Benzine super 98 uit de running?

jhbzeijpveld

Rookie
7 okt 2009
3
0
Ben sinds 6 maanden berijder van een KTM RC8R, die dol is op z.v.m. bochten en alleen super 98 mag gebruiken (op straffe van verval van de garantie). Nadat ik merkte dat deze soort benzine steeds moeilijker verkrijgbaar werd ben ik navraag gaan doen bij TOTAL NL, die mij het angstaanjagende bericht stuurde dat super 98 per einde 2009 " uitgefaseerd" (koeterwaals voor: uit de handel genomen) zal zijn door alle Nederlandse oliemaatschappijen!!
Tenzij KTM een list verzint zal ik mij vanaf 2010 dus de gelukkige (??) eigenaar van een wel heeeeeeeel dure step mogen noemen!
Ik heb dan ook de volgende vragen: wie heeft over het verdwijnen van super 98 informatie? Wie berijdt een super 98 gebruikende machine (i.h.b. een KTM)?
Overigens heb ik KTM Nederland met medewerking van mijn zeer aktieve dealer van dit probleempje op de hoogte gesteld en verwacht nog te vernemen hoe men denkt e.e.a. te tackelen.
 
Het lijkt me zeer vreemd dat de garantie vervalt als er niet met RON98 gereden wordt. BMW heeft ook modellen die graag 98 lusten, maar zonder problemen op 95 lopen. Jouw fiets zal ws. hetzelfde kunnen. Iets minder vermogen maar in de praktijk zal je er niets van merken.
 
Hmja, ook niets over gehoord. Aan de andere kant valt het me wel op dat je steeds minder '98 pompen ziet, bv. bij die zelftankstations.
 
Kan me niet voorstellen dat 98 uit de handel wordt genomen omdat er veel meer voertuigen zijn die op 98 moeten.
kan me het wel voorstellen.

Nagenoeg alle speciale benzines (Excellium, V-power, en die van texaco) is volgens mij al op basis van 95.
volgens mij adverteerd BP nog wel met ultimate 98 maar het is me inderdaad al opgevallen dat de 98 niet veel meer te verkrijgen is
 
Slechte zaak dan.
Ik geloof er ook niks van dat het "helemaal" gaat verdwijnen.
Er zullen best wel pompen blijven die 98 blijven verkopen, omdat er genoeg mensen baat bij hebben.
En anders gewoon lekker met je auto vol jericans naar Duitsland rijden.
Lekker veilig, 200 liter benzine in schuur.

Maar goed, dat werk je er wel mee in de hand zo, dat mensen zelf een voorraad aan gaan leggen thuis.
 
Laatst bewerkt:
Wordt idd minder. In andere landen (Duitsland?) is super al 95.

Heb je een manual? Daarin staat wat er wel en niet in mag. Een beetje moderne motor loopt op benzine vanaf RON91 en dan hoger. Specifieke types misschien vanaf RON95, maar enkel RON95?

Overigens liep er van de week ook nog een ander topic, en daarin kwam de levering van RON100 naar boven. Iets voor jou?
 
Waar ik standaard altijd tank voor dat ik ga rijden Grote Esso pompstation hebben ze ook geen 98 meer en er is dacht ik nog maar 1 leverancier van 98 in Almelo. Het loopt inderdaad terug en wel irritant voor als je stuk gaat toeren.. moet je op zoek naar de goede pompstation!
 
Waar ik standaard altijd tank voor dat ik ga rijden Grote Esso pompstation hebben ze ook geen 98 meer en er is dacht ik nog maar 1 leverancier van 98 in Almelo. Het loopt inderdaad terug en wel irritant voor als je stuk gaat toeren.. moet je op zoek naar de goede pompstation!

Ja, Almelo, daar zeg je wat...

Hoe ging de legendarische samenvatting van Herman Finkers ook al weer?
 
Ben sinds 6 maanden berijder van een KTM RC8R, die dol is op z.v.m. bochten en alleen super 98 mag gebruiken (op straffe van verval van de garantie). Nadat ik merkte dat deze soort benzine steeds moeilijker verkrijgbaar werd ben ik navraag gaan doen bij TOTAL NL, die mij het angstaanjagende bericht stuurde dat super 98 per einde 2009 " uitgefaseerd" (koeterwaals voor: uit de handel genomen) zal zijn door alle Nederlandse oliemaatschappijen!!
Tenzij KTM een list verzint zal ik mij vanaf 2010 dus de gelukkige (??) eigenaar van een wel heeeeeeeel dure step mogen noemen!
Ik heb dan ook de volgende vragen: wie heeft over het verdwijnen van super 98 informatie? Wie berijdt een super 98 gebruikende machine (i.h.b. een KTM)?
Overigens heb ik KTM Nederland met medewerking van mijn zeer aktieve dealer van dit probleempje op de hoogte gesteld en verwacht nog te vernemen hoe men denkt e.e.a. te tackelen.

KTM denk ik gewoon op zijn flikker geven. Als ze fatsoenelijke motoren kunnen maken maken ze een motor die kan draaien op minimaal RON91.

Minimaal RON98... :')

_O-
 
Er zijn veel FSI motoren (auto's) waar eigenlijk ook allemaal 98 in moet, maar ik heb van de Dealert al een hele tijd geleden een schrijven gehad, dat er bij mijn Fsi gewoon 95 in mag en kan. Ben er daarom ook gelijk op over gegaan en het heeft nog steeds niet tot problemen gelijd.
 
BP Ultimate is gewoon 98

tank ik ook altijd, waarom weet ik eigenlij kniet
die nog wel ja,

:)

die V power, is bij veel pompen al overgegaan naar Fuelsave 95, dus dat is weer geen 97 of 98

zelf had ik ok de gewoonte 98 te tanken met de motor,
nu tank ik alrijd de benzine met dopes, of het nodig is weet ik niet maar het zit tussen mijn oren en als ik zer zelf blij mee ben vind ik het die 2 cent/ liter wel waard ;)
 
die nog wel ja,

:)

die V power, is bij veel pompen al overgegaan naar Fuelsave 95, dus dat is weer geen 97 of 98

zelf had ik ok de gewoonte 98 te tanken met de motor,
nu tank ik alrijd de benzine met dopes, of het nodig is weet ik niet maar het zit tussen mijn oren en als ik zer zelf blij mee ben vind ik het die 2 cent/ liter wel waard ;)

Jij gaat niet door naar de volgende ronde....

V-power;

http://www.shell.nl/home/content/nld/products_services/on_the_road/fuels/v_power_pkg/tech_spec.html

Fuelsave;

Shell Global


:W
 
Er zijn veel FSI motoren (auto's) waar eigenlijk ook allemaal 98 in moet, maar ik heb van de Dealert al een hele tijd geleden een schrijven gehad, dat er bij mijn Fsi gewoon 95 in mag en kan. Ben er daarom ook gelijk op over gegaan en het heeft nog steeds niet tot problemen gelijd.

Dat komt omdat de auto veelal een klopsensor heeft, gaat ie kloppen/pingelen dan stelt ie de onsteking en inspuiting bij.
Helaas is dat over het algemeen niet bij motoren aan de orde :N
 
Toen Shell de 98 verving door V-power, kwam er een paar maanden later een waarschuwing dat bij bepaalde auto's dit product beter niet gebruikt kon worden.
Dit bericht kwam toen incl. een lijstje met voertuig en motortype's
(o.a. de Golf II gti 16v zonder Klopsensor)
Als Shell dit zelf al aangeeft......!!!!
En ik weet zeker dat bij een 2-takt die precies op 98 is aangepast qua compressie en voorontsteking je gegarandeert problemen krijgt als je ineens overstapt naar 95.
(zelf ook meegemaakt in SOBW bromfietsrace)
 
toch is het waardeloos, ik heb 2 klassieke voertuigen waar allebij 98 in moet. Kan hier in de omgeving alleen bij de BP tanken en daar moet ik nog voor omrijden ook -O-

Zit me echt af te vragen wat de oplossing is als ze het helemaal niet meer verkopen -O-
 
Er rijden al veel oudjes waar je bij elke tankbeurt oktaanbooster bij moet knikkeren dus ook daar gaan ze wel iets op vinden hoor.
Oktaanbooster?

Is er zoiets als een octaan toevoeg middel ik een flesje ofzo op de markt?
Dat is natuurlijk wel weer interessant dan.
Als het een beetje geconsertreerd is kan je het in de buddy mee nemen, net als bijvoorbeeld de flesjes loodvervanger.

[edit]
Even zitten zoeken, maar spul is knetje duur!!!
Niet echt een optie als je wat km's maakt.
Leuk voor een oldtimer die je af er toe gebruikt, of circuit fiets ofzo denk ik, maar voor 25.000 km per jaar, liever niet.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
WYNNS43863.jpg


zoals deze en van vele andere merken...

wordt uiteindelijk wel vrij prijzige benzine. maargoed, motor rijden mag geld kosten toch.

edit: zie net op japparts.nl dat dit flesje een 10tje kost ;) geen idee eigenlijk hoeveel je hem kan mengen om op 98 te komen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan