benzinekraan wel of niet dicht??

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Vroeger, toen de motoren carburateurs hadden en geen brandstofpomp, moest je na elke rit de benzinekraan (niet vacuumgestuurd) dichtdraaien.
Dit omdat je anders het gevaar had dat je vlotterkamers konden overlopen.
Nu heb ik een carburatormotor met brandstofpomp (Honda NTV 1993) , maar er wordt, in de handleiding, geen woord gerept over dichtdraaien van de (niet vacuumgestuurde) benzinekraan.
Ik vraag me af of de brandstofpomp al dan niet het doorlopen van de benzine tegenhoud als die uit staat.
Dus, is het beter, of niet nodig om de (niet vacuumgestuurde) benzinekraan dicht te draaien ???
 
Ik heb 3 jaar en +/-45.000 km gereden met mijn NTV en de kraan nooit dichtgedraaid. Hij staat nu als back-up nog steeds te wachten, en ook de kraan open. Niks geen lekkage of benzine geur.

Dus ik zou zeggen, niet nodig bij een NTV
 
Bij mijn Guzzi's ( een gewone ouderwetse benzinekraan en carbs ) nog nooit dicht gezet alleen als de tank eraf moest voor onderhoud .
Om hen natuurlijk daarna te vergeten open te zeten bij de eerste rit na een onderhoudsbeurt _O- _O-
Oja de jongste met meer dan 200.000km erop stamt uit 1988 en is vanaf het begin mijn eigendom
 
Ik had vroeger een Ducati met elektrische benzinepomp en carburateurs. Er zat geen benzinekraan op, maar een afsluitertje, dat alleen dicht moest als er aan de motor gewerkt werd.
 
Een vacuum benzinekraan kan je volgens mij helemaal niet dicht zetten. Je hebt open, res en pri.
Niet geheel waar de meeste niet denk ik maar bij de CBR600F2 zit toch degelijk een ON/RES/OFF stand op.

Bij de NTV is open en dicht maar zolang de vlotternaalden hun werk goed doen loopt er niks over en wordt het netjes afgesloten .
Om 100% risico uit te sluiten kun je deze dichtdraaien.
 
Hoe werkt een benzinepomp?

Zal wel zo'n rubberen membraam wezen dat na jaren gaat lekken.
Dus zeggen dat het geen probleem is omdat het na 2 jaar nog niet lekt is onzin.
Ooit gaat het lekken maar je weet niet wanneer.
 
Ja, bekend probleem, die ene keer dat je hem wel dicht doet voor onderhoud, sta je eind van de straat stil _O-

Met een Honda Blackbird gaat dat prima. Je moet eerst de tank iets optillen om de benzinekraan dicht te zetten. Dus monteren, tank erop, tank vastzetten en rijden maar..... een km of 2, dan sta je stil en kun je terug lopen om sleuteltje 10 te halen om de tank weer op te kunnen tillen om bij de benzinekraan te kunnen.

Gelukkig is me dat maar 1 keer overkomen.



.............



zucht B|



Van de +/- 50 motoren die ik heb gehad nooit ergens de benzinekraan van dichtgezet.
Op 1 na, Kawasaki KLX maar wellicht had ik dat ook niet meer hoeven doen als ik de carburateur --> vlotter/naald eens had vervangen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: KvM
Er zijn meerdere motortype vroegtijdig overleden door kapotte vacuumgestuurde kranen, vaak in combi met versleten vlotternaalden; de benzine loopt langs de zuigerveren zo het blok in -> 'gasoil'.

Dus IK zet altijd de kraan dicht als een brommer de schuur weer in gaat.
Behalve de VFR; die heeft een kraan onder de tank waar je niet bijkomt zonder de zijkappen eraf te halen.
Er zit geen kraan in de kuip in, dus ik moet maar vertrouwen op het membraan in de pomp...
Gaat tot nog toe goed, maar de pomp is al wel vernieuwd
 
Terug
Bovenaan Onderaan