Benzine 95 of 98

StevenBosch

Rookie
24 apr 2008
6
0
Hallo,

Wat kan ik het best tanken in een Kawasaki Z750 >08..
Heb er nooit echt bij stil gestaan wat te tanken in deze motor, daarmee dat ik altijd 98 heb getankt aangezien dit beter smeert.
 
volgens mij zijn alle nieuwe modellen euro 95

en wat wordt de benzine elke dag weer duur zeg :X als t zo door gaat kunnen we volgend jaar beter op een fles wodka gaan rijden :+
 
Hallo,

Wat kan ik het best tanken in een Kawasaki Z750 >08..
Heb er nooit echt bij stil gestaan wat te tanken in deze motor, daarmee dat ik altijd 98 heb getankt aangezien dit beter smeert.

Als je smering wilt moet je gewoon netjes je motor warmrijden.
Daar is de olie namelijk al voor. :)

Verder zonde van de centen, je merkt er namelijk helemaal niets van.
Er rijden ook nog steeds motoren probleemloos rond die 20 jaar oud, dus ik denk ook niet dat het echt nodig is...
 
verschil is voor zover ik weet is het enige verschil dat het octaan gehalte...

euro 98 zegt harder boem dan euro 95 :+

En als je er te 'slechte' benzine erin gooit (euro73 oid) dat ie gaat pingelen omdat de brandstof dan te vroeg ontsteekt.
 
Laatst bewerkt:
verschil is voor zover ik weet is het enige verschil dat het octaan gehalte...

euro 98 zegt harder boem dan euro 95 :+

En als je er te 'slechte' benzine erin gooit (euro73 oid) dat ie gaat pingelen omdat de brandstof dan te vroeg ontsteekt.

Klopt, de klopvastheid van de benzine veranderd met het octaangehalte (het ontbrandingspunt). Maar 95 is volgens mij ruim voldoende om een béétje moderne motor (<'90) niet te doen pingelen.
 
gewoon 95, laat je niet gek maken :X

total is mooi, 95 en 98 hebben dezelfde kleur op de slang en zitten naast elkaar op de pomp.
Meestal is links diesel, dus neem je die ernaast....mooi dat dat hun 98 versie is...hufters..
 
98 zegt minder snel boem dan 95 en zeker niet harder :p

Hoe hoger het octaan, hoe hoger de klopvastheid en hoe kleiner de kans op vroegtijdige ontbranding door compressie en de energie die daar bij vrijkomt. vooral bij hoge compressie motoren (race) is dit van belang omdat je je ontsteking niet te vroeg spontaan in gang wilt hebben daar dit vermogensverlies veroorzaakt.

er zit zeker niet "meer" energie of "boem" in een hoger octaan.
 
98 zegt minder snel boem dan 95 en zeker niet harder :p

Hoe hoger het octaan, hoe hoger de klopvastheid en hoe kleiner de kans op vroegtijdige ontbranding door compressie en de energie die daar bij vrijkomt. vooral bij hoge compressie motoren (race) is dit van belang omdat je je ontsteking niet te vroeg spontaan in gang wilt hebben daar dit vermogensverlies veroorzaakt.

er zit zeker niet "meer" energie of "boem" in een hoger octaan.

het heeft in zoverre met racemotoren te maken dat ze de compressie verhoogt hebben om meer vermogen te genereren. Door de hogere druk kan benzine met een octaangetal van 95 makkelijker spontaan ontbranden dan brandstof met een octaangetal van 98 of 102.

Hoe verder je je motor opvoert, hoe hoger het octaangetal moet zijn om te vroegeontbranding te voorkomen.
 
Ik heb zelf een Z750 uit 09 en in mijn instructieboekje ( en in die van jou vast ook ) staat toch echt euro 95.

Voor smering gebruiker ik meestal 10-40W of 10-50W olie volgens mij is mengsmering niet meer nodig :+
 
als die niet pingelt op 95, wat geen enkele normale, enigsins moderne motor hoort te doen, gewoon 95 erin gooien en je niet wijs laten maken dat 98 beter zou moeten zijn om wat voor reden dan ook
 
het heeft in zoverre met racemotoren te maken dat ze de compressie verhoogt hebben om meer vermogen te genereren. Door de hogere druk kan benzine met een octaangetal van 95 makkelijker spontaan ontbranden dan brandstof met een octaangetal van 98 of 102.

Hoe verder je je motor opvoert, hoe hoger het octaangetal moet zijn om te vroegeontbranding te voorkomen.
opvoert? Alleen als je je compressie verhouding verhoogt neem ik aan :) maw, je kop vlakt, andere zuigers monteert (hoger tov de zuigerpen, etc) of je cilinders onder een vlakbank mikt (weet niet of dat bij motoren gebeurt, maar ik heb zelf regelmatig een cilinder in de draaibank gehad om deze wat eh, in te korten ;) (bij een 2takt brommertje was dat)
 
@ Screaming Chief; Ik heb een ouwe Commodore met een 3.3 liter met wel 116 pk, niet echt veel...
Hoe komt het dan dat dat ding pingelt als de ziekte als ik op 91 rijdt??
Niet om te zeiken, gewoon nieuwsgierig...

Hier in Aus moet je zoeken naar een pomp waar ze 98 verkopen...
 
opvoert? Alleen als je je compressie verhouding verhoogt neem ik aan :) maw, je kop vlakt, andere zuigers monteert (hoger tov de zuigerpen, etc) of je cilinders onder een vlakbank mikt (weet niet of dat bij motoren gebeurt, maar ik heb zelf regelmatig een cilinder in de draaibank gehad om deze wat eh, in te korten ;) (bij een 2takt brommertje was dat)

je kan ook voor een dunnere voetpakking kiezen.

"opvoeren" heb ik gebruikt om het wat makkelijker begrijpbaar te maken.
 
@ Screaming Chief; Ik heb een ouwe Commodore met een 3.3 liter met wel 116 pk, niet echt veel...
Hoe komt het dan dat dat ding pingelt als de ziekte als ik op 91 rijdt??
Niet om te zeiken, gewoon nieuwsgierig...

Hier in Aus moet je zoeken naar een pomp waar ze 98 verkopen...

moderne motoren zijn uitgevoerd met een pingelsensor, En geoptimaliseert voor euro 95.

Oudere motoren met carbs ( volgens mij heeft de commodore die nog) zijn niet zo goed m.b.t. afstelling optimalisatie. en toen vonden ze 116 PK al heel veel , dus heeft de motor waarschijnlijk al een hogere compressie om deze prestatie's te kunnen halen.

Het kan ook zijn dat er zich wat kool heeft afgezet in je verbrandingsruimte, deze kan bij een warme motor ook het pingelen bevorderen.

Wat voor jou zou kunnen helpen is

http://trade.nulon.com.au/products/Octane_Boost_and_Clean/

dit is een octane booster, dit doe je voor je 91 RON tankt in je tank om zo je octaangetal in je brandstof te verhogen. Hiermee kun je dus je brandstof opwaarderen.

( er zijn misschien nog wel meer leveranciers bij jou in de buurt die zoiets kunnen leveren, denk aan kartshops, cross motorshops, ik kwam deze tegen bij het googlen op octane booster australië.
 
Laatst bewerkt:
als die niet pingelt op 95, wat geen enkele normale, enigsins moderne motor hoort te doen, gewoon 95 erin gooien en je niet wijs laten maken dat 98 beter zou moeten zijn om wat voor reden dan ook

Afaik wordt voor b.v. de BMW Boxers 98 aangeraden. Moderne viercilinders ken ik zo geen die het niet op Euro 95 zouden doen.


@reinhoud: oudere wagens kunnen dat inderdaad hebben, een keer Benzin in m'n vriendin (inmiddels al weer 16 echtgenote) haar kadettje gegooid ipv Super (of was het nou Super ipv Superplus? Was tijdens een vakantie in D). Ging ook meteen pingelen als je maar iets meer dan heel voorzichtig gas gaf. Dus zodra er weer wat ruimte in de tank was snel wat super plus bij gedaan.
 
Laatst bewerkt:
@ Screaming Chief; Ik heb een ouwe Commodore met een 3.3 liter met wel 116 pk, niet echt veel...
Hoe komt het dan dat dat ding pingelt als de ziekte als ik op 91 rijdt??
Niet om te zeiken, gewoon nieuwsgierig...
Hier in Aus moet je zoeken naar een pomp waar ze 98 verkopen...

Mogelijk dat je blok ernstig vervuild is?
Dan blijven de kooldeeltjes die zich hebben afgezet nagloeien, waardoor het mengsel voortijdig ontbrandt, een bekende oorzaak van pingelen bij oudere blokken.

Overigens heeft de Schreeuwchef helemaal gelijk, RON98 biedt geen énkel "magisch" voordeel, het geeft niet meer vermogen en de calorische (verbrandingswaarde) waarde is exact gelijk aan die van RON95.
Je moet het gebruiken bij motorblokken met een hogere compressie (als vuistregel: boven de 12:1), omdat dan RON95 te vroeg "uit elkaar valt" en ontbrandt, waardoor detonatie ("pingelen") op kan treden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan