Benzine in carter... Enkel olie verversen?

xi0n

Die hard MF'er
5 mei 2019
256
65
Bergeijk
Goedemiddag!

Ik heb deze winter (dom van me) het kraantje vd benzine in de foute stand laten staan. Bij het peilen vd olie zag ik dat deze flinterdun was, in plaats dan dikke druppels. Ook was de hele tank leeg (zat nog half vol, zo'n 7 a 8 liter vermoed ik). Nu geef ik de motor meestal toch een beurt in het voorjaar, dus de olie en filter gingen er zowiezo uit, maar ik vroeg mij af of dit voldoende was.

De cilinderwand zal door de benzine wel ontdaan zijn van olielaagje, mogelijk zijn er nog dingen die ik over het hoofd zou zien. Welke stappen moet ik nu doen om de schade te minimaliseren? Overigens zou ik op termijn ook de carburateur eens willen opfrissen, want blijkbaar is de vlotternaald niet meer in topconditie.

Ik bedankt jullie alvast voor de moeite.
 
Als je je zorgen maakt over de smeerfilm van de potwanden bougies er even uit (heb je vast al gedaan on te tjekken of de potten niet vol staan)
Kwakje olie in iedere pot en krukas paar keer rondtornen (startmotor) en gaan!
Zou ik overslaan.
1) je wilt smering tussen cilinderwand en zuigerhemd hebben. Niet op de zuigerkop, want met dank aan zuigerveren etc. dringt er niet veel door naar een plaats waar deze olie nut heeft.
2) olie heeft wel de neiging om eventuele koolaanslag los te maken en die plakt dan wel lekker tegen de wand aan voor een rondje "slijpen"

oftewel: goed bedoeld middel, erger dan de kwaal.
 
Je zou, als je je er beter bij voelt, de eerste oliewissel kunnen doen met goedkope olie, de motor een half uurtje laten draaien, en dan weer wisselen voor de normale merk olie die je verkiest. (incl filter)
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
Tot die tijd is het dweilen met de kraan open.
Ik had de kraan op de 'pri' stand laten staan, ipv de 'normale' / 'res' stand. De 'pri' stand omzeilt het vacuum wat nodig is om doorstroming te hebben, waardoor bij een niet-draaiende motor de kraan gewoon openstaat. Bij de andere 2 standen is de kraan gesloten, tenzij er een vacuum is. Normaal zou dit geen problemen moeten geven, maar ik ben geen monteur.

Om het volledige verhaal te geven, de motor is op de pri stand in september per aanhangwagen 1 000 km vervoerd (einde van vakantie). En op de aanhanger stond hij nog op pri stand. Mogelijk hebben de schokken tijdens het rijden dus mede voor het probleem gezorgd. Echter wou ik in oktober nog een stukje rijden en kwam ik er achter dat de olie gemengd was met benzine. Gezien ik geen olie meer had heb ik deze maar laten zitten, echter heb ik de tank wel gevuld met benzine zodat er geen roest ed in komt. Enkele dagen geleden heb ik even gekeken en zat de tank nog volledig vol. Dus het blok loopt niet vol indien de kraan op de juiste stand staat.
 
Ik had de kraan op de 'pri' stand laten staan, ipv de 'normale' / 'res' stand. De 'pri' stand omzeilt het vacuum wat nodig is om doorstroming te hebben, waardoor bij een niet-draaiende motor de kraan gewoon openstaat. Bij de andere 2 standen is de kraan gesloten, tenzij er een vacuum is. Normaal zou dit geen problemen moeten geven, maar ik ben geen monteur.

Om het volledige verhaal te geven, de motor is op de pri stand in september per aanhangwagen 1 000 km vervoerd (einde van vakantie). En op de aanhanger stond hij nog op pri stand. Mogelijk hebben de schokken tijdens het rijden dus mede voor het probleem gezorgd. Echter wou ik in oktober nog een stukje rijden en kwam ik er achter dat de olie gemengd was met benzine. Gezien ik geen olie meer had heb ik deze maar laten zitten, echter heb ik de tank wel gevuld met benzine zodat er geen roest ed in komt. Enkele dagen geleden heb ik even gekeken en zat de tank nog volledig vol. Dus het blok loopt niet vol indien de kraan op de juiste stand staat.
Ah, dat is een betere uitleg.
Maar als de vlotter vol zit zou hij niet door mogen lekken, ook niet tijdens het vervoer.
Ik zou toch de vlotter controleren.
 
misschien eerst even rond laten gaan zonder de bougies er in om de olie een beetje rond te pompen , maar veel meer kun je niet doen , misschien de peilstok er een poos uit halen om de benzinedamp kwijt te raken
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
Hmm, misschien is het dan wel een goed idee om de olie eruit te laten, en vervolgens bougies en de peilstok enkele dagen eruit te laten voor ik de olie terug bijvul? Dit zodat het blok even goed kan 'doorluchten' zodat alle benzine de tijd heeft om te verdampen. Kan er dan corrosie optreden bij delen van het blok die normaal onder de olie staan? Ook een goed idee om de motor eerst paar keer rond te laten draaien voor ik hem daadwerkelijk start.
 
Je zou, als je je er beter bij voelt, de eerste oliewissel kunnen doen met goedkope olie, de motor een half uurtje laten draaien, en dan weer wisselen voor de normale merk olie die je verkiest. (incl filter)
Wat is 'goedkope' olie en hoeveel euro's bespaar je daarmee als je van eerste keer de juiste olie gebruik en ook 2x ververst?
 
Niet te krampachtig over doen. Een tweetakt smeert ook, dus verse olie met nog een achtergebleven druppel benzine doet het heus ook wel. Ik zou gewoon wisselen, starten, minuutje wachten met wegrijden en de motor met net iets verhoogd toerental laten draaien tbv de distributie van de nieuwe olie en dan gewoon rustig (niet te zwaar belast) warmrijden. Niks bijzonders doen. Gewoon minimaal een half uurtje rijden op toer-tempo. Alles wat er dan nog aan benzineresten achtergebleven was is dan wel verdampt en belandt in dampvorm via de carterventilatie vanzelf in je inlaat..
 
Laatst bewerkt:
En de olie de eerste paar ritten iedere x opnieuw pijlen. İk pijl het zoiezo voor iedere rit, heb gelukkig een kijkglas, dat is wat sneller gezien dan een stokkie.
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
Wat is 'goedkope' olie en hoeveel euro's bespaar je daarmee als je van eerste keer de juiste olie gebruik en ook 2x ververst?
Als ik snel via oliehandel.nl zoek op de 10w30 die ik van motul gebruik, en dan de goedkoopste 10w30 die ik kan vinden voor motorfietsen scheelt dat op de 4liter die ik er voor koop ongeveer 12euro. Daar koop ik dan denk ik precies een oliefilter voor. (Heb de huidige prijs voor een filter niet opgezocht)
 
Aftappen, oliepeilstok uit het blok en blok een nachtje laten uitwasemen.
Blok heeft niet gedraaid, dus pomp heeft niks verpompt..
Nieuwe olie erin, gaan..
Zodra het ding op temperatuur komt verdampt de rest wel.
Wèl effe je vlotterbakjes demonteren en een nauwkeurige blik op je vlotternaaldjes geven..
 
Laatst bewerkt:
Olie wisselen en weer lekker rijden.

Het is geen aanbeveling benzine bij je olie te doen, maar na het wisselen is de verhouding dusdanig dat na een keer warmrijden er 'niets' meer van die benzine terug te vinden is.

Of je laat de olie af, laat vuldop en aflaat dop eraf terwijl je goedkope olie gaat halen.
Doppen erin, goedkope olie erin, bougie's eruit en even doorstarten. Bougies erin en even laten draaien.
Stukje rijden en weer aflaten en nieuw oliefilter en nieuwe olie erop.

Kies zelf maar, ligt eraan hoe lief je motor je is, hoeveel geld je eraan wilt uitgeven, hoe pietluttig je bent enz enz.

Ik zou optie 1 kiezen.
 
Het gaat over de gs denk ik? Bij langere stilstand draai ik het kraantje wat direct onder de tank zit altijd dicht en tap ik de benzine af die dan nog in de vlotterbak en leidingen zit. Gelukkig heb je wel even de olie gepeild!
(Volgens mij had ik dat wel eens eerder gezegd;)) Vlotter moeten goed zijn natuurlijk maar het is al wat ouder allemaal
Jaa het gaat over een GS500E, mijn profielfoto is een herkenbaar beeld? *D

Niet te krampachtig over doen. Een tweetakt smeert ook, dus verse olie met nog een achtergebleven druppel benzine doet het heus ook wel. Ik zou gewoon wisselen, starten, minuutje wachten met wegrijden en de motor met net iets verhoogd toerental laten draaien tbv de distributie van de nieuwe olie en dan gewoon rustig (niet te zwaar belast) warmrijden. Niks bijzonders doen. Gewoon minimaal een half uurtje rijden op toer-tempo. Alles wat er dan nog aan benzineresten achtergebleven was is dan wel verdampt en belandt in dampvorm via de carterventilatie vanzelf in je inlaat..
Had hier nog niet bij stil gestaan, een wissel vd olie zal wel volstaan.

Als je je zorgen maakt over de smeerfilm van de potwanden bougies er even uit (heb je vast al gedaan on te tjekken of de potten niet vol staan)
Kwakje olie in iedere pot en krukas paar keer rondtornen (startmotor) en gaan!
Idd flushen met goedkope olie en dna het spul er in waar JIJ je het best bij voelt...

Gezien ik de bougies toch vervang dit voorjaar is neem ik deze stap ook mee.

In een GS500 gaat toch altijd goedkope olie?

Ik deed er altijd castrol rs in, maar die is sinds de corona zo verschrikkelijk duur geworden (kon ze eerst kopen voor 25 euro / 4L, nu meer dan 40 euro voor dezelfde bus) dat ik ben overgeschakeld naar het huismerk van louis.


Maar ik ga dus niet spoelen op advies van de meeste reacties hier, vlotter nakijken wordt ook aangepakt voor de motor de garage uitrijdt.
 
Als ik snel via oliehandel.nl zoek op de 10w30 die ik van motul gebruik, en dan de goedkoopste 10w30 die ik kan vinden voor motorfietsen scheelt dat op de 4liter die ik er voor koop ongeveer 12euro. Daar koop ik dan denk ik precies een oliefilter voor. (Heb de huidige prijs voor een filter niet opgezocht)
12 hele euros! Wow.
 
Nah ja.
Los van welke olie: verse er in en filter.
Bougies er uit. Ff op starter rondpompen.

Dan gewoon starten, netjes warm rijden en go.
 
Terug
Bovenaan Onderaan