Benzine?

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Het zeer interessante topic http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=4129 (Wat eten we vandaag?) zorgde voor een vraagje bij mij. Wat pleuren jullie in jullie motor?

Ik tank bijn altijd Euro 95 shell. Tanken jullie een specifiek merk of meestal merkloos? Zijn er mensen die een voorkeur hebben voor Super, Pura oid? Heeft dat nog voordelen? Mensen die vaker die duitse 91 meuk tanken? Heeft dat nog nadelen?
 
Laatst bewerkt:
Altijd super. merk maakt me niet uit.

Ik denk dat ik net zo goed euro kan tanken, maar voor die paar centen pak ik gewoon het beste.
Ooit is mij bij een motorzaak verteld dat je super moet tanken als je hem flink wilt opentrekken. Nou doe ik dat niet zo vaak, maar het zal toch wel beter zijn.
 
Goed....als mijn tank bijna leeg is....doe ik
er euro 95 in...merk of merkloos, wat ik tegenkom.
Natascha (mijn motor) maakt het niet uit welk
merk racewater ik er in mik.

everybody happy? ;)
 
Geldermalsen, Leerdam, Hardingsveld meer weet ik er niet, dacht dat er meer waren.


Het zijn er meer http://www.rotonde-olie.nl/startpagina%20deltabrug.htm (www.rotonde-olie.nl/startpagina%20deltabrug.htm)
 
Laatst bewerkt:
Het zeer interessante topic http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=4129 (Wat eten we vandaag?) zorgde voor een vraagje bij mij.

Zo zie je maar weer waar het ene naar het andere kan leiden. :) (no hard feelings hoor Zut!)

Ik tank bij de plaatselijke pomp. Euro 95. Schijnt via Shell geleverd te worden.
 
Altijd super. merk maakt me niet uit.

Ik denk dat ik net zo goed euro kan tanken, maar voor die paar centen pak ik gewoon het beste.
Ooit is mij bij een motorzaak verteld dat je super moet tanken als je hem flink wilt opentrekken. Nou doe ik dat niet zo vaak, maar het zal toch wel beter zijn.

Onzin, je motor heeft het nodig of niet. Super mag dan wel super heten, dit betekent nog niet dat het beter is dan normaal.
 
Altijd super. merk maakt me niet uit.

Ik denk dat ik net zo goed euro kan tanken, maar voor die paar centen pak ik gewoon het beste.
Ooit is mij bij een motorzaak verteld dat je super moet tanken als je hem flink wilt opentrekken. Nou doe ik dat niet zo vaak, maar het zal toch wel beter zijn.

Die paar centen wil best nog wel oplopen :( Als ik naar mijn werk rijd met de motor flikker ik er toch zo'n 20 liter per dag in. Dan ga ik toch wel een beetje op de prijzen letten. Vaak beweren mensen dat de auto op super veel sneller is etc. Daar heb ik mijn twijfels bij maar misschien is het wel natuur/scheikundig te verklaren. Als iemand dat dus kan onderbouwen hoor ik het graag :)
 
Laatst bewerkt:
Alle Japanse motoren van ná 1980 rijden op Euro. Bij Europese merken is het al helemaal geen thema of je moet écht een oldy hebben. Al die verhalen over klepzittingen, pingelen, enzovoort stammen uit de oude doos. Allemaal onzin vandaag de dag. Tank nou maar gewoon Euro van een normaal benzinemerk en jo motortje loopt als een trein en blijft dat doen.
 
95, liefst zo goedkoop mogelijk ;)
In praktijk wordt het echter vaak Esso...

Hoe werken die onbemande gasten precies? Ik las zoiets dat je een max. bedrag kon aangeven en daarna kon beginnen met tanken.
Tank je dan tot dat maximale bedrag en haalt hij dat van je rekening of geef je alleen een max. op en haalt hij er af wat je daadwerkelijk hebt getankt?
Lijkt me het laatste maar ik vraag het maar ff, bij ons is namelijk ook zo'n tankstation gekomen van Amigo ofzo..
 
Kweet eigenlijk niet precies waarom, maar ik tank altijd Pura. Heb ook echt het idee dat m'n fietsies een betere verbranbding hebben ofzo, want ze lopen lekkerder (zal wel spiegies zijn..)

Ennuh, ik tank toch op de zaak...

Zowel de ZZR1100 als de CB400N '81 lopen lekkerder trouwens, maar vooral bij die CB merkte ik het verschil gewoon... :? raar he?
 
Ik tank meestal bij een plaatselijke pomp, maar anders overal. Effies over dat super-verhaal, je motor heeft het niet nodig, maar vindt de echte super (met lood) wel lekker. Heb nu al van verschillende mensen gehoord dat het wel iets uitmaakt, o.a. m'n rij-instructeur en dat ik als ik in Italie mocht zijn, zeker een aantal keertjes loodhoudende drap moest tappen...
 
Voor een optimaal resultaat moet de benzine zo snel mogelijk Verbranden, maar mag niet voortijdig ontbranden (pingelen). Met een toenemend octaan getal neemt de klopvastheid toe, maar verloopt de verbranding langzamer.

Het beste is dus een benzine met het laagst mogelijke octaan getal, waarbij de motor niet pingelt. Dus loopt de motor op 91 octaan zonder te pingelen, dan heeft het geen zin om er 95 of 98 octaan in te gooien. Sterker nog, door de langzamere verbranding van 95 of 98 octaan zal de motor minder vermogen leveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan