Benzinekraan/ genoeg brandstof ? :) zet \'m op pri

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.498
136
Nederland
www.startersmotor.nl
Ik heb op m\'n motor geen brandstofmeter om te zien hoeveel er nog in zit, dus altijd voor dat ik ga rijden even checken, echter kan je met het blote oog nou niet precies zien hoeveel erin zit. Ik dacht genoeg. M\'n motor vond van niet. Tenminste, als ik de benzinekraan op \'ON\' heb staan, zodat ie uitvalt als er 14 liter doorheen is, en 3 liter reserve overblijft. Dan moet je dus je kraan omzetten naar RES.

Gister de snelweg op bij A28/Zeist bij die geluidswal alleen dan richting Utrecht, rij ik 120, voel ik \'m inhouden. Snel naar de afgesloten baan voor ambulance enz. valt ie uit. \'DAMN !!!!!\' Snel de berm in gegaan, want je weet maar nooit of er een ambulance met noodvaart voorbij komt en dan ineens tegen je aan komt. Nou op reserve gezet. Wil ie niet meer starten. En dat is dus een resultaat van TE lang doorrijden als ie in gaat houden.

Dus ik zet \'m voortaan lekker op PRI, dan rijd ie de hele tank leeg, en hoef ik niet 5 minuten te wachten tot ie niet meer verzopen is, en de accu mee wil werken met starten. Duwen in de berm is geen optie, en op een afgesloten strook levensgevaarlijk :)

(Ik stond dus zo\'n 5 minuten in de berm te wachten tot de accu weer voldoende vermogen had, en m\'n motor niet meer verzopen was. Kreeg de verzopen kat weer aan de praat en lekker doorgekacheld naar een tankstation).

Helpt iedereen het me ff onthouden dat ik \'m voortaan op PRI zet ? ;) Dan sta ik tenmisnte niet meer stil als ik te lang door moet rijden om een plek te vinden om te kunnen stoppen (Wat dus op sommige punten moeilijk is!)

Spider

A dirty mind is a joy forever!
Donateur
17 aug 2001
97.242
13
Vlakbij Utrecht
Ik heb wel een benzinemeter en geen benzinekraantje maar ik hou meestal gewoon m\'n dagteller in de gaten. Die is meestal betrouwbaarder dan je benzinemeter en zo sta je niet plotsklaps stil omdat er geen benzine meer in je tank zit |( .

Laatst bewerkt:

[email protected]

MF veteraan
19 mei 2001
1.525
0
Ik heb in Frankrijk ook een keer langs de weg gestaan, had hem toen tijdens tanken op reserv laten staan.
Tja en toen schee ie eruit bij 200km p/u in een supermooie bocht. Tja en toen kwam ik erachter dat ik de gehele tijd al op reserv had staan.
Dus daar stond ik dan zonder benzine in de franse alpen.
En ik maar denken wat rijd ie zuinig |(

1x mazzel gehad, met 3 vrienden racen en ik reed 240 p/u motor begint te schokken benzine op dus ik rem af om benzinekraan op reserv te zetten.
Zie ik opeens dat er 200 meter verderop de politie staat die van 2 van mijn vrienden met 200 op de foto namen. (en ze waren al aan het remmen :) )

Tja en ik kwam er met 80 ofzo voorbij, met 1 hand op het stuur en met mijn andere hand graaiend naar de reserve knop.
Zal wel komisch gezicht geweest zijn. *grin*

Dit gebeurde ook in Frankrijk, we werden wel aangehouden bij de volgende tolpoort maar mijn vrienden kwamen weg met een waarschuwing.
Toch geluk hebben, want ze waren geflitst terwijl ze 195 reden (echte kilometers) waar je maar 110 mocht.

gsxr-er

MF'er
10 jul 2001
174
0
Utrecht
Als je je benzinekraan meteen omzet op het moment dat je je motor voor het eerst in voelt houden dan heeft ie nog genoeg sneleheid om de caborateurs weer vol te krijgen. No problemo dan dus. :) Zo werkte het in ieder geval bij mij. Km standen in de agten houden deed ik overigens ook zodat ik op tijd wist wanneer ik ongeveer onder de tank moest gaan grabbelen.

B2

MF veteraan
4 jul 2001
1.792
12
Belgie (Gent)
Ik dacht dat constant je kraan op PRI zetten niet zo\'n goed idee was omdat je motor dan ook brandstof krijgt op het moment dat er geen nodig is (een cst stroom dus) en aldus verzuipt. Maar ik kan mis zijn natuurlijk.

soeptablet

Die hard MF'er
18 jun 2001
721
0
Lely(k)stad
www.soeptablet.com
Gewoon aanwennen om de kilometerstand in de gaten te houden. Of nog beter: gebruik je dagteller als benzinemeter. Bij mijn Diversion gebruikte ik de dagteller: na zo\'n 240 km moestie meestal op reserve worden gezet, dus tankte ik zodra de dagteller de 200 was gepasseerd...

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Luister even.

Een benzinekraan heeft 3 standen meestal,On en reserve en PRI.

In de stand ON en RES geeft de benzinekraan alleen benzine af als de motor loopt.
In de PRI stand loopt er altijd benzine, probeer maar eens met een losgetrokken benzineslang.

Het is dus onverstandig om je kraan altijd op PRI te zetten omdat dan je vlotterkamers van je carbarateurs overlopen en je motor dus benzine lekt, zolang je rijdt is dat niet erg, maar wel als je hem stil zet.

Als je je carbarateurs leeg rijdt kan je hem op reserve zetten en een tijdje starten zodat de benzine doorloopt, maar het is de bedoeling dat je je kraan op PRI zet, even de benzine te tijd geven om je carbs te vullen en daarna op reserve zetten.
Hiervoor is PRI bedoelt, anders had je geen RES en PRI gehad.

Hondafreak

MF'er
17 jul 2001
106
0
A'dam
ik ben het eens met soeptablet...gebruik je dagteller....doe ik ook altijd en werkt harstikke goed...bij de 300km moet ik toch wel een bezine-station opzoeken...na het tanken dagteller op o.oo zetten en doorrijden maar weer.... :]

DaFoolio

Die hard MF'er
3 sep 2001
972
0
41
Warnsveld
Luister even.

Een benzinekraan heeft 3 standen meestal,On en reserve en PRI.
De benzinekranen die ik tot nu toe heb gezien hadden ON/OFF/RES er op staan. En dat mag voor zichzelf spreken lijkt mij.

Ik heb nog wel eens de neiging om als de motor wat langer stil staat de kraan op OFF te zetten, en deze dan weer vergeten aan te zetten als ik weer ga rijden. Dan begint ie na een paar honderd meter te pruttelen, effe met de hand naar beneden graaien, op ON zetten en klaar is kees :)

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Als je ON/OFF/RES heb , dan betekent het dat je een benzinepomp heb zitten op je motor, de meeste sportmotoren hebben dat tegenwoordig.
Omdat de benzinepomp de benzine aanzuigt heb je geen PRI meer nodig.

Hele goede, mooie en snelle motoren hebben geen reservestand meer nodig, er gaat bij deze hele goede, mooie en snelle motoren namelijk een lampje branden een een km teller lopen zodat je precies weet hoelang je op reserve rijdt.
Zij hebben nog wel een benzinekraan, ver weg gestopt onder je zadel met ON/OFF voor wanneer je je tankt verwijderd.

Mooi he, van deze hele goede, mooie en snelle motoren.

Gog, welke motor zal dat toch zijn? :) }) :}

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.014
1
Fryslân
Het eerste weekend dat ik mijn eerste motor had wou ik even weten hoever ik kon rijden met een tank. Dus net zo lang doorrijden dat hij begon te sputteren. Ik was aan de 230km toe en toen ging hij sputteren. Vond ik best wel zuinig en ik was :) . Totdat ik er achter kwam dat hij al op reserve stond |( Lopend naar huis heel wat bekenden tegen gekomen en had veel in de kroeg uit te leggen\ '(

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.014
1
Fryslân
Als je ON/OFF/RES heb , dan betekent het dat je een benzinepomp heb zitten op je motor, de meeste sportmotoren hebben dat tegenwoordig.

Hele goede, mooie en snelle motoren hebben geen reservestand meer nodig, er gaat bij deze hele goede, mooie en snelle motoren namelijk een lampje branden een een km teller lopen zodat je precies weet hoelang je op reserve rijdt.
Zij hebben nog wel een benzinekraan, ver weg gestopt onder je zadel met ON/OFF voor wanneer je je tankt verwijderd.

R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6
R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6 R6

O ja R1 ook dacht ik :)

Marc-oh

MF'er
2 sep 2001
228
0
Emmen
Nog een vraagje, bij mijn cbr heb je, on, off en reserve, moet je de benzinekraan op off zetten als je niet meer gaat rijden of maakt dat niks uit??

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.014
1
Fryslân
Nog een vraagje, bij mijn cbr heb je, on, off en reserve, moet je de benzinekraan op off zetten als je niet meer gaat rijden of maakt dat niks uit??
Maakt niks uit. Hoeft alleen maar als je de tank er af haalt, of als je je caberateurs leeg wil rijden voordat je hem \'s winters stalt.

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.014
1
Fryslân
Daar stond ik echt verbaast naar te kijken.

Reg stond bij het tankstation wat in zijn neus te peuteren.
Ik vraag: moet jij niet tanken.
Rev: Neeh ik haal Fryslan wel.
Ik: Ben je gek, weet je wel hoe zo\'n motor zuipt op het circuit.
Rev: Ok Ok ik tank wel even.

Ik verbaast kijken ging er maar een litertje of 9 in, terwijl ik de tank haast leeg had.

Ik heb dan wel een kilometertje of 40 meer op het circuit gereden, maar het blijft gigantisch zuinig.

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Jaja, dat herken ik, die oude motoren lopen superzuinig.

komt volgens mij omdat die motoren gewoon niet zo ver zijn getuned als de nieuwe generatie sportmotoren. Je ziet het ook aan de R1, die loopt ook nog redelijk zuinig vergeleken met andere sportmotoren. Dit komt door grote cilinderinhoud (1000 cc) met relatief weinig vermogen (1000 cc met 150pk tegenover 600 cc met 110/120pk).(en bijv 900cc en 144/147PK)
Ook dat de R1 nog steeds gebruik maakt van carbs ipv injectie die toch wel erg duur lopen.

Een vriend van mij had nog steeds een Kawa GPZ600, weliswaar met 21 liter tankt geloof ik, maar dat ding haalt makkelijk 300km, maar heeft iets van 80/85 pk.
En precies dat laatste beetje tuning van de huidige motoren maakt dat ze zo duur lopen.

Bijv cbr600 met carbs had al een afstelling dat bij hoge toerentallen de carbs te rijk stonden, dit werd gedaan dat de overtollige benzine de bovenkant van de zuigers koelde, omdat deze anders te heet werden, oliekoeling vanaf de onderzijde was niet voldoende.

Zegt toch veel

DeGroteMuis

MF veteraan
11 jul 2001
2.929
0
Nijmegen a/d Waal
Dit komt door grote cilinderinhoud (1000 cc) met relatief weinig vermogen (1000 cc met 150pk tegenover 600 cc met 110/120pk).(en bijv 900cc en 144/147PK)

Een vriend van mij had nog steeds een Kawa GPZ600, weliswaar met 21 liter tankt geloof ik, maar dat ding haalt makkelijk 300km, maar heeft iets van 80/85 pk.

Zegt toch veel
Doet mij denken aan een spreuk van pa: Motor met meer dan 100 pk???? Niet doen, jongen... Al die paardjes moeten ook haver... :+

Johnv

MF veteraan
3 jun 2001
4.411
1
Leerdam
Door duderuud [Administrator] op 13-09-2001 23:18

Ik rij altijd op de dagteller...bij de 170km moet ik uit gaan kijken

Hoezo je hebt toch lampjes zoals die op hele mooie goede snelle motor. Waar zullen ze dat toch vandaan hebben. :P

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
0
Op Donderdag 13 september 2001 00:31 schreef Gizzmo13 het volgende:
verhaal
Je hebt helemaal gelijk denk ik, mijn 400cc leveren \'slechts\' 65 PK en dat terwijl die 600cc\'s met maar 200cc wel 45 PK of meer extra leveren.

Als je het terug zou rekenen zou mijn 400cc ook wel iets van 80 PK kunnen leveren, als ze hem wat verder zouden tunen. :9

Maximum

Banned User
6 sep 2001
5.267
1
Sweet Lake City
Met mijn R1 rij ik zo rond de 170/180 km...minder als ik hele tijd loop te wheelyen....dan gaat benzinelampje branden...wat betekent dat ik 12,5 liter van de 18 heb verbruikt...dan isset kwestie van pompop opzoeke....tank meestal zo een 14 a 15 liter...waar ik 200 km mee rijd....

DeGroteMuis

MF veteraan
11 jul 2001
2.929
0
Nijmegen a/d Waal
Vandaag \'mogen\' tanken, kon 13,9 liter in... Maar tank was niet helemaal vol meer toen ik ben begonnen met tellen (ongeveer 5, 6 liter uit...)
158 km gereden met 8 - 9 liter....

Wel relatief rustig gereden, maar lijkt me toch niet zo slecht voor een zeshonderdje.... :)