Benzine BMW R75/6

Blijkbaar is het vrij moeilijk om serieus antwoord te geven op de vraag van de Topic starter. Dat geeft niet hoor, zelfs het wegennetwerk is niet in orde in BE.
Evengoed, geen ethanol houdende benzine tanken in je R75/6. Daar kunnen de onderdelen niet echt tegen in je carbs. De rubbers en zo.
 
Heb een BMW R75/6 uit 1976. Welke benzine moet ik tanken?
Ga je hier een foto plaatsen van je mooie motor?
Het octaangetal 91, 95, 98 of 102 maakt niet uit. Hij lust alles behalve ethanol.
In E5 mag maximaal 5% ethanol zitten. In E10 mag maximaal 10% ethanol zitten. Er mag ook minder ethanol in zitten.
Dus E5 is beter voor je motor dan E10. Shell V-Power en BP Ultimate bevatten geen ethanol. Je bent dus veroordeeld tot de duurste benzine als je zuinig bent op je motor. Je oude rubbers (o-ringen, brandstofleidingen) kunnen niet tegen ethanol.
Natuurlijk zijn er altijd motoren waarbij het goed gaat.

Een ander ding is de houdbaarheid van benzine. Ethanol houdende benzine geeft eerder problemen dan benzine zonder ethanol. 3 maanden stilstaan in de winter is geen probleem. 2 jaar stilstaan begint wel een risico te zijn.
Ik heb de indruk dat carburateurs er meer last van hebben dan injectie.
 
1976 was de Superbenzine dus het voorschrift.
Jammer van mijn schuurtje met gespaarde suikerbieten en suikerriet die ik wilde gaan stoken voor dat doel.
Moet dus een ander drankje worden (als me aanpassen lukt...:) .
 
Op verzoek hierbij twee plaatjes van de BMW R75/6 uit 1976.
Speel(de) steeds met de de gedachte deze te verkopen maar als ik weer eens heb gereden komt dat op de achtergrond.
Mooiste zou zijn alle onderdelen eens een keer alles te laten spuiten en stripen vanwege krasjes , grondig te poetsen etc. Komt tijd, komt raad....
 

Bijlagen

  • VPFY9456.JPG
    VPFY9456.JPG
    367,6 KB · Weergaven: 36
  • PRAU8071.JPG
    PRAU8071.JPG
    364,7 KB · Weergaven: 34
Op verzoek hierbij twee plaatjes van de BMW R75/6 uit 1976.
Speel(de) steeds met de de gedachte deze te verkopen maar als ik weer eens heb gereden komt dat op de achtergrond.
Mooiste zou zijn alle onderdelen eens een keer alles te laten spuiten en stripen vanwege krasjes , grondig te poetsen etc. Komt tijd, komt raad....
Wat een pracht exemplaar! Ik zou hem, als ik jou was, weer zo houden zoals ie is. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten hé.
Overigens stond er tussen mijn 2 berichtjes nog een ander bericht, wat verwijderd is. Niet door mij hoor.
Maar je R75/6 ziet er geweldig uit! 🙂
 
Ik heb een R60/6, daar gooi ik tijdens de zomer ook rustig E10 in, daar heeft hij niets van. Er zitten namelijk geen rubbertjes in de carburateurs die problemen kunnen geven. Maar omdat deze motoren vaak lang stil staan kan je er beter zo min mogelijk alcohol in gooien. Je laatste rit van het seizoen kan je het beste afvullen met alcoholvrij of arm. En dan de vlotterkamers even leeg gooien zodat de boel daar niet gaat verdampen.
Normaal gesproken vind ik het motor seizoen onzin, maar ik ga met de /6 ook niet meer naar buiten als het naar weer wordt.
 
Hoi, dank voor jullie bijdragen. Zojuist met googelen gekomen op deze pagina; //www.bmwboxerclub.nl/benzine/
Hoewel de vrienden van deze boxerclub tanken volgens onderstaande, is het formele voorschrift 98. Verwarrend hoor, dus ik ga maar eens mengen aan de tank...:)
 

Bijlagen

  • Benzine-Zo_tanken_onze_vrienden.png
    Benzine-Zo_tanken_onze_vrienden.png
    7,7 KB · Weergaven: 12
  • Benzine-Tabel-compressie.png
    Benzine-Tabel-compressie.png
    13,1 KB · Weergaven: 14
Ik heb dan wel geen BMW, maar wel altijd met klassiekers bezig. Heb nu 2 z650's en een cb400f, 2 uit 1978, en 1 uit 1977. Die krijgen alleen V-power, de pomp zit vlakbij, dus ik vind het prima.
Ook m'n wat oude ZRX krijgt V-power. Maar allemaal zijn het wat oudere motoren. Ik weet, sommigen nemen het risico, en vaak gaat het inderdaad wel goed.
Ik neem het risico niet, en ik heb nog nooit gedoe gehad.
 
Het formele standpunt van BMW was in 1985, toen ze ook eens met loodvrije zittingen aan kwamen zetten:
Als de motor 50.000km op gelode benzine heeft gelopen zijn de zittingen dusdanig gehard en verzadigd met lood dat je met een gerust hart loodvrij kunt tanken.

In mijn optiek zal het best waar zijn. Maar we zijn intussen zoveel kilometers verder dat het lood wel versleten zal zijn, en de klepgeleiders en kleppen voor de veiligheid en milieu beter vervangen kunnen worden. Je wilt geen brekende uitlaatklep. Dan kan je net zo goed meteen de zittingen meenemen.
 
Op verzoek hierbij twee plaatjes van de BMW R75/6 uit 1976.
Speel(de) steeds met de de gedachte deze te verkopen maar als ik weer eens heb gereden komt dat op de achtergrond.
Mooiste zou zijn alle onderdelen eens een keer alles te laten spuiten en stripen vanwege krasjes , grondig te poetsen etc. Komt tijd, komt raad....
Wat een schitterende motor. Mooie patina die moet je er niet af poetsen, het heeft 46 jaar geduurd om zo mooi, puur en echt te worden. Kijk eens wat een 46 jaar oude whisky kost.
Als je hem gaat poetsen, bijstippen of spuiten raak je de authenticiteit kwijt.
 
Hoi, dank voor jullie bijdragen. Zojuist met googelen gekomen op deze pagina; //www.bmwboxerclub.nl/benzine/
Hoewel de vrienden van deze boxerclub tanken volgens onderstaande, is het formele voorschrift 98. Verwarrend hoor, dus ik ga maar eens mengen aan de tank...:)

Dat ron98 voorschrift komt voort uit het feit dat het en een luchtgekoelde motor is en deze een vrij hoge compressie heeft
 
Terug
Bovenaan Onderaan