Benzine super 98 uit de running?

jhbzeijpveld

Rookie
7 okt 2009
3
0
Ben sinds 6 maanden berijder van een KTM RC8R, die dol is op z.v.m. bochten en alleen super 98 mag gebruiken (op straffe van verval van de garantie). Nadat ik merkte dat deze soort benzine steeds moeilijker verkrijgbaar werd ben ik navraag gaan doen bij TOTAL NL, die mij het angstaanjagende bericht stuurde dat super 98 per einde 2009 " uitgefaseerd" (koeterwaals voor: uit de handel genomen) zal zijn door alle Nederlandse oliemaatschappijen!!
Tenzij KTM een list verzint zal ik mij vanaf 2010 dus de gelukkige (??) eigenaar van een wel heeeeeeeel dure step mogen noemen!
Ik heb dan ook de volgende vragen: wie heeft over het verdwijnen van super 98 informatie? Wie berijdt een super 98 gebruikende machine (i.h.b. een KTM)?
Overigens heb ik KTM Nederland met medewerking van mijn zeer aktieve dealer van dit probleempje op de hoogte gesteld en verwacht nog te vernemen hoe men denkt e.e.a. te tackelen.
 
gewoon V-power tanken, is 97 octaan. (Shell)

(dat ene puntje zal die wel om heel blijven)



:W

V-power is 95. alleen BP ultimate is 98 en heeft GULF enkele stations met Ron 100.

Dat het eruit gaat heeft ook te maken met de premiums. capaciteitsproblemen onder de grond zorgen hiervoor. Daarnaast te weinig afname van de superplus ( al is de winstmarge voor de pomphouder wel een heel stuk beter)

ik heb het van een brandstofhandelaar gehoorrd die ook twee merk stations heeft.

ik weet wel een oplossing, maar geen reclame is het devies :W
 
Laatst bewerkt:
En een grote tank in je schuurtje is ook niks want benzine word oud.

Toen men overging naar loodvrije benzine waren er ook 'dit kan toch zeker niet' en 'nu moet ik mijn motor zo afstellen dat hij minder presteerd' uitroepen, en die zijn ook overstemd door de overheid.
Bij de Benelite en de BP kan ik hier nog 98 halen, dichtstbijzijnde is hier 400 meter vandaan. Ik moet wel 98 tanken met mijn scooter want de squish en ontsteking zijn zo strak afgesteld dat hij gaat detoneren als ik 95 tank.

Ik hoop dat 98 wel gewoon nog ergens te koop blijft in nederland.
 
V-power is 95. alleen BP ultimate is 98 en heeft GULF enkele stations met Ron 100.

Dat het eruit gaat heeft ook te maken met de premiums. capaciteitsproblemen onder de grond zorgen hiervoor. Daarnaast te weinig afname van de superplus ( al is de winstmarge voor de pomphouder wel een heel stuk beter)

ik heb het van een brandstofhandelaar gehoorrd die ook twee merk stations heeft.

ik weet wel een oplossing, maar geen reclame is het devies :W

En ik heb gehoord dat Giel beelen ons koningin van achteren neemt :j


http://www.shell.nl/home/content/nld/products_services/on_the_road/fuels/v_power_pkg/tech_spec.html



:W
 
Laatst bewerkt:
Ben sinds 6 maanden berijder van een KTM RC8R, die dol is op z.v.m. bochten en alleen super 98 mag gebruiken (op straffe van verval van de garantie). Nadat ik merkte dat deze soort benzine steeds moeilijker verkrijgbaar werd ben ik navraag gaan doen bij TOTAL NL, die mij het angstaanjagende bericht stuurde dat super 98 per einde 2009 " uitgefaseerd" (koeterwaals voor: uit de handel genomen) zal zijn door alle Nederlandse oliemaatschappijen!!
Tenzij KTM een list verzint zal ik mij vanaf 2010 dus de gelukkige (??) eigenaar van een wel heeeeeeeel dure step mogen noemen!
Ik heb dan ook de volgende vragen: wie heeft over het verdwijnen van super 98 informatie? Wie berijdt een super 98 gebruikende machine (i.h.b. een KTM)?
Overigens heb ik KTM Nederland met medewerking van mijn zeer aktieve dealer van dit probleempje op de hoogte gesteld en verwacht nog te vernemen hoe men denkt e.e.a. te tackelen.

anders kan je nog altijd shell V-Power benzine gebruiken, is RON97.
 
De dealer zei dat ik met m'n 999 ook beter 98 kan tanken omdat hij daar beter op loopt. Dat heb ik in het begin ook gedaan, maar nu 98 bijna nergens meer is te krijgen ben ik vanzelf veel vaker 95 gaan tanken tussen de tankbeurten met 98 door. Nu tank ik eigenlijk alleen nog maar 95 loodvrij, geen vpower, ultimate of al dat soort troep en ik merk er eigenlijk helemaal niks van.

Volgens mijn WPHB moet ik ook gewoon 95 tanken. Misschien vragen aan KTM? Volgens mij moet zo'n motor ook prima op 95 kunnen lopen.
 
Toen Shell de 98 verving door V-power, kwam er een paar maanden later een waarschuwing dat bij bepaalde auto's dit product beter niet gebruikt kon worden.
Dit bericht kwam toen incl. een lijstje met voertuig en motortype's
(o.a. de Golf II gti 16v zonder Klopsensor)
Als Shell dit zelf al aangeeft......!!!!
En ik weet zeker dat bij een 2-takt die precies op 98 is aangepast qua compressie en voorontsteking je gegarandeert problemen krijgt als je ineens overstapt naar 95.
(zelf ook meegemaakt in SOBW bromfietsrace)

Dan is het maargoed dat de TS geen 2takt heeft :+
 
Serieus:? Of is het misschien een oud labeltje op de pomp?

Volgens Shell is het toch echt RON97 en het presteert onder belasting ook een heel stuk beter dan de RON95.
Neu, hier in het dorp kun je het ook gewoon tanken, oude super 98 met loodvervanger.
Mark is Total. Ze hebben zelf ook vrachtwagens, en een brandstofhandel er bij.

Ik heb alles binnen bereik hier, van 91 tot 98 gelood :P.
 
He was in dat topic over Super al zo'n gast die dit voorspelde. Iedereen hem toen uitlachen maar die gast heeft blijkbaar wel connecties want hij schreef dit al +- 1 maand geleden.

Toch denk ik dat er nog genoeg 98 verkoop punten zullen zijn. Zoals eerder vermeld rijden de TFSI modelen alleen op 98 en BMW's met turbo's en de M'en lopen ook alleen op 98 (volgens BMW zelf) zelfde als wat duurdere exoten als Lambo's en Ferrari;s
 
He was in dat topic over Super al zo'n gast die dit voorspelde. Iedereen hem toen uitlachen maar die gast heeft blijkbaar wel connecties want hij schreef dit al +- 1 maand geleden.

Toch denk ik dat er nog genoeg 98 verkoop punten zullen zijn. Zoals eerder vermeld rijden de TFSI modelen alleen op 98 en BMW's met turbo's en de M'en lopen ook alleen op 98 (volgens BMW zelf) zelfde als wat duurdere exoten als Lambo's en Ferrari;s

Voor al deze modellen wordt 98 voorgeschreven, maar er kan ook prima 95 worden getankt, alleen dan wordt het motorvermogen verminderd.
De VW dealer hier heeft een pomp voor de deur waar ze geeneens 98 verkopen en al hun klanten tanken er.
 
Terug
Bovenaan Onderaan