Benzine 95 of 98

StevenBosch

Rookie
24 apr 2008
6
0
Hallo,

Wat kan ik het best tanken in een Kawasaki Z750 >08..
Heb er nooit echt bij stil gestaan wat te tanken in deze motor, daarmee dat ik altijd 98 heb getankt aangezien dit beter smeert.
 
Die Kadett was echt niet opgevoerd (1.2 met ?? -weinig in elk geval- pk). Moest 98 in en ik weet niet meer of ik 92 of 95 erin gedaan heb, pingelen deed ie in elk geval wel na die tankbeurt. Was gelukkig ook weer over na bijtanken met super plus.

Aan de andere kant, toen ik m'n eerste FZ ophaalde werd me verteld dat ie super moest hebben (compressie 1:11,2) maar ik kwam er gelukkig vrij snel achter die ie ook normale benzine mocht. En heb inderdaad ondanks de vele tanks Benzin die ik de afgelopen 17½ jaar door de carburateurs heb gejaagd geen gepingel gehad.
 
Ja blok is ernstig vervuild!
Ding heeft 290K gelopen, ik heb hem net helemaal uit elkaar voor een revisie (2de keer al, 1ste keer voor mij van deze auto)

En hoe zit het dan met 91 en 95, hebben die ook geen verschil in ontbrandings waarden??
NL is zeker een van de weinige landen waar geen 91 verkocht wordt?

Ik zie hier in de motorzaken stickers op nieuwe motoren geplakt met de mededeling dat er minimaal 95 in moet, ook op de Hayabusa (Ik kan ze echt niet mooi vinden...)
Ik zelf denk dat in alle motoren 95 kan, ik denk de Nederlanders wat te bang zijn omdat wij gewent zijn aan 95 en 98 i.p.v. 91 en 95
 
Laatst bewerkt:
Ja blok is ernstig vervuild!
Ding heeft 290K gelopen, ik heb hem net helemaal uit elkaar voor een revisie (2de keer al, 1ste keer voor mij van deze auto)

En hoe zit het dan met 91 en 95, hebben die ook geen verschil in ontbrandings waarden??
NL is zeker een van de weinige landen waar geen 91 verkocht wordt?

Ik zie hier in de motorzaken stickers op nieuwe motoren geplakt met de mededeling dat er minimaal 95 in moet, ook op de Hayabusa (Ik kan ze echt niet mooi vinden...)
Ik zelf denk dat in alle motoren 95 kan, ik denk de Nederlanders wat te bang zijn omdat wij gewent zijn aan 95 en 98 i.p.v. 91 en 95

Men denkt vaak dat een hoger getal meer vermogen oplevert, en de wens is de vader van de gedachte.
 
@ Screaming Chief; Ik heb een ouwe Commodore met een 3.3 liter met wel 116 pk, niet echt veel...
Hoe komt het dan dat dat ding pingelt als de ziekte als ik op 91 rijdt??
Niet om te zeiken, gewoon nieuwsgierig...

Hier in Aus moet je zoeken naar een pomp waar ze 98 verkopen...

omdat je benzine tankt die een lager octaangetal heeft dan dat de fabrikant voorschijft?
Of omdat de compressie te hoog is om op 91 te kunnen rijden?
Of omdat de vorm van je verbrandingskamer vroegtijdige verbranding in de hand werkt?
Er iets gigantisch gaar is en los zit terwijl jij denkt dat het pingelen is :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan