Benzine super 98 uit de running?

jhbzeijpveld

Rookie
7 okt 2009
3
0
Ben sinds 6 maanden berijder van een KTM RC8R, die dol is op z.v.m. bochten en alleen super 98 mag gebruiken (op straffe van verval van de garantie). Nadat ik merkte dat deze soort benzine steeds moeilijker verkrijgbaar werd ben ik navraag gaan doen bij TOTAL NL, die mij het angstaanjagende bericht stuurde dat super 98 per einde 2009 " uitgefaseerd" (koeterwaals voor: uit de handel genomen) zal zijn door alle Nederlandse oliemaatschappijen!!
Tenzij KTM een list verzint zal ik mij vanaf 2010 dus de gelukkige (??) eigenaar van een wel heeeeeeeel dure step mogen noemen!
Ik heb dan ook de volgende vragen: wie heeft over het verdwijnen van super 98 informatie? Wie berijdt een super 98 gebruikende machine (i.h.b. een KTM)?
Overigens heb ik KTM Nederland met medewerking van mijn zeer aktieve dealer van dit probleempje op de hoogte gesteld en verwacht nog te vernemen hoe men denkt e.e.a. te tackelen.
 
Serieus:? Of is het misschien een oud labeltje op de pomp?

Volgens Shell is het toch echt RON97 en het presteert onder belasting ook een heel stuk beter dan de RON95.

Heb er vanmiddag nog naast gestaan en speciaal 4x gekeken.
er staat echt "Ongelood 95" bij de V-power slang. De sticker is splinternieuw (die is tegelijk vervangen met fuel save 95)
 
Laatst bewerkt:
Is er eigenlijk ooit wel onderzoek naar gedaan wat nu het effect is met verschillende octaan gehaltes op het motorgedeelte zelf, ondanks het feit dat ze motorisch evengoed bijv. RON 95 als RON 98 kunnen hebben?

Even mezelf quoten... :+

Verbaast me namelijk geen r**t als het gewoon een en al bullshit is om een duurdere brandstof aan te smeren, of omdat het duur is zal het beter zijn, om maar beter te verkopen...?! Want wat de overheid zegt "zal wel goed zijn". Nou die mindset heb IK in ieder geval niet... ik wil bewijzen zien. En zolang ik die niet zie; tank ik gewoon het minimale RON gehalte voor me motor, kan ik in ieder geval niet fout zitten mbt bijv. de garantie van me motor als er dan toch wat gebeurd. :?

Heb trouwens ook nog nooit gemerkt dat me auto of motor beter liep met RON98 ipv RON95. Pas toen ik me motor afgesteld had op de bank toen ging die erg merkbaar beter lopen. Maar dat lag dus niet aan de brandstof zelf.
 
Laatst bewerkt:
Even mezelf quoten... :+

Verbaast me namelijk geen r**t als het gewoon een en al bullshit is om een duurdere brandstof aan te smeren, of omdat het duur is zal het beter zijn, om maar beter te verkopen...?! Want wat de overheid zegt "zal wel goed zijn". Nou die mindset heb IK in ieder geval niet... ik wil bewijzen zien. En zolang ik die niet zie; tank ik gewoon het minimale RON gehalte voor me motor, kan ik in ieder geval niet fout zitten mbt bijv. de garantie van me motor als er dan toch wat gebeurd. :?

Heb trouwens ook nog nooit gemerkt dat me auto of motor beter liep met RON98 ipv RON95. Pas toen ik me motor afgesteld had op de bank toen ging die erg merkbaar beter lopen. Maar dat lag dus niet aan de brandstof zelf.

veel mensen denken inderdaad dat de dure brandstoffen zo heel veel verschil uitmaken. Je bataald bij shell wel 7 cent meer voor een litertje.
Er zijn wel auto's zoals de subaru WRX die echt merkbaar beter lopen op 98.

Over de overheid... :X nederland is het enige land waar er geen controle is op de brandstoffen, de overheid zegt gewoon dat de maatschappijen dat natuurlijk zelf wel goed controleren.............

beetje net als het stickertje verantwoorde keuze op de "gezonde"voeding. |(

In het buitenland wordt geregeld de brandstof van overheid uit gecontroleerd en als je naast de pot piest sta je op scherp en loop je kans op sancties. Maar in NL niet hoor. We hebben in NL tankstations die diesel volgens EN590 verkopen en waarbij het cetaangetal niet op 51 zit, maar op 38 !!!!

Als je ook leest naar de besparingen die gehaald worden met de nieuwe fuel save > echt ongelofelijk goed goedje moet dat zijn.

AutoWeek Forum :: Algemeen staan leuke ervaringen op.
http://forum.omroepgelderland.nl/viewtopic.php?f=248&t=2962
 
Kan hoogstens zeggen dat ik de auto kan merken dat die stationair iets mooier, en rustiger loopt op octaan 100 V-Power.

Wat wel degelijk merkbaar is, is 91 tanken.
Vroeger een tijdje in mijn oude polo getankt.
Loopt echt bagger, slecht stationair, lagere toeren, minder vermogen, en sneller op.
Met de GSX ga ik het niet proberen.
Ik merk ook niet echt verschil tussen 95 of 98.
Ook heel logisch, het is een oude carb fiets die gewoon op 95 is afgesteld, zonder klopsensor.

Fuel save tank ik met de motor nog niet. Denk dat er niet veel kans is van vuilafzetting in de motor bij mijne, en extra smering? Nou denk dat de Suzuki technici daar ook zelf al wel aan gedacht hebben.
Ik de auto heb ik het wel eens getankt, niks van gemerkt.
Maakt het me ook weinig uit, zolang het geen 91 is.

Ik tank in de regel altijd gewoon 95 bij de Firezone, met de moto en met de auto, ik denk dat ik dan gewoon nog steeds goedkoper uitkom dan dat ik Fuel save zou tanken.
Mijn oom rijd met zijn Micra altijd het zelfde stuk, en hij heeft het getest, gewoonen oude vertrouwde 95 Shell (toen nog geen fuel save), en 95 van de Firezone, en op de laatste maakte die al snel 30 km. meer!
Dus ik beaam het verhaal eigenlijk wel dat er veel gerotzooid word met de benzine.
Volgensmij kan het mer levering (tankwagen) al verschillen.
Maar goed, lekker belangerijk, ik denk dat 98 of iets met een hoger octaan gehalte gewoon verkrijgbaar blijft. Mischien in mindere mate, maar er is gewoon een handel voor, dus zou heel onlochisch zijn als het zou verdwijnen.
 
Het is niet allen een kwestie van 95 willen, maar ook van moeten rijden omdat vlgs. KTM NL de garantie vervalt bij gebruik van 95! Heb de proef op de som genomen en heb een "proefrit" gemaakt van Utrecht naar Maastricht v.v. en daarbij elk pompstation gechecked op beschikbaarheid van super 98. Het was een van de saaiste ritten van de afgelopen jaren en geen enkel pompstation verkoopt nog super 98!! Tenslotte is het zo dat ik mijn witte RC8 pas heb ingeruild voor de R nadat mij door de dealer (die dat op zijn beurt weer van KTM NL had vernomen) de verzekering had gekregen dat super 98 normaal in de handel zou blijven. Andersgezegd ben ik tot aankoop overgegaan op basis van onjuiste informatie van KTM NL.
 
kan iemand mij dan een verklaring geven waarom een marketingtechnisch sterk bedrijf als Shell een premiumbrandstof als V-power gaat downgraden naar 95 ipv een beetje octaangetalverhoger toe te gaan voegen en er een 98 van maakt. :?


98 verkoopt simpelweg bijna niet meer, omdat bijna elke auto of motor op 95 loopt. De plaatselijke pomp hier in het dorp moest zijn voorraad 98 regelmatig rondpompen en een additief toevoegen, om de houdbaarheid te verlengen, zo weinig wordt het nog getankt.
Dan kan je marketing technisch de V power koper beter gaan bedienen met een 95 V power, die af en toe ook nog door andere 95 rijders wordt getankt, omdat ze denken dat het beter is.
 
98 verkoopt simpelweg bijna niet meer, omdat bijna elke auto of motor op 95 loopt. De plaatselijke pomp hier in het dorp moest zijn voorraad 98 regelmatig rondpompen en een additief toevoegen, om de houdbaarheid te verlengen, zo weinig wordt het nog getankt.
Dan kan je marketing technisch de V power koper beter gaan bedienen met een 95 V power, die af en toe ook nog door andere 95 rijders wordt getankt, omdat ze denken dat het beter is.

ja, en dan maak je hem als een RON 97 ipv een 98 :?
 
Toen men overging naar loodvrije benzine waren er ook 'dit kan toch zeker niet' en 'nu moet ik mijn motor zo afstellen dat hij minder presteerd' uitroepen, en die zijn ook overstemd door de overheid.

Ja, en met die uitroep gooiden ze hun eigen glazen in. Want het gaat niet om prestaties.
Met 98 gaat je motor echt niet harder lopen.

Maar als je een motor met een hoge compressieverhouding hebt (meer dan 10:1), dan kan je motor wel kapot gaan van 95 octaan. Op een warme dag kan je motor gaan pingelen als je hoge toeren draait. En dat is erg slecht voor je blok.

De prestaties zitten al in het motorblok. Maar je hebt 98 octaan nodig om dat blok heel te houden.
 
Is er eigenlijk ooit wel onderzoek naar gedaan wat nu het effect is met verschillende octaan gehaltes op het motorgedeelte zelf, ondanks het feit dat ze motorisch evengoed bijv. RON 95 als RON 98 kunnen hebben?

Met een lager octaangetal en een hoge compressie motor heb je kans op pingelen van je motor. Pingelen is vervroegde ontploffing van het mengsel. Het mengsel ontploft al wanneer de zuiger nog niet volledig bovenaan is. Daardoor krijgt je krukas klappen en slijten je lagerschaaltjes. Als daar te veel slijtage in zit, dan gaat er van alles en nog wat meer kapot.

Als je motor pingelt en je blijft doorrijden, dan heb je grote kans dat je je koppakking eruit blaast.
 
Overigens zijn er hier BP's genoeg in de buurt. Wie weet pakken die de klandizie over en blijven ze nog lang super 98 aanleveren. En anders maar met octaanverhogers aan de gang.

Persoonlijk vind ik dat de KNMV hier een rol in moet nemen.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet allen een kwestie van 95 willen, maar ook van moeten rijden omdat vlgs. KTM NL de garantie vervalt bij gebruik van 95! Heb de proef op de som genomen en heb een "proefrit" gemaakt van Utrecht naar Maastricht v.v. en daarbij elk pompstation gechecked op beschikbaarheid van super 98. Het was een van de saaiste ritten van de afgelopen jaren en geen enkel pompstation verkoopt nog super 98!! Tenslotte is het zo dat ik mijn witte RC8 pas heb ingeruild voor de R nadat mij door de dealer (die dat op zijn beurt weer van KTM NL had vernomen) de verzekering had gekregen dat super 98 normaal in de handel zou blijven. Andersgezegd ben ik tot aankoop overgegaan op basis van onjuiste informatie van KTM NL.
dat is wel minder....lijkt mij ook niet handig om niet bij elk tankstation te kunnen tanken. Heb je al wat gehoord van KTM nederland?
 
De moderne BMW boxers kunnen ook niet zo goed tegen 95 als er stevig mee wordt gereden. Dit hebben we proefondervindelijk moeten vaststellen bij mij op het werk. Komt vaak voor dat er hele stukken uit de kop breken (R1200RT en al na 5000km!). Op vakantie deze zomer sprak ik een BMW boxer rijder die exact hetzelfde heeft meegemaakt met zijn R1200GS. Zijn krukas was verbogen door de klap. Gelukkig binnen de garantie van de motorzaak een nieuw blok gekregen. Mogelijk dat de klopsensor van BMW soms niet afdoende functioneert.

Nu loopt bij mij op het werk verplicht alles op V-power. Maar zoals ik hier lees is dat niet de oplossing dus....
 
De moderne BMW boxers kunnen ook niet zo goed tegen 95 als er stevig mee wordt gereden. Dit hebben we proefondervindelijk moeten vaststellen bij mij op het werk. Komt vaak voor dat er hele stukken uit de kop breken (R1200RT en al na 5000km!). Op vakantie deze zomer sprak ik een BMW boxer rijder die exact hetzelfde heeft meegemaakt met zijn R1200GS. Zijn krukas was verbogen door de klap. Gelukkig binnen de garantie van de motorzaak een nieuw blok gekregen. Mogelijk dat de klopsensor van BMW soms niet afdoende functioneert.

Nu loopt bij mij op het werk verplicht alles op V-power. Maar zoals ik hier lees is dat niet de oplossing dus....
u werkt bij de plizie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan