Benzine lekkage Aprilia rst 1000 futura

Tourash

MF'er
1 jul 2012
47
1
Utrecht
Hoi allemaal,

Vandaag was ik aan het kijken wat de oorzaak van een benzine lekkage van mijn motor zou kunnen zijn en heb de boosdoener gevonden.
De aansluting van de 'benzineslang' (fuel delivery pipe) op de tank lekt. Zie de foto's wat ik preceis bedoel.
Nu vroeg ik mij af hoe het beste dit te repareren? Het iets strakker aandraaien lost de lekkage namelijk niet op.

WhatsApp Image 2022-04-09 at 13.49.16.jpegWhatsApp Image 2022-04-09 at 13.48.43.jpeg
WhatsApp Image 2022-04-09 at 14.03.19.jpeg


(Ik ga hier liever niet mee naar een garage omdat ik niet tevreden ben met mijn huidige en nog geen nieuwe, betrouwbare, heb gevonden)

Bedankt alvast!
 
Dat klinkt logisch. En het feit dat ze maar eenmalig te gebruiken zijn geeft mij het vermoeden dat ik er goed aan doe om van garage te veranderen :) Dank je wel!
Even wat nuance vanaf mijn kant. Koperen ringetjes meerdere keren gebruiken? Er zijn mensen die in kamp wel doen zitten en er goede ervaringen mee hebben. En uiteraard zijn er mensen die in het tegenovergestelde kamp zitten.
En nog een derde groep mensen die de gebruikte ringen eerst uitgroeide en daarna tot tevredenheid hergebruiken.
Het ligt aspect wel/niet hergebruiken ligt dus niet zo zwart wit.

In jouw geval zou ik het als een makkelijke mogelijke oplossing zien om de huidige koperen ringetjes door nieuwe te vervangen. In de hoop dat daarmee de benzinelekkage verholpen is.
 
Verder vind ik het opcallend dat er op de foto's naast de banjobout twee zwarte plastic "pijpjes" te zien zijn.
Mijn 1e gok zou zijn dat deze twee pijpjes van de benzine overloop zijn.
Als dat zo is horen er vast twee slangetjes aan te zitten die, bij een benzineoverloop, deze benzine naar een veilige plek brengen. Waar het vervolgens op het wegdek "lekt".
Veelal is de uitloop van die slangetjes een locatie aan de onderzijde van de achterzijde van het motorblok.
 
Beide knelringen vernieuwen, of als ze van koper zijn, kun je ze uitgloeien in de gasbrander en als ze roodgloeind zijn direct in water laten schrikken Dan kun je ze opnieuw gebruiken (koper ringetjes zijn dan weer zacht). En aandraaien met juiste aanhaalmoment (zie werkplaats handboek).
 
Op de foto's is de onderkant van de tank nat. En ook de koperen ring aan de zijde van de tank. Maar... als de brandstof de wet van de zwaartekracht volgt: waarom is dan de onderste koperen ring en de banjobout niet nat?
 
Er horen deze tussen: AP8106444. Die koperen gaan sowieso lekken. Als je geluk hebt
heeft de vorige monteur de banjo-bout en het schroefgat niet beschadigd. Succes. :t
 
In welk opxicht zijn de ap8106444 anders dan koperen afdichtingen?

Dat zullen waarschijnlijk aluminium, of Dowty/Usit (staal met rubber insert) ringen zijn.
Maakt allemaal niet zoveel uit, voor deze toepassing zou koper ruim afdoende moeten zijn.

Hergebruik kan officieel niet, maar gaat vaak wel goed. Uitgloeien gaat meestal goed. Nieuwe koper ringen gaat altijd goed. (Mits de ringen van redelijke kwaliteit zijn)

Bij een brandstofleiding (wat een hogedruk leiding is) heb je voor en achter de banjobout altijd een knelring nodig die zorgt voor een lekvrije aansluting. Op de foto duidelijk te zien als de koperen ringen. Vaak lekken ze als ze meteen hergebruikt worden zonder uitgloeien.

Een knelring is een ring die in een knelkoppeling zit, bijvoorbeeld op een hydrauliek leiding.
Een ring tussen een banjobout is een afdichtring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan