Benzinefilters voor ombouw injectie

RempageR1

Die hard MF'er
22 sep 2003
819
87
Zuid-Holland
Goedemorgen,

Ik ben bezig om mijn Yamaha Vmax om te bouwen naar injectie en heb een vraagje over de benzinefilters die ik daarvoor moet gebruiken. Bij injectie heb je, voor wat ik gelezen heb, 2 filters nodig. Daarnaast moet de benzine worden rondgepompt om het systeem op de juiste druk te houden. Er zijn systemen waarbij de regelaar aan het eind van de fuel rail zit, maar ook systemen zoals ik hieronder heb getekend zoals ik het wil aansluiten:

Injectie.JPG

Wat ik lees is dat je twee filters nodig hebt. Een filter die een hogere flow heeft en wat grover is (100 micron) en een die minder flow heeft en wat fijner is (10 micron). Mijn twee vragen:

- Kan ik voor Filter 1 gewoon de huidige benzinefilter blijven gebruiken? Zo niet, welk alternatief is hiervoor?
- Voor de tweede filter heb ik onderstaande op het oog. Het hele systeem is 8mm aansluitingen en de werkdruk is 3.5 bar. Zien jullie dit ook als een goede optie of mis ik iets?

Bedankt!
 
Het eerste filter is meestal niet veel meer dan een gaasje dat direct op de pomp zit.
Het tweede filter lijkt me prima geschikt mits je brandstof druk tussen de 2 opgegeven waarden (3 en 5 bar) ligt.

Edit: dat ligt hij, dus prima.
 
Dank! Dan nog een tweede vraag over die eerste filter: Denk je dat een originele benzinefilter genoeg flow heeft om mee te draaien in een injectie systeem? Ik kom uit op een flow van 2L/m als ik kijk naar de specs van het donor systeem (VFR1200).
 
wel, want bij een carbu-fiets wordt alleen verpompt wat verbruikt wordt zoals je zegt.
maar bij injectie wordt veel meer rondgempompt, en al wat teveel is, gaat via de drukregelklep weer naar de tank.
 
Veel moderne motoren hebben beide filters, de pomp, de drukregelaar en de niveau sensor ingebouwd in de tank. Voor mijn injectie-ombouw gebruik ik de pomp van een CB500. Voor jouw motor te klein (verwacht ik), maar mogelijk is zo'n gecombineerde unit voor jou veel makelijker in te bouwen?
Mocht je toch buiten de tank willen, kijk dan eens naar de brandstofpomp van de eerste generatie Hayabusa. Brandstofpomp, twee filters en de drukregelaar in één! Wordt jouw leven een stuk makkelijker van 8-)
 
Veel moderne motoren hebben beide filters, de pomp, de drukregelaar en de niveau sensor ingebouwd in de tank. Voor mijn injectie-ombouw gebruik ik de pomp van een CB500. Voor jouw motor te klein (verwacht ik), maar mogelijk is zo'n gecombineerde unit voor jou veel makelijker in te bouwen?
Mocht je toch buiten de tank willen, kijk dan eens naar de brandstofpomp van de eerste generatie Hayabusa. Brandstofpomp, twee filters en de drukregelaar in één! Wordt jouw leven een stuk makkelijker van 8-)
Als je een complete unit voor een grotere motor wil kun je ook naar een BMW K serie kijken. Daar ligt ook de hele bende in de tank. Al sinds 1984, zo modern is het dus niet.

Edit: de drukregelaar zit op de rail bij een K.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de reacties :). De pomp en de regelaar heb ik inmiddels al liggen. Ik heb gekozen voor een pomp en regelaar buiten de tank omdat de onderkant van de Vmax tank (die onder het zadel zit), niet vlak is en er geen nette pomp in kwijt kan.

Dus om nog even dat ene puntje af te tikken: Zal de flow genoeg zijn met de originele benzinefilter als 1e filter?
 
Bedankt allemaal voor de reacties :). De pomp en de regelaar heb ik inmiddels al liggen. Ik heb gekozen voor een pomp en regelaar buiten de tank omdat de onderkant van de Vmax tank (die onder het zadel zit), niet vlak is en er geen nette pomp in kwijt kan.

Dus om nog even dat ene puntje af te tikken: Zal de flow genoeg zijn met de originele benzinefilter als 1e filter?
Voor flow hoef je niet bang te zijn, er wordt heel wat meer benzine rondgepompt als dat er verbruikt wordt, dat zal zeer waarschijnlijk wel goed zitten.
Voak buj te bange ;)
 
Als het om goedkoop gaat kun je op Ali een prima pomp kopen voor 2 tientjes, een filtertje is ook niet duur en een drukregelaar heb je ook al voor 2 tientjes.
Het loont zeer zeker om rond te kijken, toen ik op zoek was naar een pomp heb ik mij verbaast over het prijsverschil tussen de types, volgens mij had dat voornamelijk te maken met hoeveel van die dingen er verkocht werden, sommigen waren acceptabel geprijst ($80), en dan en net iets andere pomp moest dan ineens $400 kosten. Zelfde merk.
 
Kun je me ook de voordelen/ nadelen opnoemen om de V-Max zo om te bouwen? Just curius.🤔
Dat je de carbs niet hoeft te reinigen ;). Nee ivm Corona had ik iets nodig waar ik energie van kreeg, en dat is dit project. Ik ben inmiddels 85% klaar en ga binnenkort testrijden met alle elektronica. Andere zaken zoals de benzine toevoer en throttle bodies liggen al af op de plank maar wil eerst controleren of de elektronica goed blijft functioneren
TO, Stel je zet je benzinekraan open zonder dat ie aangesloten is aan iets, die hoeveelheid is al meer dan wat jouw motor verbruikt waneer je voluit gaat.
Hou dat in je achterhoofd
Klopt voor een standaard fiets, alleen heb ik het hier over injectie wat dus zelf al een bepaalde flow moet opbouwen. Daarnaast werkt dit voorbeeld niet bij een Vmax waar de tank onder het zadel zit en er geen bezinekraan is, maar ik begrijp je punt wel, het zal vast genoeg zijn.
 
Klopt voor een standaard fiets, alleen heb ik het hier over injectie wat dus zelf al een bepaalde flow moet opbouwen. Daarnaast werkt dit voorbeeld niet bij een Vmax waar de tank onder het zadel zit en er geen bezinekraan is, maar ik begrijp je punt wel, het zal vast genoeg zijn.
Denk je dat je er met injectie 30pk bij krijgt?

Wat verandert er aan de flow? Druk en flow zijn verschillende dingen, met meer druk zal de flow niet echt veranderen..
Dat zeg ik niet goed... Meer druk zal meer flow geven.. Maar ook weer niet heel erg veel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan