Benzine verbruik VFR

28 okt 2004
123
0
Zwolle
Ik ben sinds een maand in het bezit van een mooie VFR uit 1990

BEvalt prima..........op 1 ding na

Hij lust net als de baas wel een slokje 1:12

Ik heb al diverse dingen nagekeken/vervangen :
- kleppen gesteld
- carabarteurs afgesteld
- nieuw lucht filter

Heeft iemand nog ideen?

alvast bedankt

Okkie
 
Dag Okkie,
Wat is je rijstijl ?
Gaat alles met donder en geweld of is dat ook bij rustig toeren?

Mijn verbruik was altijd rond de 1 op 16. Vorig jaar heeft ie een grote beurt gehad (kleppen stellen e.d.) en daarna was het verbruik een op 14 a 15 :(
 
NA het kleppen stellen ging ie meer drinken?
Moet juist andersom zijn toch?

Ik heb een normale rijstel.
(wat is normaal?...............80 km wegen tot +/- 5.000 toeren en op z'n buurt eens voluit trekken)

Wel veel kleine stukjes.
Laatst uitgerekend na een toerrit 1:13

Moet beter kunnen
 
Okkie,
Ik heb begrepen dat je een seatpipe hebt (open neem ik aan).
Heb de originele pijp ook nog? Van een open pijp willen ze nog wel es dorstig worden.
Mooie witte VFR !!
B
edankt

Ik heb die pijp er sinds een week opzitten, daar voor had ik een sportuitlaat erop. HEt benzineverbruik was echter het zelfde.

Andere technische vraag; verschil tussen een orginele uitlaat en een open uitlaat?
Mijn technische kennis behoeft enige up-date)
 
carburateurs afgesteld...?
gesynchronyseert bedoel je? als ze netjes synchroon staan drinkt ie als het goed is wat minder




(ik heb hetzelfde probleem, gsx-f 750 1:12 na stage 3 dynojet, k&n filters, en termignoni uitlaat.. op naar de testbank, want 1:12 hoeft ie niet te lopen)
 
Een open pijp (for racing purposes only :Y ) is vaak een absorbtiedemper, dus met een binnenwerk van een soort van staalwol.
De originele pijpen zijn (meestal) reflectiedempers met een hoop schotjes, pijpjes en kokertjes om de db's te killen en de uitstoot zo schoon mogelijk te krijgen.
Een reflectiedemper is vaak duurder om te produceren maar gaat langer mee. Bij een open pijp blaas je op den duur de vulling eruit.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een absorbtiedemper af fabriek gezien...

groeten
Rolf
 
Ik heb wel eens versleten hoofdsproeiers gehad (a.g.v. het schuiven van de gasnaalden door de hoofdsproeiers), de gaatjes waren gewoon ovaal. Gevolg was niet alleen beroerd lopen op deellast maar ook een dorstige motor.
 
Een testrun op een dynojet bank lijkt me zowiezo een goed idee.

Maar je had een sportuitlaat er onder zitten? Heb je die er zelf onder gezet of heeft de vorige eigenaar dat geregeld?

Een meer open demper laat de motor vrijer ademen dus loop je met standaard sproeiers het risico dat de motor te arm draait met alle dramatische gevolgen van dien. Het kan dus best zo zijn dat bij het monteren van de uitlaat grotere sproeiers gemonteerd zijn, of de naalden omhoog gezet, zonder de afstelling op een testbank te controleren. Een rijker mengsel dan nodig is zorgt voor het meeste vermogen (het verdampen van wat extra brandstof zorgt voor lagere temperaturen).

Net als bij m'n luchtfilters: 10% groter werd geadviseerd maar dat is natuurlijk slechts een waarde die bij benadering voor de gemiddelde motor goed zal zijn.

Op naar een testbank dus. De 750 vfr's horen niet dramatisch te zuipen. 1:16 moet bij gemiddeld gebruik echt wel mogelijk zijn.

(oh ja: carburateurs afstellen houdt meestal niet meer in dan de stationaire luchtmengselschroef afstellen en de carburateurs synchroon stellen. Wijzigingen in inlaat en uitlaatsysteem heeft meestal wat meer wijzigingen nodig.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan