benzine bestendige lijm

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Ik wil een aluminium buisje in een aluminium blok lijmen.
Het komt er strak in te zitten, oftewel zeg maar een tiende milimeter speling.
Het kan echter direct met benzine in aanraking komen.
Welke lijm kan dit na uitharding verdragen.?
In de standaard lijst van Loctite en Bison kan ik dit niet vinden.
Wel vloeibaar metaal en lijmen die veel chemikalien aan kunnen.
Maar benziene?

Loctite noemt bij de meeste dat na 100 uur de sterkte al 15 tot20 procent terugloopt.
Oftewel dan valt het ergens in de zomer uit elkaar..
En nee ik kan dit dunwandige spul jammergenoeg niet lassen.
Wie weet een lijmsoort ??
 
Wat is je bedoeling? Aluminium buisje in een Aluminium blokje is een ruim begrip en ik zou in eerste instantie dus voor een krimpverbinding kiezen (buisje invriezen, blokje heet stoken .... buisje in blokje .... afkoelen en 't zit muurvast).
 
Aluminium solderen kan ook bij Conrad: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588174

Je zou Bison Kombi Power kunnen proberen. Volgens de website goed bestendig tegen chemicaliën. Ik heb hier zelf ooit een draadeind mee in mijn motorblok gelijmd (bij de uitlaatbocht) bij gebrek aan een helicoil. Heeft ruim twee jaar vastgezeten.
 
Wouw wat een reacties..
Ik wist niet dat je aluminium kon hardsolderen.. ook een optie.
Gaat dat hetzelfde als met koper waterleiding, eerst schuren, rode prut, met de vlam warm stoken en gewone tin erbij. Netjes laten vloeien en klaar?

Die Bison kombi metal-metal heb ik in mijn handen gehad, leek goed, alleen benziene word weer niet over gepraat.
Die loctite verzie zal ik eens proberen te bestellen, dat is altijd handig.
 
Wouw wat een reacties..
Ik wist niet dat je aluminium kon hardsolderen.. ook een optie.
Gaat dat hetzelfde als met koper waterleiding, eerst schuren, rode prut, met de vlam warm stoken en gewone tin erbij. Netjes laten vloeien en klaar?

Die Bison kombi metal-metal heb ik in mijn handen gehad, leek goed, alleen benziene word weer niet over gepraat.
Die loctite verzie zal ik eens proberen te bestellen, dat is altijd handig.

chemisch bestendig=> benzine valt ook onder de chemische stoffen, dus dat komt wel goed.
 
Ik zou gaan voor 'Bison Kombi Power'. Die andere 2K lijmen zijn op basis van epoxy, de Bison Kombi Power is op basis van urethaan. Mijn ervaring met de verschillende lijmen is dat epoxy basis lijmen breekbaarder zijn dan urethaanlijm. Die laatste is meer 'taai' dan breekbaar en beter bestand tegen wisselende belasting (trilling). Ik had een sensor in een koelvloeistof systeem gelijmd met epoxy basis lijm (JB weld) en binnen een maand lag ie eruit. Nu zit ie er al een paar jaar goed in met urethaan basis lijm (Kombi Power).

Als je de 'documentatiebladen' van Bison naast elkaar legt die je de verschillen tussen de epoxy lijmen en de urethaan lijm. Die laatste is gewoon bijna niet stuk te krijgen.

Succes!

Power: http://www.bison.nl/upload/af993e0fc2c7dd2dc07c0a.pdf
Metaal: http://www.bison.nl/upload/af993e0fc2c7dd2dc07c06.pdf
Snel: http://www.bison.nl/upload/af993e0fc2c7dd2dc07c0e.pdf
 
Laatst bewerkt:
Ik wil een aluminium buisje in een aluminium blok lijmen.
Het komt er strak in te zitten, oftewel zeg maar een tiende milimeter speling.
Het kan echter direct met benzine in aanraking komen.
Welke lijm kan dit na uitharding verdragen.?
In de standaard lijst van Loctite en Bison kan ik dit niet vinden.
Wel vloeibaar metaal en lijmen die veel chemikalien aan kunnen.
Maar benziene?

Loctite noemt bij de meeste dat na 100 uur de sterkte al 15 tot20 procent terugloopt.
Oftewel dan valt het ergens in de zomer uit elkaar..
En nee ik kan dit dunwandige spul jammergenoeg niet lassen.
Wie weet een lijmsoort ??

Wat is de diam. en de wanddikte van het buisje?

Ik heb onlangs nog aluminium buisjes met epoxy gelijmd (vloeibaar metaal) in de volksmond. Eerst gasdraad opgesneden en met lijm erin draaien. Dat zit als een huis.
Volgens mij is het benzinebestendig.
 
Ik wil een polyester benzinetank gaan maken.
Nu heb ik een aluminium "nek" gedraaid om dadelijk de verzonken dop tegenaan te laten sluiten .
Daarin moet een dun buisje komen om de geknoeide benziene en regenwater af te voeren.
Dat draaiwerk is daar 2.5mm dik en de buis die ik heb is uitwendig 3.5 en inwendig 2.5mm.
dit is een aluminium wanddikte van 0.5mm en als dit alles afgewerkt is kan ik er nooit meer bij.
Vandaar dat ik dacht ik vraag het eens na.

Tevens heb ik van de 2carburateurs van een 2cylinder de rechtse gepakt.
Ik dien nu mijn gedraaide benziene aansluiting hierin vast te zetten.
Standaard zit dat met rubber tussen ze in opgesloten en dat ik nu komen te vervallen.

Ik zal die bison eens mailen.
Die kan ik hier om de hoek bij de Enorm zo halen.
 
De heren van Bison eens gemailed, dit was het antwoord.

Epoxie-lijmen zoals Bison Kombi Metaal hebben de eigenschap dat ze zeer goed chemicalienbestendig zijn. Bison Kombi Metaal is na volledige uitharding bestand tegen benzine. Het is dan ook de enige lijm welke wij voor uw toepassing kunnen adviseren te gebruiken.

Duidelijk, probleem opgelost, iedereen bedankt.

Ookal dat solderen ga ik uitzoeken, dat klinkt als een goed experiment.
 
Terug
Bovenaan Onderaan