Benzine uit carbs '82 Honda CB900F2 Bol d'Or

pcrodent

MF'er
2 dec 2007
83
1
Hallo forummers,

Een paar jaar geleden ben ik hier al eens op zoek geweest naar een motor, maar wegens een buitenlandtrip heb ik dat toen uitgesteld. Ik had eigenlijk willen wachten mezelf opnieuw (en nu met motor!) voor te stellen tot m'n motor klaar en gefotografeerd zou zijn, maar bij dezen dus alsnog...

Ik ben Joost en sinds een paar (koude) maanden eigenaar van een Honda CB900F2 Bol d'Or uit 1982. Hij heeft 4 of 5 jaar stil gestaan (rijdend weggezet) en er moe(s)t dus het een en ander aan gebeuren voor ik erop kan springen. Er is altijd heel goed voor hem gezorgd en hij heeft maar zo'n 40000 km gereden in zijn 28 jaren, dus wat dat betreft moet het goedkomen...

Een paar weken terug werd hij wakker uit zijn winterslaap, maar helaas kwam er benzine uit een carburateur gelopen. Het rijtje eraf gehaald, carburateurs schoongemaakt, pakkingen bij de vlotterbak vervangen (daar lekte het), en de vlotternaalden ook maar meteen want die zaten ook in het reparatiepakketje.

Carburateurs weer gemonteerd, motor weer aangezet, en het lekte nu niet meer langs de bakjes, maar "netjes" uit de slangetjes onderaan de carbs. Iemand heeft daarna ook de "huisjes" waar die vlotternaalden in bewegen nog schoongemaakt, maar dat heeft ook niet mogen baten...

De carbs moeten er dus sowieso weer af, maar nu is mijn vraag... wat kan er aan de hand zijn? Ik heb al horen zeggen dat ik het vlotterniveau moet afstellen... maar ik zag daarvoor geen mogelijkheid (zie de foto, de foto is van voor het schoonmaken :) )

carb.jpg

(ik ruik de benzine bijna alweer als ik naar die foto kijk :D)

... want de gele vlotter is één deel en van plastic, en aan het naaldje zag ik ook zoëven niet wat ik kon verbuigen... dus kan ik het afstellen en zo ja, hoe dan?


Als dat het niet is... any ideas? (het aftapschroefje onderaan de vlotterbak was dicht...)
Alvast bedankt!


Hier voor het leuk trouwens nog een fotootje van de fiets vóór het wegpoetsen van alle spuitvaseline en het monteren van een zwart zadel:
m1.jpg

m2.jpg
 
afstellen van de vlotterhoogte is niet mogelijk.
alleen door een andere lengte vlotternaald te monteren geeft een andere vlotterhoogte.

en het lekken komt toch echt door vlotternaalden die niet goed werken.
zijn de vlotters zelf niet lek?
en heb je de zitting van de vlotternaalden ook vervangen.
 
Kan ook zijn dat er een vlotter lek is, maar bij lekkage denk ik toch dat de vlotternaalden niet goed afsluiten.
Zijn de nieuwe vlotternaalden identiek aan de oude??
 
Laatst bewerkt:
Zoveel reacties al! :)

Voorzover ik kon zien waren de nieuwe vlotters identiek aan de oude.

De zittingen van de naalden was volgens het boekje niet los te verkrijgen - dan moet de hele carburateur worden vervangen - en ze zijn schoongemaakt zo goed we konden.

Het leek ons inderdaad dat de vlotternaalden niet goed afsluiten, maar dat is aan de andere kant ook een gek verhaal omdat de motor gewoon functioneerde toen hij is weggezet. Kunnen nieuwe naalden juist voor problemen zorgen? Ik redeneerde "vervangen is beter"...

Volgens mij is de vlotter zelf niet lek, want dan zou er benzine in moeten zitten als ie problemen geeft, toch? Anyway, als de carbs later deze week weer los gaan zal ik het nog even controleren.
 
Er bestaan voor 4-takt benzinemotoren flesjes carburateurreiniger bedoeld voor toevoeging aan de brandstof bij 1 auto-tankbeurt of verdeeld over 2 motor-tankbeurten.

Tamelijk vaak krijg je daar de carb, ook naaldjes/zetings, schoner mee dan wat je handmatig lukt.

Flesje kost ongeveer een tientje aan de pomp.

NB: houd olie-peil/kleur/geur in de gaten want kans dat tijdens de experimenten benzine niet alleen op de vloer lekt maar ongezien ook door de carbs heen de motor in ....
 
Laatst bewerkt:
Er bestaan voor 4-takt benzinemotoren flesjes carburateurreiniger bedoeld voor toevoeging aan de brandstof bij 1 auto-tankbeurt of verdeeld over 2 motor-tankbeurten.

Tamelijk vaak krijg je daar de carb, ook naaldjes/zetings, schoner mee dan wat je handmatig lukt.

Flesje kost ongeveer een tientje aan de pomp.

NB: houd olie-peil/kleur/geur in de gaten want kans dat tijdens de experimenten benzine niet alleen op de vloer lekt maar ongezien ook door de carbs heen de motor in ....


Bij de dealer heet dat spul moto-forte. Werkt ook goed voor je stationaier sproeiers. Dasty van de wibra werkt ook uitstekend. Je sproeiers die je er uit kan halen zullen wel zwart zijn, leg die maar een paar dagen in de dasty. Die komen er weer als nieuw uit. Als je je membramen er uit haalt kun je die dasty ook in je carb gieten, dan weken de benzine resten ook wel los van je zitting.
Mooie motor zo te zien, had zelf een identieke, verleden week verkocht...
Kijk ook even in het bol dor topic, daar zitten alle bol dor liefhebbers.
Bol d'Or liefhebbers show your bike!!! Deel IV
 
Sproeiers zijn van messing en kunnen niet roesten.

Je hele carburateurset zal last hebben van oude, vergomde benzine. De oplossing om daar van af te komen zijn hierboven al aangegeven. Ook hoogfrequent reinigen kan helpen om alles weg te krijgen.
 
Ik controleer de vlotterafsluiting door op de benzine-toevoerslang te blazen. Carbs rechtop, moet je er lucht doorheen kunnen blazen. Carbs op z'n kop, zou je er geen lucht doorheen moeten kunnen blazen. Als dat wel het geval is sluit je vlotter niet goed af.

Just my 2-cents
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de dealer heet dat spul moto-forte. Werkt ook goed voor je stationaier sproeiers. Dasty van de wibra werkt ook uitstekend. Je sproeiers die je er uit kan halen zullen wel zwart zijn, leg die maar een paar dagen in de dasty. Die komen er weer als nieuw uit. Als je je membramen er uit haalt kun je die dasty ook in je carb gieten, dan weken de benzine resten ook wel los van je zitting.
Mooie motor zo te zien, had zelf een identieke, verleden week verkocht...
Kijk ook even in het bol dor topic, daar zitten alle bol dor liefhebbers.
Bol d'Or liefhebbers show your bike!!! Deel IV
Ho, "dasty" graag niet in 1 adem noemen met moto-forte / carbreiniger-additief; lijkt me toch iets heel anders want behoort vast niet in benzine opgemengd te worden ... ?
 
Laatst bewerkt:
Het jammere van flesjes carb-reiniger voor door de benzine is dat je een tank moet leegrijden, en dat doe ik liever niet als er aan de onderkant benzine uit m'n motor loopt ;)

Maarrr Albert, wat je zegt over membranen eraf halen... Ga ik te kort door de bocht als ik denk dat ik ook Dasty/Moto-Forte/etc. in de carbs kan gieten als ik de vlotterbakjes eraf haal? Dan gewoon die carbs een tijdje op hun kop laten staan, zou dat dan hetzelfde effect hebben? Want anders moet dat rijtje carbs uit elkaar, en als het even kan laat ik ze liever aan elkaar zitten...

Voor de volledigheid hier nog een plaatje van het modelletje vlotternaald:
vlotternaalden.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het jammere van flesjes carb-reiniger voor door de benzine is dat je een tank moet leegrijden, en dat doe ik liever niet als er aan de onderkant benzine uit m'n motor loopt ;)

Maarrr Albert, wat je zegt over membranen eraf halen... Ga ik te kort door de bocht als ik denk dat ik ook Dasty/Moto-Forte/etc. in de carbs kan gieten als ik de vlotterbakjes eraf haal? Dan gewoon die carbs een tijdje op hun kop laten staan, zou dat dan hetzelfde effect hebben? Want anders moet dat rijtje carbs uit elkaar, en als het even kan laat ik ze liever aan elkaar zitten...

je kunt ze ook ultrasoon laten reinigen; weet je zeker dat ze schoon zijn en kun je dat (vb vergomde benzine) als mogelijke error uitsluiten.

Martell (moddereter hier op MF) doet dat onder andere :Y
 
Ho, "dasty" graag niet in 1 adem noemen met moto-forte / carbreiniger-additief; lijkt me toch iets heel anders want behoort vast niet in benzine opgemengd te worden ... ?


Klopt helemaal, Moto forte kiep je in benzinetank en dan maar rijden. Dan komt dat spul vanzelf in je carbs en als je hem dan savonds weg zet kan het de hele nacht weken.

Dasty wertk perfect maar dan moet je wel je carbs er af halen, benzine er uit en alles zo veel mogelijk demonteren. Is wat omslachtiger maar dan zie je tenminste wat je doet.
Lekke vlotters kun je ook controleren met carbs in de fiets. Onderaan je carbs hangen aftapslangen. Als je die omhoog laat lopen net naast je carbs, en je draait je aftapkranen open, dan kun je in die slangen zien hoe hoog je vlotterniveau staat. Als er een vlotter lekt loopt de benzine in die slang er gewoon uit, ook als je die slang naast je carb houdt.
 
Als de benzine uit de slangetjes onderaan de catburateurs komt, lijkt het me dat de aftapkraantjes openstaan. Anders zou het er aan de bovenkant uit moeten komen.

mooie bol trouwens!
 
Deze motor heeft een aantal jaren stil gestaan.

Mijn ervaring is dat er dan altijd vervuiling in de carbs (onder andere) zit.
Je hebt de vlotternaalden al vervangen, mogelijk zit er nog vervuiling (of slijtage!) in de vlotterzitting. Die horen namelijk bij elkaar: samen sluiten ze af (of niet ;) ).

Zelf reinigen met Dasty kan. Is een vrij goede ontvetter, die ook veel benzinerommel meeneemt. Soms is het niet voldoende, omdat je ook net niet overal bij kunt om goed schoon te maken.

Uktrasoon maakt echt alles brandschoon, behalve ingevreten oxidatie. Ook slijtage kan ultrasoonreinigen niet vanderen (tis geen tover-middel :) ).

Probeer er achter te komen of het vervuiling of slijtage is.

En ik zag het al staan: check of er niet al brandstof in de olie terecht is gekomen door het overlopen van de carbs.
 
De kraantjes zijn dicht hoor. Ik ontdekte namelijk pas dat die er waren nadat ik de eerste carb had opengemaakt en alle benzine over m'n handen kreeg ;)
We vermoedden zelf ook dat de vlotterzitting versleten is of vies. Volgens mij hebben we vies inmiddels wel uitgesloten, maar Dasty oid is nog te proberen. We vrezen een beetje dat het geoxideerd is...
Maar hoe kan ik weten welk van de twee het is? (en als het slijtage is, is het dan niet het makkelijkst en uiteindelijk het goedkoopst om ergens een tweedehands rijtje carbs op de kop te tikken?)

Overigens, bedenk ik nu, en even voor de zekerheid, voordat ik een aanname doe... die oxidatie , kan die tijdens het stilstaan zijn ontstaan of moet die er al hebben gezeten voor hij werd weggezet?
 
Het jammere van flesjes carb-reiniger voor door de benzine is dat je een tank moet leegrijden, en dat doe ik liever niet als er aan de onderkant benzine uit m'n motor loopt ;)

Maarrr Albert, wat je zegt over membranen eraf halen... Ga ik te kort door de bocht als ik denk dat ik ook Dasty/Moto-Forte/etc. in de carbs kan gieten als ik de vlotterbakjes eraf haal? Dan gewoon die carbs een tijdje op hun kop laten staan, zou dat dan hetzelfde effect hebben? Want anders moet dat rijtje carbs uit elkaar, en als het even kan laat ik ze liever aan elkaar zitten...

Voor de volledigheid hier nog een plaatje van het modelletje vlotternaald:
[afbeelding]

Dat rijtje carbs hoeft niet uit elkaar, ik zou ze wel uit de motor halen, dan van boven af de membramen met gasnaalden eruit halen. Die naalden zullen ook wel smerig zijn trouwens. Ik wil persoonlijk geen dasty op mijn membramen hebben, dasty is nogal sterk spul en ik weet niet of membramen dat wel leuk vinden.
Als de carbs toch van de motor af zijn, zou ik nu de vlotterbakjes loshalen en de sproeiers eruit en vlotters eruit, en dan lekker alles een paar dagen laten weken. Of ultrasoon reinigen, indien mogelijk.
 
De kraantjes zijn dicht hoor. Ik ontdekte namelijk pas dat die er waren nadat ik de eerste carb had opengemaakt en alle benzine over m'n handen kreeg ;)
We vermoedden zelf ook dat de vlotterzitting versleten is of vies. Volgens mij hebben we vies inmiddels wel uitgesloten, maar Dasty oid is nog te proberen. We vrezen een beetje dat het geoxideerd is...
Maar hoe kan ik weten welk van de twee het is? (en als het slijtage is, is het dan niet het makkelijkst en uiteindelijk het goedkoopst om ergens een tweedehands rijtje carbs op de kop te tikken?)

Overigens, bedenk ik nu, en even voor de zekerheid, voordat ik een aanname doe... die oxidatie , kan die tijdens het stilstaan zijn ontstaan of moet die er al hebben gezeten voor hij werd weggezet?

Ik gok op aanslag en oppervlakkige oxidatie. Dat gaat er af met ultrasoon reinigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan