Benzine+Aceton

Ik denk (let wel, DENK) dat het voor de roestvorming (oxidatie) in de tank niets uitmaakt, aangezien aangezien zowel benzine als aceton verbindingen met zuurstof, waterstof en koolstof bevatten.
Wat wel kan, is dat aceton (C3H6O) op een andere manier agressief reageert met bijvoorbeeld rubber en lichtmetalen delen van het brandstofsysteem (corrosie), zoals (bio)ethanol (C2H6O) dat ook doet.
Ik heb altijd geleerd dat het de condensvorming in een niet-volle tank is die voor de roestvorming zorgt.
 
Zou dan op nitro gaan rijden ;)


Nitro is geen brandstof, dat is extra zuurstof die het mogelijk maakt meer brandstof toe te voegen aan die zuurtof en toch 1 op 14 aan mengsel te behouden. maw je verbruik gaat naar boven.
 
aceton bevat minder joule energie dan benzine, wil je je verbruik naar beneden halen? dan moet je de joule per liter opdrijven, bv door diesel bij in de tank te gieten of op diesel te gaan rijden.

Nah, het idee is dat door het toevoegen van aceton de verneveling beter is en daardoor de verbranding beter verloopt.

En daar kan best wat inzitten. Ik ben niet heel erg thuis in de verbrandingsmotoren maar wel een beetje in de chemie en volgens mij het kan nooit heel veel uitmaken.
 
Uiteindelijk mag er zo veel vocht/condens als je je maar kan inbeelden, water veroorzaakt geen roest, zuurstof wel. een tank vol met benzine dampen en condens zonder zuurstof, daar ga je geen roest aantreffen. Om oxidatie te bekomen heb je zuurstof nodig.
 
Ik denk (let wel, DENK) dat het voor de roestvorming (oxidatie) in de tank niets uitmaakt, aangezien aangezien zowel benzine als aceton verbindingen met zuurstof, waterstof en koolstof bevatten.
Wat wel kan, is dat aceton (C3H6O) op een andere manier agressief reageert met bijvoorbeeld rubber en lichtmetalen delen van het brandstofsysteem (corrosie), zoals (bio)ethanol (C2H6O) dat ook doet.
Ik heb altijd geleerd dat het de condensvorming in een niet-volle tank is die voor de roestvorming zorgt.

Metalen worden niet aangetast door aceton. Rubber en kunststof wel.
 
Misschien kan je er beter thinner (tolueen) bij doen, dan gaat de klopvastheid omhoog... Kan je met een hogere compressie rijden (turbo of supercharger opbouwen of koppen vlakken).
Door een hogere compressie verhouding zou je ook meer vermogen uit je motor moeten kunnen halen, of als je dat vermogen niet verbruikt, zuiniger gaan rijden...
 
Laatst bewerkt:
Nah, het idee is dat door het toevoegen van aceton de verneveling beter is en daardoor de verbranding beter verloopt.

En daar kan best wat inzitten. Ik ben niet heel erg thuis in de verbrandingsmotoren maar wel een beetje in de chemie en volgens mij het kan nooit heel veel uitmaken.
Nou wat ik ook las is dat de spanning op de moleculen verandert. Of dat waar is weet ik niet, ik ben geen scheikundige. Maar dat de verneveling inderdaad beter wordt omdat de moleculen door de aceton was 'losser liggen'.
Als het waar is wat Isdatzo schrijft zou ik het niet doen, Stel de afdichting van de brandstofpomp in je tank (als die bij jouw motor ook in je tank ligt) gaat brandstof over je motorblok/ bougiekabels enz lekken, dat wil je niet.
@ The Doc: Dat benzinegeld zit al voor de helft in onderdelen voor mijn blackbird nu ;)
 
thinner (tolueen)

Tolueen heeft als systematische naam methylbenzeen

In thinner zitten wel vaak aromatische koolstofverbindingen (waar tolueen ook onder valt) maar tegenwoordig meestal geen verbindingen meer met een fenylgroep (moleculen met een benzeenring zoals tolueen).

Tenzij er duidelijk op de verpakking staat dat het tolueen bevat.
 
Laatst bewerkt:
Tolueen heeft als systematische naam methylbenzeen

In thinner zitten wel vaak aromatische koolstofverbindingen (waar tolueen ook onder valt) maar tegenwoordig meestal geen verbindingen meer met een fenylgroep (moleculen met een benzeenring zoals tolueen).

Tenzij er duidelijk op de verpakking staat dat het tolueen bevat.
Tolueen wilden ze er uit hebben omdat het carcinogeen (kankerverwekkend) is. Toch kocht ik laatst een fles thinner bij de Karwei/Multimate waar gewoon tolueen op stond.
Thinner tast op zeker rubber aan. Niet voor niets moeten verfspuiters/airbrushers daar om denken omdat niet alle merken verfspuiten rubber afdichtingen hebben die daar tegen bestand zijn. Mijn DeVilbiss spuit kan er tegen. Het hangt er dan dus van af of motorfabrikanten het rubber gebruiken dat tegen dergelijk agressieve oplosmiddelen is bestand.
 
Nitro is geen brandstof, dat is extra zuurstof die het mogelijk maakt meer brandstof toe te voegen aan die zuurtof en toch 1 op 14 aan mengsel te behouden. maw je verbruik gaat naar boven.

Nitromethaan (CH3NO2) zoals bij dragracen gebruikt wordt word ook wel nitro genoemd, of bedoeld hij nitroglycerine? :+
 
Tolueen wilden ze er uit hebben omdat het carcinogeen (kankerverwekkend) is. Toch kocht ik laatst een fles thinner bij de Karwei/Multimate waar gewoon tolueen op stond.
Thinner tast op zeker rubber aan. Niet voor niets moeten verfspuiters/airbrushers daar om denken omdat niet alle merken verfspuiten rubber afdichtingen hebben die daar tegen bestand zijn. Mijn DeVilbiss spuit kan er tegen. Het hangt er dan dus van af of motorfabrikanten het rubber gebruiken dat tegen dergelijk agressieve oplosmiddelen is bestand.
Klopt, maar tegenwoordig moet het duidelijk op de verpakking vermeld worden dat het tolueen bevat.

Maar terug naar de aceton. Een mogelijke verklaring die ik kan verzinnen is dat een aceton-molecuul 'trilt'.

[img=250]http://www.wikidoc.org/images/1/19/Acetone-structural.png[/img]

Door het verschil in elektronegativiteit (de kracht waarmee een atoom de gedeelde elektronenwolk van het molecuul naar zich toetrekt) tussen het zuurstof- en het koolstofatoom gaat het molecuul op een bepaalde manier vibreren.

"Benzine" bestaat voornamelijk uit apolaire moleculen die van nature veel minder trillen (kleiner verschil in elektronegativiteit). Het trillende aceton kan daardoor de oppervlaktespanning verlagen (het schopt een beetje tegen de andere moleculen aan) waardoor het beter vernevelt.

In hoeverre dit ook echt het geval is weet ik niet. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het een heel groot effect heeft.
 
Laatst bewerkt:
of het mn verbruik verbetert of juist verslechterd, geen idee. Van andere topics heb ik gelezen dat er best een aantal zijn die er positief resultaat hadden behaald, al verschilde de winst behoorlijk. Waren er ook een aantal waar het verbruik gelijk bleef, en een paar gelezen waar het verbruik slechter werd. Ik ga het gewoon uitproberen binnenkort, flesje aceton bij de lokale bouwmarkt halen en een doktersspuit bij de lokale drogisterij :)

Maar nu eerst naar Gouda voor een slipcursus :]
 
Nitromethaan (CH3NO2) zoals bij dragracen gebruikt wordt word ook wel nitro genoemd, of bedoeld hij nitroglycerine? :+

CH3O2 valt uiteen in onderandere O2 bij verbranding, wat het zuurstofgehalte in je mengsel verhoogt waardoor je meer benzine aan het mengsel kunt (moet) toevoegen.

overigens voor belgie althans, alles wat je in je wagen of motor giet, daar moet je accijnzen op betalen. Als jij morgen op water denkt te kunnen rijden dan moet je daar accijnzen op betalen! :') . aanmengen zonder accijnzen te betalen op dat deel aceton is fraude.
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet die illegale blauwe benzine scoren ergens? Accijnsvrij, dus goedkoper :Y
 
*O* Ik heb nu een gemiddeld verbruik van 1:21 met uitschieters naar 1:22. :]
H'm...

Met maar 90 km/uur.... dat is toch wel dorstig. Mijn GS500 scoort op de snelweg 1 op 19 ~ 1 op 20 als ik continue de maximale toegestane snelheid aanhou. Met toertochtjes scoor ik 1 op 24 ~ 1 op 25, ik denk dat ik met continu 90 km/uur ook wel ergens in die buurt zou uitkomen.
De Honda Dylan komt nog een stuk zuiniger uit, maar die loopt niet sneller dan 110 op de teller.

Wat ook een groot voordeel is van een kleinere motor is dat het ding veel makkelijker tussen het fileblik door kan. Met een motor / scooter van 125 cc is het echt een uitdaging om rustig tussen het blik door te rijden, de Dylan is buiten het stuur slechts 50 cm breed.



Over het brandstofverbruik bij continue 90 km/uur:
Ik heb het ooit geprobeerd met mijn koekblik. Normaal rijdt dit ding 1 op 8,5. Een tank leegrijden met constant 90 ~ 100 km/uur leverde een verbruik op van 1 op 11,8. Dat is dus bijna 40% zuiniger. Als de motor net zo veel zuiniger wordt door zo langzaam te rijden, kom ik op een verbruik van 1 op 27 uit voor de GS500.

Enneh, misschien is dit leuk leesvoer:
rare ligmotor gespot

Of dit verhaal (scoort bijna 1 op 100.....):
 
Laatst bewerkt:
Uhhhh... volgens mij hadden ze het eens bij mythbusters getest en was de conclusie dat het geen reet hielp

Maar daar zeg je het ook: MythBusters....
Erg leuk, erg vermakelijk, maar niet bepaald als wetenschappelijk bewijs te gebruiken.

@sav: heeft mij 15-20% in benzine verbruik gescheeld om van maximumsnelheid (merendeel is 100, maar ook deel 120) te gaan naar 90, naar 80 scheelt me nog meer. Maar, ik wil meer :p hahaha (edit) zonder een andere motor te hoeven kopen. Deze suzuki heeft me al een redelijke duit (voor mijn doen) gekost, en ik wil deze oprijden ook (/edit)

Net in rampenstad Den Haag geweest... daar kom ik dus ook niet meer, bouwval...
 
Laatst bewerkt:
Maar daar zeg je het ook: MythBusters....
Erg leuk, erg vermakelijk, maar niet bepaald als wetenschappelijk bewijs te gebruiken.


@sav: heeft mij 15-20% in benzine verbruik gescheeld om van maximumsnelheid (merendeel is 100, maar ook deel 120) te gaan naar 90, naar 80 scheelt me nog meer. Maar, ik wil meer :p hahaha (edit) zonder een andere motor te hoeven kopen. Deze suzuki heeft me al een redelijke duit (voor mijn doen) gekost, en ik wil deze oprijden ook (/edit)

Net in rampenstad Den Haag geweest... daar kom ik dus ook niet meer, bouwval...
Ben ik niet met je eens :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan