Benzine lekkende RSV Mille

marco131

Rookie
22 okt 2012
10
0
Huissen
Pasgeleden werd ik tijdens het tanken geattendeerd op benzine welke onder mijn Aprilia RSV Mille van 1999 lekte. Het bleek dat een of andere (retour)slang thv de voetsteun gescheurd was. Deze slang welke onder de tank zit aangesloten en ook retour gaat naar de tank is door mij vervangen. Op dezelfde wijze bevestigd en ook met dezelfde lengte.

Hierna ontstaat echter het volgende probleem: Als ik ga rijden en redelijk snel accelereer, komt de benzine via de tankdop naar buiten en wel (afhankelijk van het gebruik van de gashandel)met grote hoeveelheden. Tijdens stationair draaien gebeurd dit niet.

Hierover twee dealers gebeld waaronder STAR TWIN in Loenen (Duc dealer en Aprilia dealer) en beiden hadden dit nog nooit meegemaakt. Dat heb ik natuurlijk weer. Kan iemand mij wellicht helpen aan de oplossing van dit probleem?
 
Er zitten ook twee slangen in de tank zelf, welke op den duur kunnen gaan lekken. Dat had ik een maand geleden, waarna ik de slangen in de tank heb vervangen. Misschien dat het hier iets mee te maken heeft? Ook al is het dan nog steeds vreemd dat het bovenuit de tank komt, bij mij kwam het naast de uitlaat via de overloop er uitgegoten.

Maar misschien nog makkelijker, je tankdop zelf nog in orde?
 
Dat kan toch niets anders zijn dan een niet goed sluitende tankdop?

Als je hard accelereert wil de brandstof naar achter in je tank, kan niet verder dan de wand dus gaat deze maar omhoog en komt boven de tankdop opening.

Zit daar misschien een rubber in wat je mist, of sluit misschien niet helemaal omdat er wat is getordeerd of zo?
 
Zit er bij een RSV in de rand van de tankopening (in de tank zelf) toevallig een opening?
Deze is of voor de overloop, bij te vol tanken en knoeien, of voor de beluchting ter voorkomen van vacuüm trekken.

Zo ja, tank je dan niet te vol, en dat bij acceleratie net wat benzine daar doorheen klotst?
 
Er zitten ook twee slangen in de tank zelf, welke op den duur kunnen gaan lekken. Dat had ik een maand geleden, waarna ik de slangen in de tank heb vervangen. Misschien dat het hier iets mee te maken heeft? Ook al is het dan nog steeds vreemd dat het bovenuit de tank komt, bij mij kwam het naast de uitlaat via de overloop er uitgegoten.

Maar misschien nog makkelijker, je tankdop zelf nog in orde?

Wel grappig om dit te lezen; bij mij gebeurde dit namelijk ook ongeveer een maand terug. Tank volgegooid en bijna alle benzine stroomde er net zo hard weer uit via het bewuste slangetje naast de uitlaat... -O- -O-

Slangen vervangen, dus ook in de tank, en klaar is klara!! :]
Probleem opgelost, TS heeft hier weinig aan omdat er bij mij ook geen sprake was van lekkage via de tankdop.. Is trouwens een mille van 1999/2000.
 
Wel grappig om dit te lezen; bij mij gebeurde dit namelijk ook ongeveer een maand terug. Tank volgegooid en bijna alle benzine stroomde er net zo hard weer uit via het bewuste slangetje naast de uitlaat... -O- -O-

Slangen vervangen, dus ook in de tank, en klaar is klara!! :]
Probleem opgelost, TS heeft hier weinig aan omdat er bij mij ook geen sprake was van lekkage via de tankdop.. Is trouwens een mille van 1999/2000.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het niet aan de slangen in de tank zal liggen. Mij lijkt het probleem iets met de tankdop. Via de overloop zou kunnen, maar in ieder geval sluit er iets niet goed af lijkt mij.
 
Kijk hier maar eens.
Zowel de inwendige slangen als dichtzittende overloopgaatjes kunnen zoiets veroorzaken.
Wel lees je dan vaak dat je meer lekkage krijgt als de tank helemaal vol zit, bij jou ook het geval?

Tank zit idd bijna vol, ik lees echter van alles over slangen etc. Wat mij opvalt is dat de slang welke onder de tank uitkomt als een geheel weer terug gaat naar de tank. Ik lees op diverse forums ook berichten over twee slangen welke van de tank afkomen en richting voetsteun gaan. Die van mij was toch echt een geheel en de nieuwe nu dus ook weer. Hij was alleen lek en gescheurd door de hitte van de uitlaat in combinatie met een iets te strakke tie rip.
 
Ik heb je openingsbericht nog eens doorgelezen.
Had deze zin over het hoofd gezien ( :o )
Als ik ga rijden en redelijk snel accelereer, komt de benzine via de tankdop naar buiten en wel (afhankelijk van het gebruik van de gashandel)met grote hoeveelheden.

Ik ga hierdoor toch met @H-C50 mee: je tankdop die niet helemaal goed afdicht in combinatie met een overloopkanaaltje dat aan de onderzijde van je tank verstopt zit.
 
Ik heb je openingsbericht nog eens doorgelezen.
Had deze zin over het hoofd gezien ( :o )Ik ga hierdoor toch met @H-C50 mee: je tankdop die niet helemaal goed afdicht in combinatie met een overloopkanaaltje dat aan de onderzijde van je tank verstopt zit.


Hij tankt gewoon te vol :)
 
Exact Ian, helemaal met je eens, ik kan er ook water of diesel in gooien dan heb ik het probleem ook niet meer.
Ik vroeg op dit serieuze forum om een structurele oplossing van het probleem en niet om het advies om iedere 150 km te gaan tanken.
 
Wat Martell aangeeft is geen symptoombestrijding maar het lokaliseren van het probleem met een ;) natuurlijk.
On topic: kun je een foto plaatsen van de bewuste slang die je vervangen hebt?
Ik heb nog even het wph nagekeken maar kom alleen met deze afbeelding van de aansluitingen.
full
 
Laatst bewerkt:
Bas, bedankt voor de foto, ik maak morgen een foto vd slang die ik vervangen heb. Onder de tank zit een zwart kunststof blokje met twee aansluitingen. Op deze aansluitingen zit de slang vast die ik vervangen heb. Dit zat met kleine slangklemmen en wat ik in eerdere mails beschreef en nog steeds vreemd vind, is dat deze slang uit een geheel bestaat, dus vertrekt vanaf de tank en zonder onderbeking weer retour gaat naar de tank. De slang die ik vervangen heb was dat ook. Ik heb de oude slang bevestigd in twee delen (dus onderbroken) en dan loopt de brandstof via een slang uit de tank zonder dat de motor draait. De slang dient dus kennelijk wel als een geheel via een lus retour te gaan naar de tank. Morgen maak ik een foto welke ik dan zal plaatsen.
 
Hierbij de beloofde foto van de slang welke door mij is vervangen. Dit is dus ook de slang welke als een geheel vanaf de tank weer terug komt onder de tank. De slang loopt dus als het ware in een lus.
full
 
Even voor de duidelijkheid: de afgebeelde slang komt van de onderzijde en gaat weer terug op de aansluiting die er net achter zichtbaar is?
De slangen dienen beide naast het achterframe naar beneden te gaan. De één is voor de tankontluchting en de ander is voor de "overflow"'.
Als ze aan elkaar gekoppeld zijn denk ik toch echt dat je één van de slangen in de tank lek hebt.
Als je het zelf niet gedaan hebt is het (wellicht) door iemand gedaan om het probleem van de lekke inwendige slangen te verbergen....
 
Bas,

dank voor je reactie, en ik heb de slang zelf vervangen. Omdat deze als een geheel met een klein gaatje (door de uitlaat) was gemonteerd heb ik de nieuwe ook als een geheel gemonteerd. Begrijp ik uit jouw reactie dat deze slang in feit doormidden moet, dus als twee delen? Dan weet ik namelijk zeker dat de benzine uit een van de slangen stroomt aangezien daar het probleem bij de pomp mee begon. Ik werd door een automobilist tijdens het tanken geattendeerd op lekkende brandstof welke kwam uit de slang waar een gat was ingebrand.
 
Marco, ik zou de tank er toch maar afpakken. Valt qua werk wel mee.
Vervolgens tank omdraaien en dan de "pompgrondplaat" demonteren.
Je kunt dan binnen in de tank de slangen zien lopen waarvan er in ieder geval één lek van zal zijn.
Wel gelijk beide slangen vervangen uiteraard :Y
Als je voordat je de tank aftapt eerst bepaalt uit welke aansluiting hij lekt weet je gelijk naar welke slang je moet kijken.
Op de ARA site kun je hier veel informatie over vinden.
Succes.
 
Bas,

wederom bedankt en ik ga de tank eraf halen en op de ara site kijken. Echter nog een laatste vraag dan moet de slang die ik vervangen heb nu wel/niet doorgeknipt worden. Dus een geheel of twee slangen?
 
Slang moet door midden zodat je 2 slangen naar beneden krijgt die onder je frame uit komen.
Als het goed is zit er een klein gaatje in je onderkuip waar ze doorheen moeten.
Laat maar weten als het niet duidelijk is, dan zal ik morgen een paar foto's maken van hoe het bij mij zit (model 2003).
 
Terug
Bovenaan Onderaan