Benzine in de olie kawasaki er 5

Tim r6

Rookie
18 nov 2019
8
1
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een er 5 gekocht als project.
Deze heeft een tijd stilgestaan volgens de verkoper.
Nu wilde ik deze starten na de caberateur gereinigd te hebben.
Hij startte na een tijdje en liep best mooi.
Maar toen ik hem liet lopen op zo'n 8000 toeren sloeg hij af,
Er kwam veel witte rook uit de uitlaat
Er kwam olie vermengd met benzine uit het lucht filter
En er zat ruim 1,5 liter benzine bij de olie van al 3,4 liter.
Of dit al zo was weet ik niet.

Ik vroeg me af of iemand weet waar ik moet gaan kijken?
En hoe de benzine in de olie compartimenten terecht komt?
Alvast bedankt!
 
Meestal, voordat je je carbs schoonmaakt en als ze gelekt, hebben loopt die benzine via de kleppen de cilinders in, loopt dan langs de zuigers en komt in de olie... Trouwens, met niet lopen, starten, choken, nog starten, niet lopen zakt er ook onverbrande benine langs de zuigers de olie in, maar meest minder omdat er ook wat lamngs de uitlaatkleppen uitgegooid wordt
 
Laatst bewerkt:
Probleem kan ook door de benzinekraan komen.
Je hebt waarschijnlijk een vacuüm gestuurde benzinekraan en als het membraan in de kraan lek is kan de benzine door de vacuümslang in het inlaatspruitstuk komen.
Om vervolgens via de inlaatkleppen in de cilinders en zakken naar het carter.
 
Probleem kan ook door de benzinekraan komen.
Je hebt waarschijnlijk een vacuüm gestuurde benzinekraan en als het membraan in de kraan lek is kan de benzine door de vacuümslang in het inlaatspruitstuk komen.
Om vervolgens via de inlaatkleppen in de cilinders en zakken naar het carter.
Dan nog zouden goede carbrateurs de toevoer afsluiten
 
Ik zie wel dat de carter verbonden is met de lucht inlaat dus dat klinkt logisch dat het bij overdruk daar dr uitkomt.
Ik ga zo even kijken naar het membraan in de benzine kraan
 

Bijlagen

  • 15740877458851610641841666708351.jpg
    15740877458851610641841666708351.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 12
Benzinekraantje ziet er goed uit. Dus dan is het in de tijd dat hij stil heeft gestaan de carter vol gelopen met benzine.
Of er moet een andere inwendige lekkage zijn waardoor er na een paar keer starten 1,5 liter benzine wegstroomt. Dat lijkt mij vaag.
 
EN een benzine kraan die lekt...
Dat kan natuurlijk. Maar die benzinekraan mag lekken, dan zouden goede carburateurs het nog op de vlotternaalden tegenhouden... Vermits... die kraan... en dan gaat post 3 ineens waar worden. Ik acht de kans 90 voor de carbs en 10 voor de kraan

Het simpelste is natuurlijk om die kraan het eerste te checken...
 
De kraan is in orde en functional gecheckt.
Carb is net gereinigd en door gelucht.
Maar mocht dat toch lekken zou de benzine moeten zakken (zie foto)
Dit beetje benzine heb ik op de toevoer van de carb aangesloten.
 

Bijlagen

  • 15740922731064401449570071512234.jpg
    15740922731064401449570071512234.jpg
    106,1 KB · Weergaven: 14
Jaah, het zal gebeurd zijn in de periode dat je aan het klootzakken was en met testen en starten je motor hebt "verzopen". Goeie kans dat je na het reinigen geen last meer hebt.
 
Probleem kan ook door de benzinekraan komen.
Je hebt waarschijnlijk een vacuüm gestuurde benzinekraan en als het membraan in de kraan lek is kan de benzine door de vacuümslang in het inlaatspruitstuk komen.
Om vervolgens via de inlaatkleppen in de cilinders en zakken naar het carter.
@Raymond W heeft hier wel een punt. De ZRX heeft hier ook last van, en dat komt niet door het membraan, maar het kleine O-ringetje wat zich in het midden van het membraan bevind. Die vergaat vaak, waardoor je lekkage van benzine via het vacuumslangetje naar de inlaatspruitstukken krijgt.
Het membraan kan goed zijn, maar als dat ringetje wat er zit kapot is heb je dat dus.
Hier een linkje waar je dat ringetje ziet, is engels dus het is aangeduid als petcock ring. Even naar beneden scrollen naar Carb O-ring Sets & Parts.
 
Voor de duidelijkheid, de carb is al gereinigt.
Als hij verzopen is dan zou het probleem opgelost zijn want hij start nu in 1 keer en kan er geen onverbrande benz in de cilinder komen

Vlotternaald is het ook niet want de kraan Sluit mooi af

Dus lijkt mij een ophoping van al die keren zonder succes starten waardoor er uiteindelijk 1,5 l benz in de carter is gekomen
 
Er hoort een overloopslangetje aan de carburateur te zitten die loopt naar onder buiten het blok waarschijnlijk is het verstopt dat dient er voor als de vlotter overloopt de benzine niet in het blok loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan