Benzine stroomt luchtfilterhuis in op PRI stand

badcat

Die hard MF'er
2 apr 2009
551
0
Tilburg
Beste motorrijders!

Ik zit met een probleem. Hopelijk kunnen jullie mij uit de brand helpen.

Ik heb een Kawasaki ER-5 uit 2002 die wegens te kleine schuur altijd buiten staat. Ik rij er alleen in de zomer mee.

Ik heb opgemerkt dat er benzine in het carter lekt, na wat onderzoek leek het erop dat de vlotternaalden en/ vervuilde carburateurs de oorzaak konden zijn.
Daarom heb ik de carburateurs gedemonteerd en schoongemaakt, ondanks dat ik bijna geen viezigheid heb kunnen vinden. Ook heb ik voor de zekerheid noeuwe vlotternaalden gemonteerd, eentje leek namelijk niet helemaal meer goed (het rubberen puntje zat niet namelijk niet meer goed op de naald en er zat witte rotzooi onder).

Na alles weer gemonteerd te hebben heb ik de olie ververst en 2 liter benzine getankt en de motor liep weer mooi.. na een paar minuten viel de motor uit, omdat het al laat was dacht ik de volgende ochtend een ritje te maken.
Volgende ochtend merk ik dat de motor lekt uit het luchtfilter huis. Filter doorweekt en na het openen van het afvoerslangetje van luchtfilterhuis stroomde er zo een halve liter benzine uit.

Om erachter te komen waar het probleem is heb ik het benzinekraantje om de beurt op alle standen gezet met een tussenpoos. Op ON en RES merk ik geen lekkage, maar als ik het kraantje op PRI zet heb ik na enkele minuten al ongeveer een glas aan benzine dat uit de afvoer van het luchtfilterhuis.

Weet iemand wat er fout zit? Kan het eej verkeerd verbonden slang zijn of is er iets mis met de carburateurs?

Graag vraag ik om tips en advies!


Groet, Badcat
 
Check het vacuumslangetje naar de benzine kraan.

Heb ooit zelfde probleem gehad op een carb fiets, bleek een kapot membraan in de benzine kraan, waardoor de benzine door het vacuumslangetje de carbs inliep. Daar helpt geen enkele vlotternaald meer.
 
Dank je wel voor de tip, daar zal ik ook even naar kijken. Even alles uitsluiten om tot de oorzaak te komen.

Kan het trouwens voorkomen dat de vlotterhoogte met de tijd veranderd?
 
Mijn oude KLE 500 had hetzelfde verschijnsel, ondanks nieuwe vlotternaalden, die nog gepolijst waren ook. Enige dat mij hielp was op Off zetten en de motor rechtop stallen. Deed ik dat niet, dan stroomde de benzine weer rijkelijk op de grond.
 
Vandaag heb ik de carburateurs weer uit mijn motor gesleuteld.
Ik heb een checklist gemaakt van alle beschreven tips en heb die vandaag gecontroleerd.

-Beluchtingsslang helemaal schoon. Ook de slang naar de benzinekraan heeft geen sporen van benzine.
-Vlotternaaldzittingen zijn schoon en lekken rondom ook niet.
-Vlotters gechecked op lekkage in een kom met water.. ze dreven nog perfect.
-Doormiddel van blazen gechecked of de vlotternaalden goed afsluiten. Dit leek ook perfect te werken.
-Doormiddel van doorzichtige slangen, de vlotterhoogte gecheckt. Lijkt ook prima, Misschien net aan de lage kant. Maar geen spoor van lekkage toen ik dat aan het controleren was.

Dus voorzover ik kan zien of opmerken, lijken de carburateurs niet de oorzaak te zijn. Is het misschien dan toch een verkeerd aangesloten slang? Al lijkt mij dat stug, want de motor heeft wel 10 minuten gedraaid.

Ik wil morgen weer wat benzine tanken, om te kijken wat er gebeurd. Heb ik iets over het hoofd gezien?
Ik hoopte vandaag eigelijk op iets te stuiten wat het probleem veroorzaakt namelijk.

mvg,

Badcat
 
Vanmiddag alles weer gemonteerd. Om te controleren of het nog lekt heb ik hem op PRI gezet. Binnen 10 minuten ben ik gaan kijken en zie dat er weer benzine in het luchtfilter zit en dat er benzine de carter in druppelt..

Wat frustrerend haha. De carburateurs lijken helemaal prima te zijn namelijk

oa4oz8.jpg

2i971nr.jpg

2lj3kht.jpg


Wat zie ik over het oog?
 
Misschien heb ik het gevonden!
Ik maak steeds foto's van alles wat ik uit elkaar haal. En nu merk ik ineens op dat ik de vlotternaalden andersom gemonteerd heb.

vlotternaald_carburateur_model_keihin_pwk.jpg


20fw3gp.png


kd04eo.jpg


ik heb de beugeltjes aan de vlotternaalden de verkeerde kant op laten wijzen. Zou dit het verschil maken? Want het lijkt mij geen invloed te hebben, want ze raken niets.
 
Haal het slangetje los van het inlaatspruitstuk en zuig er aan met de kraan op pri. Krijg je benzine in je mond dan is het membraan stuk.

Bedankt voor de tip ik heb de benzinekraan even goed getest.. en komt gene benzine uit de luchtinlaat.. en het membraan lijkt goed te werken. Enkel wanneer ik zuig loopt er benzine door on en door off mits ik de kraan op deze standen heb. Dus nu snap ik ook precies hoe de kraan werkt.

Dus ik denk dat ik de kraan kan uitsluiten nu.

Verder heb ik net de carbs weer uit elkaar gehaald en de vlotternaalden even omgedraaid zodat ze weer staan zoals ze stonden toen ik de carbs voor t eerst uitelkaar haalde. Ik heb nu weer wat benzine in de tank gegooid.. hopelijk stroomt het nu niet meer over.
 
Beetje late reactie, maar het probleem is opgelost!
Ik had de vlotternaalden verkeerd om gemonteerd en dat zorgde ervoor dat deze niet afsloten en de benzine kon blijven stromen.

gelukkig was het alleen de verkeerde montage. Tip: Let erop dat je de vlotternaalden met de beugeltjes de juiste kant op terugplaatst!

Ik wil jullie hierbij allemaal bedanken voor jullie input en tips! Ik ben onzettend blij en heb alweer een rondje gereden. Enkel stationair draait ie een beetje onregelmatig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan