Benzine verbruik > Sproeiers

Status
Niet open voor verdere reacties.

remotesunset

Die hard MF'er
27 jun 2009
800
0
Kampen (Overijssel)
Ik zit even met een probleem(pje)/hypothese,

als er op een motorfiets Sportfilters worden gemonteerd waarbij word aangeraden een sproeiermaat van + 20% te monteren om de motorfiets te voorzien van een correct mengsel.
Dan zal de motor op dat mengsel mooi lopen wat weer resulteert in een rechterhand die minder ver hoeft te draaien aan de gashendel.

Vervolgens word het originele luchtfilter terug geplaatst zonder dat de sproeiers worden aangepast.

betekend dat toch dat dankzij de verminderde lucht toevoer de motorfiets rijker zal gaan lopen.
CQ de rechterhand zal de gashendel wat verder aan moeten trekken.

houd dit dan ook in dat de motorfiets heel kort door de bocht ook ongeveer 20% meer gaat verbruiken omdat de afstelling nu te rijk is?

dus van +-1 op 20 naar +-1 op 17?

Ik vermoed dat dit is wat er aan de hand is met mijn motorfiets maar zoals je aan de vraagstelling wel kunt zien ik heb er nog geen bougie van uitgetrokken want de motor loopt geweldig en ik ben al vrij lang niet meer bij onze garage geweest.

het knaagt alleen dat hij gewoon iets te veel verbruikt.
 
Ik zit even met een probleem(pje)/hypothese,

als er op een motorfiets Sportfilters worden gemonteerd waarbij word aangeraden een sproeiermaat van + 20% te monteren om de motorfiets te voorzien van een correct mengsel.
Dan zal de motor op dat mengsel mooi lopen wat weer resulteert in een rechterhand die minder ver hoeft te draaien aan de gashendel.

Vervolgens word het originele luchtfilter terug geplaatst zonder dat de sproeiers worden aangepast.

betekend dat toch dat dankzij de verminderde lucht toevoer de motorfiets rijker zal gaan lopen.
CQ de rechterhand zal de gashendel wat verder aan moeten trekken.

houd dit dan ook in dat de motorfiets heel kort door de bocht ook ongeveer 20% meer gaat verbruiken omdat de afstelling nu te rijk is?

dus van +-1 op 20 naar +-1 op 17?

Ik vermoed dat dit is wat er aan de hand is met mijn motorfiets maar zoals je aan de vraagstelling wel kunt zien ik heb er nog geen bougie van uitgetrokken want de motor loopt geweldig en ik ben al vrij lang niet meer bij onze garage geweest.

het knaagt alleen dat hij gewoon iets te veel verbruikt.

:/

Een slecht afgestelde motor zal altijd meer verbuiken, meer slijten of klote rijden, of een combinatie van deze.

Maar vertel eens wat er met je motor is, ipv hypothetische vragen stellen.
 
Ik zit even met een probleem(pje)/hypothese,

als er op een motorfiets Sportfilters worden gemonteerd waarbij word aangeraden een sproeiermaat van + 20% te monteren om de motorfiets te voorzien van een correct mengsel.
Dan zal de motor op dat mengsel mooi lopen wat weer resulteert in een rechterhand die minder ver hoeft te draaien aan de gashendel.

Vervolgens word het originele luchtfilter terug geplaatst zonder dat de sproeiers worden aangepast.

betekend dat toch dat dankzij de verminderde lucht toevoer de motorfiets rijker zal gaan lopen.
CQ de rechterhand zal de gashendel wat verder aan moeten trekken.

houd dit dan ook in dat de motorfiets heel kort door de bocht ook ongeveer 20% meer gaat verbruiken omdat de afstelling nu te rijk is?

dus van +-1 op 20 naar +-1 op 17?

Ik vermoed dat dit is wat er aan de hand is met mijn motorfiets maar zoals je aan de vraagstelling wel kunt zien ik heb er nog geen bougie van uitgetrokken want de motor loopt geweldig en ik ben al vrij lang niet meer bij onze garage geweest.

het knaagt alleen dat hij gewoon iets te veel verbruikt.

wat is iets te veel ?
 
haha,
niet zo veel ding loopt goed alleen verbruikt hij net wat meer benzine dan hij zou moeten.
loopt maximaal 1 op 17 en zou eigenlijk toch wel op de 1 op 20 moeten zitten.

heb het luchtfilter al even bekeken dat was goed.
nu weet ik dat de motorfiets vroeger uitgerust was met K&N pods en daarbij word vaak voorgeschreven om 20% grotere sproeiers te monteren.

Laat dat nou exact overeen komen met het extra verbruik dat hij heeft met het luchtfilter.

Over twee weekjes ben ik weer thuis en kan eens even een goede blik op alles werpen, maar voor nu vraag ik me vooral af, of het kan dat "iets" te grote sproeiers dit veroorzaken?
 
haha,
niet zo veel ding loopt goed alleen verbruikt hij net wat meer benzine dan hij zou moeten.
loopt maximaal 1 op 17 en zou eigenlijk toch wel op de 1 op 20 moeten zitten.

heb het luchtfilter al even bekeken dat was goed.
nu weet ik dat de motorfiets vroeger uitgerust was met K&N pods en daarbij word vaak voorgeschreven om 20% grotere sproeiers te monteren.

Laat dat nou exact overeen komen met het extra verbruik dat hij heeft met het luchtfilter.

Over twee weekjes ben ik weer thuis en kan eens even een goede blik op alles werpen, maar voor nu vraag ik me vooral af, of het kan dat "iets" te grote sproeiers dit veroorzaken?

het kan wel alleen volgens mij moet die dan ook niet lekker lopen want 20 % meer sproeier is een hele grote stap

denk misschien toch aan je rechterhand ligt ik vindt de waarde niet zo heel veel afwijken
 
Laatst bewerkt:
wat is iets te veel ?

de motor zou zo rond de 1 op 20 moeten zitten in het verbruik.

ik zit bijna altijd aan de lage kant van de 1 op 17, 1 op 16 als ik niet mijn best doe om hem netjes te rijden.
1 op 17,5 als ik rustig rijd en hem in zijn ideale toeren gebied houd zo tegen de 5 duizend toeren. (5.500 meestal op de snelweg dat is +- 130 .. tja dar mag tegenwoordig O-) )

nou kun je zeggen dat is verwaarloosbaar, maar het gaat me dan ook eigenlijk niet om het benzine verbruik ik wil de afstelling in orde hebben.

stel de vraag ook meer om te kijken of mijn aanname van een te grote sproeier beetje de goede kant op kan zijn of dat dit kant nog wal raakt.
 
de motor zou zo rond de 1 op 20 moeten zitten in het verbruik.

ik zit bijna altijd aan de lage kant van de 1 op 17, 1 op 16 als ik niet mijn best doe om hem netjes te rijden.
1 op 17,5 als ik rustig rijd en hem in zijn ideale toeren gebied houd zo tegen de 5 duizend toeren. (5.500 meestal op de snelweg dat is +- 130 .. tja dar mag tegenwoordig O-) )

nou kun je zeggen dat is verwaarloosbaar, maar het gaat me dan ook eigenlijk niet om het benzine verbruik ik wil de afstelling in orde hebben.

stel de vraag ook meer om te kijken of mijn aanname van een te grote sproeier beetje de goede kant op kan zijn of dat dit kant nog wal raakt.

dan zet je hem op de testbank hoef je niet te sleutelen weet je meteen wat er gebeuren moet en weet je hoeveel achterwiel pk's je hebt
 
dan zet je hem op de testbank hoef je niet te sleutelen weet je meteen wat er gebeuren moet en weet je hoeveel achterwiel pk's je hebt

ohw, vind het geen probleem om te sleutelen en ik ken het blok op mijn duimpje.
ben alleen benieuwd/nieuwsgierig of dit kan worden veroorzaakt door een verkeerde sproeier, de reden dat ik het nog niet heb bekeken is dat ik nu even geen ruimte heb om te sleutelen.

dan kan ik er helaas wel de hele dag/weken mee bezig zijn hoe het kan :+
erg irritante eigenschap maar ach zo leer je nog eens wat.

zo'n testbank uitdraai lijkt me nog wel eens leuk we zullen eens zien of er in de buurt eentje is die goed geprijsd is.
maar dan eerst even zeker weten of de afstelling goed is, dan geeft zo'n uitdraai natuurlijk een wat beter beeld van de staat van de motorfiets.
 
even topic stelen :-)
aangezien ik nog een hele hoop toeren over heb als ik top rijd in zesde versnelling,
zat ik er ook aan te denken om bij mijn hornet600 van 2006 met de sproeiers te rommelen om er een beetje meer oomph uit te krijgen.
ervaringsdeskundigen of tips mogen altijd iets laten weten.
(ik weet dat ik even goed mijn achterste of voorste tandwiel meer/minder tanden kan geven, maar ik vind mijn top nu al maar op het randje...)
 
Als een motor te rijk loopt krijgt hij te weinig lucht of te veel benzine. Gezien er te grote sproeiers in zitten die op sportfilters afgestemd zijn, hoeft TS alleen maar een setje originele sproeiers te kopen en that's it.

@Pneumo:
Met sproeiers "rommelen" heeft geen enkele zin als er verder niks gebeurd. Als er een snelle uitlaat en/of open luchtfilters geïnstalleerd worden, dan heeft het pas zin de afstelling aan te passen aan de nieuwe situatie.
 
rommelen is idd miss een beetje amateuristisch gezegd.
Bedoeling is om het te doen in samenspraak met andere luchtfilter en uitlaat.
Mijn vraag was gewoon of dit "the way to go" is om meer pk's uit mijn blokje te halen.
en of dit nog valt onder "dingen die je zelf kan doen" :9
 
Uiteraard, als de motor beter ademt (in en uitlaat) valt er meer uit te halen. Verwacht echter geen vermogenswinst van 15 PK o.i.d, dan zijn meestal broodje aap waardes. Valt wat mij betreft wel onder de "dingen die je zelf kan doen", al helemaal als iemand anders vergelijkbare aanpassingen heeft gedaan en de gegevens online heeft gezet (zoals ideale spoeiermaat).

Laten checken op een testbank is wel raadzaam.
 
Als een motor te rijk loopt krijgt hij te weinig lucht of te veel benzine. Gezien er te grote sproeiers in zitten die op sportfilters afgestemd zijn, hoeft TS alleen maar een setje originele sproeiers te kopen en that's it.

@Pneumo:
Met sproeiers "rommelen" heeft geen enkele zin als er verder niks gebeurd. Als er een snelle uitlaat en/of open luchtfilters geïnstalleerd worden, dan heeft het pas zin de afstelling aan te passen aan de nieuwe situatie.

Beste sacco,
Ik weet niet of er te grote sproeiers in zitten dit kan ik momenteel niet checken, vraag me vooral af of dit een hoger verbruik verklaart.

Had de vraag misschien beter niet hier kunnen stellen op een forum kan iedereen ook slechts gissen of dat wat uit maakt, ik had gehoopt een ervaringsdeskundige te treffen die wel of niet kon bevestigen of een merkbaar hoger verbruik door verkeerde sproeiers kan worden veroorzaakt.

@Pneumo
met de carburatieafstelling/injectie kun je slechts de vermogens curve aanpassen.
als jij hoger in toeren wil rijden moet je je eind overbrenging veranderen.
dit kun je doen door een andere versnellingsbak te monteren met een wat meer op racen georiënteerde ratio.... (duuur !! )

maar ook relatief simpel door de tandwielen te veranderen, houd er dan wel rekening mee dat de motor meer gaat verbruiken je rijd dan waarschijnlijk niet meer op het ideale toerental wanneer je lange afstanden rijd.
 
@Pneumo
met de carburatieafstelling/injectie kun je slechts de vermogens curve aanpassen.
als jij hoger in toeren wil rijden moet je je eind overbrenging veranderen.
dit kun je doen door een andere versnellingsbak te monteren met een wat meer op racen georiënteerde ratio.... (duuur !! )

het is niet zo dak ik meer in hoge toeren wil rijden.
eerder dat als ik top rijd in zesde versnelling, ik pk's te kort kom om hem tot vanachter te "trekken"
mijn top is +- 220km/h en dit bij ongeveer 9500 toeren (kan wat speling op zitten, heb meer mijn neus op de baan dan op mijn toerenteller ;) )
dus heb ik toch nog een 3000-tal toeren "over" maar geen pk's om ze te benutten.
 
het is niet zo dak ik meer in hoge toeren wil rijden.
eerder dat als ik top rijd in zesde versnelling, ik pk's te kort kom om hem tot vanachter te "trekken"
mijn top is +- 220km/h en dit bij ongeveer 9500 toeren (kan wat speling op zitten, heb meer mijn neus op de baan dan op mijn toerenteller ;) )
dus heb ik toch nog een 3000-tal toeren "over" maar geen pk's om ze te benutten.

aah tja je had het inderdaad gezegt 3000 toeren over op top .. (beter lezen voor mij dus.. :+ )
is je 6de versnelling niet enkel een overdrive? ik heb eens op een GSX-r 600 een rondje mogen rijden en de eigenaar vertelde toen dat hij in de 5 een hogere top kon halen omdat de 6 een overdrive is.

zelf geloof ik niet zo in het opvoeren van een motorfiets, als je meer vermogen wil moet je 1 kopen met meer vermogen tuning moet je enkel gebruiken om je motorfiets beter/soepeler/feller etc. te laten lopen.

over het algemeen is het zonde van de investering + de waarde van de motorfiets word er doorgaans niet beter op, afstellen met een dynojet is ook in de categorie motorkarakter veranderen.
je zult er vast een paar pk's bij pakken maar als je + 10 topsnelheid krijgt mag je drie gaten in de lucht springen en dat lijkt me niet jou doelstelling.
je zou eventueel wel de vertanding kunnen veranderen voor een hoge topsnelheid maar dan trekt ie logischerwijze lang zo goed niet meer.
en ben je al lang voorbij de kroeg voordat de motor de twee honderd heeft gehaald gelukkig kun je dan wel 4 kroegjes verder binnenstappen en zeggen dat je net 245 hebt gereden *D
 
Beste sacco,
Ik weet niet of er te grote sproeiers in zitten dit kan ik momenteel niet checken, vraag me vooral af of dit een hoger verbruik verklaart.

Had de vraag misschien beter niet hier kunnen stellen op een forum kan iedereen ook slechts gissen of dat wat uit maakt, ik had gehoopt een ervaringsdeskundige te treffen die wel of niet kon bevestigen of een merkbaar hoger verbruik door verkeerde sproeiers kan worden veroorzaakt.

Dan is het antwoord: Ja ;)
Bij een bepaalde gas-stand en toerental gaat er een bepaalde hoeveelheid lucht door de carburateurs heen. Zijn de sproeiers "groter", dan wordt er meer benzine in dezelfde hoeveelheid lucht verneveld en zal het verbruik hoger zijn.

Als hij veel te rijk afgesteld is, dan wordt het verbruik wederom hoger omdat de verbranding niet optimaal is.
 
aah tja je had het inderdaad gezegt 3000 toeren over op top .. (beter lezen voor mij dus.. :+ )
is je 6de versnelling niet enkel een overdrive? ik heb eens op een GSX-r 600 een rondje mogen rijden en de eigenaar vertelde toen dat hij in de 5 een hogere top kon halen omdat de 6 een overdrive is.
zou goed kunnen kloppen, verschil tussen vijfde en zesde is het toerental.
ga er geen km sneller door rijden

zelf geloof ik niet zo in het opvoeren van een motorfiets, als je meer vermogen wil moet je 1 kopen met meer vermogen tuning moet je enkel gebruiken om je motorfiets beter/soepeler/feller etc. te laten lopen.
mja, mijn bedoeling is ook niet om hem volledig op te voeren.
Gewoon de reserve die er inzit wat meer benutten


over het algemeen is het zonde van de investering + de waarde van de motorfiets word er doorgaans niet beter op, afstellen met een dynojet is ook in de categorie motorkarakter veranderen.
je zult er vast een paar pk's bij pakken maar als je + 10 topsnelheid krijgt mag je drie gaten in de lucht springen en dat lijkt me niet jou doelstelling.
je zou eventueel wel de vertanding kunnen veranderen voor een hoge topsnelheid maar dan trekt ie logischerwijze lang zo goed niet meer.
en ben je al lang voorbij de kroeg voordat de motor de twee honderd heeft gehaald gelukkig kun je dan wel 4 kroegjes verder binnenstappen en zeggen dat je net 245 hebt gereden *D
als mijn top 245 is, en hij een beetje vlotter doorschakeld ben ik al blij genoeg
kan ik men maat zen Z750bijhouden *D
 
problem solved,
KVS stond op een laag niveau en na bijvullen en controle op een lekke koppaking (gelukkig oke. :} . ) bleek tijdens het gebruik dat de temp niet (echt) snel omhoog liep.

oorzaak is een kapotte thermostaat.
dat verklaard ook het niet ideale benz verbruik
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan