Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
In mijn koekblik gooi ik altijd super 95 benzine. Nou vroeg ik me af wat het verschil is met 98. Ik heb wel eens gelezen dat het beter voor het motorblok is. Is dit waar en geldt dit ook voor de motor van de motor?
Eén tankwagen is genoeg hoor, zo'n tankwagen kan gecompartimenteerd zijn, zodat er bijvoorbeeld tegelijkertijd benzine en diesel bevoorraad kan worden. Het maakt trouwens voor de Kemmler-code (die cijfers op dat oranje bordje op die tankwagen) niet uit of er euro 95 of super 98 in de tank zit, ze hebben beide dezelfde code (33 1203). Vandaar dat je soms op een tankwagen meerdere oranje bordjes met 33 1203 ziet zitten, dan zit er benzine in twee compartimenten (en is het dus heel goed mogelijk dat het ene compartiment euro 95 bevat en het andere, bijvoorbeeld, super 98). Diesel heeft wel een andere code, dat is 30 1202.Ik sprak eens iemand uit de autowereld en die beweerde dat er niet eens verschil zit tussen 95 en 98 met de opmerking: "heb jij ooit gezien dat er twee verschillende tankwagens het tankstation van benzine komen voorzien?".
...
Dutchboy:Ik ben nu wel die Formula eens aan het testen of dat nou echt zo goed is. Mijn vrouw heeft sinds een paar weken een nieuwe motor die we alleen nog maar op dat spul hebben laten lopen en die rijdt 1:27,5 Heb mijn eigen er nu ook op en eens kijken hoe dat gaat. Als je motor er flink zuiniger op loopt is het mij die 6 cent extra per liter wel waard.
In mijn koekblik gooi ik altijd super 95 benzine. Nou vroeg ik me af wat het verschil is met 98. Ik heb wel eens gelezen dat het beter voor het motorblok is. Is dit waar en geldt dit ook voor de motor van de motor?
octaangetal <-> compressie
Magische combinatie, want een hoger octaangetalbrandstof is beter te comprimeren, zonder detonatie. o.a. De reden dat ze ook op alcohol rijden, naast dat het beter koelt.
In de Pura-tijd heb ik het ook een tijdje met mijn auto geprobeerd, maar dat maakte in verbruik niets uit. Ben daarna maar weer 'gewoon' euro 95 gaan tanken, benzine is zo al duur genoeg. En ondanks alle claims van Shell, ik vraag me af of je die 6 cent per liter extra er inderdaad uithaalt door een zuiniger verbruik. Laat je het even weten als je een statistisch significante verandering in het verbruik van je motor hebt waargenomen?