benzine verbruik

Met m'n Audi A4 TDI ga ik nooit tanken voordat de dagteller 1000km aangeeft. Met de motor ben ik dan al een paar keer aan de pomp geweest.
Ik moet de eerste motor nog zien die dezelfde actieradius heeft als een auto.

Zelfs de benzineslurpende Subaru Impreza WRX van een vriend van mij haalt meer km uit een tank dan ik op de motor.
 
Ik pak mijn motor om goedkoop te rijden, mijn auto (Range Rover P38) houdt wel van een slokje :-(
 
Met m'n Audi A4 TDI ga ik nooit tanken voordat de dagteller 1000km aangeeft. Met de motor ben ik dan al een paar keer aan de pomp geweest.
Ik moet de eerste motor nog zien die dezelfde actieradius heeft als een auto.

Zelfs de benzineslurpende Subaru Impreza WRX van een vriend van mij haalt meer km uit een tank dan ik op de motor.
70L tank?
 
m'n auto verbruikt minder benzine per gereden snelweg kilometer dan m'n motor.
Dus wil ik besparen ga ik toch echt met de auto, los van de benzine kosten zijn de onderhouds kosten ok aanzienlijk lager bij de auto.

Toch rij ik met de motor minimaal 2x zoveel kilometers dan ik met de auto doe op jaar basis. (auto zo'n 5000km per jaar)
Puur omdat auto rijden niet leuk is, koekblik gaat alleen mee als vrouw en kind mee moeten.
 
Da's dezelfde vraag als dat ik vroegâh vaak kreeg toen ik alleen een motor had: "oh je rijdt zeker motor omdat het goedkoper is?" Nou, was het verbruik wel laag (1:18 a 20), maar met al die banden-, ketting en remblokslijtage en de korte service-intervallen toch niet echt goedkoper dan een auto, ik denk zelfs een stuk duurder.
 

nee joh, 60 liter. Hij rijdt ongeveer 1:20 (de a4 tenminste).

De Impreza heeft maar een 50 liter tank. En die rijdt tussen de 1:6 en 1:10. Maar om 1:10 te rijden moet je wel als een bejaarde rijden.
ALs ik nu het doorreken zou ik inderdaad met de motor meer km kunnen maken als met die Subaru op 1 tank. Mits de Subaru als een speer scheurt en de motor rustig rijdt. Dan komen we ongeveer even ver met en tank. Met de motr red ik 300 km.
 
komt een hoop bij kijken
(reken ook kosten belasting en verz mee)

maar alleen brandstof gerelateerd.

Als voorbeeld een benzine midden klasser (ford mondeo 1.8 16v '94) die reed 1:11 bij normaal gebruik mij gs500 rijd 1:21 bij normaal gebruikt.

Kleinere auto nissan micra (oud model 1.2) rijd 1:15

Een diesel van de zelfde klasse wil nog wel eens zuiniger rijden maar daar is de belasting vors duurder(omschakel punt 35k pj)

Een morderne benzine (hybride) krijg je veel subsidie op en rijd al makkelijk 1:20.
Maar een auto is ten alle tijden duurder is verz, belasting.


Naar mijn mening is motor rijden ALTIJD Goedkoper
 
veel :?

mijn sv1000 loopt ongeveer 1:16 en mijn swift 1:13, tankinhoud 17l tegen 42l
die 1:13 vind ik nog slecht, mijn vorige auto (Punto) liep 1:15.

de meeste auto's hebben een actieradius van 500-700km, op welke motor haal jij dat?
grote audi's of bv. de civic hybride halen makkelijk 1000-1200km.

zowel bij de auto's als motoren: je hebt zuinige en minder zuinige ...
en heel vaak geldt: hoe minder zuinig, hoe meer fun :+


dure swift heb je dan :? de mijne liep sportief gedrag ( was GTI) 1 op 14.5 en als ik rustig reed 1 op 15.5

Me motor loopt bijna 1 op 18. of het echt goedkoper is, ach ja miss kwa rijden wel maar kwa onderhoud niet. Zo ben ik voor 70 euro aan een grote beurt voor de auto kwijt en ruim 120 voor de motor.

al helemaal te beginnen over schijven 1 schijf kost 180 euro terwijl ik voor die swift sportschijven kon kopen inclusief blokken. en dat per 2 en niet voor 1.

Het compenseert zich een beetje denk ik. Plus in de auto hebbie kachel, radio, lekkere kuipstoeltjes etc... EN met die GTI kon ik ook de 215 halen. Maar leuker dan een motor nee echt niet! :}
 
Met mijn Lancia Ypsilon kom ik aan ongeveer 500km (dan gaat het lampje knipperen, heb geen behoefte om dan nog verder door te rijden :+ Maar volgens de verhalen kun je dan nog 80-100km rijden)
Met mijn GS500 kom ik aan de 200-250km op een tank (wederom nog geen lege tank, maar wil de reserve graag als noodgeval gebruiken en dus niet zomaar uitproberen ;) )

Puur qua brandstofverbruik is de motor dus zuiniger, maar dan kun je maar met 2 mensen op pad. In de auto met 4, dus als je per persoon gaat kijken is de auto dus weer zuiniger :+
 
Mijn motor doet ongeveer 1:18 bij sportief rijden eigenlijk nooit onder de 1:16 gekomen, maarja welk elke 4000km een nieuwe achterband... bij ongeveer 250km tanken(red ook wel 300+ op een tank)

Transporter diesel koekblik rijd ook iets van 1:18 (meer dan 1000km op een tank) en zafira benzine blik 1:10
Maargoed... al zou ik woon werk verkeer rijden zou ik dat evengoed op de motor doen ivm files en dat soort ongein
Verder voor praktische zaken t blik... een paar kratten bier achterop m'n r6 binden lijkt me toch geen pretje :+

En wellicht is het koekblik wat goedkoper in de portomonee, de funfactor op de motor is onbetaalbaar ;)
 
Laatst bewerkt:
Lekker vergelijken allemaal.

Sportiieve motoren met truttenschudder-autootjes.

Met de auto verstook ik zo'n 1 op 7.5 oid. Bij raggen ietsje meer.....

En nee, het is geen amerikaan met 6 liter V8 oid.

Oliewissel is 6.5 liter (dure!) 10W60 per 20 d km.
Bandjes zijn ook niet goedkoop (ik wil wel plakbanden).

En dan wordt de vergelijkiong ineens heel anders.

Dus sportieve wagen vergeleken met sportieve motor --> motor goedkoper.
Truttenschuddertje met 0.9 liter motor vergeleken met hypersportbike __> auto goedkoper

Lekkere vergelijkingen weer zeg.....
 
Naar mijn mening is motor rijden ALTIJD Goedkoper
Ik stel voor dat we dat hier eens een jaar aankijken per gereden kilometer. Jij mij het verschil bijleggen als ik gelijk heb, leg ik jou het verschil bij als ik goedkoper uit blijk te zijn met de motor per gereden kilometer.

Aprilia SL1000 Falco vs Seat Marbella beide in goede technische conditie. :)
 
Laatst bewerkt:
CB250 uit 1994
42xtb36.jpg

30000km
110€ - 1× voorbandinclusief montage
260€ - 2× achterbandinclusief montage
150€ - 1× Origineel Honda kettingset
40€ - 3× liter olie
30€ - 2× S100 kettingspray
25€ - 4× bougies
160€ - 2 jaar wegenbelasting
250€ - 2 jaar verzekering
1400€ - 1000 liter benzine95
2475€
 
Laatst bewerkt:
motor rijden kost veel minder benzine dan auto rijden, dat weet iedereen terwijl het ook nog veel leuker is!
een gemiddelde motor komt met een volle tank denk ik ongeveer even ver als een auto met volle tank, terwijl de auto veel meer benzine in een tank heeft en past.

mijn vraag is dan ook, hoeveel scheelt het per zoveel kilometer en waneer heb je ongeveer je motortje eruit? ;)


___________________________________________________________________________________
\[edit Kofferrek] Dat soort onzinlinken zijn niet de bedoeling
Huh? Een motor goedkoper rijden? Mijn SV deed ongeveer 1 op 16. Dat rijd je met een auto ook wel. En 200km op een tank, dat haalt elke auto. Volgens mij is't onzin.
 
Ik denk een ongebruikte motor is goedkoper dan een ongebruikte auto, kwa vaste lasten ( verzekering, wegenbelasting en afwezigheid van een APK per jaar ).
 
CB250 uit 1994
[afbeelding]
30000km
110€ - 1× voorbandinclusief montage
260€ - 2× achterbandinclusief montage
150€ - 1× Origineel Honda kettingset
40€ - 3× liter olie
30€ - 2× S100 kettingspray
25€ - 4× bougies
160€ - 2 jaar wegenbelasting
250€ - 2 jaar verzekering
1400€ - 1000 liter benzine95
2475€

Waar tank jij voor 1,40? *D
 
Ik begin me toch een beetje zorgen te maken over mijn rijgedrag. Ik moet hem toch echt bij 130/140 kilometer op de reserve zetten!! :')

Gaat trouwens ook niet zo bijster veel in })
 
Laatst bewerkt:
de motor heeft meer benzine nodig omdat ik het liefste met een ruime omweg van het werk naar huis rij. *D met koekblik zo kort mogelijke route.
 
Terug
Bovenaan Onderaan