Benzine leiding onderbreker

PLR

MF Brikmachinist
23 jan 2003
10.891
3.985
Twente
Iedere motorrijder die een motor heeft met een zadeltank ( een tank die diep over de bovenste framebuis ligt en daardoor een balans-benzineleiding heeft) kent het probleem;

Je wilt je tank aftappen om hem te verwijderen voor wat onderhoud of een reparatie.
Zodra je de balans leiding losneemt pist de benzine over het blok en over je schoenen..
En wat je ook probeert, het blijft een vukklus.

Is daar nou geen mooie oplossing voor?
Ooit zag ik op een oude BSA een soort koppelsysteem zoals de luchtleidingen op een vrachtwagen; een kwartslag draaien verbrak de verbinding, en een kogel met veer voorkwam dat de benzine uit de leiding loopt..
Geen geklieder, geen gestink.
Iemand die weet waar ik over praat?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn talloze oplossingen voor.
Bij koppelstukken moet je er wel eentje hebben die 2 kanten afsluit.
In de watersport (buitenboordmotoren met losse tank) kom je er veel tegen.

Gelukkig heeft mijn yamaha 2 benzinekranen.
 

:^
Wel op lage druk gebruiken niet op een hoge druk leiding.
 

Deze heb ik ook ideaal je haalt zo je tank los als het moet met een minimale brandstof wat er nog uitkomt. Mooi prijsje! Bij Louis.de ooit gekocht voor veel meer uit mijn hoofd.
 
Iedere motorrijder die een motor heeft met een zadeltank ( een tank die diep over de bovenste framebuis ligt en daardoor een balans-benzineleiding heeft) kent het probleem;

Je wilt je tank aftappen om hem te verwijderen voor wat onderhoud of een reparatie.
Zodra je de balans leiding losneemt pist de benzine over het blok en over je schoenen..
En wat je ook probeert, het blijft een vukklus.

Is daar nou geen mooie oplossing voor?
Ooit zag ik op een oude BSA een soort koppelsysteem zoals de luchtleidingen op een vrachtwagen; een kwartslag draaien verbrak de verbinding, en een kogel met veer voorkwam dat de benzine uit de leiding loopt..
Geen geklieder, geen gestink.
Iemand die weet waar ik over praat?
Gewoon leeg laten lopen?
 
Alsjeblieft.. blijf ver weg van die plastic rommel. Kan echt niets hebben.. en het laatste wat je wil is dat je brommer af fikt.

Zoals aangegeven.. in de watersport hebben ze mooi spul. En motorsport uiteraard ook.. dry-break. Weet zo even niet welke merken maar spul is in engeland in allerlei soorten en maten te koop.
 
Een paar jaar geleden een mooie metalen mini versie gevonden die het zelfde werkt als de koppelingen van hoge druk olie leidingen dubbel afsluitbaar dus
Helaas niet opgelagen waar ik hem vandaan had en de fiets is terug naar de eigenaar was een injectie Guzzi waar de tank vanaf moest kunnen gehaald worden zonder leeg te lopen die kunststof aansluiting was dus afgebroken door de eigenaar en dat moest dus geen tweede keer kunnen gebeuren
 
??????
is helemaal geen rommel, en doet perfect waar het voor gemaakt is. als het bij jouw niet werkt, zal het niet aan de "rommel" liggen.

Die ik had wel en die leek er heel erg op die zwarte van hierboven. En die had echt niets nodig.. brak de slangpilaar af. Niets buigen of langzaam scheuren, gewoon pats af, volledig.

Er zullen vast goede, kunststof koppelingen te krijgen zijn.. maar wees gewaarschuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan