Benzine knoeien tijdens het tanken

ik blijf er ook opzitten met tanken... scheelt inhoud, beetje wiebelen, nog een beetje erin, nog effe wiebelen... ho, beetje eroverheen... toch nog een beetje erin... gàuw rijden, mag niet opwarmen, dan wordt het er uit geperst... moet sneller verbruiken dan dat het uitzet, van 6 naar 30 graden.... gàààààs
U vergeet een handeling..... })
 
Aftikken, bak koffie erin persen, ik vergeet niks, vermeld alleen niet alles...

Waar dacht jij aan waarvan je dacht dat ik er niet aan dacht ?
 
Toevallig vanmiddag bij het tanken van de auto stopten er ook 2 lesmotoren.De berijdsters mochten blijven zitten en werden volgetankt (ja klinkt raar :$) door de instructeur. Van Indiase afkomst, ik moest meteen aan het filmpje eerder in dit topic denken. Wilde er wat van zeggen, maar wil ook weer niet de wiseguy uithangen.
Ik bedoel het goed, maar het wil er nogal eens rot uitkomen. Zou mijn vrouw zeggen.
Dus hij hing zijn slang er in?
 
Zolang je er geen liters overheen sproeit en er geen open vuur bij houdt is het risico in de open lucht te overzien. De gemorste benzine verdampt en mengt in de buitenlucht tot een alles behalve optimale mengverhouding met de aanwezige lucht die daardoor niet zo makkelijk te ontsteken is. Zeker als er wat wind staat.
Yep, helemaal mee eens. Benzine en lucht (zuurstof) moeten, binnen grenzen, een verhouding tot elkaar hebben anders wil het niet ontsteken.
 
Ik denk dat je de petrochemie met een installatie van honderden miljoenen euro's waar je dag in dag uit werkt, niet moet vergelijken met een tankstationnetje.

Telefoons verschillen niet in de hoeveelheid brandgevaar of je ze nu in je zak of in de hand hebt. Het lijkt mij puur te gaan om afleiding.
Er is maar één ding dat ik me kan voorstellen dat een miniem vonkje veroorzaakt: als je een oude telefoon hebt die je laat vallen, kan de accu er uit vallen. Ik heb het nog nooit gezien maar theoretisch kan er een zeer klein vonkje ontstaan bij het loshalen en verbinden van de accu. Vele malen kleiner dan de tik die je krijgt van een statisch geladen auto.
Maar daarin verschillen ze niet van andere elektronische apparatuur, die niet verboden is (zoals een portofoon aan de broekriem, handheld game dingen...

Ik denk dat het gewoon een overblijfsel is uit de tijd dat men niet zo goed wist wat er nodig was qua veiligheid rondom mobiele telefoons. Dat zie je ook in de luchtvaart. Stukje bij beetje worden telefoons toegelaten in het vliegtuig, in sommige vliegtuigen kun je zelfs verbinden met wifi.
 
Je zou haast denken dat het ging om "Yessss, we hebben weer wat te verbieden"

:+ wellicht loopt men meer gevaar door de attendering op het gebruiksverbod dan op het gebruik....
Die hoef ik niet uit te leggen toch?
 
@LimaSierra Je kan gelijk hebben, ik weet het ook niet. Wel,zie ik steeds vaker EX stickers bij de pomp en op bv. de gasverdeelhuisjes in woonwijken. Als je erop googled, krijg je bv dit:


A239FB9F-84B4-42F9-B7CC-AB43FE4F2137.png
 
vonk omdat je belt... |(|(|(|( Wat denk je dat er in je startrelais gebeurt.

Vanaf het voord vonkje maak je jezelf als metro wel heel ongeloofwaardig. Die telefoon zit vol met relais toch???
 
Dan moet je voor de grap eens kijken wat er voor electrische troep IN je tank hangt, ja ik weet ook dat die verzadigde damp niet ontbrandt...
 
@Rob RD Soms is het niet te begrijpen. Ik ben op sites geweest waar je je sleutelbos en telefoon moest inleveren, maar waar wel een aggregaat stond te horren. Niet een EX-exemplaar, voor zover die al bestaan. Op mijn vraag hoe dat kon, zei men gewoon:”Niet proberen te snappen. Regels van hogerhand, gewoon netjes volgen.”.

Het risico van een GSM die ramp veroorzaakt bij de pomp, IS gewoon miniem. Misschien is het een stukje ass covering...
 
Yep. "De nieten bij dit apparaat zijn niet geschikt voor consumptie"
 
@Rob RD Soms is het niet te begrijpen. Ik ben op sites geweest waar je je sleutelbos en telefoon moest inleveren, maar waar wel een aggregaat stond te horren. Niet een EX-exemplaar, voor zover die al bestaan. Op mijn vraag hoe dat kon, zei men gewoon:”Niet proberen te snappen. Regels van hogerhand, gewoon netjes volgen.”.

Het risico van een GSM die ramp veroorzaakt bij de pomp, IS gewoon miniem. Misschien is het een stukje ass covering...

Bij Mythbusters hebben ze het uitgeprobeerd, maar volgens mij is het ze niet gelukt een dusdanige vonk te creëren met een telefoon dat een ideaal gasmengsel ontplofte. Toen hebben ze maar C4 gepakt (ofzo)

https://mythbusters.fandom.com/wiki/Cell_Phone_Destroys_Gas_Station_(Myth)
 
Je kan tijdens het tanken zelfs roken als je wilt, maar gooi je peuk niet op de grond, daar kan brandstof liggen en dan ontbranden.
Je GSM doet niets tijdens het tanken. Ook Topgear heeft dat getest tot in het belachelijke.
GSM's geven geen vonken, dan zou je autoradio of zelfs maar starten ook verboden moeten zijn.
 
Ik denk dat je de petrochemie met een installatie van honderden miljoenen euro's waar je dag in dag uit werkt, niet moet vergelijken met een tankstationnetje.

Telefoons verschillen niet in de hoeveelheid brandgevaar of je ze nu in je zak of in de hand hebt. Het lijkt mij puur te gaan om afleiding.
Er is maar één ding dat ik me kan voorstellen dat een miniem vonkje veroorzaakt: als je een oude telefoon hebt die je laat vallen, kan de accu er uit vallen. Ik heb het nog nooit gezien maar theoretisch kan er een zeer klein vonkje ontstaan bij het loshalen en verbinden van de accu. Vele malen kleiner dan de tik die je krijgt van een statisch geladen auto.
Maar daarin verschillen ze niet van andere elektronische apparatuur, die niet verboden is (zoals een portofoon aan de broekriem, handheld game dingen...

Ik denk dat het gewoon een overblijfsel is uit de tijd dat men niet zo goed wist wat er nodig was qua veiligheid rondom mobiele telefoons. Dat zie je ook in de luchtvaart. Stukje bij beetje worden telefoons toegelaten in het vliegtuig, in sommige vliegtuigen kun je zelfs verbinden met wifi.
Misschien niet voor elke gebeurtenis die is geweest dat het ontvlamde, ik heb een programma gezien dat onderzoek deed naar de relatie tussen dit soort branden en de mobiele telefoons die wij nu gebruiken.
Het gebruik van de mobiele telefoon was van secundair belang aangezien je deze ook kunt vervangen door een baksteen.

De situatie was dat de persoon gehuld in kleding die het meest statische elektrische lading kon opwekken en vanuit de auto de tank al kon openen aan het bellen was. Vervolgens uitstapte zonder de statisch geladen auto aan te raken waardoor er een spannings/potentiaalverschil bleef bestaan en die word vereffend op het moment dat de vulpistool richting de geopende tankopening gaat in vorm van een statische vonk. En hoe droger de lucht is des te meer kans.
Iedereen die op droge dagen met z'n handen vol uitstapt, omdraait en dan de deur dichtgooit heeft wel eens zo’n opneukertje gehad.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al eens bedacht dat je auto statisch geladen kan zijn en het contact met de slang al een vonk geeft met de aanwezige gassen?
Maar een GSM? Nee, onzin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan