Benzine verbruik Honda cb 350 f

9 sep 2009
10
0
Hallo allemaal,

Ik ben nu ongeveer een jaar lang in het bezit van mijn 1e motor, een cb 350 four..
Maar omdat ik er dagelijks woon werk verkeer mee rijd zit ik een beetje met het verbruik,
hij rijdt op dit moment namelijk 1:13,8

Ik vroeg me dus af wat jullie hiervan denken, is het normaal of slaat het nergens op??
en in het laatste geval, wat kan ik er aan doen?
De motor is gewoon origineel qua afstelling en ik heb vorige maand nog de contactpuntjes vervangen. kilometer stand is 68000.

Groeten! :]
 
Da's niet in orde; mijne reed laatst 1:20 bij extreem scheuren.

Loopt 'ie goed? Dan zou ik kijken of het niet gewoon ergens weglekt; misschien loopt er peut uit de vlotters?
Als ie niet goed loopt, moet ie denk ik een keer goed afgesteld worden: kleppen, ontsteking en dan de carburateurs synchroniseren. Misschien is de compressie ook niet in orde?
 
Laatst bewerkt:
Oke dat klinkt al een stuk beter xD
kleppen & ontsteking houd ik regelmatig bij, compressie zal ik zometeen even meten.

Verder loopt er geen benzine weg voor het stoplicht oid. en hij start en loopt redelijk lekker.
maximale snelheid is ong. 140 (dus niet de 160 die in de boekjes staat).

Hoeveel bar of psi hoort er in de cilinders opgebouwd te worden??
 
zo, hier zijn de compressies van de cilinders, en daarbij de kleur van de bougie.. die bleek ook overal verschillend:

cil. 1: 10,0 bar - spierwit porselein, grijze elektrode
cil. 2: 8,8 bar - lichtbruine elektrode, halve zwarte rand
cil. 3: 9,0 bar - egaal dof zwart
cil. 4: 10,8 bar - bruine elektrode, zwarte rand

Cilinder 2 en 3 waren erg moeilijk om te bereiken met de compressiemeter, daarom ben ik van die metingen niet zeker :/ .
Hoop dat dit iets zegt, alvast bedankt
 
gasnaalden en naaldgeleiders controleren. Dingen slijten .
 
zo, hier zijn de compressies van de cilinders, en daarbij de kleur van de bougie.. die bleek ook overal verschillend:

cil. 1: 10,0 bar - spierwit porselein, grijze elektrode
cil. 2: 8,8 bar - lichtbruine elektrode, halve zwarte rand
cil. 3: 9,0 bar - egaal dof zwart
cil. 4: 10,8 bar - bruine elektrode, zwarte rand

Cilinder 2 en 3 waren erg moeilijk om te bereiken met de compressiemeter, daarom ben ik van die metingen niet zeker :/ .
Hoop dat dit iets zegt, alvast bedankt

De compressie is niet heel slecht, lijkt me; belangrijkste is geloof ik dat ze onderling niet teveel verschillen. Stel je kleppen nog eens na want dat kan iets schelen. Dat de bougies er niet gelijk uitzien lijkt me inderdaad te duiden op onzuivere afstelling van de carburatie.

Ik ben overigens geen specialist... misschien kan er een echte techneut bijstand bieden?
 
Mijn 350 rijdt 1:24 na volledige carbrevisie en montage van electronische ontsteking. Dus je verbruik is inderdaad wel erg hoog.

Afgaande op je beschrijving van de bougies staat cilinder 3 in ieder geval veel te rijk, en cilinder ook iets te rijk (cil. 1 iets te arm). Dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals de al genoemde versleten gasnaalden en naaldbuizen. In de loop der jaren kunnen ook je remluchtsproeiers verstopt zijn geraakt door benzine afzettingen. Als deze kanaaltjes dicht zitten, wordt de benzine die door de sproeiers gaat niet genoeg verneveld, waardoor relatief te veel benzine wordt aangezogen. Dat leidt tot een te rijk mengsel, en dus een hoger verbruik en mindere prestaties omdat het mengsel niet optimaal kan worden verbrand. Bij mijn eigen CBtjes valt het me op dat dit steeds vooral bij cilinders 3 en 4 speelt. Wellicht heeft het ermee te maken dat de motor bij stalling op de zijstandaard naar links overhelt, waardoor het niveau in de rechter vlotterbakjes (cil. 3&4) wat lager wordt en er makkelijker verdamping en (in de loop der jaren) afzetting van benzineresten kan plaatsvinden. Het is maar een hypothese...

Ook kan het zijn dat de vlotters niet goed staan afgesteld. Deze moeten op een bepaalde hoogte staan (24mm bij een 350 geloof ik, maar check even in WPH) om het juiste brandstofniveau in de vlotterbakjes te krijgen. Staat de hoogte lager afgesteld (bijv. 22mm), dan wordt het brandstofniveau in het vlotterbakje hoger, en daardoor het mengsel rijker. Carburateurs loshalen en goed schoonmaken zou al een hoop moeten helpen, en dan kun je meteen kijken of naalden en naaldbuizen evt. zijn versleten, of de vlotters allemaal zijn afgesteld op de voorgeschreven hoogte etc.

Compressiewaarden lijken binnen de marge. Cilinder 2 is wellicht wat aan de lage kant, maar je geeft zelf al aan van die metingen niet heel zeker te zijn. Verschillen in compresse vragen echter wel om een goede synchronisatie van de carbs. Door de compressieverschillen trekken de cilinders immer immers ook een verschillend vacuum, en daar moet de hoogte van je gasschuiven wel op zijn afgesteld, zodat per saldo in ieder inlaatspruitstuk een gelijk vacuum ontstaat en de cilinders dus een gelijk mengsel krijgen. Een goede synchronisatie draagt ook (bescheiden) bij aan een gunstiger brandstofverbruik. Synchroniseren heeft echter alleen pas nut als al het andere dat afgesteld kan worden goed is afgesteld: kleppen, ontsteking, nokkenasketting, vlotterhoogte carbs etc.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan