benzine lek

therealdude

Rookie
21 jun 2009
22
3
Beste forumleden,

Net kom ik thuis en zie ik een plasje benzine onder mijn xj600 liggen.
Het druppelt steeds met een paar druppeltjes achter elkaar uit de buurt van de luchtfilterkant via de klem waarmee het luchtfilter vast zit aan de carb, niet constant dus. ik kan niet precies zien waar het vandaan komt.

Als ik (met motor uit) aan de gashendel draai dan druppelt het sneller, daarna houdt het weer even op en gaat het gestaag steeds met een paar druppeltjes achter elkaar verder zoals hierboven beschreven. Het druppelt bij de 3e carburateur van links als je op de motor zit.

Ik heb wat rondgezocht op verschillende fora en vond wat informatie over de benzinekraan, of de vlotternaald die dit eventueel kunnen veroorzaken.

Echter, als het de benzinekraan is, zou dit dan niet bij alle vier de carburateurs moeten gebeuren? En als het de vlotternaald is, waarom gebeurt het dan met een paar druppeltjes per keer en niet gestaag zoals ik zou verwachten?

Morgen ga ik even de tank eraf halen om wat beter zicht te kunnen krijgen op de hele zaak, toch ben ik benieuwd naar jullie mening, en of ik misschien niet iets over het hoofd zie?
 
het is waarschijnlijk een combinatie van kraan en vlotternaald. als de kraan goed af zou sluiten zou het ophouden na een tijdje als de carbs leeg genoeg zijn. als het alleen de kraan zou zijn zouden de vlotternaalden het probleem moeten tegenhouden. alleen als beide afsluiters (kraan + vlotternaalden) die in serie staan lek zijn kan het blijven lekken. anders lekt alleen de benzineslang plus het benzinefilter leeg.
de dat het elke keer in kleine beetjes komt heeft te maken met oppervlakte spanning. als je een voorraadvat rustig vult kan je het vullen tot een beetje boven de rand maar zodra de eerste drup over de rand gaat wordt dat hele stuk dat boven de rand staat in één keer weg gedruppeld. en daarna kan je weer rustig vullen tot boven de rand totdat de volgende druppel over de rand gaat en een pad vormt om alle vloeistof boven de rand mee te voeren. en dus krijg je elke keer een tijdje niks en dan een paar druppels achter elkaar en dan weer een tijdje niks.
 
Heb je de benzinekraan open of dicht staan?
De benzinekraan kun je eenvoudig testen: dicht doen, slangetje er af, dan mag hij niet lekken.

Als de benzinekraan open staat (of lekt) EN een vlotternaald niet goed afsluit dan kan een carburateur overstromen zoals too al beschreef.

Kijk even in het luchtfilterhuis of daar een bodempje benzine in staat. Ik denk dat die een eigen afvoer heeft, maar het is een simpele controle. In theorie zou een andere carburateur kunnen lekken en dat het via het luchtfilterhuis bij carb 3 naar buiten druppelt.

Ook met open benzinekraan moet het niet lekken. (Tijdens het rijden)

Als een vlotternaald lekt, dan kan de vlotternaald versleten zijn, of de vlotternaald zitting is beschadigd, of er zit een vuiltje tussen, of de vlotternaald as beweegt stroef, of de vlotter is lek, of het vlotterniveau is verkeerd afgesteld.
Het vlotterniveau kun je controleren door een helder benzineslangetje aan de vlotterbak aftap te koppelen en omhoog te houden. Aftapschroefje open draaien, volgens de wet van de communicerende vaten staat het niveau in het slangetje even hoog als in de carb.

Een andere mogelijke bron van lekkage is de aansluiting van de benzine toevoer op de carbs. Dat heb ik zelf een keer gehad. De o-ringen waren
helemaal hard geworden.

Als je ergens aan prutst, maar het was niet de oorzaak, dan kun je een tweede probleem introduceren. Daarna wordt het heel moeilijk om beide problemen nog te vinden en op te lossen.
Het onderzoek naar de oorzaak is de uitdaging. De reparatie is simpel.

Als je carbs open schroeft doe dan maximaal 1 carb tegelijk zodat je niet het risico loopt onderdelen te verwisselen. Ook al lijken ze op elkaar, ze zijn niet altijd gelijk.

Als je toch bezig bent: vervang je benzinefilter. Let op dat je de nieuwe goed om monteert. Er staat een pijl op.

Succes
 
Ik had bij de Diversion 900 afgelopen maand de benzine kraan lek.
Blijkt een kwaaltje te zijn ook bij de 600.
Revisie kitje van 15eur en half uurtje werken deden de truc.
Wel gelijk even een stukje brandstof slang verwisseld want die werd ook zacht na al die jaren
 
Laat me raden; de originele vacuüm gestuurde benzinekranen zitten er nog onder...?
Doe jezelf een plezier, en koop ouderwetsche manuele kranen en dop de vacuüm leiding (en) af.
Die dingen gaan op den duur allemaal kapot, en revisiekitjes helpen vaak slechts tijdelijk.
Benzine blijft doorlopen, en loopt langs de zuigerveren zo je blok in en veroorzaakt 'gasoil'.
Daar is al menig motorblok vroegtijdig aan overleden.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Zojuist een inspectie gedaan, zodra ik de benzine toevoer slang van de kraan loskoppel (staat op ON) begint het rijkelijk te stromen. Kraan lek dus. De slangen zelf zien er nog erg goed uit.

Zoals ik begrijp sluit mijn vlotter ook niet volledig af en heeft dit geresulteerd in olie in het carter, hoe komt het daar? Komt het nou uit de overloop en beland dus buiten, of in het carter (maar hoe komt het daar dan?:P). Ik heb geprobeerd om de vuldop van het carter los te halen en te ruiken of ik benzine ruik ipv olie maar vind het moeilijk, zal het straks eens met schone handen doen. Tot welk niveau moet het oliepeil eigenlijk staan in het peilglaasje van het carterhuis, op de bok is hierdoorheen te zien dat het peil iig tot boven het glaasje komt, als de motor op zijn zijstandaard staat dan komt het tot de helft. Ik kan dit niet terugvinden in de workshop manual, daarin taan alleen de volumes bij een std oliewissel of incl filterhuis.

Ik denk dat ik voor een revisiesetje ga, en de carbs zullen er ook aan moeten geloven als ik jullie berichten zo lees. ik zal zo de workshop manual doornemen om te zien hoe de carbs gereinigd kunnen worden, zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

ps: PLR, waar kan ik vervangende kranen vinden? als ik google dan krijg ik alleen de revisiesetjes te zien, volgens mij zijn er geen universele benzinekranen, of heb ik het verkeerd?

pps: als ik het ook goed begrijp kan het bij vlotterlekkage ofwel uit de overloop lekken, ofwel het carter in. Is het met visuele inspectie te checken of de vlotters goed afsluiten na eventuele bijstelling of vervanging van de vlotternaald als de carbs eraf zijn, of is dit alleen proefondervindelijk waar te nemen door na hermontage te kijken naar het peilglaasje?
 
Laatst bewerkt:
Ik stond voor dezelde keus en neigde naar een manuelekraan, maar heb me laten vertellen dat je die niet zomaar /zonder gevolgen kan vervangen omdat de doorstroom anders zou zijn?
Geen idee of dit een broodje aap is of niet.
 
Lijkt mij met de meesten geen probleem.
Beetje raar verhaal maar het zal wel.

Manuele kraan kan wel, maar het vacuumgestuurde deel zit er niet voor niks.
1 keer de manuele kraan vergeten, en het blok kan schade oplopen als er weer wat is met een vlotter.
 
Manuele kranen vind je vaak voor diverse types.
Bij de Yamaha triples (XS750/850) is ombouw naar manueel eerder regel dan uitzondering, ook veel Kawa's worden van manueel voorzien.
Dat heeft natuurlijk geen enkele invloed op flow (??!) zolang de doorlaat hetzelfde is.
Waarom zou je een manuele kraan vergeten dicht te zetten?
Dan krijg je waarschijnlijk hetzelfde probleem als wat je nu hebt..
Die vacuüm gestuurde benzinekranen zijn verzonnen voor luie motorrijders, tot 1980 was het normaal kranen af te sluiten
 
Zoals ik begrijp sluit mijn vlotter ook niet volledig af en heeft dit geresulteerd in olie in het carter, hoe komt het daar? Komt het nou uit de overloop en beland dus buiten, of in het carter (maar hoe komt het daar dan?:P). Ik heb geprobeerd om de vuldop van het carter los te halen en te ruiken of ik benzine ruik ipv olie maar vind het moeilijk, zal het straks eens met schone handen doen. Tot welk niveau moet het oliepeil eigenlijk staan in het peilglaasje van het carterhuis, op de bok is hierdoorheen te zien dat het peil iig tot boven het glaasje komt, als de motor op zijn zijstandaard staat dan komt het tot de helft. Ik kan dit niet terugvinden in de workshop manual, daarin taan alleen de volumes bij een std oliewissel of incl filterhuis.
olie hoort in het carter maar waarschijnlijk is er nu benzine bij gekomen en dat hoort daar niet. peilen doe je normaal rechtop dus als het level dan boven het peilglas uit komt zit er te veel (benzine) in. je bent dus ook toe aan een oliewissel want benzine smeert heel slecht.
en dat de vlotternaalden niet afsluiten kan aan meerdere dingen liggen, slijtage van of de naald of de zitting of beide, vuil of kleven. schoonmaken helpt alleen tegen vuil en kleven bij slijtage zal je dingen moeten gaan vervangen.
 
Manuele kranen vind je vaak voor diverse types.
Bij de Yamaha triples (XS750/850) is ombouw naar manueel eerder regel dan uitzondering, ook veel Kawa's worden van manueel voorzien.
Dat heeft natuurlijk geen enkele invloed op flow (??!) zolang de doorlaat hetzelfde is.
Waarom zou je een manuele kraan vergeten dicht te zetten?
Dan krijg je waarschijnlijk hetzelfde probleem als wat je nu hebt..
Die vacuüm gestuurde benzinekranen zijn verzonnen voor luie motorrijders, tot 1980 was het normaal kranen af te sluiten
Nouja, dat is jouw mening.

Ik blijf bij mijn mening. Het zit er niet voor niets. Er is over nagedacht, en volgens mij zal het ook een beetje voor dodo's zijn, maar grotendeels niet.
 
Iedereen heeft recht op een mening.
En iedereen is vrij om zaken op te lossen zoals het hem/haar betaamt.
Ik geef alleen EEN optie aan, waarvan IK zeker weet dat het werkt.
Uiteraard zijn er meer wegen naar Rome..

De mensen die IK ken die dit soort problemen hebben aangepakt met een revisiekitje voor de benzinekraan, klagen vroeg of laat weer over recidivisme van het probleem...
 
Iedereen kan wel eens wat vergeten,ook de benzinekraan,een feit is dat je moet zorgen dat je vlotternaalden in orde zijn,
dan maakt het niet uit wat voor kraan je heb.
 
Bij mijn vorige motor zette ik standaard de benzinekraan dicht.
Als er iets hectisch was, vergat ik het altijd.

Ook wist ik soms niet meer onder het rijden, hoe de benzinekraan nu stond.
Op los, of op reserve. Ik heb al een keer zonder benzine gestaan omdat de motorzaak de kraan al op reserve had gezet, en ik de kraan verdraaide toen de motor begon te stoten.
De tank was toen dus al leeg _O-
 
Dat klopt allemaal.

Er komen alleen geregeld topics voorbij met naar later blijkt benzine in het carter, dus er gaat toch iets mis.
Ja maar daar helpt niks tegen dan zorgen dat je met enige regelmaat je olie(peil) moet controleren ,wat ook in de instructieboekjes staat.
Er zijn genoeg mensen die van alles vergeten of te lui zijn om met enige regelmaat de staat van hun voertuig vloeistoffen te controleren,en ja
dan kan er wel eens wat mis gaan.Ik heb het allemaal meegemaakt,zelfs mensen die olie bij vulden tot het randje omdat ze dachten dat het zo hoorde,
of koelvloeistof in het carter deden,of koelvloeistof in het ruitenwisser reservoir deden.
 
Laatst bewerkt:
Als een motor te vaak kapot loopt krijgt de fabrikant een slechte naam.

Ook al is het de schuld van slecht onderhoud of geen zin.
Vandaar dat die vacuumafsluiter verzonnen is, waarschijnlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan