Benzinekraan

Granddad

Rookie
5 aug 2007
27
0
Landgraaf
In de reparaturanleitung voor de Yamaha XV 535 viago staat op blz 11 links onder een benzinekraantje.
Maar ik kan dat ding op mijn motortje niet vinden.
Er staat bij vanaf bouwjaar 1989 en mijn virago xv 535 is van 1993.
Wie vind mijn kraantje?

Groetjes
Granddad
 
Let op
Sommige virago's 535 hebben GEEN benzine kraantje.
o.a. de mijne ettelijke jaren terug, was van ik geloof 1987, en had enkel een tank onder het zadel en een dummy met alleen het luchtfilter op de klassieke plaats.
Die virago's zonder benzinekraantje hebben WEL aan het stuur een knop met "fuel" erop, met keuze tussen "on" & "reserve" ...
Kheb nooit begrepen hoe dat presies in elkaar zat, die van mij stond altijd op "reserve" en dat werkte prima i.c.m. kilometerteller&verbruikscijfer ;)

Meschien heeft Grandad zo'n type zonder kraantje, maar met een "fuel" knop aan het rechterhandvat.
 
Ja ik heb onder het rechterhandvat een knopje waarop staat res en on.
Dus dan heeft mijn motor-tje geen benzinekraantje?
Groetjes
Granddad

Wullebolle,
Waar kan ik vinden welk type mijn Jamaha virago xv 535 bouwjaar 1993 is (*2YL - 110298 * )
535 met een E erachter of EC of S en ik heb nog meer aanduidingen gezien.
Ze vragen me dit altijd bij het bestellen van onderdelen.
 
alle 535's van na 1990 hebben een dubbele tank, 1 op de normale plek, en 1 onder het zadel.
deze hebben iig geen benzinekraan, maar het schakelaartje aan het stuur om te schakelen tussen gewoon, en als het op is naar reserve.

modellen uit 93 hebben de toevoeging E en bij Calivornische modellen nog een toevoeging C.
Mochten er van een model zowel gegoten wielen als spaakwielen zijn uitgebracht wordt dat aangegeven met een Cast en een Spokes.

~[Edit]
ikzit net de tekeningen nog eens te bekijken, maar er zou toch op de tank onder het zadel aan de linker kant een kraan moeten zitten, waar je hem helemaalmee af kan sluiten.
Het is al lang geleden dat ik er eentje had, maar ik kan het me niet meer voor de geest halen.
hij zou dus achter het linker zijkapje moeten zitten
 
Laatst bewerkt:
Goede middag,
Er komt licht in de duisternis E=1993 C= Calfornia S=spaken enz.
Mijn motor is van 1993 dus XV535 E als me nog even iemand zegt waaraan ik kan zien of ik ook een C (calofornia model ) heb ben ik waar ik wezen wil.

Granddad
 
Hmzz ...

Nogges de "literatuur" geraadpleegd

XV535EC
X= big twin cylinder
V=cylinders in V-positie opgesteld
535=nogalwiedes
E=gebouwd in jaar 1993 (F in 94, D in 92, T in 87 ...)
C=specifiek afgesteld voor de strenge Californische markt om properdere verbranding te krijgen ...

Check: http://www.thevirago.co.uk/viragoViragos/theViragos.asp

Zowel de virago535 met slechts 1 zadeltank, als deze met 2 tanks (zadel+echte tank) hebben GEEN klassieke benzinekraan. De knop [Fuel] staat standaard op ON. De benzinepomp in die stand pompt enkel als er veel benzine gevraagd wordt (snel optrekken, snel rijden). Bij gewoon rijden loopt de benzine als gevolg van de zwaartekracht naar de carbs. Als de benzine bijna opgebruikt is (excl reserve) dan gaat ie beginnen sputteren omdat de naturelle flow niet meer voldoende is. Met de [fuel] knop op RES zet je dan de benzinepomp constant aan zodat de laatste resten benzine , de reserve dus, uit de tank kan gepompt worden.
Tis een beetje een merkwaardig systeem, maar het zal iets te maken hebben met het feit dat de tank zo laag onder het zadel is gemonteerd. Hoedanook het trekt absoluut de aandacht dat je benzine bijna op is, want je fiets valt stil vanwege benzinegebrek.
IK reed altijd met de knop op de RES stand zodat de benzinepomp altijd werkte. Dat reed vlotter.
Moest wel goed uitkijken naar de km stand (en luisteren naar gekluts in de tank) om op tijd te tanken. Veel benzineproblemen (grandad??) zijn terug te leiden naar een fout (kapot?)in de kring "pomp<>relais><fuelknop".
Als je het contact aanzet, moet je de pomp horen "ratelen" voor een paar seconden. Langere tijd stilgestaan: meerdere seconden rikketikketik. Zeer kort stilgestaan, één rikketik, of zelfs geen.
Bij het verzetten van de fuel knop van ON naar RES, zou je ook een lichte ratel of stille relaisklik moeten kunnen horen .

Er zit standaard geen klassieke benzinekraan op.
Het kan wel dat een vorige eigenaar een aftermarket kraantje ergens op heeft gemonteerd voor welke reden dan ook.
(of zouden er toch jaartallen zijn gefabriceerd met een originele tankkraan??????)

Sommige USA modellen hebben een oranje lampje voor de reserve benzine (4e, rechtse lampje), Europese modellen hebben geen zo'n lampje. De 4e plek op het "dashboard" bevat geen lampje maar een metalen afdekkapje.

op onderstaande link kan je "zoeken" stijl google op trefwoorden in een usa mailing list over virago(problemen). In dat miljoen topics vind je gegarandeerd een aantal tips.
http://archives.itg.uiuc.edu/virago/search/
 
Laatst bewerkt:
Goede middag,
Er komt licht in de duisternis E=1993 C= Calfornia S=spaken enz.
Mijn motor is van 1993 dus XV535 E als me nog even iemand zegt waaraan ik kan zien of ik ook een C (calofornia model ) heb ben ik waar ik wezen wil.

Granddad
heb je een km teller of een mijlen teller?, als je een km teller erop hebt zitten heb je zeker geen californische uitvoering, en wat onderdelen betreft maakt het toch niet uit, voor alle modellen worden (nagenoeg) dezelfde onderdelen gebruikt
 
als je op deze site kijkt: Yamaha XV535C VIRAGO 1993 (P) CALIFORNIA parts lists and schematics, zie je bij hoofdstuk 'Fuel Tank' onderdeel 46, hierop zit volgens mij weldegelijk een benzinekraan, maar niet voor dagelijks gebruik, echter alleen om de boel aftesluiten bij lange stilstand (winter)
voor dagelijks gebruik is het schakelaartje op het stuur dus voldoende.

BTW WulleBolle, interessante linkjes
 
Wullebolle en Theaterbeest,
Mijn hartelijke dank voor jullie informatie.
Ik kan weer even vooruit met alle site,s dit jullie me genoemd hebben.
Ik heb de motor nu ongeveer 2 maanden en al 19 km gereden niet in een keer maar in drie keer.
Het gevoel van vroeger begint terug te komen.

Groetjes
Granddad (bj nov 1936 )
 
Terug
Bovenaan Onderaan