Benzine in luchtfilter GS500E

Learco

Rookie
18 jun 2002
10
0
Ik ben momenteel in het bezit van een suzuki gs500e slingshot uit 1989. Sinds enige tijd start de motor echter niet meer en lekt hij benzine. In het luchtfilterhuis stond een laag benzine van +/- 3cm. Op een of andere manier gooit de motor dus een deel van zijn brandstof terug.
Wie heeft een idee wat hier de oorzaak van kan zijn???

PS: de motor is op het kentekenbewijs 25kW, maar volgens mij is de begrenzing er af. Heb er namelijk 160 mee gereden. Ik vermoed dus dat de vorige eigenaar zelf aan het knutselen geweest is kan dit iets met het probleem te maken hebben??
 
Laat je motor even draaien zonder luchtfilter. Als er een benzine nevel vanuit de carbs terugspuit heb je idd lekke inlaatkleppen....
160 rijden zegt niets, mijn CB400 loopt ook (wel eens...) 160km/h (wel met een rugwindje, en kop opt stuur :P )
 
PS: de motor is op het kentekenbewijs 25kW, maar volgens mij is de begrenzing er af. Heb er namelijk 160 mee gereden. Ik vermoed dus dat de vorige eigenaar zelf aan het knutselen geweest is kan dit iets met het probleem te maken hebben??
Ik heb ook een begrenste GS 500 e en haal ook wel 160, dus hij is wel 25 KW
 
Is het alleen mogelijk om te controleren of het de inlaatkleppen zijn door met draaiende motor en zonder luchtfilter te proberen? Heb namelijk de tank en bezinekraan enzo er niet meer opzitten.

Hoe kan ik controleren of het een lekkend vlotter is?

Ik controleer namelijk het liefst zo veel mogelijk dingen tegelijk. Zonder telkens het zaakje in en uit mekaar te halen. Als ik domme dingen vraag hoor ik het wel, want ik ben geen monteur.

PS: of de motor nou wel of geen 25kw is geloof ik wel. Ik gaf alleen aan of het een mogelijke oorzaak kon zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat je een lekkende vlotter hebt. Dan zou er namelijk ook benzine door de overloopgaatjes moeten lopen van de carbs.
Loopt ie verder goed?
Je kan dmv een compressie test ook wel vaststellen of je wel/of niet een lekkende klep hebt.
 
Er komt geen benzine door de overloopgaatjes van de carbs, als de motor draait loopt hij goed. De benzine komt heel langzaam uit het slangetje wat aan het luchtfilterhuis zit druppelen.

Zou het verstandig zijn om bij een sloperij 2 andere carbs te halen of kan hier weinig aan verknoeid zijn door de vorige eigenaar, als hij eventueel de begrenzing er uit heeft geprobeerd te halen(denk niet dat de begrenzer er uit is gezien de vele reacties over de topsnelheid van 25kw, maar toch)?
 
Het verbruik varieert tussen de 1:15 en 1:22 afhankelijk van mijn rechterhand. Een tekening ofzo heb ik niet, kan ook nergens op internet eens werkplaatshandboek vinden, terwijl half nederland vol staat met die dingen
 
Ik adviseer je toch om de luchtfilter er helemaal af te halen, of in ieder geval zo ver demonteren dat je kunt zien of er nevel vanuit de carbs terug gespoten wordt...Maar...aangezien je verbruik niet heel hoog is en je top ook goed...kjan je eigenlijk geen lekkende kleppen hebben....
Hmm, nu weet ik het ook niet meer...
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ga het van het weekend eens nalopen, als het weer mee zit (schuur is namelijk te klein :( ) Als jullie nog meer ideeën hebben wat het probleem kan zijn graag jullie reacties, want als ik dan bezig ben kan ik gelijk alles nalopen.
 
OK, een gokje.

Zou het misschien kunnen dat je benzineslangen en of de aansluitingen daarvan stuk/verdroogd etc zijn ?

Weet nu even niet meer 100% waar de aansluitingen zitten onder de tank maar ik dacht wel in de buurt van het luchtfilterhuis. Als de boel dan lekt dan zou het via je luchtfilter of een gaatje in het luchtfilterhuis naar binnen kunnen komen. En als je luchtfilter is doorweekt met bezine en de troep daarvan lijkt het mij dat ie ook minder goed start.
 
Hoe kan ik controleren of het een lekkend vlotter is?

Ik controleer namelijk het liefst zo veel mogelijk dingen tegelijk. Zonder telkens het zaakje in en uit mekaar te halen. Als ik domme dingen vraag hoor ik het wel, want ik ben geen monteur.
Ik denk 99% dat er iets mis is met 'n carburateur.

Als ik jou was zou ik de carbs eraf halen en die eens meenemen naar een motor-werkplaats. Waarschijnlijk ben je dan klaar met uurloon voor 'n half uurtje.

Neem je benzineslangetje & je luchtfilter ook mee, dan kan de monteur meteen beoordelen of je deze moet vervangen.

Succes!

edit: Komt de benzine er alleen uit druppelen als de motor loopt?

edit2: Niet halen van topsnelheid, kan domweg komen omdat 't luchtfilter vochtig is van de benzine.
 
De benzine komt er alleen uit als de motor loopt. Ik denk zelf ook dat het met de carbs te maken heeft, want als hij origineel naar 25kw terug gebracht is hoort hij volgens de suzuki dealer echt niet harder dan 150km/u te lopen.
Bovendien ben ik al verschillende schroeven tegengekomen die niet origineel zijn.
Ik zou alleen eens moeten weten welke onderdelen van de carbs er normaal vervangen worden.
Een schema van de carbs zou hierbij erg makkelijk zijn, maar dat kan ik nergens vinden.
 
Ben nu twee avonden en een middag bezig geweest. Carburateurs eraf gehaald, alles gereinigd met carb cleaner. In het bakje van de vlotter zat bij allebei de carbs in de uitsparing waar de hoofdsproeier in valt een bruinachtig goedje van een paar mm. Dit heb ik verwijderd. Nadat alles weer in elkaar zat heb ik de motor zonder luchtfilter diverse malen geprobeerd te starten.
De motor startte niet en er kwam een flinke slok(niet echt nevel meer) uit de carbs terug.
Denk toch dat roestendoenze gelijk heeft over de vlotters. Ik weet alleen niet precies wat de overloop gaatjes zijn. Zitten deze aan de zijkant van de carbs en zijn deze plusminus 0,5 cm of moet ik ze boven op zoeken.
Als het inderdaad de vlotters zijn (ze bewogen trouwens wel soepel toen ik het zaakje uit mekaar had)kan ik daar zelf dan nog wat aan doen, of houd het verhaal hier voor mij op???? :?
 
Op vrijdag 21 juni 2002 22:52 schreef Learco het volgende:
Denk toch dat roestendoenze gelijk heeft over de vlotters.
...kan ik daar zelf dan nog wat aan doen, of houd het verhaal hier voor mij op???? :?
Ik denk niet dat 't de vlotters zijn, omdat ie dat ook lekt als de motor niet draait.

Ik denk dat je toch echt effe een monteur moet opzoeken. ;)
 
Heb inmiddels een werkplaatshandboek er bij gehaald, en iemand met wat meer verstand. We hebben de carbs volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Zo op het eerste gezicht bleven de vlotters niet hangen. De carbs waren zo smerig dat het wel leek of ze er zand mee getankt hebben. Heb de carbs nog niet trug gezet, omdat het me verstandig leek de rest van de motor ook eerst eens goed na te kijken met het werkplaatshandboek erbij.
Als het spulletje weer in elkaar zit horen jullie nog of het euvel verholpen is.
 
Mag ik de hoofdprijs winnen hiero? ;)

Ik denk dat het je benzinekraantje is. Hierin zit een membraampje dat via het motorvacuum je kraan lostrekt. Dus als je motor draait gaat je benzinekraan open.
Waarschijnlijk is dit membraampje lek (kun je zo uitbouwen) waardoor er benzine in de inlaat lekt en terugstroomt naar je luchtfilter.

Dit probleem ken ik van mijn eigen GS (550 uit '79) dit is misschien wat ouder spul maar de GS500E is de enige afstammeling (technisch dan) van alle GS'jes uit de tachtiger jaren.
 
Geen hoofdprijs voor jou
als je membraan lekt dan loopt er juist benzine uit als de motor niet draait.

Ik zou toch eens proberen de boel te bekijken zonder tank en luchtfilter. Je kan ipv benzinetank een flacon oid gebruiken om benzine in te doen (denk aan een infuus).Lopen je carbu's dan al over voor je motor gestart is,lekken je vlotternaalden.
Star hem dan en kijk dan wanneer brandstofnevel uit je carbu's komt, bij gas geven, gas dichtdraaien, stationair.
En bij zo'n vervuilde carbu's zou ik toch even naar het brandstoffilter kijken als ie te vervuild is een nieuwe zetten, paar cent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan