Benzine knoeien tijdens het tanken

Net effe door de nieuwsberichten heengebladderd maar het gebeurt dus in Nederland al 4 of 5 keer per dag dat en een auto of motor uitbrandt door dat er benzine verspild wordt, daarbij gaan gemiddels 2 benzinestations per dag in mee...


Die telefoon zal wel niet gebruikt mogen worden wegens concentratieverlies, alle andere telefoonverbindingen gaan gewoon door, je 4 of 5 G wifi in fe auto, je GPStracer, je noodoproepsysteem. Ik kan die ene gemist hebben maar kan het echt kwaad met tanken?
 
Ik zag laatst op TV, zondagmiddag geloof ik, dat parkeren wel eens tot zelfontbranding kan leiden... was dat niet bij de Formule 1?
 
Het was grappig bedoeld, maar helaas waar. In 1982 heb ik een keer getankt aan de A4 bij Hoofddorp, en tot mijn verbazing rookte de pompbediende.
 
Ik keen een jaar of 10 geleden m'n ogen uit toen ik wilde tanken bij de AVIA op 't Verlaat in Heerhugowaard, en bleek dat de pompbediende het voor me moest doen. :P
Niet eerder en daarna ook nooit meer meegemaakt. Geen idee of 't daar nog steeds gebeurd eigenlijk.

Edit: De meneer op SV van 2016 staat zo te zien z'n eigen auto vol te gieten. Dus ik denk dat ze er zelfs daar vanaf zijn gestapt.
 
Mijn pa tankte z n vrachtwagen vroeger ook altijd af met een peuk in z n snufferd 😂
 
Mijn pa tankte z n vrachtwagen vroeger ook altijd af met een peuk in z n snufferd 😂
Ik ook nog wel als het zo uitkomt, maar dan praten we wel over dieselolie. Maakt wel verschil.
Steek de open haard ook altijd aan met dieselolie, maar daar moet je behoorlijk lang een aansteker bij houden om een brandje te beginnen.
 
Het was grappig bedoeld, maar helaas waar. In 1982 heb ik een keer getankt aan de A4 bij Hoofddorp, en tot mijn verbazing rookte de pompbediende.
Zo keek ik een jaar of wat (rond 2005 ofzo) op, toen ik op weg naar mijn broer in Duitsland was, om Oud & Nieuw te vieren, samen met een paar vrienden van hem.

We waren van plan om in Duitsland nog even te stoppen om vuurwerk te kopen, maar kwamen bij Duisburg in een file terecht, waar we een uur of 2 stilstonden. Dus tegen de tijd dat we weer reden, waren de winkels dicht, en we moesten sowieso nog ruim 2 uur rijden. Groot was onze verbazing toen we langs de snelweg gingen tanken en er in de shop van het tankstation gewoon grote bakken met vuurwerk stonden voor de verkoop... Je zou denken dat ze in Duitsland strenger zijn dan bij ons, qua veiligheid, maar daarmee toen duidelijk nog lang niet.
 
Gelukkig hebben ze bij die tankstations poederblussers. Blust gigantisch goed en je hoeft je ook geen zorgen te maken over het eventuele opknappen van je brommert. Dat is meteen voor je besloten.

Die telefoon zal wel niet gebruikt mogen worden wegens concentratieverlies, alle andere telefoonverbindingen gaan gewoon door, je 4 of 5 G wifi in fe auto, je GPStracer, je noodoproepsysteem. Ik kan die ene gemist hebben maar kan het echt kwaad met tanken?
Op bv. raffinaderijen moet je vaak je telefoon achterlaten als je "het veld" ingaat. Heeft te maken met de accu in je telefoon, die kan theoretisch genoeg energie opwekken om een vonk te maken en dat risico willen ze vermijden.
Op tankstations is dat ook, waarschijnlijk beschouwen ze die als ATEX zones (en dat zijn het feitelijk ook), maar ze kunnen waarschijnlijk niet meer de eisen opleggen die daarbij horen. Dan kun je je eerst omkleden in een antistatische (c)overall en schoenen... Alleen zaken die nu '"erbij" komen, zoals telefoons, proberen ze aan banden te leggen. Dat is mijn gedachte, heb er geen bron voor. En het gaat in 99,999% van de gevallen goed, dus daar heb je nooit draagvlak voor.

Jouw gedachte over concentratieverlies is ook niet gek, op alle petrochemische plants die ik ken, mag je om die reden niet bellen in de auto. Ook niet handsfree, ook niet ver buiten ATEX gebied. Dat is al jaren zo en de verwachting is dat het uiteindelijk ook op de openbare weg zal worden doorgevoerd.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig hebben ze bij die tankstations poederblussers. Blust gigantisch goed en je hoeft je ook geen zorgen te maken over het eventuele opknappen van je brommert. Dat is meteen voor je besloten.
Brandje blussen bij een benzinestation is vergelijkbaar met uit veiligheidsoverwegingen sigaret uitdoven in een bosbrand.
 
Toevallig vanmiddag bij het tanken van de auto stopten er ook 2 lesmotoren.De berijdsters mochten blijven zitten en werden volgetankt (ja klinkt raar :$) door de instructeur. Van Indiase afkomst, ik moest meteen aan het filmpje eerder in dit topic denken. Wilde er wat van zeggen, maar wil ook weer niet de wiseguy uithangen.
Ik bedoel het goed, maar het wil er nogal eens rot uitkomen. Zou mijn vrouw zeggen.
 
ik blijf er ook opzitten met tanken... scheelt inhoud, beetje wiebelen, nog een beetje erin, nog effe wiebelen... ho, beetje eroverheen... toch nog een beetje erin... gàuw rijden, mag niet opwarmen, dan wordt het er uit geperst... moet sneller verbruiken dan dat het uitzet, van 6 naar 30 graden.... gàààààs
 
Terug
Bovenaan Onderaan