Benzinegeur bij stilstaan en rijden

zup-kla

Die hard MF'er
12 sep 2021
426
847
Het is al een paar weken zo dat ik benzine ruik rondom mijn motor als deze stil staat. Heb laatst de gehele motor afgesnuffeld, maar kan niet precies zeggen waar het uit vandaan komt.

Vorige week kreeg ik, na met wat vrienden te hebben gereden, te horen dat ik ook op de snelweg goed te ruiken ben.

Ik heb uiteraard al even gekeken hier op het forum naar zelfde soort topics, maar een nieuwe aanmaken lijkt me handiger dan een oud topic weer openen en zeer weinig feedback te krijgen.

Zelf dacht ik aan de vlotter afstelling, maar geen idee hoe ik daar achter kom.

Iemand anders nog ideeën waarnaar ik kan kijken?
 
Mogelijk de tank ontluchting door het warm weer of de zon die op de tank schijnt? Benzine wil snel verdampen, zeker als de motor in de zon staat. Dus waarschijnlijk door overdruk benzinedamp via tank ontluchting naar buiten? ik denk dat er niks aan de hand is, ik ruik de mijne ook soms.
 
Mogelijk de tank ontluchting door het warm weer of de zon die op de tank schijnt? Benzine wil snel verdampen, zeker als de motor in de zon staat. Dus waarschijnlijk door overdruk benzinedamp via tank ontluchting naar buiten? ik denk dat er niks aan de hand is, ik ruik de mijne ook soms.
Als je stil staat zou ik dit ook denken, maar dit zou je niet moeten kunnen ruiken als je wat snelheid maakt
 
Als je het echt onder het rijden ruikt met redelijke snelheid, dan zou ik echt aan een lek denken wat je ook ziet. Lekkende vlotternaalden zou kunnen, maar rijdt de motor dan nog goed of heeft een echt hoger verbruik?
 
Mijn manier om te testen of je vlotternaalden goed afsluiten;
Laat de benzine slang aan je carburateurs zitten, hou de carburateurs op de kop, als je nu door de benzineslang kan blazen, sluit er minstens 1 niet goed af
moet jij gezien jouw lokatie niet even extra uitleggen wanneer het op zn kop is ;)
maar zonder gekheid, ga alsjeblieft niet met je mond op ding blazen die te maken hebben met brandstof.
ELKE keer dat ik iets gedaan heb met carburateurs schiet er nog wel ergens een druppel brandstof uit een zwiepend slangetje.
en je ruikt het de rest vd dag.

© Stinking Bad .

spacel-2000-ap-ebj-overall-blauw-xxl.jpg
 
moet jij gezien jouw lokatie niet even extra uitleggen wanneer het op zn kop is ;)
maar zonder gekheid, ga alsjeblieft niet met je mond op ding blazen die te maken hebben met brandstof.
ELKE keer dat ik iets gedaan heb met carburateurs schiet er nog wel ergens een druppel brandstof uit een zwiepend slangetje.
en je ruikt het de rest vd dag.

© Stinking Bad .

spacel-2000-ap-ebj-overall-blauw-xxl.jpg
Risico van't vak! Hoort er bij.
 
Het gaat om een Bandit 600 uit ‘99.
was je van plan er zelf iets aan te gaan doen en kan je aangeven wat je zoal kan en wil doen ?
Ik heb gisteren nog ruim een kwartier gestoken in het advies geven over carburateur reinigen en toen bleek nieuwe bougies gewoon te werken, ondanks de vonk die er was ....

Met andere woorden, je weet het euvel inmiddels een paar mogelijke oorzaken , ben je op de hoogte hoe aan te pakken en zo ja denk je dit zelf te kunnen en te willen ?
 
was je van plan er zelf iets aan te gaan doen en kan je aangeven wat je zoal kan en wil doen ?
Ik heb gisteren nog ruim een kwartier gestoken in het advies geven over carburateur reinigen en toen bleek nieuwe bougies gewoon te werken, ondanks de vonk die er was ....

Met andere woorden, je weet het euvel inmiddels een paar mogelijke oorzaken , ben je op de hoogte hoe aan te pakken en zo ja denk je dit zelf te kunnen en te willen ?
Geen idee. Ik heb nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Zie ik dan wel weer. Aldoende leert men.
 
Tja, ik wou hem niet maken, maar met een man of 30 die meeleest is er altijd wel 1tje.

ik zou beginnen om de kiupdelen te verwijderen voor zover die in de weg zitten om te zien waar het lekt.
kijken even op cmsnl.com voor een afbeelding hoe de carburateurs op jouw motor er uit zien, indien nodig en bevestig in ieder geval wat slangen op de aftap/overloop van de carburateurs , als die er niet zitten.

Dan kan je daar een potje onder plaatsen om te zien of ze daar lekken.
Als ze er nog zitten / gezeten hebben heb je kans dat ze van 4 slangen samenkomen op 1 die dan ergens in het midden uit de weg dient te hangen naast de denkbeeldige lijn tussen voor en achterband.

Er zijn genoeg filmpjes op youtube die uitleggen hoe je carburateurs reviseert/controleert/schoonmaakt.
Als je die 10 a 20 minuten niet vol kan houden om te kijken zal de klus zelf tegenvallen want je bent zo een halve dag verder.

de choke hendel bedient meestal een stang die de 4 carburateurs verbind en van elk tegelijk het choke mechanisme bedient.
met een choke die (deels) openstaat kan ik me voorstellen dat dat rijdend te ruiken is, dus dat hij rijkt loopt, maar niet lekken.

Maar eerst maar even kijken waar hij daadwerkelijk lekt.
bij een grote vlek eerst schoon en droog maken en desnoods wat talkpoeder gebruiken om te zien waar het echte lek zit en niet de gevolgtroep ervan.
 
Mijn Seca II uit '93 rook ook altijd naar benzine, vooral als die in de zon staat. Per toeval erachter gekomen dat er heel wat roest in de tank zat. Na ontroesten zag ik heel veel kleine gaatjes in de tank. Best aannemelijk dat de tank wat benzine zweet. Jouw Bandit is ook al wat jaartjes oud en jappen willen nog wel eens zweten uit de tank door roest. Iets om ook rekening mee te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan