Benzine bestendige lijm tussen nippel en silicone?

Bkndm

Die hard MF'er
4 jul 2012
374
6
Hoi,

Ik ben opzoek naar een lijmsoort die benzine/oliedamp bestendig is EN gebruikt kan worden om een (messing)nippel in een silicone aansluitrubber te lijmen.

Eerder werd al Bison kombi power als optie gegeven. Echter die kan niet samen met silicone volgens toepassingsgebied.

Iemand een suggestie?
 
dat zal best lastig worden er is niet heel veel dat goed aan siliconen hecht en als het dan ook nog eens benzine en olie bestendig maakt het nog een stuk moeilijker. dat wordt echt heel veel specsheets lezen.
maar even om het beeld wat beter te krijgen wat ben je precies van plan want misschien is er wel een betere oplossing beschikbaar.
 
Loctite 5926, bestand tegen olie en benzine en gebaseerd op siliconen

In eigen ervaring is deze wel benzine bestendig maar volgens de techsheet 'not recommended for parts in contact with gasoline' dus beter van niet. Verder is het denk ik toch niet echt lijm waar je hard aan kunt trekken.
 
Laatst bewerkt:
dat zal best lastig worden er is niet heel veel dat goed aan siliconen hecht en als het dan ook nog eens benzine en olie bestendig maakt het nog een stuk moeilijker. dat wordt echt heel veel specsheets lezen.
maar even om het beeld wat beter te krijgen wat ben je precies van plan want misschien is er wel een betere oplossing beschikbaar.

De silicone aansluitrubber is een tussenstuk tussen luchtfilter en carb. En daar wil ik carteronluchting op aansluiten middels die nippel.

Dacht dan een gat a 12mm in aansluitrubber te boren en daar onderstaande nippel doorheen te steken nadat het draadeind eraf geflexed zou zijn. En dan sealen met de lijm.
Messing draadfitting slangpilaar met buitendraad 1/2 0454047 | Warmteservice
 
Laatst bewerkt:
Originalfix novamix. Welk nummer moet je even kijken. Zijn 2 componenten lijmen / reparatie middeltjes. Heb er sinds kort ervaring mee voor het verlijmen van rvs aan rvs. En dat ging waanzinnig goed. Hebben ook iets dat goed schijnt te werken op "moeilijke kunststoffen" en getest is op brandstof.

Is automotive spul. Zou best eens kunnen werken.....
 
Ik zou een kunstof nippeltje nemen , lijkt me gemakkelijker lijmen
En anders het nippeltje in het luchtfilter aan de onderkant
Nog beter gewoon een filtertje op de ontluchtingsslang , krijg je ook geen zooi in je inlaat
 
De silicone aansluitrubber is een tussenstuk tussen luchtfilter en carb. En daar wil ik carteronluchting op aansluiten middels die nippel.

Dacht dan een gat a 12mm in aansluitrubber te boren en daar onderstaande nippel doorheen te steken nadat het draadeind eraf geflexed zou zijn. En dan sealen met de lijm.
Messing draadfitting slangpilaar met buitendraad 1/2 0454047 | Warmteservice
persoonlijk zou ik hem dan gewoon aansluiten op de carb waar normaal de aansluiting zit voor het syngroniseren. of nog beter op het luchtfilterhuis. zo'n gat boren in een siliconen slang is vragen om problemen met afstellen en valse lucht.
 
Slangtule of slangpilaar. Die hebben ze ook bij de Hornbach of diverse andere nederlandse (web)winkels. hoef je geen 2-4 weken te wachten. Begint wel bij 12mm schroefdraad bij het leidingwerk. Bij compressor spul ligt oon het e.e.a. maar dat is A duurder en B weet ik niet of ze kleinere hebben.
 
Laatst bewerkt:
Silicone is net als teflon en pe erg moeilijk te lijmen, het is te glad/glibberig om goed aan te hechten en niet eenvoudig op te lossen/smelten met een oplosmiddel.
Solutie “vulcaniseert” met butylrubber( banden) doordat het aan de oppervlakte een laagje rubber oplost, het is eigenlijk een soort van lassen(2 materialen versmelten met een derde materiaal) dat gaat niet eenvoudig met silicone omdat het chemisch behoorlijk bestendig is tegen veel oplosmiddelen

Loctite (henkel) heeft een cyanocrylaat lijm voor rubberachtige kunstoffen, het is een variant die soepel blijft, de las word dus niet glashard zoals normaal met superlijm, de truuk voor de hechting aan silicone zit in een speciale primer (polyolefin primer) die je vooraf op de silicone moet aanbrengen en laten drogen.
Geen idee wat het nummer is, ik neem aan dat de henkel website dat wel vertelt.
De lijm is verder een “gewone” cyano superlijm en lijmt dus ook uitstekend aan metalen.

Ik vrees wel een duur setje voor een nippeltje te lijmen, ik denk dat gewone bison/tesa gelvormige cyano het ook wel aardig zal doen.

(Edit) de loctite website is eigenlijk een ramp :') , permabond heeft het ook: How to bond silicone with Permabond cyanoacrylates. - Permabond
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan