benzine lucht verhouding afstellen

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.587
244
Tilburg
hee luitjes,

Ik heb enkele maanden geleden een hoop onderdelen gekocht van een gsx750f en ben nu druk bezig om deze aan elkaar te monteren om een werkende motor te verkrijgen *O* .

tot nu toe heb ik nogal wat ellende meegekregen met een nokkenas en een cylinderbus, maar dat is allemaal opgelost. de motor draait, echter cylinder 1 en 2 werken niet lekker mee. de compressie is in orde, bougies vonken, kleppen zijn gesteld, carbs zijn redelijk synchroon gesteld.

omdat ze het niet lekker deden, heb ik de carbs allemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. natuurlijk heb ik alle schroefies eruit gehaald om schoon te blazen etc, dus ook de verhoudingsschroeven. Ik heb ze allemaal erin gedraait met 3 halve slagen. ik ga er dus vanuit dat de verhouding zodanig verziekt is dat beide cylinders niet lekker werkten. Cyl 1 heb ik toen een halve slag extra gegeven, en die deed daarna opeens wel mee.

Ik moet dus de benzine lucht verhouding correct gaan instellen, en ik heb daar nog nooit iets over gelezen ofzo, dus hoe krijg ik dat zelf voor elkaar. Normaal gesproken wordt gelijk verwezen naar een testbank, maar vroeger, je weet wel, voor dat er testbanken bestonden konden mensen dat ook uitstekend zelf.
wat zijn de basis gegevens voor het instellen.

hoe kan ik bijv meten wat de benzine lucht verhouding is, tot nu toe hield ik mijn hand op de uitlaat, en als hij warm werd, zat ik in de buurt, maar dat lijkt me niet de juiste methode. :+

misschien is er zelfs wel iemand die een Howto kan schrijven :Y
 
Op de ouderwetse manier zonder speciaal snuffelgereedschap dan?
Als basis alle mengselschroeven 1,5 slagen uit is een goed begin.
Daarna allemaal telkens een kwartslag verder tot het stationaire toerental aan z'n maximum zit. (verder uitdraaien daalt het weer omdat ze dan te arm staan)
Vanaf dat maximum toerental allemaal een kwartslag terug indraaien en het stationaire toerental met de aanslag schroef goed zetten.
Op die manier heb je een redelijke co-afstelling.
Optimale co en hc waarden krijg je alleen met een testkast, maar zolang er geen apk op motoren zit voldoet deze manier prima.
:Y

(je hebt wel alle o-ringen, vulringetjes en veertjes op de mengselschroeven zitten?) :?
 
maar moeten ze dan niet individueel ingesteld worden, ik dacht dat daar nou net het verschil per cylinder in zou zitten.

en er zaten geen vulringetjes, rubbers ed op die schroef. alleen 1 lange veer, en een of ander bus onderin het gat, die er niet uit wilde.
 
Als je het co percentage per cylinder af wil stellen dan moet je op elke uitlaatbocht een co-meter aansluiten. In jouw geval in elke bocht een gat boren, moer lassen en een sensor in schroeven. (dat wordt in de praktijk zelden gedaan zoals je zult begrijpen)
Op elke co schroef zit eerst een veer, dan een stalen ring en dan een o-ring. Als dat niet zo is heb je een lekkage en krijg je ze nooit goed afgesteld. :N
 
full
Zie 35 t/m 38
 
hmm, omdat ik er nog nooit mee te maken heb gehad, heb ik er niet bij stil gestaan, maar die zit er volgens mij niet op. bij alle 4 niet. dinsdag eerst eens even naar kijken. ik had toch al niet meer verwacht dat het zo eenvoudig zou gaan. maar kan dat de reden zijn dat 2 cylinders niet/nauwelijks meer meewerken.

hee plaatje klopt niet helemaal, want ik mis de veer. kan het misschien een ander type/jaar zijn. ik had bij alle vier een boutje met scherpe (maar bij 12x vergroot afgeplatte ) punt en een veertje. zeer fijne draad zat erop. dat veertje mis ik op de tekening. de rest van de carbs lijkt wel te kloppen. alleen bij 17.18 mis ik een sproeier. alleen het afsluit rubbertje (waarvoor dient deze eigenlijk) lijkt op de foto te staan. en dan ga ik ervan uit dat 14 de benzine toevoer stopt.

overigens is het een geheel plaatje. de synchronisatie, de stationair toerental-afstelling en de verhouding. kan ik deze onafhankelijk van elkaar afstellen of verstoren ze elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Het is maar een tekening natuurlijk, 35 is de schroef met inderdaad fijne draad en een puntje, 36 de veer, 37 de stalen ring, en 38 de o-ring.
Volgorde van afstellen is volgens mij eerst kleppen stellen, dan synchroon, dan co, en als laatste even stationair toerental goed zetten.
 


overigens is het een geheel plaatje. de synchronisatie, de stationair toerental-afstelling en de verhouding. kan ik deze onafhankelijk van elkaar afstellen of verstoren ze elkaar.

de verhouding en stationair toerental hebben geen invloed op de synchronisatie,
zoals je kon lezen beinvloed de verhouding wel het stationair toerental
 
Het is maar een tekening natuurlijk, 35 is de schroef met inderdaad fijne draad en een puntje, 36 de veer, 37 de stalen ring, en 38 de o-ring.
Volgorde van afstellen is volgens mij eerst kleppen stellen, dan synchroon, dan co, en als laatste even stationair toerental goed zetten.

Na co stellen moet je je weer synchoon stellen. Dat doe ik dus altijd tegelijk.
 
ik heb nu alleen de synchro ff snel afgesteld, het blijkt dus dat je moet beginnen om deze visueel af te stellen, eerst de streep licht door de carb allemaal hetzelfde afstellen. bij mij bleek er een mm verschil tussen te zitten, maar toen zat de olie van mijn zelfgemaakte synchroding al in de aanzuigleidingen :+ geeft een lekkere hoeveelheid rook uit de uitlaat :Y aan het einde van het verhaaltje, als ze allemaal redelijk lopen, ga ik het nog wat netter afstellen. ik wil hem nu gewoon rijdend maken.

ik ga er idd vanuit dat JB bedoelt met 1 slag een heel rondje, daarom zei ik ook 3 halve slagen. dat was het gemiddelde waar ze van te voren op stonden.

 
Laatst bewerkt:
ik heb nu alleen de synchro ff snel afgesteld, het blijkt dus dat je moet beginnen om deze visueel af te stellen, eerst de streep licht door de carb allemaal hetzelfde afstellen. bij mij bleek er een mm verschil tussen te zitten, maar toen zat de olie van mijn zelfgemaakte synchroding al in de aanzuigleidingen :+ geeft een lekkere hoeveelheid rook uit de uitlaat :Y

ik ga er idd vanuit dat JB bedoelt met 1 slag een heel rondje, daarom zei ik ook 3 halve slagen. dat was het gemiddelde waar ze van te voren op stonden.

Begin afstelling gaat het beste met twee boortjes +/- 3 mm. 1 zet je onder de vlinderklep van de moeder carb (de carb waar de kabels op zitten) en de ander gebruik je als voelermaatje voor de anderen.
 
ja dat is natuurlijk een beter optie, maarja, dat stuk hebben we nu gehad, en ik ga het niet nog een keer uitproberen. :N

ik ga eens beginnen met werken hier, mijn baas verwacht dat van me *O* *O* *O* *O* *O* *O*
 
ff maar in een aparte post gezet:

Ik wil nog graag weten hoe ik het verloop in verbranding kan merken. Als ik hem helemaal indraai, ga ik er van uit dat dat er geen verbranding plaatsvind. Als ik hem te ver uit draai, dan krijg ik allemaal backfires heb ik gemerkt, toen ik met mijn hoofd bij de carburateur synchroon stond te stellen.( daar schrik je van hoor :Y )
Wanneer en waarom krijg je een backfire als je de verbranding verkeerd afstelt.
 
Laatst bewerkt:
over die backfires, maar het blijkt dat er nog een aantal zaken niet in orde waren met mijn motortje. **grijns**

1 kapotte bougie, had ik natuurlijk moeten testen maar bon
2 vergeten om de benzinekraanvaccuumaftappuntje af te doppen
3 toch een afstellingprobleem.

en dat allemaal op 3 verschillende cylinders.
maar nu loopt hij lekker stabiel en kan ik hem gaan afwerken. :+

overigens heb ik geprobeert om dat ding af te stellen zoals hierboven beschreven is, maar na een half uur waar ik totaal geen verschil kon horen, heb ik ze allemaal op 5 halve slagen gezet, en hoop dat het goed gaat. Het blijkt dat je wel iets kunt meten met een CO Meter aan de uitlaat, dus daar ga ik wel een keer achteraan, als hij eindelijk eens een keer gereden heeft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan