erbij, had ik het gedaan! Ook al was het maar 20 minuten rijden erop. Het is gewoon een heel leuk ding, lekker geluid en mooi uiterlijk!
Zat je daar comfortabel op met jouw lengte? En kon je jouw benen fatsoenlijk kwijt? Ikzelf ben 1.78m.
 
Ik heb toen het zadel van mijn MSX ook zachter laten maken. Dat originele zadel leek wel een plank.
 
Zat je daar comfortabel op met jouw lengte? En kon je jouw benen fatsoenlijk kwijt? Ikzelf ben 1.78m.

Voor die 20 minuten wel ja. Hij is wat hoger dan hij lijkt. M'n vriendin past er nét op. Die is 1.60...
Écht goed heb ik het niet getest toen. Mocht ik serieus tot aanschaf over willen gaan, zal ik wat langer willen testen.
 
Ik ga dus morgen nog eens kijken naar de Benelli en de kans is groot dat ik hem ga kopen. Ook zonder testrit mogelijks omdat het weer barslecht is gedurende de hele week. Slecht gaat dat toch nooit rijden en om een indruk over de kwaliteit te krijgen tijdens een kort ritje is toch moeilijk vind ik. Ik ga wel mijn tijd pakken om nog eens in de showroom op een voorraad model te zitten.
 
Ik zou altijd een proefrit maken. Dan ga je toch een week later, als het misschien beter weer is?
Je moet altijd weten wat je koopt.
 
Ik heb tot nu 5 motoren gehad, en met maar 1 een testrit gedaan, tot nu toe altijd goed bevallen. Je weet toch nooit of degene die je koopt misschien mankementen heeft t.o.v. het testmodel of andersom. Met een 2dehandse motor zou ik wel een testrit willen doen.

Sowieso dat de Benelli anders zal sturen en de koppeling die anders ligt en wat meer trillingen in het stuur en zadel zal hebben dan een msx of monkey. Ik ben mij bewust dat de Benelli kwalitatief minder is dan een msx of monkey en een motor moet je ook gewoon raken. Ook heb ik uitvoerig alle reviews gechecked die er zijn van de Benelli. Op lange termijn weet je natuurlijk niet hoe de Benelli gaat meevallen, of ik hem na 5 jaar nog ga hebben daar twijfel ik sowieso aan maar ik ben nu eenmaal (te) snel nieuwsgezind.
 
Van harte met je aanwinst.
Daar ga je vast veel plezier mee beleven.
Zo goed mogelijk inrijden straks zodat het olieverbruik nul is.
Ben benieuwd hoe de machine straks gaat bevallen.
Op naar het voorjaar.
 
En jij bent vast al bekend met de correcte manier van de inrij-procedure?
Is niet heel spannend, maar wellicht wel iets om netjes en met beleid te doen straks.
 
En jij bent vast al bekend met de correcte manier van de inrij-procedure?
Is niet heel spannend, maar wellicht wel iets om netjes en met beleid te doen straks.
Inrijden is niet meer zoals vroeger, wel belangrijk om niet te hoog in de toeren te gaan en wisselende snelheden. Schakelen voor 7000 toeren en het gas zeker de eerste 500 km niet helemaal open en als het gas dan toch echt open moet niet te lang en dan komt het wel goed.
 
Super!!
Jij zult er al veel zin aan hebben.
Morgen de grote dag en wat fijn dat jij dan je Benelli kunt ophalen.
Altijd een leuk moment.
 
Ik ga de Benelli waarschijnlijk pas vrijdag ophalen omdat het hier morgen echt slecht weer gaat worden en vrijdag zou het droog blijven. Ik kijk er wel naar uit om met de Benelli op pad te gaan. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan