Benzine in carter | Benzine bij olie |

Heerenveen

Rookie
3 jul 2023
15
6
Sinds een aantal dagen geleden, zag ik aan de onderkant van mijn Suzuki Intruder vs 800 uit 1994, Benzine/Olie licht bruin van kleur lekken via de afvoer slagetje uit mijn achterste luchtfilterhuis. Naja hele filterhuis eruit gehaald schoon gemaakt nieuwe filter achter en voor vervangen. Merkte ook dat er veel te veel olie in de carter aanwezig is. Ik vond het beetje vreemd omdat ik bij de laatste olie verversing netjes de motor rechtop had gezet en netjes tussen de twee pijlen had gevuld. Dus de olievuldop los gehaald en ja het ruikt naar benzine. Er komt dus benzine in mijn carter wie kan mij helpen, wie weet waar het aan ligt?
 
Vacuum bediende benzinekraan die niet afsluit als de motor stilstaat...

Maar dat is niet de eerste probleem...

Uiteindelijk sluit één (of beide) van de vlotters in de carburateurs niet meer.. Dan druppelt de benzine via de carburateurs, via de inlaat het motorblok in..
 
Bedankt voor je reactie, ik ben even gaan kijken of ik mijn benzinekraan kan reviseren. Maar volgens mij kan ik alleen de rubbertje tussen mijn tank en kraan vervangen zie bijlage. Ik weet niet of dit de probleem met de kraantje zal verhelpen. Ik heb trouwens vandaag wel mijn tank losgehaald en op OFF gedraaid hij lekte niet toen ik hem eraf haalde. Maar wel als ik met mijn vinger tegen de opening van de kraantje druk(waar de slangetje op vast zit). Hoort dat zo of is het bij OFF ook echt gwn dicht ongeacht of je vacuum creërend met je vinger?

Suzuki VS800GL 1994 (R) (E02 E04 E17 E18 E21 E22 E25 E34 E53) FUEL COCK (MODEL S/T/V) - buy original FUEL COCK (MODEL S/T/V) spares online
 

Bijlagen

  • IMG_3165.jpeg
    IMG_3165.jpeg
    67,6 KB · Weergaven: 28
  • IMG_3166.jpeg
    IMG_3166.jpeg
    76,6 KB · Weergaven: 31
  • IMG_3167.gif
    IMG_3167.gif
    46,6 KB · Weergaven: 29
Een vacuüm creëer je niet met je vinger en als dit jouw kraan is dan is deze niet vacuüm gestuurd.
Door de oppervlaktespanning te verbreken haal je nog wel de restjes uit de kraan maar zou deze niet moeten blijven lekken. Off is off en hij lekt of hij lekt niet.

Begin maar eens met revisie carburateur incl. het reinigen in een ultrasoonreiniger. Of je dat zelf doet of uitbesteed is aan jou. Geen simpele klus.
 
Een vacuüm creëer je niet met je vinger en als dit jouw kraan is dan is deze niet vacuüm gestuurd.
Door de oppervlaktespanning te verbreken haal je nog wel de restjes uit de kraan maar zou deze niet moeten blijven lekken. Off is off en hij lekt of hij lekt niet.

Begin maar eens met revisie carburateur incl. het reinigen in een ultrasoonreiniger. Of je dat zelf doet of uitbesteed is aan jou. Geen simpele klus.
Bedankt voor je reactie, Mijn kraan zit er precies uit zoals aangegeven op de foto's en ik had al zo een vermoeden dat deze kraan niet vacuum gestuurd is maar bedankt voor de bevesteging:t. Ik zal de revisie setjes gaan bestellen voor mijn carbarateurs. Bij de garage in de buurt gevraagd maar dat gaat me 500 euro kosten incl montage/demontage. Dat kan ik helaas niet kwijt om dit moment en ik vind eigenlijk sleutelen best wel leuk zolang ik weet wat ik aan het doen ben😆. Is het ook mogelijk om de carbarateurs zo los te halen dat je later niet hoefd te synchen? Of moet je altijd synchen na een revisie?
 
Lees je even goed in. Syncen moet altijd. Als je niet weet wat je doet kan je best wat verpesten. Ook naderhand vlotterniveau controleren/stellen en let op je huidige instellingen van de stelschroeven.

Ultrasoon is wel een must. Vooraf kan je boenen met carbcleaner.
 
Met een aan/uit benzinekraan kan je er ook voor opteren om gewoon de kraan dicht te draaien vlak voordat je de motor afzet.
Bij mijn XJ was het soms dat 1 vlotter niet of slecht afsloot, tijdens het rijden lekte hij niet. als ik 2 bochten voor mijn huis was zette ik de benzinekraan op dicht.
misschien is het probleem al verholpen als je de vlotterkamers een (paar) keer aftapt. Vang de oude benzine dan wel op en laat het even staan.
Als er bijv. roest doorheen zit heb je kans dat het probleem weer terug komt na een eventuele revisie omdat er roest in je tank zit...
 
Bedankt voor je reactie, Mijn kraan zit er precies uit zoals aangegeven op de foto's en ik had al zo een vermoeden dat deze kraan niet vacuum gestuurd is maar bedankt voor de bevesteging:t. Ik zal de revisie setjes gaan bestellen voor mijn carbarateurs. Bij de garage in de buurt gevraagd maar dat gaat me 500 euro kosten incl montage/demontage. Dat kan ik helaas niet kwijt om dit moment en ik vind eigenlijk sleutelen best wel leuk zolang ik weet wat ik aan het doen ben😆. Is het ook mogelijk om de carbarateurs zo los te halen dat je later niet hoefd te synchen? Of moet je altijd synchen na een revisie?
Geschiedenis – Motor-Service-Weert
Kun je zo opsturen, mijn carburateurs hier ook laten reinigen.
 
Lees je even goed in. Syncen moet altijd. Als je niet weet wat je doet kan je best wat verpesten. Ook naderhand vlotterniveau controleren/stellen en let op je huidige instellingen van de stelschroeven.

Ultrasoon is wel een must. Vooraf kan je boenen met carbcleaner.
als de instelling van de synchronisatiekabel niet gewijzigd wordt bij (de)montage is synchroniseren niet perse noodzakelijk, maar misschien wel wenselijk
 
Bedankt voor je reactie, ik ben even gaan kijken of ik mijn benzinekraan kan reviseren. Maar volgens mij kan ik alleen de rubbertje tussen mijn tank en kraan vervangen zie bijlage. Ik weet niet of dit de probleem met de kraantje zal verhelpen. Ik heb trouwens vandaag wel mijn tank losgehaald en op OFF gedraaid hij lekte niet toen ik hem eraf haalde. Maar wel als ik met mijn vinger tegen de opening van de kraantje druk(waar de slangetje op vast zit). Hoort dat zo of is het bij OFF ook echt gwn dicht ongeacht of je vacuum creërend met je vinger?

Suzuki VS800GL 1994 (R) (E02 E04 E17 E18 E21 E22 E25 E34 E53) FUEL COCK (MODEL S/T/V) - buy original FUEL COCK (MODEL S/T/V) spares online
BENZINEKRAAN SUZUKI VS600/700/750/800 44300-38A72 FPC-317 [44300-38A72] - €65.00 : Motoronderdelen Roukama!, De meest complete motorfiets onderdelen winkel van Nederland, dagelijks open!

ben je voor de helft klaar.
 
Hoe krijg je anders alle kanalen goed vrij?

Gewoon carb. reiniger er in spuiten heeft mij nog nooit perfecte resultaten opgeleverd. Maar misschien koop ik wel het verkeerde merk.

En dien je niet alles te verwijderen uit een carburateur en dus moet je altijd synchroniseren? Op zijn minst is het inderdaad wenselijk.
 
Met een aan/uit benzinekraan kan je er ook voor opteren om gewoon de kraan dicht te draaien vlak voordat je de motor afzet.
Bij mijn XJ was het soms dat 1 vlotter niet of slecht afsloot, tijdens het rijden lekte hij niet. als ik 2 bochten voor mijn huis was zette ik de benzinekraan op dicht.
misschien is het probleem al verholpen als je de vlotterkamers een (paar) keer aftapt. Vang de oude benzine dan wel op en laat het even staan.
Als er bijv. roest doorheen zit heb je kans dat het probleem weer terug komt na een eventuele revisie omdat er roest in je tank zit...
Dat is inderdaad een optie, ik kwam toevallig gister van die benzine filtertjes tegen JMP Benzinefilter Universeel

Zal dit helpen denken jullie? Tegen roest uit de binnenkant van de tank?



als de instelling van de synchronisatiekabel niet gewijzigd wordt bij (de)montage is synchroniseren niet perse noodzakelijk, maar misschien wel wenselijk
Bedankt voor de tip, ik zal proberen om dat ongewijzigd te laten.
dat is een mooi prijsje!
 
Het is een bekende kwaal bij intruders 800 en VX800.
Je hebt nog mazzel menig blok is er door naar de maan geholpen. Verbrandingsruimte vol benzine starten en krukas naar de kloten....
Altijd de kraan dicht na gebruik!
 
Met een nieuw benzine kraantje dat je dicht doet voor je de motor uit zet kun je het probleem wellicht al oplossen.
Ultrasoon helpt om de carbs goed schoon te maken, maar jij hebt alleen last van een vlotternaaldje dat niet goed afsluit.
Voor het vervangen van vlotternaaldjes heb je geen ultrasoon nodig en hoef je ook niet te synchroniseren.
Als je een volledige carb revisie doet en ze moeten van elkaar, dan zou je goed kunnen markeren hoe het in elkaar zat zodat je niet hoeft te synchroniseren. Ik ben met een 4-in-lijn al eens goed weggekomen.
(Ik heb geen carb sync meter).

PS ik zou zo weinig mogelijk aanpakken. Beginnen met het kraantje en kijken of dan het probleem opgelost is.
 
Is mijn eerste keer op dit forum en wat fijn dat jullie allemaal meedenken, bedankt!

Ik ga morgen mijn olie gemixt met benzine aftappen en nieuwe olie in doen. Is het verstandig om eerst te gaan flushen met special flush middel voor motor en wat goedekope 10w40 van de action en dan pas A merk Olie en filter erop?

Kraantje net getest maar die werk wel goed! Zoals hierboven al werd verteld, de benzine die er nog uitkomt zijn de resten uit de kraantje, daarna lekt die helemaal niet.

Ik denk dat ik eerst tog maar olie wil gaan verversen en dan de kraantje dicht doen voordat ik de motor uitzet en de carter in de gaten houden. Mocht het tog weer vol gaan zitten met benzine dan denk ik tog wel dat ik de carburateurs ga reviseren of ten minste de vlotternaaldje vervangen zonder dat de sync kabel los komt. Dat scheelt een hoop werk en ben bang dat ik daar tog fouten ga maken.
 
Zorg eerst eens dat je vlotter goed afsluit.
Of die kraan nu wel of niet doorlekt, de vlotter zal ten alle tijden de benzinetoevoer af moeten stoppen als het niveau in de vlotterkamer op peil is.

Of de vlotterhoogte staat te hoog of de vlotternaald lekt door.
 
Hoe krijg je anders alle kanalen goed vrij?


En dien je niet alles te verwijderen uit een carburateur en dus moet je altijd synchroniseren? Op zijn minst is het inderdaad wenselijk.
Op dezelfde manier voor er ultrasoon bestond.
en zelfs al verwijder je alles uit de carbu's, zolang je niet aan de synchro-afstelling komt moet het niet.
en voor de tigste keer : synchro is zwaar overroepen, tenzij ze zwaar verkeerd staan
 
Hoe krijg je anders alle kanalen goed vrij?

Gewoon carb. reiniger er in spuiten heeft mij nog nooit perfecte resultaten opgeleverd. Maar misschien koop ik wel het verkeerde merk.

En dien je niet alles te verwijderen uit een carburateur en dus moet je altijd synchroniseren? Op zijn minst is het inderdaad wenselijk.
Het zit niet verstopt, het is lek :)

Aftappen en tjekken op roest. O ring vlotternaaldzitting vervangen. Ev meteen dat specifieke setje (naald+zitting).

Nieuw kraantje.


Carbs niet volledig demonteren, te vervangen aan de motor.
 
Is mijn eerste keer op dit forum en wat fijn dat jullie allemaal meedenken, bedankt!

Ik ga morgen mijn olie gemixt met benzine aftappen en nieuwe olie in doen. Is het verstandig om eerst te gaan flushen met special flush middel voor motor en wat goedekope 10w40 van de action en dan pas A merk Olie en filter erop?

Kraantje net getest maar die werk wel goed! Zoals hierboven al werd verteld, de benzine die er nog uitkomt zijn de resten uit de kraantje, daarna lekt die helemaal niet.

Ik denk dat ik eerst tog maar olie wil gaan verversen en dan de kraantje dicht doen voordat ik de motor uitzet en de carter in de gaten houden. Mocht het tog weer vol gaan zitten met benzine dan denk ik tog wel dat ik de carburateurs ga reviseren of ten minste de vlotternaaldje vervangen zonder dat de sync kabel los komt. Dat scheelt een hoop werk en ben bang dat ik daar tog fouten ga maken.
Wat heeft iedereen toch met dat woord flush 🤔 . die hoeveelheid benzine door je olie heeft al genoeg gereinigd, als zelfs niet teveel..
en met action olie je oude oliefilter te gaan 'spoelen....
tap nou maar eerst wat benzine af via je kraan of liefst je vlotters en bekijk wat daar in zit, zoals gezegd wordt het met roest een ander verhaal, dat word niet tegen gehouden door een benzinefilter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan