Benzine in carter... Enkel olie verversen?

xi0n

Die hard MF'er
5 mei 2019
256
65
Bergeijk
Goedemiddag!

Ik heb deze winter (dom van me) het kraantje vd benzine in de foute stand laten staan. Bij het peilen vd olie zag ik dat deze flinterdun was, in plaats dan dikke druppels. Ook was de hele tank leeg (zat nog half vol, zo'n 7 a 8 liter vermoed ik). Nu geef ik de motor meestal toch een beurt in het voorjaar, dus de olie en filter gingen er zowiezo uit, maar ik vroeg mij af of dit voldoende was.

De cilinderwand zal door de benzine wel ontdaan zijn van olielaagje, mogelijk zijn er nog dingen die ik over het hoofd zou zien. Welke stappen moet ik nu doen om de schade te minimaliseren? Overigens zou ik op termijn ook de carburateur eens willen opfrissen, want blijkbaar is de vlotternaald niet meer in topconditie.

Ik bedankt jullie alvast voor de moeite.
 
Nah ja.
Los van welke olie: verse er in en filter.
Bougies er uit. Ff op starter rondpompen.

Dan gewoon starten, netjes warm rijden en go.
 
Wss nr 30
suzuki-gs500eu-1991-m-germany-e22-carburetor-model-t_bigsue0048fig-12c_d386.gif
Screenshot_20230108_183417_Chrome.jpg
 
Zou ik overslaan.
1) je wilt smering tussen cilinderwand en zuigerhemd hebben. Niet op de zuigerkop, want met dank aan zuigerveren etc. dringt er niet veel door naar een plaats waar deze olie nut heeft.
2) olie heeft wel de neiging om eventuele koolaanslag los te maken en die plakt dan wel lekker tegen de wand aan voor een rondje "slijpen"

oftewel: goed bedoeld middel, erger dan de kwaal.

Bovensmering heet dat.
Ik ken de term uit een oud boekje over voertuigtechniek.
Dat zou natuurlijk achterhaald kunnen zijn, maar of het middel erger is dan de kwaal dat weet ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan