Benelli Tornado TNT 125

Tja........
Wat kan ik daar van zeggen.
Heb er een aantal filmpjes op You Tube over bekeken en moet je eerlijk zeggen dat ik voor dat geld toch liever een Honda zou kopen.
Niet om die Masai machine af te kraken hoor, maar het is het eigenlijk net niet.
Uiteraard is dat mijn persoonlijke mening want wellicht ben jij er helemaal wild van.
Er is 1 ding waar ik wel helemaal zeker van ben, en dat is dat wij deze Masai Furious 125 niet snel in grote getalen tegen zullen komen op de Hollandse wegen.
 
Hallo allemaal, sinds een goede twee weken ben ook ik gelukkig eigenaar van een TNT 125. In het toeleven naar de motor heb ik hier ook stiekem meegelezen en kennis opgedaan, dank jullie wel voor de bijdrages!

Bij mij is de TNT als aanvulling naast m'n Triumph Daytona 675 komen te staan. Ik was er al lang over uit een compacte 125 met hoge funfactor te kopen. Leuk om te rijden, en prettig voor woon-werk verkeer door het verbruik. Op die markt is (zeker internationaal) zat leuks te vinden. Mijn favoriete 3 werden de Benelli, de Honda MSX en de minder bekende en nog in de verkoop komende Brixton Crossfire XS 125. De laatste was mij een te grote onbekende om de gok mee te wagen, en de Benelli verslaat voor mij de Honda op looks, zithouding en techniek. De 4 klepper, injectie, twinspark staande 1 cilinder met een 5-bak troeft de Honda op veel fronten echt af. Daarbij wel de kanttekening dat de Honda op talloze manieren op te voeren is, en de Benelli is hierin (nog) zeer beperkt. Hier kom ik aan het eind van dit bericht op terug. Voor nu wil ik jullie vertellen over m'n ervaring.

Bekijk bijlage IMG_20200314_181109_4_2.jpg

Tot dusver ben ik erg blij met m'n keuze. Het is nog pril, ik ben nog in aan het rijden en zit op een goede 400km totaal. De fun van de motor zit voor mij in de wendbaarheid en het enorm directe karakter van de Nelli. Rijden zonder lach gaat niet. Ik merk wel dat informatie en opties schaars zijn, dus leek me dit forum een mooie plek om de zaken waar ik tegenaan loop even te verzamelen en te delen. Tips en tricks, zeg maar.
Ik rij het apparaat dus nog in, lekker afwisselen in de toeren, flink veel schakelen en veel afremmen op het blok is hoe het mij geleerd is. terugkoppeling over de echte topsnelheid (met mijn 1,84m en 77kg) volgens, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat n-wegen prettig zijn, snelwegen zelfs bij de komende 100km/h vmax optimistisch en onverstandig en 60-wegen zijn geweldig. Wat ik echt geweldig vind is heerlijk overhangen in de bochten, met fanatiek gooi en smijt werk voel ik me ook bij lage snelheid net Marc Marquez... Ik word ook blij van het verbruik, 1:40 is reëel en met de eerste tank kwam ik zelfs tot 1:50 maar dit was met behoorlijk terughoudend rijgedrag. het is trouwens ook leuk hoeveel aanspraak je hebt met zo'n ding. Ze zien er fantastisch uit en zijn toch.... Ontwapenend door de kleine omvang. Mede motorrijders zijn nieuwsgierig door de unieke verschijning en willekeurige voorbijgangers steken een duimpje op door de leuke verschijning. Niet alleen de rijder word vrolijk van dit ding.

Qua onderhoud heb ik bij aflevering al de bougies laten vervangen door NGK's. De originele schijnt een Chinese Bosch replica te zijn waarvan diverse fora melden dat ze op hoge toeren minder goed presteren. Binnen NGK zou je de CR8EB bijvoorbeeld kunnen nemen, of de dure CR9EIX welke langer mee gaat en zeer goed op hoge toeren presteert. Volgens mij heb ik de goedkopere, en nog ze doen het top! Verder heb ik bij 200km al de olie vervangen door goede 10w40 motorolie, beetje enthousiast en de olie die eruit kwam was zeker niet slecht maar voor een tientje ben je klaar en relatief gezien heeft z'n klein motortje het toch wat zwaar gezien het echte inrij gedrag te traag is voor de openbare weg... Af en toe trek je wat verder door dat wenselijk. Let met de olie goed op dat je olie voor motoren pakt ivm de natte koppeling, de olie voor je auto is niet geschikt. Tevens moet de olie minimaal aan API SL voldoen. bij 1000km vervang ik de olie weer, evenals het oliefilter (K&N kn-113 past, mogen ongeveer een tientje kosten,). Bedenk overigens wel dat zelf klooien met het apparaat niet gunstig voor de garantie is.
Zaken waarvan ik verwacht ze binnen de eerste paar 1000km tegen te komen zijn de ketting, welke niet van de hoogste kwaliteit schijnt te zijn evenals mogelijk de accu. Hier lees ik ook weinig goeds over, veel Britten meldden hierdoor in de steek gelaten te zijn. Laat je niet afschrikken echter, veel van wat ik noem is voorzorg en/of standaard onderhoud. Ja, de Benelli is Chinees, maar de afwerking is top! het is, zeker voor het geld, een goed uitgeruste, doordachte motor met prima doordachte bewegende delen (denk aan remmen, veren e.d.). Het apparaat schakelt als een zonnetje en het blokje loopt heerlijk door de toeren. De rij ervaring is zeer soepel te noemen. Over de remmen weet ik nog niet wat ik van het gecombineerde systeem (CBS) vind. De remmen zelf worden steeds beter en directer, maar moeten ook ingereden worden.

Voor de uitlaat heb ik gelijk een Blackwidow decat pijp besteld. Zonder de katalysator verwacht ik dat het beestje wat vrijer ademt en dus lekkerder en harder loopt. Tevens is de brom van zo'n 1-pitter wat mij betreft leuk. Ik monteer de pijp echter pas bij de 1000km beurt. Installatie schijn plug&play te zijn, dus oa met de originele lambdasonde. Er zijn meerdere keuzes voor de uitlaat trouwens, ook als je net als ik de mooie standaard einddemper wil houden. Pipewerx en Blackwidow zijn schappelijk geprijsd. De laatste vervangt de hele standaard zwarte pijp maar heeft geen accessoires. De Pipewerx verreisd zaagwerk maar wordt geleverd met een Db-Killer.... Waarvan de werking door eigenaren in twijfel getrokken wordt. Wil je je uitlaat goed vervangen is bij nader inzien de beste keuze de MTC van een goede 150 euro. 50 meer dan de concurrenten, maar de pijp is volledig vervangend, je krijgt er een betere Lambdasonde bij en een Db-killer killer bij wat het complete pakketje vormt. Universele Db-killers passen naar mijn weten niet in de standaard demper. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik ze graag.

Ik heb ook van die strakke bar end spiegels besteld (Aliexpress scheelt veel geld), en werd hierbij verrast. De benelli heeft schroefdraad in het stuur. Veel britten met dezelfde spiegels hebben de bar ends het stuur in geholpen met een hamer. Ik heb gekozen de originele bar ends te modificreren zodat hier de spiegels op bevestigd kunnen worden. Voordeel; de extra gewichten die in en op het eind van het stuur zitten om stabiliteit op snelheid te geven blijven behouden en je houdt je stuur heel. Nadeel; je heb een draaibank nodig om de groeven voor de aftermarket spiegels te maken in de originele bar ends. De spiegels zitten in mijn geval vast zoals vaak je fietsbel, met een soort klem die gelijk is aan de diameter van het stuur zelf. Zie hier. Om de bevestiging van de standaard spiegels weg te werken heb je 2 dopjes met m10 schroefdraad nog.

Wat ik verder irritant vond en niet vlot de oplossing op internet voor vinden kon, is de killswitch in het standaard. Veel moderne motoren, en dus ook de Benneli, zetten de motor uit met het standaard omlaag. Dit is voor je eigen veiligheid, een bocht insturen met het standaard naar beneden kan levensgevaarlijk zijn. Ik rij al dik 10 jaar zonder, en vond het nu vooral ergerlijk dat het beestje uitging wanneer ik afstap. De oplossing hiervoor is doodeenvoudig; bij de bevestiging van het standaard zit met inbus (6?) een plastic dop met magneetsensor welke op twee manieren om het standaard heen kan. 180 graden draaien, weer vastdraaien, even testen en het zou gedaan moeten zijn met de killswitch zonder iets kapot te maken.

Waar ik wisselende berichten over lees mbt "Chinese bouwkwaliteit" is roest. De meeste Engelse eigenaren geven aan dat ze 0 problemen hebben, maar ik heb ook beeld gezien van problemen met de originele uitlaat, het standaard en de achterbrug. Die laatste zal niet goedkoop te vervangen zijn, maar is makkelijk netjes te houden met acf-50, tectyl of een ander antiroest middel. Je motor onderhouden, zeker in de pekelperiode, is voor elke motor een must. Voor zover ik kan oordelen komt de TNT echter behoorlijk Europees over qua afwerking, nette lassen, goed sluitende delen en mooi doordachte zaken zoals de uitstekende verlichting en klasse vering. Voor die koplamp kan ik nog meegeven dat achter de koplamp een plastic draaiknop zit waarmee de hoogte terwijl je op de motor zit af te stellen is. Wat valt er verder nog te zeggen? Ik twijfel over de kentekenplaathouder, deze is wat lomp en plastic, maar houdt het kontje mooi strak. zogeheten tail tidy's zijn een optie maar vanaf de achterbrug loopt zo'n 10cm metaal door die als bevestiging voor de standaard houder achter blijft. Ik had liever een beter afgewerkt alternatief foor op het achterwiel gezien. Ook omdat dit naar mijn weten ook als extra spatbord functioneert. Bestaat dit? Laat het ons weten!

Dan wil ik nog afsluiten met het opvoeren. Ik ben voorlopig niet zover, maar heb al wel begrepen dat er nog niet veel kan en dat het niet goedkoop is. De ECU zal vroeg in beeld komen voor vervanging en dit kost geld. Met name uit Vietnam waar de TNT populair is zijn er mogelijkheden met oa een big-bore kit, grotere throttle body en betere injectoren. Voor de ECU zou je naar mijn weten moeten kijken naar de RC mini5. Heeft iemand hier daar al ervaring mee? Die vraag geldt ook voor andere injectoren, heeft dat zin, loopt de motor beter en/of zuiniger?
Tevens hoor ik graag meer over het afsluiten van de CBS, het systeem waardoor je voetrem (achterrem) ook de voorrem bedient. is dit eenvoudig af te koppelen? Oh, en mocht iemand een digitale handleiding willen, deze kan ik sturen. De onderdelenlijst was wel klein genoeg om als bijlage te plaatsen.

wordt vervolgd, op naar veel vrolijke, veilige kilometers!
 

Bijlagen

  • PARTLIST-BENELLI-TNT135.pdf
    9,6 MB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Goed en duidelijk verslag en.....mooie fiets.
Geniet ervan.
 

Bijlagen

  • 43F606AD-F13F-4D9E-AF40-CAF8EE4135A2.jpeg
    5,5 MB · Weergaven: 16
Knipsel9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, sinds een goede twee weken ben ook ik gelukkig eigenaar van een TNT 125. In het toeleven naar de motor heb ik hier ook stiekem meegelezen en kennis opgedaan, dank jullie wel voor de bijdrages!

Bij mij is de TNT als aanvulling naast m'n Triumph Daytona 675 komen te staan. Ik was er al lang over uit een compacte 125 met hoge funfactor te kopen. Leuk om te rijden, en prettig voor woon-werk verkeer door het verbruik. Op die markt is (zeker internationaal) zat leuks te vinden. Mijn favoriete 3 werden de Benelli, de Honda MSX en de minder bekende en nog in de verkoop komende Brixton Crossfire XS 125. De laatste was mij een te grote onbekende om de gok mee te wagen, en de Benelli verslaat voor mij de Honda op looks, zithouding en techniek. De 4 klepper, injectie, twinspark staande 1 cilinder met een 5-bak troeft de Honda op veel fronten echt af. Daarbij wel de kanttekening dat de Honda op talloze manieren op te voeren is, en de Benelli is hierin (nog) zeer beperkt. Hier kom ik aan het eind van dit bericht op terug. Voor nu wil ik jullie vertellen over m'n ervaring.

Bekijk bijlage 1474728

Tot dusver ben ik erg blij met m'n keuze. Het is nog pril, ik ben nog in aan het rijden en zit op een goede 400km totaal. De fun van de motor zit voor mij in de wendbaarheid en het enorm directe karakter van de Nelli. Rijden zonder lach gaat niet. Ik merk wel dat informatie en opties schaars zijn, dus leek me dit forum een mooie plek om de zaken waar ik tegenaan loop even te verzamelen en te delen. Tips en tricks, zeg maar.
Ik rij het apparaat dus nog in, lekker afwisselen in de toeren, flink veel schakelen en veel afremmen op het blok is hoe het mij geleerd is. terugkoppeling over de echte topsnelheid (met mijn 1,84m en 77kg) volgens, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat n-wegen prettig zijn, snelwegen zelfs bij de komende 100km/h vmax optimistisch en onverstandig en 60-wegen zijn geweldig. Wat ik echt geweldig vind is heerlijk overhangen in de bochten, met fanatiek gooi en smijt werk voel ik me ook bij lage snelheid net Marc Marquez... Ik word ook blij van het verbruik, 1:40 is reëel en met de eerste tank kwam ik zelfs tot 1:50 maar dit was met behoorlijk terughoudend rijgedrag. het is trouwens ook leuk hoeveel aanspraak je hebt met zo'n ding. Ze zien er fantastisch uit en zijn toch.... Ontwapenend door de kleine omvang. Mede motorrijders zijn nieuwsgierig door de unieke verschijning en willekeurige voorbijgangers steken een duimpje op door de leuke verschijning. Niet alleen de rijder word vrolijk van dit ding.

Qua onderhoud heb ik bij aflevering al de bougies laten vervangen door NGK's. De originele schijnt een Chinese Bosch replica te zijn waarvan diverse fora melden dat ze op hoge toeren minder goed presteren. Binnen NGK zou je de CR8EB bijvoorbeeld kunnen nemen, of de dure CR9EIX welke langer mee gaat en zeer goed op hoge toeren presteert. Volgens mij heb ik de goedkopere, en nog ze doen het top! Verder heb ik bij 200km al de olie vervangen door goede 10w40 motorolie, beetje enthousiast en de olie die eruit kwam was zeker niet slecht maar voor een tientje ben je klaar en relatief gezien heeft z'n klein motortje het toch wat zwaar gezien het echte inrij gedrag te traag is voor de openbare weg... Af en toe trek je wat verder door dat wenselijk. Let met de olie goed op dat je olie voor motoren pakt ivm de natte koppeling, de olie voor je auto is niet geschikt. Tevens moet de olie minimaal aan API SL voldoen. bij 1000km vervang ik de olie weer, evenals het oliefilter (K&N kn-113 past, mogen ongeveer een tientje kosten,). Bedenk overigens wel dat zelf klooien met het apparaat niet gunstig voor de garantie is.
Zaken waarvan ik verwacht ze binnen de eerste paar 1000km tegen te komen zijn de ketting, welke niet van de hoogste kwaliteit schijnt te zijn evenals mogelijk de accu. Hier lees ik ook weinig goeds over, veel Britten meldden hierdoor in de steek gelaten te zijn. Laat je niet afschrikken echter, veel van wat ik noem is voorzorg en/of standaard onderhoud. Ja, de Benelli is Chinees, maar de afwerking is top! het is, zeker voor het geld, een goed uitgeruste, doordachte motor met prima doordachte bewegende delen (denk aan remmen, veren e.d.). Het apparaat schakelt als een zonnetje en het blokje loopt heerlijk door de toeren. De rij ervaring is zeer soepel te noemen. Over de remmen weet ik nog niet wat ik van het gecombineerde systeem (CBS) vind. De remmen zelf worden steeds beter en directer, maar moeten ook ingereden worden.

Voor de uitlaat heb ik gelijk een Blackwidow decat pijp besteld. Zonder de katalysator verwacht ik dat het beestje wat vrijer ademt en dus lekkerder en harder loopt. Tevens is de brom van zo'n 1-pitter wat mij betreft leuk. Ik monteer de pijp echter pas bij de 1000km beurt. Installatie schijn plug&play te zijn, dus oa met de originele lambdasonde. Er zijn meerdere keuzes voor de uitlaat trouwens, ook als je net als ik de mooie standaard einddemper wil houden. Pipewerx en Blackwidow zijn schappelijk geprijsd. De laatste vervangt de hele standaard zwarte pijp maar heeft geen accessoires. De Pipewerx verreisd zaagwerk maar wordt geleverd met een Db-Killer.... Waarvan de werking door eigenaren in twijfel getrokken wordt. Wil je je uitlaat goed vervangen is bij nader inzien de beste keuze de MTC van een goede 150 euro. 50 meer dan de concurrenten, maar de pijp is volledig vervangend, je krijgt er een betere Lambdasonde bij en een Db-killer killer bij wat het complete pakketje vormt. Universele Db-killers passen naar mijn weten niet in de standaard demper. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik ze graag.

Ik heb ook van die strakke bar end spiegels besteld (Aliexpress scheelt veel geld), en werd hierbij verrast. De benelli heeft schroefdraad in het stuur. Veel britten met dezelfde spiegels hebben de bar ends het stuur in geholpen met een hamer. Ik heb gekozen de originele bar ends te modificreren zodat hier de spiegels op bevestigd kunnen worden. Voordeel; de extra gewichten die in en op het eind van het stuur zitten om stabiliteit op snelheid te geven blijven behouden en je houdt je stuur heel. Nadeel; je heb een draaibank nodig om de groeven voor de aftermarket spiegels te maken in de originele bar ends. De spiegels zitten in mijn geval vast zoals vaak je fietsbel, met een soort klem die gelijk is aan de diameter van het stuur zelf. Zie hier. Om de bevestiging van de standaard spiegels weg te werken heb je 2 dopjes met m10 schroefdraad nog.

Wat ik verder irritant vond en niet vlot de oplossing op internet voor vinden kon, is de killswitch in het standaard. Veel moderne motoren, en dus ook de Benneli, zetten de motor uit met het standaard omlaag. Dit is voor je eigen veiligheid, een bocht insturen met het standaard naar beneden kan levensgevaarlijk zijn. Ik rij al dik 10 jaar zonder, en vond het nu vooral ergerlijk dat het beestje uitging wanneer ik afstap. De oplossing hiervoor is doodeenvoudig; bij de bevestiging van het standaard zit met inbus (6?) een plastic dop met magneetsensor welke op twee manieren om het standaard heen kan. 180 graden draaien, weer vastdraaien, even testen en het zou gedaan moeten zijn met de killswitch zonder iets kapot te maken.

Waar ik wisselende berichten over lees mbt "Chinese bouwkwaliteit" is roest. De meeste Engelse eigenaren geven aan dat ze 0 problemen hebben, maar ik heb ook beeld gezien van problemen met de originele uitlaat, het standaard en de achterbrug. Die laatste zal niet goedkoop te vervangen zijn, maar is makkelijk netjes te houden met acf-50, tectyl of een ander antiroest middel. Je motor onderhouden, zeker in de pekelperiode, is voor elke motor een must. Voor zover ik kan oordelen komt de TNT echter behoorlijk Europees over qua afwerking, nette lassen, goed sluitende delen en mooi doordachte zaken zoals de uitstekende verlichting en klasse vering. Voor die koplamp kan ik nog meegeven dat achter de koplamp een plastic draaiknop zit waarmee de hoogte terwijl je op de motor zit af te stellen is. Wat valt er verder nog te zeggen? Ik twijfel over de kentekenplaathouder, deze is wat lomp en plastic, maar houdt het kontje mooi strak. zogeheten tail tidy's zijn een optie maar vanaf de achterbrug loopt zo'n 10cm metaal door die als bevestiging voor de standaard houder achter blijft. Ik had liever een beter afgewerkt alternatief foor op het achterwiel gezien. Ook omdat dit naar mijn weten ook als extra spatbord functioneert. Bestaat dit? Laat het ons weten!

Dan wil ik nog afsluiten met het opvoeren. Ik ben voorlopig niet zover, maar heb al wel begrepen dat er nog niet veel kan en dat het niet goedkoop is. De ECU zal vroeg in beeld komen voor vervanging en dit kost geld. Met name uit Vietnam waar de TNT populair is zijn er mogelijkheden met oa een big-bore kit, grotere throttle body en betere injectoren. Voor de ECU zou je naar mijn weten moeten kijken naar de RC mini5. Heeft iemand hier daar al ervaring mee? Die vraag geldt ook voor andere injectoren, heeft dat zin, loopt de motor beter en/of zuiniger?
Tevens hoor ik graag meer over het afsluiten van de CBS, het systeem waardoor je voetrem (achterrem) ook de voorrem bedient. is dit eenvoudig af te koppelen? Oh, en mocht iemand een digitale handleiding willen, deze kan ik sturen. De onderdelenlijst was wel klein genoeg om als bijlage te plaatsen.

wordt vervolgd, op naar veel vrolijke, veilige kilometers!
Werk je bij een Krant of Motor blad wat een tekst pfffffffffffff
 
Haha, nachtdiensten op het werk heeft zo z'n voordelen. Ik merkte zelf dat het lastig was info bij elkaar te sprokkelen dus leek het me goed te melden wat ik nu weet.
 
Hier ligt het openbaar leven stil en er word voorlopig niet meer gereden met de TNT. Hopelijk word de lockdown terug afgeschaft op 3 april.
 
Dat klinkt als slecht nieuws.
Zal jij ook niet hoeven werken waarschijnlijk.
Hoop dat jouw inkomsten geen gevaar lopen want de onkosten lopen doorgaans toch door.
Wordt aankomend weekend prachtig weer hier en nog geen sprake van een lock down maar kan zo omslaan.
Veel sterkte daar glennix.
 
Antwoord van de Benelli op MP vorige week. :P

"Verkocht aan een motorwinkel uit Hoogvliet opgehaald hier vrijwaring erbij en contant geld"

Klinkt een beetje ouderwets.. contant geld. :+ :+
Maar dus niet verkocht omdat er verder niemand kwam opdagen. ;)
 
Zat al eens te twijfelen om een MSX125 of een TNT 125 aan te schaffen. Ben naar de motorbeurs geweest om eens op zoiets te kunnen zitten waarbij ik alleen de TNT 125 zag staan. Wat mij opviel is dat die groter is dan het lijkt en ik er best comfortabel op kan zitten.

Sinds de max snelheid overdag naar 100 is gegaan is het rijden om mijn huidige motor (GSX-750F) wat saaier geworden.Nu dus weer interesse in de kleinere moteren, zeker vanwege het gebruik. Ik ga dit topic volgen en eens proberen een proefrit te maken(verwacht ergens in of na april door corona)
 
Sinds de max snelheid overdag naar 100 is gegaan is het rijden om mijn huidige motor (GSX-750F) wat saaier geworden.Nu dus weer interesse in de kleinere moteren, zeker vanwege het gebruik. Ik ga dit topic volgen en eens proberen een proefrit te maken(verwacht ergens in of na april door corona)

Ga dan voor een Z400 of Ninja 400 ofzo. Met 125cc ga je koppel missen. Het is in feite een snellere brommer. Een Z400 komt binnendoor nog behoorlijk goed van zijn plek en kan ook nog de snelweg op. Een TNT of MSX moet je kopen voor echt korte afstanden op een funbike. Snelweg en 125cc en zeker met het luchtgekoelde spul, zou ik afraden. Dat is alleen voor het duurdere spul weggelegd en dan nog kan je alleen maar remmen in geval van nood.
 
Ga dan voor een Z400 of Ninja 400 ofzo. Met 125cc ga je koppel missen. Het is in feite een snellere brommer. Een Z400 komt binnendoor nog behoorlijk goed van zijn plek en kan ook nog de snelweg op. Een TNT of MSX moet je kopen voor echt korte afstanden op een funbike. Snelweg en 125cc en zeker met het luchtgekoelde spul, zou ik afraden. Dat is alleen voor het duurdere spul weggelegd en dan nog kan je alleen maar remmen in geval van nood.
Ik rij de meeste kilometers op mijn G310GS, heb ook een 1.000 en een 1.200 cc.
Vorig jaar verhuist, achter een hele lange 130 km/u zone.
Toen merkte ik pas enig nadeel van 34 pk en overwoog toch een andere motor
Nu is het weer top (helaas :+ ).

Comfortabel 115 km/u als je op moet schieten is zat (140 kan ook).

Als enige motor een 125cc lijkt mij inderdaad wel een aanslag op het geduld. Maar iedereen is anders. :t
 
@Worldbeater en dan is die 310 van jou nog even een stukje minder krachtig dan de genoemde 400's van Kawasaki. Dan zit je op 45 pk zonder aanpassingen en waarschijnlijk +/- 10 Nm koppel meer. Ik heb nog zitten twijfelen om mijn ER6N om te ruilen voor een Z400 of Ninja 400, maar dan ga ik weer het koppel van mijn 650 missen. Als ze echt veel strenger gaan controleren, ga ik denk ik wel terug naar 400cc of een 650 die een stukje minder weegt dan mijn ER6N (204 kg).

125cc als enige vervoersmiddel.... nee, dank je. Tenzij het echt voor de lol is en ik weinig ga rijden.
 
@Worldbeater en dan is die 310 van jou nog even een stukje minder krachtig dan de genoemde 400's van Kawasaki. Dan zit je op 45 pk zonder aanpassingen en waarschijnlijk +/- 10 Nm koppel meer. Ik heb nog zitten twijfelen om mijn ER6N om te ruilen voor een Z400 of Ninja 400, maar dan ga ik weer het koppel van mijn 650 missen. Als ze echt veel strenger gaan controleren, ga ik denk ik wel terug naar 400cc of een 650 die een stukje minder weegt dan mijn ER6N (204 kg).

125cc als enige vervoersmiddel.... nee, dank je. Tenzij het echt voor de lol is en ik weinig ga rijden.
Voor al het verkeer in Nederland is mijn G310GS nu perfect, en ziet er ook nog eens leuk uit. Vind ik zelf. :+
Voorheen een CBR250R gehad, dat was achteraf toch te weinig om met voldoende snelheid i.c.m. een koude motor in te voegen.
Toen ook een Ninja 400 overwogen, maar de GS zit lekker rechtop en is een mooi contrast met de S1000RR en HP2 Sport. :Y
 
Ik deel de mening dat een 125cc voor dagelijks gebruik net effe tekort komt.
En met dagelijks gebruik bedoel ik dan niet alleen maar het stadswerk maar feitelijk alles wat men met een motorfiets kan doen.
Met name het op kunnen schieten ondanks de huidige max 100 op de snelweg vind ik met een 125cc net te krap an.
Het Fun-factor gevoel daarentegen is met een 125cc wel weer groot vind ik.
En dat is de reden waarom ik na tig jaren motorrijden wel klaar ben met dikke zware looiige fietsen.
Mijn 125cc is puur voor de Fun en geeft een brede glimlach op het gezicht telkens als ik erop rijd.
Maar mijn 500cc is er ene waar ik alles mee kan doen en net niet te zwaar of te looiig.
Het beste uit 2 werelden zeg ik altijd.
Gelukkig is de keuze tegenwoordig in fietsen tussen de 300 en 500cc groot.
We hebben een meer dan mooie hobby.
 
@Worldbeater

125cc als enige vervoersmiddel.... nee, dank je. Tenzij het echt voor de lol is en ik weinig ga rijden.

Niet als enige vervoersmiddel. Naast de motor heb ik nog een kleine auto staan. Woon/werk verkeer gaat met het OV dus de motor is alleen voor de lol/ touren.

Alleen mijn parkeerplaats wordt nogal vol dus het is even zien of dat kan met 2 (1,5) motoren. Ik houd marktplaats wel in de gaten voor een goede deal. Evt houd ik beide motoren nog een paar maanden aan.
 
Werd ie niet verlengd met 8 weken of ben ik in de war met een ander land?
Nog niet officieel maar naar alle waarschijnlijkheid wel. Met de motor plezierritjes maken mag ook niet, wandelen en fietsen wel als je van thuis vertrekt te voet of met de fiets.
 
Niet als enige vervoersmiddel. Naast de motor heb ik nog een kleine auto staan. Woon/werk verkeer gaat met het OV dus de motor is alleen voor de lol/ touren.

Alleen mijn parkeerplaats wordt nogal vol dus het is even zien of dat kan met 2 (1,5) motoren. Ik houd marktplaats wel in de gaten voor een goede deal. Evt houd ik beide motoren nog een paar maanden aan.
Deze is ook wel leuk?

Motor sym wolf 125 cc € 1.550,00
http://link.marktplaats.nl/m1528923...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
 
Ziet er leuk uit en inderdaad een keck model.
Las wel een benzineverbruik van rond de 1 op 30.
Dat.....vind ik behoorlijk dorstig voor een 125cc gebakje.
Ik heb een soortgelijke fiets gehad van Honda en die liep 1 op 45.
Mijn huidige MSX 125 doet makkelijk 1 op 50.
Dus hoe die Sym 125 dan zoveel kan gebruiken is mij een raadsel.
 
Ziet er leuk uit en inderdaad een keck model.
Las wel een benzineverbruik van rond de 1 op 30.
Dat.....vind ik behoorlijk dorstig voor een 125cc gebakje.
Ik heb een soortgelijke fiets gehad van Honda en die liep 1 op 45.
Mijn huidige MSX 125 doet makkelijk 1 op 50.
Dus hoe die Sym 125 dan zoveel kan gebruiken is mij een raadsel.
Ik denk alleen maar op de snelweg en ook weinig gereden / ervaring mee.
Ook niet iedereen houdt het verbruik goed bij (ik vroeger altijd, nu 1-2 keer per jaar).
Mijn CBR250R en G310R deden max 1:32, meestal 1:30/1:29. Ook alleen maar snelweg. :]
 
Niet als enige vervoersmiddel. Naast de motor heb ik nog een kleine auto staan. Woon/werk verkeer gaat met het OV dus de motor is alleen voor de lol/ touren.

Alleen mijn parkeerplaats wordt nogal vol dus het is even zien of dat kan met 2 (1,5) motoren. Ik houd marktplaats wel in de gaten voor een goede deal. Evt houd ik beide motoren nog een paar maanden aan.

Ik zou je 750 in elk geval niet weg doen. Of downscalen dus naar een 400cc of 500cc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan