Benzine knoeien tijdens het tanken

Kizmiaz

Born to be mild
20 aug 2020
804
983
Limbürg
Met tanken laatst knoeide ik uh, een vriend van me wat benzine omdat mijn z'n poten ijskoud waren. Klein klotsje benzine wat langs de tank liep, op het blok kwam. Net nog een flink stuk gereden (op een luchtgekoelde ééncilinder), dus goed opgewarmd blok. Beetje paniek, want tja, het is wel érg stom en misschien gevaarlijk. Benzine even opgepoetst, voorzichtig gestart en toen een paar rondjes uitwaaien.

De vraag is: liep ik hij hier een risico? Dikke vuurbal?
 
Zolang je er geen liters overheen sproeit en er geen open vuur bij houdt is het risico in de open lucht te overzien. De gemorste benzine verdampt en mengt in de buitenlucht tot een alles behalve optimale mengverhouding met de aanwezige lucht die daardoor niet zo makkelijk te ontsteken is. Zeker als er wat wind staat.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me niet zo spannend. Wel ff zorgen dat de benzine niet rond je benzinedop blijft staan. Dat weekt je lak los... weet ik uit ervaring.
 
Zou er niet van schrikken. Is me ook wel eens gebeurd. Verdampt bijna gelijk en dan is er niks aan de hand meer.
 

Je ziet het vuur bij de man vandaan komen, er wordt volgens mij ook niet gemorst.
Je ziet ook niet precies wat die man daar doet?
Statische elektriciteit?

oh nee, weer een angstmoment er bij dat kan ook nog.😅

Ook wel eens een preek gehad bij een Shell station dat ik niet mocht tanken terwijl ik op de motor zat.
Afstappen mijnheer. (jaja oud en eigenwijs en niet gedaan, boze mevrouw achter het glas 😘)

Nu is het makkelijker, valt er een elektron naast dan schop ik die de kamer in mag de kat er mee spelen. 😆
 
Statische elektriciteit en dit kan van meerdere bronnen komen.
Het filmpje doet mij denken aan die van een dame in Amerika die tijdens het automatisch tanken even de auto ingaat.
Wat een vuurzee. Haar wollen kleren lieten de vonk overspringen.

De bediende zie je ook nog even met zijn shirt langs het pistool gaan.
Degene op de motor kan ook statisch geladen zijn en contact maken.
Telefoons hoor je niet te bedienen, de waarschuwingsstickers staan op de pomp.
Twee jaar geleden werd iemand nog boos toen ik er wat van zei, die wilde gelijk mijn kop er af timmeren. 8)7

Een motormaat ging eens in de UK een sigaret opsteken onder de overkapping, paar meter van de pomp.
Even pauze... de kassière kwam wel heel snel naar buiten. _O-
 
Watjes.... :+:+:+:+

Screenshot_20201202-140622_WhatsApp.jpg
 
Zoals gezegd, blokwarmte is idd niet voldoende om te ontsteken. Uitlaatbochten kàn, statische elektriciteit kán, telefoon kàn.

Echter voor “zunne vuurbal jonguh” heb je een juist mengsel van zuurstof, brandstof en ontstekingstemperatuur nodig. Dat is zo in de buitenlucht een kleine kans.
 
Als benzine op delen terecht komt van iets boven de 400 graden ontbrand het. Dat zullen vnl delen van de uitlaat zijn en misschien uitlaatbochten.
Niet aannemelijk. Onder flinke belasting zijn de uitlaatgassen 400-440 graden, maar die temperatuur krijgen je uitlaatbochten nooit, laat staan je dempers waar de boel door de afgelegde afstand en expansie al flink is afgekoeld. Als ik thuis stop en ik pak een infra-rood thermometer dan zijn mijn bochten vlak voor ik de motor uit zet 200-230 graden.
Als je gaat tanken rijd je ook nooit volbelast een tankstation in. Dat koelt ook al af en de motor uit zetten en de slang pakken levert alleen nog verder afkoeling op.
 
ik heb wel eens meegemaakt dat een kameraad van mij ook morste, omdat zijn motor nog maar 4 maanden oud was schrok hij... toen heeft hij er een emmer koud water overgegooid, ging betalen.
toen die de motor ging starten liep de zuiger vast :( ..
 
er is ooit een test geweest met die twee Amerikanen, die ene met die snorbaard,
mythbusters,
daar hadden ze telefoons getest omdat deze microvonken zouden maken...

maar was dus niets van waar...
alleen met een bougievonk (dacht ik) kregen ze de boel in de fik... (bij tanken)
 
er is ooit een test geweest met die twee Amerikanen, die ene met die snorbaard,
mythbusters,
daar hadden ze telefoons getest omdat deze microvonken zouden maken...

maar was dus niets van waar...
alleen met een bougievonk (dacht ik) kregen ze de boel in de fik... (bij tanken)
De kans is ook niet groot, en ik heb zelf heel lang een waterdichte Range Rover telefoon gehad. Dus nog minder kans.
Maar ik heb jaren met computers en losse electronica gewerkt.
En op een gegeven moment toch nog een keer een moederbord opgeblazen.
Dat is dezelfde elektrostatische ontlading die benzine wel degelijk zou ontbranden.
Je ziet het niet, maar het is overal.

En door alle handelingen bij de pomp kan er wrijving ontstaan. Ook en vooral op kunstoffen. :)

"Elektrostatische ontlading beperken
Elektrostatische ontlading kan elektronische apparaten beschadigen indien ontladen in een apparaat Statische elektriciteit is een elektrische lading die wordt veroorzaakt door de opeenhoping van overtollige elektronen op het oppervlak van een materiaal. Zelfs een kleine hoeveelheid elektrostatische ontlading kan schadelijk zijn voor circuits, dus wanneer u met elektronische apparaten werkt, moet u maatregelen nemen om ze te beschermen tegen schade door elektrostatische ontlading.
Elk elektronisch apparaat met een extern invoerpunt, of het nu voor kabels, basisstations of iets anders is, is ontvankelijk voor elektrostatische ontlading. Draagbare apparaten, zoals een mobiele telefoon, verzamelen elektrostatische ontlading op een unieke manier: de statische elektriciteit die zich op uw lichaam ophoopt, wordt automatisch overgedragen naar het apparaat. Wanneer het apparaat vervolgens wordt verbonden met een ander apparaat, zoals een basisstation, kan er een elektrostatische ontlading plaatsvinden.
Omstandigheden die kunnen bijdragen aan de toename van statische elektriciteit in de omgeving, zijn bijvoorbeeld de volgende:
  • Lage relatieve vochtigheid.
  • Type materiaal. (Het type materiaal waarin de lading zich ophoopt. Kunststof is bijvoorbeeld vatbaarder voor statische toename dan natuurlijke stoffen zoals katoen.)
  • De snelheid waarmee u elektrische apparaten aanraakt, verbindt of ontkoppelt.
  • U moet altijd toepasselijke voorzorgsmaatregelen nemen om statische elektriciteit te ontladen, maar als u zich in een omgeving bevindt waar elektrostatische ontladingen plaatsvinden, is het raadzaam om extra voorzorgsmaatregelen te nemen ter bescherming van uw elektronische apparatuur.
Volg deze richtlijnen om elektrostatische ontlading te minimaliseren:
  • Zorg dat eventuele opgebouwde statische elektriciteit van uzelf en uw elektronische apparaten ontladen wordt, voordat u een elektronisch apparaat aanraakt of probeert twee apparaten met elkaar te verbinden. Livescribe adviseert u om deze voorzorgsmaatregel te nemen voordat u uw smartpen op uw computer aansluit, uw smartpen in een oplaadstation plaatst of met een ander apparaat verbindt.
    • Aard uzelf terwijl u een mobiel apparaat vasthoudt door tegelijkertijd een metalen oppervlak aan te raken dat geaard is. Als uw computer bijvoorbeeld een metalen behuizing heeft en is aangesloten op een geaard driepinsstopcontact, kunt u de elektrostatische ontlading op uw lichaam ontladen door de behuizing aan te raken.
    • Verhoog de relatieve vochtigheid van uw omgeving.
    • Installeer items die specifiek bedoeld zijn om elektrostatische ontlading te voorkomen, zoals aardematten."
 
Terug
Bovenaan Onderaan