benzine bij de olie

zoeperhans

MF'er
13 mei 2005
65
0
amsterdam
ik en mijn er-5kawasaki '99 hebben het niet makkelijk dezer dagen:

op de startknop reageerd hij met een klapje tegen de krukas die op een dood punt ligt.
ik heb al 2 keer olie ververst omdat er op 1of andere manier benzine bij de olie komt. misschien een kapotte benzinekraan dacht ik en met het warme weer dat de benzine druk opbouwd en rustig de motorbinnen stroomt. ook het luchtfilter zat vol benzine. bougies eruit gehaalt en benzin daar eruit laten vliegen mbv de starter. nu probleem uitgesteld dus.
een eerdere hulp (anwb)vertelde me dat ik de carbs moest schoonmaken en die naalden onderaan moest vervangen. carbs schoon laten maken en naalden bleken nog ok.
nu start hij wel net een stukje gereden en olie pijl is weer flink gestegen en motor klinkt heel verzopen. ook flinke naverbranding. bij stilstaan moet je gas aanhouden anders slaat ie af. als ik nu start heb ik weer de bekende tik (natte bougies) en kan ik dus weer opnieuw beginnen.
waar moet ik het probleem zoeken?
benzine kraan lekt ook zag ik net bij het slangetje waar benzin de carbs ingaat. probleem was er eerst niet.
geen gezeur maar hulp aub
ook zoek ik een vrije motorwerkplaats in amsterdam waar hulp aanwezig is.
 
Laatst bewerkt:
Verder weinig verstand van, maar heb je ook zo'n vacuumgestuurde brandstofkraan?

Misschien dat die open blijft staan waardoor de kraan niet goed sluit? In mijn geval (KLE500) is dit vacuumgestuurd als je de kraan op ON hebt. Als je hemt op PRImary zet, dan loopt de brandstof gewoon door.

Kan niet bedenken wat dat probleem is met je dode punt stand. Sorry!

Succes.

(Haha, lekkere timing weer MrHawkeye)
 
benzinekraantje is inderdaad met zo'n vacuum slangetje erop. heb het ook uit elkaar gehad. ik zou alleen niet weten wat er stuk kan zijn...
als ik ga rijden moet hij op PRI staan dus? er zit geen OFF op helaas. alleen pri, res en on. op zoek naar een nieuw kraantje dan maar
 
Er zit ook iets met slangetje(s)/pijpje(s) aan de vlotterkamer van de carb dat meestal "overloop" wordt genoemd, met voornaamste functie: vlotterkamer ventileren.

Is daar iets van niet volkomen open van open eind tot IN de vlotterkamer, dan raakt een lucht/dampbel opgesloten boven de vlotter, zodat die niet hoog genoeg meer komt drijven en dan verzuipt de boel.
 
Laatst bewerkt:
Nee, als je gaat rijden moet hij op ON staan. Of natuurlijk op RES als hij bijna op is.

PRI is alleen (denk ik) voor het leeg laten lopen van je tank.

Een off stand heb je inderdaad niet. Die heb je ook niet nodig, omdat hij dat zelf doet, als hij niet vacuum wordt opengeschakeld.

Wat je kunt bekijken is of je kraan stuk is of niet.

Men neme de benzineslang en de vacuumslang van de kraan af. Men kijken of er benzine uit komt pissen op de ON stand. Zo ja, foute boel. Zo nee, prima kraan lijkt me. Ik zette hem van de week per ongelijk op de werkbank even op PRI, hop dikke plas op het blad |(

Naja hoop dat je er wat mee kunt.
 
Heeft niks met je kraan te maken, je carb's lopen waarschijnlijk over!
Heb hetzelfde gehad met mijn Radian.
Je vlotter(s) kunnen lek zijn, vlotternaalden versleten of vuil.
Wat je kan doen is het branstofpeil in de vlotterkamer meten. Dit doe je door een doorzichtig slangetje op het aftapgaatje van de vlotterbak aan te sluiten. Als je dit slangetje omhoog houdt kan je precies zien hoe hoog de benzine in de vlotterkamer staat. Op deze manier kan je zie welke carb defect/vuil is.

Aan die van mij hadden je lopen kloten en was het veranderen van het vlotterniveau voldoende '(

SUCCES :W
 
Kan je kraan zijn of je vlotters. Als het vacuum van de kraan niet meer werkt, loopt de benzine in veel gevallen gewoon langs je vlotters het carter in.

Wel ff uitkijken, als er benzine in je olie zit smeert ie niet best en kun je een hoop schade krijgen. Erger nog, als je carter volloopt kunnen de zuigerstangen zelfs krom slaan (vloeistof is niet zo best samendrukbaar).
Olie vervangen en de lekkage repareren. NIET rijden zolang het niet gerepareerd is.
 
Eerst beginnen met een revisiesetje voor je benzinekraan, gewoon bij een Kawa dealer halen. Kost echt niet veel, dat heb ik zelf ook gedaan. Verder de kraan altijd op On of op Res zetten, en PRI alleen gebruiken om de tank leeg te laten lopen.
Vlotternaalden nakijken of vlotterhoogte afstellen is ook goed (zelf) mogelijk
afhankelijk van je eigen kunsten. Goed afstellen is wel belangrijk.
 
benzinekraantje lekte.... en goed zit mooi dichtgeplakselt nu
zaten ook scheurtjes in de vacuum slang.
hij klinkt nog steeds een beetje verzopen. maar t word niet erger.
hij loopt niet helemaal lekker en hij heeft iets minder vermogen.

B| ;(

moet ik nu in de vlotterkamer wezen om het pijl te meten toevallig? ;( ;(

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/391807/735bbb9096194f2cff415885019c4fcf (tit_gepaeck.jpg)​
 
uhm mis ik iets? de floters kunnen wel blijven hangen enzo waardoor je cilinders vol lopen en de motor eigenlijk verzuipt! maar hij heeft benzine bij zijn olie gekregen. zijn je zuigers en zuigerveren nog wel goed dan? er moet een opening zijn naar je olie toe. anders komt het daar echt niet bij

Zou ook een goede reden kunnen zijn dat hij slecht loopt.(bijna geen compressie meer)
 
Laatst bewerkt:
in principe kan de motor niet vollopen met benzine omdat de benzine weg zou moeten gaan via de overloop van de carburators. zou de carburators ens zuiver maken, vooral de vlotterkamers, waar ook het buisje van de overloop zit. deze zou goed zuiver moeten zijn om te verhinderen dat er benzine de motor in loopt, maar dat de overtollige benzine er via dit buisje naar buiten kan lopen. heb het ook aan de hand gehad na het zuiver maken van de carburator, dat de 2de begint over te lopen. benzinekraan dichtdraaien en de carburators laten leegdraaien. benzinekrran terug open, en lekt hem dan nog, dan moet er gekeken worden of de naalden goed zijn, of dat er geen benzine in de vlotter zelf zit.

greetz :]
 
carburateurs heb ik er uit.
de vlotters moeten dus leeg zijn? in elk geval geen benzine.
en die vlotternaalden (onderaan carbs in die bakjes met wat benzine), hoe zie ik dat ze niet versleten zijn of kapot? staat niks over in m'n WPhandboek. ze zijn beetje zwartig en als een soort potloodpunt.

overloop is dat de slang van de ene naar andere carburateur gaat? die zat gekoppelt op de koelvloeistofslang. :?
morgen bekijk ik t met het handboek maar een extra hint erbij zou geen kwaad kunnen.. :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan