benzine - super 95 of 98

R6Rene

MF'er
15 jun 2004
158
0
Den Haag
In mijn koekblik gooi ik altijd super 95 benzine. Nou vroeg ik me af wat het verschil is met 98. Ik heb wel eens gelezen dat het beter voor het motorblok is. Is dit waar en geldt dit ook voor de motor van de motor?
 
Zoekfunctie gebruik ik tegenwoordig omdat het natuurlijk onzin is een nieuwe topic aan te maken.

maar eh ... ik krijg niet dezelfde resultaten als jij. Krijg vele topics waar dan ergens in het document (soms met meer dan 500 reacties) iets staat over hetgeen ik zoek.

Thanks anyways voor de zoekhulp. :}
 
In mijn koekblik gooi ik altijd super 95 benzine. Nou vroeg ik me af wat het verschil is met 98. Ik heb wel eens gelezen dat het beter voor het motorblok is. Is dit waar en geldt dit ook voor de motor van de motor?

Ik sprak eens iemand uit de autowereld en die beweerde dat er niet eens verschil zit tussen 95 en 98 met de opmerking: "heb jij ooit gezien dat er twee verschillende tankwagens het tankstation van benzine komen voorzien?".

... :?

Maar ik kan me niet voorstellen dat daar de hand mee gelicht wordt eerlijk gezegd.

Ik ben nu wel die Formula eens aan het testen of dat nou echt zo goed is. Mijn vrouw heeft sinds een paar weken een nieuwe motor die we alleen nog maar op dat spul hebben laten lopen en die rijdt 1:27,5 :] Heb mijn eigen er nu ook op en eens kijken hoe dat gaat. Als je motor er flink zuiniger op loopt is het mij die 6 cent extra per liter wel waard.
 
Laatst bewerkt:
Ik sprak eens iemand uit de autowereld en die beweerde dat er niet eens verschil zit tussen 95 en 98 met de opmerking: "heb jij ooit gezien dat er twee verschillende tankwagens het tankstation van benzine komen voorzien?".

... :?
Eén tankwagen is genoeg hoor, zo'n tankwagen kan gecompartimenteerd zijn, zodat er bijvoorbeeld tegelijkertijd benzine en diesel bevoorraad kan worden. Het maakt trouwens voor de Kemmler-code (die cijfers op dat oranje bordje op die tankwagen) niet uit of er euro 95 of super 98 in de tank zit, ze hebben beide dezelfde code (33 1203). Vandaar dat je soms op een tankwagen meerdere oranje bordjes met 33 1203 ziet zitten, dan zit er benzine in twee compartimenten (en is het dus heel goed mogelijk dat het ene compartiment euro 95 bevat en het andere, bijvoorbeeld, super 98). Diesel heeft wel een andere code, dat is 30 1202.

Dutchboy:Ik ben nu wel die Formula eens aan het testen of dat nou echt zo goed is. Mijn vrouw heeft sinds een paar weken een nieuwe motor die we alleen nog maar op dat spul hebben laten lopen en die rijdt 1:27,5 :] Heb mijn eigen er nu ook op en eens kijken hoe dat gaat. Als je motor er flink zuiniger op loopt is het mij die 6 cent extra per liter wel waard.

In de Pura-tijd heb ik het ook een tijdje met mijn auto geprobeerd, maar dat maakte in verbruik niets uit. Ben daarna maar weer 'gewoon' euro 95 gaan tanken, benzine is zo al duur genoeg. En ondanks alle claims van Shell, ik vraag me af of je die 6 cent per liter extra er inderdaad uithaalt door een zuiniger verbruik. Laat je het even weten als je een statistisch significante verandering in het verbruik van je motor hebt waargenomen?
 
Benzine is een typisch generiek product: Het is onwaarschijnlijk dat b.v. een Esso distributie-punt dat vlak naast de kraak-installatie van Shell zit bevoorraad wordt door de eigen Esso kraak-installatie die wellicht een paar honderd kilometer verderop zit. Als dat zo was dan zouden de wegen volzitten met tankwagens. Maar er zal best wel verschil tussen 95 en 98 vermoed ik, en mogelijk dat bepaalde merken nog wel een paar druppels van hun eigen "wonder"additieven toevoegen aan het benzine basis-produkt maar vreselijk veel kan dat per definitie niet uitmaken.

95/98: Velen denken dat 98 meer vermogen levert, maar da's niet noodzakelijk waar. Het is wel zo dat om meer vermogen te krijgen het gunstig is om de ontsteking zo laat mogelijk de benzine te laten ontbranden, in theorie als de zuiger precies in het bovenste punt staat. Echter vanwege de tijd die nodig is om de boel te laten "uitbranden" moet de vonk altijd ietsje voor dat punt al worden aangestoken. Door optimaliseren van de verbrandingskamer (vorm, plaats van de bougie (vlamfront)) kunnen sportieve motoren in relatief korte tijd het mengsel ontvlammen en kan de ontsteking laat worden gezet om aldus meer vermogen uit een verbrandingsklap te krijgen. En hier is waar het octaangetal een rol gaat spelen, want je moet voorkomen dat de brandstof al spontaan zelf ontploft voordat de vonk het aansteekt. 95 ontvlamt sneller dan 97 of 98, vandaar dat bepaalde hoog-vermogende motoren 97 of hoger nodig hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het omgekeerde ook geldt, nl dat je meer vermogen krijgt door alleen maar hoger octaan te tanken.
Ofwel, tank 97/98 als je motor dit expliciet vereist, maar houd het gewoon bij 95 als je motor daarop ontworpen is, het is anders weggegooid geld.
Onze slimme Japanse vrienden ontwerpen hun motoren dusdanig geavanceerd dat zelfs hun meest sportieve fietsen (Blades, R1's etc) al optimaal op 95 lopen, terwijl opgeklopte fietsen van ouder ontwerp (sportievere Guzzi's, opgevoerde 2 kleps BMW's of mijn eigen ouwe Buell) wel baat kunnen hebben bij 97/98 (hoewel ik zelf daar bijna altijd ook 95 in mik).
 
In mijn koekblik gooi ik altijd super 95 benzine. Nou vroeg ik me af wat het verschil is met 98. Ik heb wel eens gelezen dat het beter voor het motorblok is. Is dit waar en geldt dit ook voor de motor van de motor?


Zolang je motor 98 niet nodig heeft, en goed op 95 loopt: dan 95 tanken. Zolang je het niet ECHT nodig hebt, is 95 in theorie zelfs sneller door de langere aansteektijd van 98 tov 95. ;) BTW wel fijn dat jullie hier weten dat het octaangetal en niet octaan''gehalte'' is :) (dit itt vele andere fora :X )

@ autoos met klopsensor (ik denk/weet niet of dit bij motoren ook voorkomt :? ) dan wil het wel lonend zijn om met 98 te gaan rijden. (omdat dan de onsteking automatisch bijgesteld wordt ;) )

V-power is in NL niets anders dan 95 in een ander jasje. Het is ook gewoon octaangetal 95 en niets meer of minder. :) Dus gewoon een stunt van shell om zo meer geld in hun laatje te krijgen. ;)

Mensen die denken die dat 98 'sneller is' moet je per defenitie al niet te serieus nemen. ;)
 
Voor hoogtoerige motoren met hoge compressie is het aan te raden.
Ik rij altijd op 98 en hij rijdt en voelt er beter onder, reageert sneller op wat ik wil en is heel iets sneller, maar vooral wat zuiniger.
En het verhaal wat ik net las over het octaangehalte en de verbranding klopt, stond laatst ook in de Moto73. Dus die V-Power voor een racer (zoals die van mij en anderen MOETEN ze 98 hebben) heeft geen enkele nut.

EDIT: De duitse V-power heeft 100 octaan en wrijvingsverminderaar, Moto73 kreeg zo 5PK(!!!) meer ermee op een racer. Das dus de moeite waard als je eens in Duitsland bent.
 
In de Pura-tijd heb ik het ook een tijdje met mijn auto geprobeerd, maar dat maakte in verbruik niets uit. Ben daarna maar weer 'gewoon' euro 95 gaan tanken, benzine is zo al duur genoeg. En ondanks alle claims van Shell, ik vraag me af of je die 6 cent per liter extra er inderdaad uithaalt door een zuiniger verbruik. Laat je het even weten als je een statistisch significante verandering in het verbruik van je motor hebt waargenomen?

Tja een methodologisch verantwoord onderzoek wordt een beetje teveel van het goede hè maar ik zal eens kijken hoe ik er toch eens een betrouwbaar onderzoekje naar kan doen...

Edit:

Verdorie ik lees net in het boekje van mijn motor dat ie op octaangetal 98 moet draaien en ik tank al sinds ik hem heb 95 omdat de vorige eigenaar (de man die zei "er zit geen verschil in 95 en 98") dat ook deed. Fraai is dat. Da's 1000 km bij hem op 95 en 1000 bij mij nu.

Kan ik nu het best deze tank leegrijden en dan 98 doen of nu alvast beginnen aan te lengen?

Kan ik ook problemen met de afstelling gaan krijgen dan? Ben nog wat aan het prutsen want heb mijn luchtfilterkast "open" gemaakt met grotere sproeier, hij draait goed op wat knallen in de uitlaat na bij remmen op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan